Miksi sivuston mittarit ovat tärkeitä. Ensimmäinen osa

9 minuuttia luettu

Sivuston indikaattoreiden esittely on järkevä tapa varmistaa tulevan julkaisun tehokkuus. PRNews.io tarjoaa kaikki tarvittavat tiedot sivustoista, mukaan lukien tiedot maantieteestä, liikennelähteistä ja SEO-metriikoista.

Voit itse analysoida sivuston mittareita. Tähän voit käyttää Similarwebiä, Semrushia, Alexaa, Checktrustia ja muita palveluita. Mutta se vie aikaa eikä sitä voi tehdä ilmaiseksi. Similarweb-palvelujen täyden paketin hinta alkaa 1099 dollarista. Semrushin osalta se on 99,95-399,95 dollaria, Alexan osalta 99-149 dollaria jne.

Joskus on tarpeen julkaista lehdistötiedote ASAP eikä ole aikaa etsiä tietoa sivustoista. Tässä tapauksessa PRNews.io auttaa sinua. Se sisältää ajankohtaiset tiedot yli 10 tuhannesta julkaisusta ympäri maailmaa.

Pääindikaattorit

Katsotaanpa esimerkiksi brittiläisen talouslehden LondonlovesBusiness.com:n tietoja.

Käyntien ennuste. Tietoa kävijöistä tietyn ajanjakson ajalta. Esimerkiksi LondonlovesBusiness.com-sivustolla vieraili kesäkuussa 2018 109 178 lukijaa. Ennuste elokuussa 2018 on 109,2 tuhatta käyntiä. Ei ole varmaa, että näin suuri määrä ihmisiä vierailee sivustolla. PRNEWS.io:n viimeisen kuuden kuukauden tilastojen avulla voit arvioida käyntien suuntausta ja julkaisun potentiaalia. Tämä auttaa päättelemään aritmeettisen keskiarvon ja laskemaan likimääräisen tuloksen.

Sivustolla vietetty aika. Keskimäärin LondonlovesBusiness.com-käyttäjät viettävät sivustolla 35 sekuntia. He tulevat tänne lukemaan uutisia tai vain selaamaan otsikoita etsien kiinnostavaa materiaalia.

Sivujen katselukertoja. Katsottujen sivujen kokonaismäärä vierailua kohden. LondonlovesBusiness.com-sivuston osalta tämä luku on 1,38. Useimmissa tapauksissa käyttäjät lukevat tietyn aineiston eivätkä jatka sen pidemmälle. Uutismedialle tämä on normaalia.

Bounce Rate. Niiden kävijöiden prosenttiosuus, jotka tulivat sivustolle eivätkä jatkaneet sivuja pidemmälle. Mitä pienempi tämä indikaattori on, sitä parempia tuloksia saat. Se ei kuitenkaan päde kaikkiin. Uutissivustoilla, käyntikorttisivustoilla tai yksisivuisilla sivustoilla erittäin korkea epäonnistumisprosentti on normaalia. Käyttäjä tuli sisään, luki uutisen tai katsoi yrityksen hinnaston ja lähti pois. Sivusto selviytyi aiotusta tarkoituksestaan, ja sen hyppyprosentti on korkea. LondonlevesBusiness.com-sivuston pomppuluku on 73,63 prosenttia. Lukijat käyvät sivustolla lukemassa, mikä heitä kiinnostaa, ja poistuvat sieltä.

Normaalit palautusprosentit erityyppisillä sivustoilla:

• Uutiset / yksisivuinen sivusto (landing) – 60-70%.
  • Online-kauppa – 30-40%.
  • Informaatio/viihdesivusto – 10-20%.

Käytännössä, jos käyttäjä vierailee sivulla hakukoneesta (Google, Yandex), niin epäonnistumisprosentti on pienempi. Jos taas klikkaa linkkiä sosiaalisesta verkostosta, se on korkeampi.

Liikennelähteet ja käyntien maantieteellinen jakautuminen

Liikennettä on monenlaista. Niiden analysointi auttaa arvioimaan lukijakuntaa tai potentiaalisia asiakkaita.

• Hakukone. Ihmiset seuraavat hakukoneiden linkkejä.
  • Referral (viitattu) siirtyy sivustolle muihin resursseihin sijoitetuista linkeistä.
  • Sosiaalinen. Liikennettä sosiaalisista verkostoista.
  • Suoraa (kirjanmerkki). Ihmiset siirtyvät selaimeen lisättyjen kirjanmerkkien kautta tai ajavat sivuston URL-osoitteen sisään. Tyypillisesti nämä palautetaan sivuston käyttäjille, jotka ovat tulleet jostakin kolmesta edellisestä lähteestä.

LondonlovesBusiness.com-sivuston käyttäjistä suurin osa – 47,42 % – tulee sivustolle suorien linkkien kautta tai haun kautta (41,14 %). Tämä kertoo median kapeasta profiilista. Sen sivuilla ei vierailla joutilaisuudesta, vaan enimmäkseen liiketaloudellisista syistä.

Lähetysliikenteen osuus on 8,04 % käynneistä ja sosiaalisten verkostojen osuus 1,97 %. Julkaisu ei käytä sosiaalisia verkostoja vetovoimakeinona eikä tarjoa asiakkaille sellaista mahdollisuutta. Uutisten, artikkeleiden ja muun sanomalehden sisällön kumoaminen sosiaalisissa verkostoissa on lukijoiden ansiota.

Käyntien maantiede ei ole aina yksitoikkoinen. Suuria sivustoja voivat lukea monien maiden asukkaat.

Analysoimme eri puolilla maailmaa sijaitsevien suosittujen sivustojen tietoja ja saimme selville, mistä ihmiset tulevat:

• Naapurimaista. Esimerkiksi valkovenäläisiä sivustoja luetaan aktiivisesti Ukrainassa ja Venäjällä ja päinvastoin. Tämä pätee kaikkiin sivustoihin, joiden sisältö on ymmärrettävää naapurimaiden tai samankaltaisten kulttuurien asukkaille. Se voi olla verkkokauppoja, joiden toimitus tapahtuu lähimaihin. Viihdyttäviä tai temaattisia sivustoja, jotka vaikuttavat, aiheet kiinnostavia ja ymmärrettäviä useiden maiden asukkaille.
  • Diaspora. Ihmiset, jotka ovat lähteneet ansaitsemaan tai asumaan vakituisesti toiseen maahan, voivat vaikuttaa merkittävästi sivuston suorituskykyyn. Kuten kävi ilmi, suosittuja kiinalaisia sivustoja luetaan Amerikassa, Singaporessa, Hongkongissa ja Taiwanissa. On luonnollista olettaa, että kiinalaisten sivustojen ulkomaiset kävijät ovat diasporaa, ihmisiä, jotka ovat lähteneet muihin maihin mutta ovat edelleen kiinnostuneita kotimaan tapahtumista. Monet uutissivustot ympäri maailmaa käyttävät tätä.
  • Yritysviestintä. Talouteen ja tuotantoaloihin liittyvät erikoisjulkaisut.

LondonlovesBusiness.com-sivuston tapauksessa voidaan nähdä, että suurin osa lukijoista asuu Yhdistyneessä kuningaskunnassa (61,07 %), 9,19 % kävijöistä tuli Argentiinasta. Argentiina on yksi Etelä-Amerikan tärkeimmistä viejistä, ja sillä on läheiset taloussuhteet Isoon-Britanniaan.

Monille brittiläisille julkaisuille on läheinen suhde Yhdysvaltoihin (maahanmuutto Yhdistyneestä kuningaskunnasta) ja Intiaan (maahanmuutto Yhdistyneeseen kuningaskuntaan). Yhdysvalloista sanomalehden sivustolla käydään 8 % tapauksista, Intiasta on 2,66 %. Listan päättää Ranska (2,46 %). Se on suurin naapurivaltio.

Miten sitä käytetään

Tämä tieto auttaa valitsemaan parhaan alustan lehdistötiedotteen julkaisemiseen. Eri maissa samankaltaisilla sivustoilla julkaisemisen kustannukset voivat vaihdella. Joskus on järkevää löytää budjetin kannalta järkevämpi vaihtoehto. Tai analysoida, mitä sivustoja potentiaalinen kohdeyleisö lukee naapurimaissa.

Yksi PRNEWS.io:n tutkimus on esimerkiksi osoittanut, mitkä sivustot ovat suosittuja Ukrainassa. Tässä on 10 suosittua viihdesivustoa, joita ukrainalaiset lukevat eniten:

takprosto.cc
 Lukijat Ukrainasta, miljoonaaUkrainalaiskäyttäjien kattavuusprosenttiKokonaisyleisö, miljoonaa
pikabu.ru3,2114.8729.59
lifehacker.ru1.918.8513.76
adme.ru1.878.6412.51
ofigenno.com1.7528.024.10
astromeridian.ru1.687.779.91
fishki.net1.667.6816.34
yaplakal.com1.476.8017.85
0.974.513,40
kakprosto.ru0.713,2811,56
starhit.ru0,371,736,20

Laskennassa käytimme Ukrainan Internet Associationin ja Similarweb.com-palvelun tietoja.

Kymmenestä sivustosta vain kaksi on Ukrainasta. Ne ovat ofigenno.com ja takprosto.cc. Loput ovat venäläisiä verkkotunnuksia.

Tällaiset tiedot auttavat sinua tekemään oikean sivuston valinnan. Jos sen pääasialliset lukijat ovat muiden maiden asukkaita eivätkä ole oikeaa kohderyhmää, voit korjata sivustoa ajoissa julkaisun julkaisuun.

Mikä on tulos?

Julkaisun onnistuminen ei riipu yhdestä parametrista, vaan sen kokonaisuudesta. Suuri sivuston liikenne on siistiä. Mutta jos suurin osa lukijoista on Guangzhoussa, ja artikkeli Novokuznetskin rautakaupan alennuksista, niin kävijämäärällä ei ole niin väliä.

On tärkeää arvioida kaikkia indikaattoreita kokonaisuutena: näkymien ennuste, vierailujen maantieteellinen sijainti ja liikennelähteet. Silloin julkaisu tuo todellista hyötyä. Ja asiayhteydestä irrallaan oleva luku on vain numero.

Julkaisujen olosuhteiden tutkiminen auttaa paitsi valitsemaan paremman verkkosivuston myös vähentämään riskiä, että media kieltäytyy julkaisemasta. artikkelissa ”Julkaisemisesta kieltäydyttiin. Mitä tehdä?” kerroimme, miten tämä voidaan estää ja mitä pitää tehdä, jotta julkaisu hyväksytään ja julkaistaan.

Meidän on selvitettävä vielä kaksi PRNews.io-kategoriaa, jotka auttavat sinua valitsemaan oikean alustan: SEO-metriikka ja yleisön demografia.

Uusimmat lähettäjältä Blog