Miten järjestää osio ”Joukkotiedotusvälineet kirjoittavat meistä” oikein

4 minuuttia luettu

Jokainen yritys haaveilee pääsevänsä sanomalehtien sivuille, vilahtelevansa arvovaltaisten aikakauslehtien kansissa ja saavansa tuhansia mainintoja joukkotiedotusvälineissä. Voit nähdä eri tuotemerkkien verkkosivustoilla kohdan ”Joukkoviestimet meistä”. Siellä on viittauksia julkaisuihin, televisiojuttuja ja jopa PDF-tiedostoja, joissa on skannauksia sanoma- ja aikakauslehdistä. Tällainen lähestymistapa auttaa ansaitsemaan asiantuntijoiden maineen ja vakuuttamaan liidit asiakkaiksi. Kaikki vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta käytännössä voi sattua joitakin vaaratilanteita.

Miksi kohta ”Me joukkoviestimissä” on tarpeellinen

Sivu, jossa on kaikki viittaukset brändiin joukkoviestimissä, ratkaisee useita tehtäviä kerralla:

– Uusien asiakkaiden on helppo luottaa yritykseen, joka mainitaan asiantuntijasivustoilla.

– Toimittajien on helppo löytää aiheita, joista muut lehdet ovat jo kirjoittaneet.

– Kilpailijoiden kateus.

Miten järjestää osio ”Joukkoviestimet kirjoittavat meistä” oikein

Tee osiosta yksinkertainen ja selkeä lukijalle. Ei ole tarpeen tehdä pitkää luetteloa julkaisuviittauksista; ne voivat lakata toimimasta jonkin ajan kuluessa. PDF-luettelo on turha, eikä asiakkailla ole aikaa ladata julkaisujen näyttökopiota. Et ole heille vielä niin tärkeä.

Esimerkki sivusta, jota lukijan on vaikea ymmärtää:

Nimeä kohta ”Massamedia meistä” muotoon ”Me massamediassa.” Se on pieni psykologinen temppu. Lause ”meistä” kuuluu: ”Me emme tehneet mitään, se tapahtui itsestään”. Tekstistä ”Me joukkoviestimissä” asiakkaat näkevät, että yritys on pyrkinyt mukaan informaatiotilaan ja tekee töitä maineensa eteen.

Tee kuvakaappauksia.  On tarpeen lisätä kustantamon logo, jotta lukijasi ymmärtävät, mikä joukkoviestimistäsi kirjoitti. Kustantaja voi kuitenkin vastustaa logonsa käyttämistä ilman lupaa. Tee tällaisissa tapauksissa julkaisusta kuvakaappaus; tekijänoikeuslain mukaan se katsotaan sinun teokseksesi.

Tässä näet, mitä mainintoja yritys sai joukkoviestimissä, mutta on epäselvää, missä se julkaistiin.

Miten ei …

Älä vääristä artikkelin tai otsikon ydintä. Jos olet saanut maininnan tai julkaisun virallisessa joukkoviestimessä, älä vääristele tosiasioita ja kirjoita verkkosivuillesi, että joukkoviestimet pitävät sinua maan parhaana yrityksenä. Mainontalain mukaan kaikki tosiasiat on dokumentoitava.

Yksi asiakkaistamme julkaisi PRNEWS.io:n kautta mainostekstin Forbesin venäläisessä versiossa. Otsikko oli seuraavanlainen: ”’Better Cash’-yritys – numero 1 jänispallojen myynnissä Zhmykhovin kaupungissa”. Teknisesti ottaen tällainen otsikko ei riko mitään mainontaa koskevaa lakia: Zhmykhovissa on vain muutama ilmapallojen toimittaja, ja vain mainostettu yritys myy niitä kanien muodossa.

Muutaman ajan kuluttua tämä asiakas julkaisi kohdassa ”Joukkotiedotusvälineet kirjoittavat meistä” tiedon, jonka mukaan ’Better Cash’-yritys – Forbesin mukaan ykkönen ilmapallojen myynnissä, ja tämä on vääristelyä.

Väärinkäytös.

Tietysti Forbesin artikkeli on merkitty ”kumppanimateriaaliksi”, eikä kustantamo riko liittovaltion lakia ”mainonnasta”. Tekstin muoto on kuitenkin hyvin lähellä toimituksellista materiaalia; se esitetään toimittajan kysymysten ja yrityksen johtajan vastausten muodossa. Forbes arvovaltaisena joukkotiedotusvälineenä arvostaa mainetta ja on huolissaan lukijasta, joka voi pitää mainontaa päätoimittajan näkökulmana.

Uusimmat lähettäjältä Blog