Kuinka tappaa lehdistötiedote: Aloittelijan opas

8 minuuttia luettu

On olemassa ehkä kaksisataa menetelmää, joilla voi pyyhkiä pois minkä tahansa lehdistötiedotteen tehokkuuden. PRNEWS.IO on tunnistanut ja poiminut niistä kymmenkunta järkevintä ja idioottivarminta* – niitä, jotka varmasti herjaavat ja vahingoittavat yrityksen mainetta suoraan. Mustaa PR:ää ei tarvita lainkaan!

How To Kill The Press Release: Tutorial for Newbies

*Perustuu todellisiin tarinoihin. Yksikään lehdistötiedote ei loukkaantunut tekstin valmistelussa.

Oikea otsikko: Viiltävä kurkku

Jos haluat tappaa lehdistötiedotteesi heti alussa – keksi kaikkien aikojen pisin otsikko. Valmista 3 vaihtoehtoa ja kokoa ne sitten yhdeksi. Kuulostaako surkealta? Älä sitten epäröi lisätä yksityiskohtia. Mainitse yrityksen nimi paitsi venäjäksi myös englanniksi. Lisää kuvaus kahdesta tai kolmesta parhaasta tuotteesta. Ja linkki. Niitä pitäisi olla ainakin yksi.

Monet verkkosivut, joille lehdistötiedote myöhemmin lähetetään, rajoittavat otsikon pituutta. Joskus nämä ovat 200 symbolia tai 120, tai voi olla jopa 65. Ei, emme pelleile – 65 todellista merkkiä oikeasti, välilyönnit mukaan lukien. Nämä ovat muuten Googlen vaatimuksia: snippetin otsikko, eli käyttäjälle hakutulossivulla (SERP) ehdotettu postauksen katkelma, sisältää tasan 65 merkkiä. Ellipsipisteet pitävät arkajalkaisesti loput takaisin.

Jonkun täytyy klikata ”nopeasti ja likaisesti” Vangan ennusteista kertovia bannereita ja teasereita, jotka ovat hänelle itselleenkin tuntemattomia. Mutta se ei ole kohdeyleisösi ja etsit vakavasti otettavia ostajia, eikö niin? Joka tapauksessa likaiset yksityiskohdat ja valtavat sensaatiot otsikossa ovat avain menestykseen. Ainakin niiden kohdalla, joista ei koskaan tule asiakkaitasi – edes potentiaalisesti.

Johto: veitsi sydämessä

Hävitä johdanto kokonaan. Ei johdanto eikä lyhyt tiivistelmä, jonka tarkoituksena on houkutella lukijaa, käy hyvin. Sillä ei ole oikeastaan mitään väliä, sillä netissä (maailmassa) on paljon muutakin hyödyllistä tietoa. Näitä voivat olla esimerkiksi kilpailijoittenne lehdistötiedotteet. Mutta optimaalinen ratkaisusi olisi käyttää ensimmäistä kappaletta pääotsikon sijasta. Jos toista kappaletta ei voi ymmärtää ilman sitä, siis erinomaisuus on käsillä. Muista sisällyttää tärkeitä yksityiskohtia, joita ei mainita missään muualla.

On syytä mainita, että tietyt lehdistötiedotteita julkaisevat sivustot käyttävät lead-kappaletta vain teaserina (esikatseluna) leikkaamalla sen pois tekstistä. Lukiko potentiaalinen asiakas tekstin, mutta ei saanut pääasiaa selville, muistanut tapahtuman päivämäärää tai paikkaa johdanto-osan puuttuessa? No, hän ei ole fiksu!

Välttele ja aja harhaan. Kannattaa ehdottomasti välttää yhteyksiä itse otsikon ja lehdistötiedotetekstin välillä, tai vielä parempi – yhteyksiä todellisuuteen. Erittäin erikoistuneet termit, joissa kuvataan avaruusolentojen invaasiota, jättävät lukijasi ihmettelemään, kunnes hän lopulta siirtyy lukemaan tekstiä. Jos hän vain jatkaa.

Teksti: kohtalokas syanidiannos

Vältä syy-seuraussuhteita: ole epäjohdonmukainen, arvaamaton ja epälooginen. Hämmentäkää lukijaanne, eksyttäkää hänet, räjäyttäkää vapaasti hänen mielensä. Anna hänen unohtaa, mikä oli alku viimeiseen pisteeseen mennessä, ja anna hänen poistua sivustolta ennakoiden treffejä skitsofrenian kanssa.

Mene edestakaisin ja toista samaa asiaa yhä uudelleen ja uudelleen jokaisessa kappaleessa. Älä epäröi kirjoittaa pisintä tekstiä, jonka pystyt luomaan. 80 % mahdollisista lukijoista sulkee sivun lukematta ensimmäistäkään lausetta. Loput antautuvat puolivälissä. Ja ne, jotka rohkeasti selviävät kaikista 7-10 tuhannesta kirjaimesta, eivät silti mene verkkosivuillesi. Kaikki on jo opittu lehdistötiedotteesta.

Vähennä koko teksti yhdeksi kappaleeksi. Ihanteellinen 300-500 merkin pituus herättää lukijan huomion, mutta ei auta sanomaan oikeastaan mitään. Tällainen lehdistötiedote näyttää erinomaiselta, jos käytät myös menetelmän 1 otsikkoa.

Tiedotteessa ei saa olla mitään erityistä ja mahdollisimman paljon pysäytys sanoja. Älä koskaan selitä, miksi tuotteestasi voi olla hyötyä asiakkaalle. Jos et pysty todistamaan, miksi tarjouksesi on markkinoiden paras, täytä teksti trendikkäillä iskulauseilla.

>

Meidän huippusuosikkejamme ovat: innovatiivinen (tämä oli viime vuoden päätrendi), vallankumouksellinenyksityineneksklusiivinentehokaserikoinenjohtava, ja viimeisin – pre-kriisiNow even faster ja now even better ovat ehdottomasti mainitsemisen arvoisia. Pysy ajan ja nykytrendien mukana olemalla markkinajohtaja ennen kriisiä vallinneilla hinnoilla! Muutenkin kaikki tekevät nykyään samaa.

Anna enemmän verta veriselle Jumalalle! Ilmaise enemmän tunteita, sisällytä innostuneita ja ihastuttavia kuvauksia sekä lukuisia huutomerkkejä! Alleviivaa, korosta lihavoinnilla tai kursiivilla, sillä tekstiä lukee paljon helpommin, jos tätä kaunistelua löytyy jokaisesta kappaleesta.

Älä kiinnitä huomiota tyyliin, oikeinkirjoitukseen tai, herranjestas, välimerkkeihin. Sinun ei kannata yrittää tehdä vaikutusta yleisöön huippuluokan tekstillä, varsinkaan silloin, kun etsit kumppaneita. Vain hyvämaineisella yrityksellä, jolla on hyvä voitto, on varaa tilata tällaisia tekstejä. Kopiointiteksti 2 dollarilla, kertoo omistajasta kaiken yhdellä silmäyksellä, aivan kuten kuluneet likaiset vaatteet.

Tausta: Ohjauslaukaus

Sinun kannattaa muistaa, ettet anna mitään viitetietoja yrityksestä. Pitäisikö mainita, että kaikki tietävät kuka on Sasha Grey? Googletatko, kuka hän on? Ei se mitään, nyt sinäkin tiedät, kuka Sasha Grey on. Lukijasi kannattaa myös googlettaa yrityksesi nimi, jos hän joskus kiinnostuu.

Unohda linkit verkkosivuillesi ja yhteystietoihin. On aivan liian nopeaa antaa käyttäjälle kaikki, mitä hän tarvitsee. Elämä on kamppailua, joten laita potentiaaliset asiakkaasi etsimään yrityksesi tietoja hakukoneista ahkerasti ja sinnikkäästi. Tämä lähestymistapa on tehokkain, jos tunnet muita samannimisiä yrityksiä.

Tulokkaat ovat varmasti neuvottomia. Mitä pitäisi tehdä, jotta välttyisi näiltä ja sadalta muulta virheeltä? Kokeneet PR-johtajat hymyilevät savukkeelta haiseviin viiksiinsä: ottakaa oppia asiantuntijoilta.

Älkää epäröikö pyytää apua niiltä tyypeiltä, jotka ovat kirjoittaneet lehdistötiedotteita ennen kuin siitä tuli valtavirtaa.

Uusimmat lähettäjältä Blog