Kuvat ovat kaikki kaikessa

12 minuuttia luettu

Puhutaanpa hieman ilmeisistä asioista. Yksi niistä on se, miksi hienokin teksti tarvitsee kuvia.

Massachusetts Institute of Technologyn kokeessa tutkijat saivat selville, että ihmisaivoilla kestää vain 0,013 sekuntia määrittää kuvan merkitys.

Hieman yli sekunnin sadasosa tarvitaan ymmärtämään, että yllä on kuvattu meren aallokko ja kaksi kaunista tyttöä uimapuvuissa. Tytöt juoksevat mereen. Näyttää siltä, että he nauttivat levosta.

Meressä lepääminen aiheuttaa yleensä positiivisia tunteita. Jos et ole vielä ollut lomalla, olet luultavasti suunnittelemassa sitä. Jos olet jo kyllästynyt merikuviin, ehkä irvistelet tyytymättömänä. No, jos et periaatteessa pidä merilomasta, reagoit todennäköisesti neutraalisti.

Emmekään kuvailisi kaikkia tunteita, joita voit tuntea tätä kuvaa katsellessasi. Mutta toteamme, että se kesti 0.013 до 0.08 sekuntia.

Kuvan kuvauksen lukemiseen menee 10-20 sekuntia. Näin ollen saman informaatiomäärän sisältävän tekstin lukemiseen joudut käyttämään 125-1500 kertaa enemmän aikaa.

Vaikka teksti on lakoninen, tarkka ja mielenkiintoinen.

Huomaa, että jos ostat tekstin ja maksat samalla merkkimäärän, niin riittävän päihtyneenä tai inspiroituneena kirjoittaja yrittää väläyttää älyä ja sanavarastoa heiluttaen lukijan nenän edessä kaiken saman verran hyödyllistä tietoa aakkosnumeerista asukaslukua kohden. Kaikki nämä hurmioituneet kuvaukset merestä, rantalomista, kauniista naisista ja lomista voisivat olla tylsiä. Jos tämä paha ihminen katkaisee nokkelat ajatuksensa kappaleiksi vain kerran 5-10 lauseen välein ja sallii itselleen korkeintaan 3-5 katkoa koko 10 000 merkin tekstissä, tarkkaavainen ja huolellinenkin lukija alkaa sekoilemaan kolmannen kappaleen tienoilla. Masentuessaan viidennestä tekstikappaleesta, joka on kooltaan niin mahtipontinen, että kirjaimet valuvat korvista ulos, ahkerin miettii, koukuttaako tarina meriretkestä häntä todella niin paljon, että hän käyttää melko epämääräisen ajan yrittäessään irrottaa tästä pitkästä lopputuloksesta grafomanian sinnikkäiden ponnistelujen avulla mitään hyötyä. Kärsivällisimmät väsyvät tekstin puoliväliin mennessä. Keskivertolukija lopetti tämän tekstin lukemisen viisi minuuttia sitten.

Jos hallitsit edellisen kappaleen, oletamme, että se annettiin sinulle paljon suuremmalla vaivalla kuin artikkelin alku, jossa sinulle näytettiin kuva. Jos et ole edes lukenut sitä, onneksi olkoon, olet jo ymmärtänyt, mistä on kyse.

Säästää lukijan aikaa

Aika on arvokkain resurssi. Tärkeiden ja tarpeellisten tekstien määrä kasvaa räjähdysmäisesti, kun taas merkityksettömien ja tarpeettomien tekstien määrä ylittää kaikki kuviteltavissa olevat mittasuhteet. Jokainen lukijalle säästetty sekunti on tärkeä.
Lukijan ajan säästäminen voisi onnistua hyvällä otsikolla ja väliotsikoilla, osaavalla ulkoasulla ja muotoilulla. Tärkeintä on kuitenkin laadukas kuvitus, joista jokainen heijastaa tekstin ajatusta ja voi joskus korvata koko kappaleen.

Tarjottu tieto on helppo ottaa vastaan ja ymmärtää, jos teksti on hyvin jäsennelty.

Rakenteinen tieto ja harkittu kuvitus ovat perusta opetusmateriaalin toimittamiselle.

Teksti on helppo ymmärtää, jos se on hyvin jäsennelty. Tällöin on helppo muistaa jotain tärkeää. Mitä helpompi se on muistaa, sitä todennäköisemmin lukija muistaa sinusta, varsinkin jos hän tarvitsee tuotteesi.

Jos tekstikappaleen voi välittää kuvituksella, kannattaa käyttää kuvaa. Säästä lukijan aikaa.

Kuvitus välittää ajatuksen tehokkaammin

Kanava, joka on aktiivisimmin täynnä ”informaatiokohinaa”, toimii huonommin kuin muut.

Esintarvikekaupassa, jossa käyt töiden jälkeen, tunteisiisi vaikuttaa yleensä visuaalisesti, mutta ei tuoksujen tai äänen kautta.

Kun visuaalinen kanava on täynnä informaatiota, ja jo väsynyt ostaja on kiinnostuneempi tuoksusta kuin tavaran kauniista pakkauksesta. Etenkin jos ympärillä on joukko kauniita keksipaketteja, mutta tuoksu tuoreesta, lämpimästä ja pehmeästä leivästä on vain yksi. Ja se kutsuu jostain nurkan takaa.

Jos on paljon kauniita paketteja tuoreen leivän tuoksu toimii tehokkaasti.

Tekstiä käytetään yhä useammin internetissä tiedon välittämiseen. Niinpä oudoimmallakin, asiayhteyteen sopivalla kuvalla on mahdollisuus olla tehokkaampi kuin tekstillä. Koska siellä on paljon kirjaimia, eikä niin paljon kuvia.

Todellakin tämä selittää Instagramin ja Youtuben, vlogien ja podcastien suosion. Uusien informaatiokanavien kautta, joissa on vähemmän melua, on helpompi päästä läpi keskivertolaatuisella sisällöllä.

Internetissä luemme miljoonia kirjoittajia ja miljardeja tekstejä. Liian moni kirjoittaa tekstejä. Hyvätkään kirjoittajat eivät kuitenkaan aina osaa valita tai varsinkaan luoda asiallista, laadukasta ja osuvaa tekstikuvitusta.

Monet kirjoittavat hienoja tekstejä, monet valitsevat erinomaisia kuvituksia. Hyvin harva osaa tehdä molempia.

Kuvitukset jäävät aina mieleen

Kuvat, jotka herättävät eläviä tunteita jäävät paremmin mieleen kuin kuvitellut, yhtä eläviä tunteita aiheuttavat, mutta rakentuu tekstin pohjalta lukijan aivoihin. Näkyvyys on yksi tärkeistä periaatteista, joilla ihmisaivot säilyttävät tietoa.

Tunteiden tukema fakta (esimerkiksi tunteita herättävä kuva) säilyy muistissa pitkään. Yksi kehomme evoluution mukanaan tuomista ominaisuuksista on tunnereaktioita aiheuttavien tilanteiden varovaisempi käsittely. Samalla tutkimukset vahvistavat, että ”emotionaalinen” muistaminen keskittyy kokemuksen ytimeen ja hylkää yksityiskohdat, jotka voidaan tarvittaessa palauttaa mieleen, ja palauttaa tapahtumien pääkuvan.

Jos siis on valittavana kaksi kuvaa, joista ensimmäinen herättää tunteita ja toinen ei, kannattaa suosia ensimmäistä. Se osoittautuu tehokkaammaksi.

Tehdään muutostasi mukava: näistä kuvista on hyötyä kuljetusyhtiölle.

Tällöin positiiviset tunteet muistetaan paremmin kuin negatiiviset, koska muisti hälventää epämiellyttäviä muistoja ja vahvistaa miellyttäviä. Tämä johtuu siitä, että jos tilanteessa oli hyvää ja pahaa 50/50, jonkin ajan kuluttua muistissamme tämä suhde muuttuu ja muistamme positiiviset.

Lukija ei ehkä muista tekstiä yksityiskohtaisesti, mutta kirkkaan positiivisen kuvan hän muistaa helposti.

Tuote havainnollistuu paremmin kuin kuva

Joo, se on itsestään selvää. Ja silti laadukkaiden tekstien, SEO:n ja muun PR:n kustannukset yrittäjille näyttävät usein järkevämmiltä kuin valokuvauksen kustannukset.

Viimeinen tuntuu usein olevan itsetarkoituksellista ”niille, jotka ovat jo saavuttaneet kaiken”, joten monet käyttävät mieluummin kuvia kuvavarastoista. No, me teemme samoin.

Mutta jos yritykselläsi on materiaalinen ilme, niin perkele, kutsu kerran ammattivalokuvaaja ja tee laadukkaat kuvat. Aitoja, vilpittömiä, omia.

Kaikkakin epätäydellinen, omat kuvat ovat aina parempia kuin varastokuvat.

Tee tätä temppua aika ajoin, erityisesti seuraavan brändinmuutoksen tai uuden tuotesarjan julkaisun jälkeen.

Juttu on niin, että aidot kuvat aidoista tuotteista eivät luo asiakkaalle suuria odotuksia, eli ne auttavat tyydyttämään häntä. Asiakas saa juuri sen, mitä hän näkee kuvassa, ei enempää eikä vähempää. Ja tyytyväinen asiakas on uskollinen asiakas.

Jos tavara ei todellisuudessa kestä nuoleskeltuja varastokuvia, ostaja todennäköisesti pettyy. Jopa ”lenkkikuvien” käyrät, jos ne esittelevät oikeita tuotteita, voivat olla hyödyllisiä. Todistettu AliExpressillä.

Stock-kuvat voivat toimia sinua vastaan. Tee omat.

Kaikki kuvitukset ovat parempia kuin ei mitään

Vuosi vuodelta järjestät muodikkaan digikonferenssin, johon kokoat alan tunnetuimpia asiantuntijoita, etkä vieläkään pystynyt kutsumaan ammattivalokuvaajaa. Kuulostaa oudolta.

Mitä teknisesti edistyneempi yrityksesi on, sitä enemmän tarvitset siistejä kuvituksia. Tämä aiheuttaa asiakkaiden luottamusta. Lisäksi asiakas on valmis maksamaan enemmän, jos hän näkee etukäteen, että on jotain mistä maksaa.

Mutta jos muodikasta digikonferenssiasi kuvitetaan vuodesta toiseen yhtä tummilla, epätarkoilla valokuvilla, jotka mahtipontinen PR-mies on tehnyt kuulijoiden mielen kautta, se ei aiheuta luottamusta. Onko todella vuosi 2018, jos et vieläkään osaa työskennellä graafisen sisällön kanssa?

Jos palveluillasi ei ole aineellista ilmaisua, mieti mielenkiintoisia konsepteja, visualisoi ideoita, ilmentäkää niitä kuviin. Houkuttele valokuvaajien lisäksi myös suunnittelijoita. Luo meemejä, kollaaseja, julisteita, valokuvapuhelimia.

Toimistomme seinälle loimme oman taustan yrityskuvillemme.

Jatkossa yrityksen oma kuvapankki helpottaa kaikkea viestintää. Tässä, katsokaa mitä meillä oli eilen ja näin viimeistelimme sen tänään. Tässä me lätkäistiin nappi, ja tuossa meillä on uusi väri. Etsi 10 eroa.

Tekninen liiketoiminta tarvitsee jyrkkiä kuvituksia.

Kuvien merkitystä aliarvioidaan usein. Laadukkailla kuvilla voi kuitenkin olla jopa suurempi merkitys kuin laadukkaalla tekstillä. Hyvien kuvien avulla tekstin ydin jää paremmin mieleen, ja hyvät kuvat tavaroista lisäävät osaltaan myyntiä ja asiakastyytyväisyyttä.

Jopa jos tarjoat palveluita, joilla ei ole aineellista ilmaisua, kehitä oma konseptinsa laadukkaaseen graafiseen sisältöön ja kerää yrityskuvapankki. Tulevaisuudessa tämä tehostaa huomattavasti minkä tahansa markkinointi- ja PR-viestinnän tehokkuutta.

Uusimmat lähettäjältä Blog