Sisältömarkkinointi 2016: Löydökset ja keskeiset tulokset

21 minuuttia luettu

Vuonna 2016 sisältömarkkinointi saavutti huippunsa ja toi markkinoijille monia odottamattomia löytöjä. Pyysimme muutamia yrittäjiä ja markkinoinnin asiantuntijoita kertomaan näkemyksiään sisältömarkkinoinnista ja siitä, miten he käyttivät sisältöä myynninedistämiseen vuoden 2016 aikana.

Asiantuntijamme edustavat erilaisia yrityksiä ja liiketoiminta-alueita: Muun muassa IT, viihde, startup-konsultointi ja tuotantokeskukset.

He kertoivat meille:

• Miten he käyttävät sisältöä myynninedistämiseen;
  • Mitä tuloksia he ovat jo saavuttaneet tai odottavat saavuttavansa;
  • Mitä mittareita he käyttävät tehokkuuden mittaamiseen;
Miten he ovat muuttaneet sisältömarkkinointistrategiaansa vuoden aikana.

Alexey Karlov, toimitusjohtaja osoitteessa Angels Relations Group.

Business: Julkiset suhteet ja viestintä, suunnittelu ja kehittäminen. Asiakkaat sijaitsevat seuraavilla alueilla: Amerikassa, Euroopassa, Aasiassa ja Afrikassa.

Kerro meille hieman sisältömarkkinointistrategiastasi. Miten edistät omia ja asiakkaidesi palveluita?

Ensin on valittava alusta, jossa yleisösi on. Vasta kun määrittelet kohdeyleisösi, inbound-markkinointi toimii. Mitään muuta tapaa ei ole. Vuonna 2016 teimme oman kehyksen erilaisten sisältöjen luomiseen.

Mitä enemmän kuitenkin käytimme tätä viitekehystä, sitä enemmän huomasimme, että kaikessa sisällön luomiseen liittyvässä toiminnassa tulisi ottaa huomioon erityisesti yleisö.

Muutama muukin life hack:

1. On tärkeää, että sinut löydetään helposti Googlesta, Bingistä, Yandexista tai Baidusta.

Ei riitä, että määrittelet yleisösi käyttämän alustan. Hakukoneet eivät välttämättä indeksoi sitä. Yleisösi riippuu siis erityisesti tietyn alustan käyttäjien määrästä.

Esimerkiksi Telegramissa on hyvä olla kanava, jolla on 10 000 tilaajaa. Siihen voi saada jopa mediaviittauksia. Kuitenkin vain Telegramin käyttäjät voivat lukea sinua; kukaan ei löydä sinua haulla.

2. Löydettävyys, joka on toimintojen kokonaisuus, jonka avulla alustat saavat sinut ja julkaisusi suositeltua kohdeyleisöllesi.

SocialMediaToday on hyvä postaus aiheesta.

Se sisältää alustasuosituksia niiden käytöstä. Aivan kuten Apple Storessa – ne, jotka käyttävät ominaisuuksia oikein, saavat siitä enemmän hyötyä.

SocialMediaToday suosittelee kuvien parantamista Instagramissa. Näin tehdessäsi alusta suosittelee kuviasi muille.

Löydettävyyden kolme pääedellytystä: säännöllinen postaus, monipuolisuus sekä alustan ominaisuuksien ja uutuuksien käyttö.

Kuinka kauan olet käyttänyt sisältömarkkinointia?

Yrityksessämme keskitymme enimmäkseen B2B:hen. Siksi pidämme tärkeänä yrityksen brändin lisäksi myös yrityksen toimitusjohtajan ja myyntitiimin henkilökohtaista brändiä.

Aloitimme sisältömarkkinoinnin hyödyntämisen myynninedistämisessä noin seitsemän vuotta sitten. Kiinnitimme huomiota tekstityyliimme webissä, hylkäsimme FLASHin kevyempien tekniikoiden hyväksi jne.

Millaisia tuloksia odotat sisältömarkkinoinnilta?

Se on pitkäjänteistä peliä, aivan kuten moderni PR on mediajulkaisujen suhteen.

Todellisuudessa meillä on kaksi tavoitetta: löydettävyyden lisääminen ja mahdollisuus näyttää jotain mielenkiintoista yrityksestä asiakkaille.

Mitä mittareita seuraatte? Sivun katselukertoja, tykkäyksiä, uudelleenpostauksia jne?

Jos kyseessä on blogipostaus, seuraamme siihen kohdistuvia takalinkkejä, repostituksia ja viittauksia muilla alustoilla. Pidämme kuitenkin tärkeämpänä luetteloa niistä, jotka reagoivat sisältöösi, ja heidän suhteidensa historiaa brändiisi. Se on eräänlainen sosiaalinen CRM, jos niin haluat.

Mit ovat tärkeimmät otteesi sisältömarkkinointistrategiastasi vuonna 2016?

Mitä monipuolisempia muotoja käytät sisällön esittämiseen, sitä suuremmat ovat mahdollisuudet onnistua. Mitä tahansa uutisia voi tarjota valokuvien, videoiden, podcastien, artikkelien jne. muodossa. Johtajan ensisijainen tehtävä on käyttää eri muotoja eri sisältöjen tuottamiseen.

Aiemmin olimme innokkaita kokeilemaan jokaista uutta ominaisuutta, joka ilmestyi markkinoille – uudesta sovelluksesta erilaisiin kikkailuihin, joita muut yritykset käyttivät strategioissaan. Nykyään seuraamme edelleen uusia asioita, mutta suhtaudumme niihin enemmänkin kiinnostavina kokeiluina, emme välttämättömyyksinä.

Hylkäämme formaatit, joista saatamme pitää, mutta joista käyttäjät eivät pidä. Tiedäthän, kun luot infografiikkaa – on helppo ihastua kauniiseen muotoiluun ja hienoihin efekteihin sen sijaan, että ihastuisi yksinkertaisiin ja selkeisiin ratkaisuihin. Joskus on hyvä rajoittaa sisältömarkkinoijia hieman, kuten suunnittelijoita.

Me perustimme sosiaalisen median promoja ympäri maailmaa: Aasiassa – Intiasta Vietnamiin; Afrikassa – eteläisistä Afrikan maista Keski-Afrikan maihin; Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Tarjoamme sisältömarkkinointipalveluita myös yrityksille Yhdysvalloissa, pääasiassa NY:ssä ja Piilaaksossa sijaitseville IT-yrityksille.

Dasha Bednaya, markkinointipäällikkö Radario.

Business: Cloud IT-ratkaisujen kehittäminen viihdeteollisuudelle. Toimistot sijaitsevat Venäjällä, Portugalissa ja Yhdysvalloissa. Franchising-yritykset Kaakkois-Aasiassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Keski-Amerikassa.

Sisältömarkkinoinnista vuonna 2016

Yrityksemme on keskittynyt kehittämään omia pilviratkaisuja viihdeteollisuudelle: konserttien, festivaalien, teatterin, urheilun ja muiden tapahtumien järjestämiseen.

Luotamme alustoja myynnin, markkinoinnin ja sponsorointiprosessien automatisointiin – ei kaikkein helpoimpia ja selkeimpiä tuotteita. Siksi yrityksemme valitsee yhdeksi promootiovälineekseen sisältömarkkinoinnin. Aloitimme sisältömarkkinoinnin soveltamisen ja hyödyntämisen vuoden 2016 alussa, kun lanseerasimme yritysblogin.

Tavoitteenamme on paljastaa sekä kanta-asiakkaillemme että potentiaalisille asiakkaillemme kaikki modernin teknologian tuomat edut. Näytämme heille todellisia tapaustutkimuksia, jotka voidaan toteuttaa käytännössä.

Myös sen selittäminen, miksi asiakkaat saattavat tarvita tuotetta, on yksi B2B-yritysten tärkeimmistä tehtävistä. Etenkin IT-alalla. B2B-yritysten tulisi myös selittää, miten tuotetta voidaan käyttää, mutta tämä on hieman eri tehtävä, jota käsittelemme erikseen.

Promootiosta ja tuloksista

Olemme pitäneet yritysblogia alle vuoden, mutta olemme jo huomanneet tuloksia. Meillä on melko yksinkertainen lähestymistapa bloggaamiseen: kaksi kertaa viikossa julkaisemme alkuperäisiä artikkeleita tai käännettyä sisältöä ulkomaisista blogeista ja tiedotusvälineistä. Ilmoitamme julkaisuistamme yrityksen Facebook-sivulla, joka on tärkein kanavamme blogikirjoitusten mainostamiseen.

Kohderyhmämme Facebookissa ovat alamme tärkeimmät toimijat. Postaamme tarttuvia ja informatiivisia artikkeleita ja uutisia toimialarakoistamme, emme vain omia julkaisujamme.

Suuntaamme myös suurimman osan blogiartikkeleistamme potentiaaliselle yleisöllemme Facebookin mainostyökalujen avulla. Työskentelemme eri liiketoiminta-alan markkinarakojen parissa. Siksi sisältömme voi tavoittaa vain yhden markkinaraon (esim. konsertti, urheilutapahtumien järjestäminen) tai kaikki markkinaraot. Käytämme yksilöllistä lähestymistapaa yhtenä parhaista välineistä liidien tuottamisessa. Lähetämme käyttäjät blogiimme näyttämään heille hyödyllistä sisältöä, joka ratkaisee heidän ongelmansa. Sieltä voimme ohjata käyttäjät blogikirjoitussivulta rekisteröintilomakkeellemme.

Tulosten seurannasta

Tilastojen osalta seuraamme blogimme saamien katselukertojen määrää ja blogissamme käyntien kokonaismäärää. Olemme kaksinkertaistaneet kävijämäärämme blogimme ensimmäisestä julkaisupäivästä tähän päivään asti. Myös uusien kävijöiden määrä on tärkeä tekijä. Saamme noin 50 % uusia kävijöitä joka kuukausi. Se tarkoittaa, että pystymme houkuttelemaan uutta yleisöä. Se ei ole helpoin tehtävä suhteellisen pienillä markkinoillamme.

Ideoista

Olemme tänä vuonna jossain määrin uudistaneet tapaa, jolla esittelemme sisältöämme. Yhdessä vaiheessa, kuten jo mainitsin, aloimme julkaista muilta kieliltä käännettyä sisältöä. Totuus on, että viihdeteollisuuden ja tapahtumamarkkinoiden osalta Venäjä on pari vuotta jäljessä Yhdysvaltoja ja Eurooppaa. Näin ollen trendit, joita he käyttävät työssään, eivät olisi ilmestyneet Venäjälle pian asioiden luonnollisessa kulussa. Pyrimme olemaan ajan hermolla ja tuomaan maailman suosituimmat trendit Venäjälle, esimerkiksi siirtämällä painopistettä big data -analyysiteknologioihin.

Sisältömarkkinoinnilla tasoitamme tietä uusille tuotteille, jotka tuomme markkinoille. Ulkomaisten blogien artikkelit auttavat meitä siinä. Niissä on jo case-tutkimuksia big data -analyysin käytöstä tapahtuma-alalla. Me yksinkertaisesti tuomme tämän tiedon venäläisille tapahtumatoimittajille.

Jos puhutaan blogimme muutoksista vuonna 2016, ne koskivat lähinnä sisältöä ja aiheita, joita olemme esitelleet. Mitä tulee sisältömme muotoihin, kokeilemme erilaisia muotoja ensimmäisistä julkaisuistamme: longreadit, tarinankerronta, listat, infografiikat ja niin edelleen. Tulevaisuudessa saatamme käyttää erilaisten formaattien lisäksi muun muassa podcasteja, videoita ja e-kirjoja. Lisäksi, koska aiomme valloittaa markkinoita uusissa maissa, aiomme kiinnittää enemmän huomiota englanninkielisen blogimme kehittämiseen.

Stanislav Romanov, promootio-osaston päällikkö Startpack.

Liiketoiminta: Startup pilvipalveluiden vertailuun.

Sisältömme liittyy läheisesti yrityksille suunnattujen pilvipalveluiden haku- ja vertailutoimintoihin. En voi kuvitella Startpackia ilman sisältöä. Se on ensimmäinen ja tärkein taso – palvelusivut, luokitukset, palautteet ja niin edelleen. Pitkän keskustelun jälkeen tiimi valitsi perinteisten lisäksi kolme uutta sisältötyyppiä:

• Kumppanipalveluiden uutiset kotisivulla ja sosiaalisessa mediassa.
  • Tapaustutkimukset samoilla alustoilla – yrittäjien haastatteluja heidän työstään pilvipalveluiden kanssa.
  • Sisältöä medialle.

Yrittäjien haastattelut ovat laajasti käytössä verkkosivuillamme. He tarjoavat muille ihmisille hyödyllistä tietoa, jakavat tietämystään ja antavat neuvoja. Ihmiset lukevat mielellään käyttäjien tuottamaa sisältöä, vaikka se liittyisi monimutkaisiin ratkaisuihin, kuten pilvipalveluihin. Ihmiset jakavat tämäntyyppistä sisältöä mieluummin. Meillä oli jopa tällaisia tapauksia, kun suositut ryhmät Vkontaktessa jakoivat linkkejä sisältöömme.

Olemme jo julkaisseet 32 tapaustutkimusta, toteuttaneet kaksi järjestelmän uudelleensuunnittelua ja muuttaneet haastattelujen esitysmuotoa. Etsimme aina uusia asiantuntijoita, jotka voivat kertoa meistä muille. Suurin haaste on löytää liikemiehiä, jotka ovat valmiita käyttämään aikaa haastatteluun.

Hieman myöhemmin lisäsimme verkkosivuillemme Palveluuutiset-kategorian. Se on eräänlainen sivu lehdistötiedotteille, mutta yleensä muutamme ne lyhyiksi (tai pitkiksi) postauksiksi tai ”How-to”-artikkeleiksi. Koska sivustolle tulee paljon enemmän tällaista sisältöä, aloimme rajoittaa tämäntyyppisiä viestejä entistä enemmän. Ne ovat vähemmän tehokkaita kuin tapaustutkimukset. Emme ole hylänneet lehdistötiedotteita kokonaan. Ne eivät ole yhtä tehokkaita kuin muutama vuosi sitten, mutta ne ovat edelleen kannattavia.

Olemme alkaneet kirjoittaa sisältöä eri medialähteiden kolumneihin. Emme odota pommivaikutusta, mutta saamme näistä artikkeleista riittävästi palautetta. Etsimme vielä sitä kultaista keskitietä. Suurin haaste tässä on aika, jonka käytämme todella tarttuvan aiheen löytämiseen seuraavaan postaukseen.

Sivustolla seuraan tykkäysten määrää, uudelleenpostauksia, klikkausprosenttia ja sisältöämme lukevan yleisön laatua. Laadukas käyttäjä on sellainen, joka on suorittanut hyödyllistä toimintaa Startpackin sivustolla.

__________

Pitkällä tähtäimellä näen sisällön luomisen mediapalstoille tehokkaimpana välineenä meille.

Pitkällä tähtäimellä näen sisällön luomisen mediapalstoille.

__________

Tänä päivänä voimme sanoa, että suoramainonta ei ole hyödyllistä eikä tarpeellista. Emme voi hylätä tulosten seurantaa, mutta meidän pitäisi myös miettiä pitkän aikavälin vaikutusta. Pitkällä aikavälillä näen sisällön luomisen mediapalstoille tehokkaimpana välineenä meille.

Alexey Pospekhov, toimitusjohtaja osoitteessa ICONIC.

Liiketoiminta: Mobiilisovellusten kehittäminen. Toimistot Lontoossa ja Moskovassa.

Viime vuonna ei taida olla liikaa mielenkiintoisia sisältömarkkinointitapauksia mobiili- ja digialalla.

Suuri osa alamme bränditarinoista, blogeista ja artikkeleista on äärimmäisen tylsiä ja persoonattomia. Kukaan täysjärkinen ei tuhlaa aikaansa näiden juttujen lukemiseen.

Olemme aina ihmetelleet, miksi yritykset puhuvat mieluummin ammattiasioista – kuten keskustelemalla kapeisiin kiinnostuksenkohteisiinsa liittyvistä asioista, kuten esimerkiksi pankkisovelluksen uudelleensuunnittelusta, tai keskustelemalla teknologiasta tai jostain muusta tietystä markkinointimekanismista – sen sijaan, että keskusteltaisiin muista, perustavammista liiketoiminta-asioista ja -strategioista, kuten liiketoimintakokemuksista, näkökulmista ja tulevasta kehityksestä.

Olemme käyttäneet sisältömarkkinointia siitä päivästä lähtien, kun perustimme yrityksemme. Pidämme erityisesti skandaalipitoisuudesta, kun moniselitteiset ja viiltävät arvostelut nousevat otsikoihin.

Luulen, että läpimurtomme liittyy antamaamme viestiin. Monet yritykset tukivat ajatuksiamme, mutta kukaan ei uskaltanut tunnustaa niitä julkisesti. Perustimme sisältöpäätöksemme tällaisiin skandaalimaisiin viesteihin.

Me emme seuraa mitään mittareita. Paitsi luultavasti uusia liidien ja tilausten määrää 😉

Löytömme vuonna 2016

Yleisö on kyllästynyt skandaaleihin. Niitä oli venäläisessä mediassa liikaa, joten käyttäjät eivät kiinnitä huomiota enää uuteen skandaaliin, vaan selaavat sen sijaan vain uutisvirtaa alaspäin.

Sinun pitäisi innostaa käyttäjiä toimimaan. Artikkeli on hyvä, ideat ovat loistavia – OK, mitä seuraavaksi? Kannusta yleisöäsi toimimaan!

Käytämme sisältöstrategiassamme henkilökohtaista lähestymistapaa. Esimerkiksi minä yrityksen toimitusjohtajana yhdistän Helsingissä SLUSH-konferenssissa 2016 startup-yrityksistä kertovaan tekstiin hauskan tarinan siitä, kuinka etsin Pohjois-Euroopan parhaita baareja. Yleisö ottaa omakohtaiset tarinat paljon paremmin vastaan kuin kuivat faktat.

Tanya Smaylina, toimitusjohtaja ja tuottaja Beautyverse.

Liiketoiminta: Tuotantokeskus hiusmuotoilijoille ja meikkaajille.

Kun tajusin sisällönhallinnan voiman, muutin välittömästi työni painopistettä. Ensin suljin kauneustapahtumien järjestämisyritykseni. Siellä tuottamamme sisältö keskittyi vain ilmoituksiin. Se ei ollut kiinnostavaa eikä kannattavaa.

Aloitin liiketoimintani pitämällä mielessä, että ihmiset ovat väsyneitä informaatiotulvasta. Uusi alku on sisältö ja sen hallinta.

• Sisältö on kaikki, mikä kuvastaa minua ja toimintaani. Sen kautta tapahtuu viestint ja myynti. Luon sisältösuunnitelman henkilökohtaisille ja yritykseni sosiaalisen median tileille. Otan videosisällön vakavasti ja ymmärrän, että viestintä on nykyään äärimmäisen nopeaa. Siksi ihmiset keskittyvät saamansa tiedon laatuun.
  • Olen käyttänyt sisältömarkkinointia liiketoimintani edistämiseen viimeiset kolme kuukautta, ja nyt näen ensimmäiset tulokset.
  • Odotan saavani korkean sitoutumisasteen yleisöltäni. Sisältömarkkinoinnin avulla toivon minimoivani ponnistukseni asiakkaiden sitouttamiseksi tiettyihin tarjouksiin.
  • Seuraan postausteni kattavuutta, yleisön sitoutumista, kommenttien, tykkäysten, uudelleenjulkaisujen, katselujen ja seuraajien määrää ja laatua. Analysoin myös sivustolle tulevaa liikennettä.
  • Määrittelin uudelleen kaikki myynninedistämiseen liittyvät toimet, ja voin vakuuttaa, että vanhat myynti- ja myynninedistämistekniikkasi eivät enää ole tehokkaita. Lukijat eivät osta sinulta, jos he eivät ole kiinnostuneita ideoistasi ja persoonallisuudestasi.
  • Olin ennen sitä mieltä, että tapahtumailmoitukset kauniilla julisteilla houkuttelivat käyttäjiä, mutta nyt näen, että oivallukset, videot ja viestintä ovat paljon tehokkaampia.
  • Aiemmin ajattelin, että riittää, kun luo viestejä ja kuvaa prosessia. Nyt kuitenkin tiedän, että yleisö on saatava haluamaan jättää kommentti. Ja sen eteen kannattaa tehdä todella paljon töitä.
  • Julkaisin ennen postaukseni epäsystemaattisesti. Nyt luon sisältösuunnitelman, ja voin seurata, mikä todella toimii.

Uusimmat lähettäjältä Blog