6 perusvinkkiä lehdistötiedotteen parantamiseen ja tehostamiseen

5 minuuttia luettu

Lehdistötiedotteiden kirjoittamisessa päätavoitteesi on saada useammat ihmiset lukemaan niitä. Siksi uutiskoukku on keskeinen kohta sen rakentamisessa. Se voi olla mikä tahansa raportti tulevista tapahtumista tai saavutetuista tosiasioista.

Uutiskoukun tulisi antaa tietoa esimerkiksi yrityksesi saavutuksesta tai uuden tuotteen lanseerauksesta. Toisin sanoen mistä tahansa uutisesta, joka voi olla potentiaalisesti kiinnostava sekä toimittajille että kohdeyleisöllesi.

Hyvin laadittu uutistiedote on loistava PR-, markkinointi- ja SEO-työkalu, joka ei ainoastaan levitä uutisiasi, vaan myös tuottaa yrityksellesi loistavia tuloksia, kuten parantaa verkkonäkyvyyttäsi ja lisää verkkoliikennettä. Jos et vielä käytä tätä loistavaa mediavälinettä, olemme laatineet muutamia hyödyllisiä vinkkejä, joiden avulla pääset helposti alkuun ja voit kirjoittaa uutistiedotteen:

1. Pidä silmällä rakennetta. Yritä pitää kiinni uutistiedotuksesi loogisesta rakenteesta, jotta voit suojautua virheiltä, jotka voivat tuhota koko esityksen. Olemme huomauttaneet lehdistötiedotteen perustavanlaatuisista osista:

• otsikko;
  • Lead;
  • Runkoteksti (joka voi sisältää teesejä, lainauksia);
  • Yrityksen tausta;
  • Yhteystiedot.

2. Otsikko – hyvin aloitettu on puoliksi tehty. Epäilemättä huomiota herättävä otsikko on todella tärkeä mille tahansa lehdistötiedotteelle. Vaikka saat epätavallisia ja odottamattomia uutisia yrityksestäsi, mutta otsikko on kirjoitettu niukkaan ja tylsään tyyliin – älä edes odota saavasi toivottua vaikutusta. Pitchin on oltava niin hyvä, että toimittajat eivät pysty sanomaan ”ei”. Siksi oikean otsikon laatiminen on melko aikaa vievä prosessi, joka vaatii maksimaalista luovuutta ja keskittymistä, mutta se on sen arvoista. Tärkeää on muistaa: on tarkoituksenmukaisempaa laatia teksti ensin, ja kun sinulla on luonnos käsilläsi, voit lisätä siihen uutisarvoisen otsikon.

3. Pääotsikko. Se on melko olennainen osa mitä tahansa lehdistötiedotetta, jossa yleensä kerrotaan koko juttu yhdessä lyhyessä kappaleessa. Sen tulisi vastata seuraaviin kysymyksiin tärkeimpien seikkojen tunnistamiseksi: kuka, mitä, miksi, milloin, missä? Johtolauseessa on koko lehdistötiedotteen tärkeimmät rivit, jotka voivat houkutella toimittajia käyttämään ja jakamaan aineistoasi. Tai sitten ei. Se riippuu sinusta. Mene siis heti ensimmäisessä kappaleessa asiaan, ja tulos on taattu.

4. Runkoteksti – pidä se lyhyenä. Rehellisesti sanottuna hyvin pieni osa ihmisistä lukee tekstin rungon. Silti toimittajat, jotka ovat kiinnostuneita uutisistasi, tarvitsevat perustietoa mukaansatempaavalla tavalla. Siksi pidä pääteksti lyhyenä ja ytimekkäänä ja jaa se visuaalisesti muutamaan kappaleeseen. Noudata käänteisen pyramidin sääntöä: uutisarvoisimman tiedon pitäisi olla ensimmäisenä, sitten voidaan luetella tärkeitä yksityiskohtia ja viimeisenä pitäisi antaa tilaa muulle yleiselle tiedolle (siltä varalta, että toimittaja leikkaa tekstiäsi). Tilastot, numerot ja asiantuntijoiden lainaukset ovat aina tervetulleita. Aiheeseen liittyvät valokuvat voivat myös olla erittäin hyödyllisiä. Muista kuitenkin, että lehdistötiedotteessa vähemmän on enemmän. Jos haluat lisätietoja säännöistä, suosittelemme tutustumaan lehdistötiedotteen vaatimuksiin, jotka auttavat sinua luomaan tarkoituksenmukaisen julkaisun.

5. Pidä tavoitteet mielessä. Keskity faktoihin ja vältä mainosviestin tyyliä. Kyseessä on lehdistötiedote, ei mainosbanneri. Vielä yksi neuvo: saatat ajatella, että lehdistötiedotteen päivä ei ole liian kriittinen, se on todellakin erittäin tärkeää. Tilastojen mukaan maanantaisin ja perjantaisin jaetut lehdistötiedotteet epäonnistuvat todennäköisemmin verrattuna tiistaista torstaihin lähetettyihin.

6. Yhteystiedot. Älä myöskään jätä yhteystietojasi, jotta tiedottajat ovat toimittajien tavoitettavissa. Toivomme, että kaikista edellä mainituista ehdotuksista on sinulle apua. Ota nämä vinkit käyttöön, niin huomaat, miten ne edistävät ja nopeuttavat työnkulkuasi.

Uusimmat lähettäjältä Blog