Kirjoittaminen jännittävä johtaa: miten saada lukija utelias heti

4 minuuttia luettu

Mitä luemme heti otsikon jälkeen missä tahansa mediassa? Mikä kiinnittää huomiomme? Luemme pääotsikon. Jos se on kiinnostava, klikkaamme otsikkoa ja luemme eteenpäin.

Vetovoimaisen leadin kirjoittaminen on usein jopa vaikeampaa kuin muun artikkelin kirjoittaminen. Helpottaaksemme jotenkin taiteellista kärsimystäsi ja auttaaksemme sinua luomaan mielenkiintoisia liidiä, olemme keränneet kaikki hyödylliset tiedot. Alta löydät, mitä lead on ja mitä ominaisuuksia sillä on tekstin muodosta riippuen.

Yleistä tietoa

Kaikissa tekstimuodoissa on yleinen kaava – johdanto, pääosa ja johtopäätökset. Internetissä olevat tekstit koostuvat otsikosta, johdannosta ja pääosasta. Tekstissä voi kätevyyden vuoksi olla otsikoita, väliotsikoita ja luetteloita.

Suosittuja tekstimuotoja ovat seuraavat: uutinen, artikkeli, lehdistötiedote, natiivimainonta jne. Niitä ei kannata sekoittaa ja sekoittaa keskenään.

Hyvään lehdistötiedotteeseen eivät esimerkiksi sovi ystävällinen sävy, vetoaminen ”sinuun”, slangisanat, neologismit ja meemit. Samaan aikaan ne ovat varsin relevantteja mainosviestissä. Kaikki tunteita hyödyntävä manipulointi ei ole hyväksyttävää uutisessa, mutta natiivimainonta perustuu juuri näihin asioihin.

Mikä on lead ja miksi se on tarpeellinen?

Lukijan luettua otsikon ja avattuaan artikkelin lukija käy silmäilemässä ensimmäisiä rivejä. Kirjoittajalla on muutama sekunti aikaa kiinnittää lukijan huomio.

Lead on tekstin ensimmäinen kappale, joka seuraa suoraan otsikkoa. Klassisessa mielessä  se on tekstin ytimessä. Lyijy paljastaa otsikon merkityksen ja kuvaa lyhyesti koko artikkelin aiheen.

Miten kirjoitetaan lead uutisiin, lehdistötiedotteisiin, informatiivisiin artikkeleihin

Leadin ei pitäisi olla liian massiivinen. Tarpeettomille yksityiskohdille, epäselvyyksille ja harhaanjohtaville lauseille ei ole sijaa. Joitakin 2-3 lausetta riittää selittämään otsikkoa ja tuomaan lisätietoa.

Leadin kirjoittaminen on melko yksinkertaista. Alla on useita tekniikoita:

• Valitse tekstistä avainlauseet ja tee niistä pari lausetta.
  • Vastaat yhteen kysymykseen: mitä, missä ja milloin tapahtui, ketkä olivat tapahtumien osallistujia, miksi tapahtui ja mitä tuloksia syntyi.

Lead for Native Ads, Text Marketing, E-Mail, SЕО

Nämä formaatit merkitsevät paljon enemmän luovaa vapautta. Tunteet, kehotukset toimintaan, koskettavat tarinat ovat tässä varsin sopivia. Mutta jotta se toimisi, loistava harjoittelu on välttämätöntä.

Katsotaanpa pari tapaa, joita markkinoijat ympäri maailmaa rakastavat:

• AIDA-periaate: Attention, Interest, Desire, Action (AIDA). Jokainen kirjoittaja haluaa, että hänen myyntitekstinsä herättää huomiota ja mahdollisimman moni lukee sen. Tämän saavuttamiseksi tarvitaan selkeää tietoa lukijoista, heidän kiinnostuksen kohteistaan ja huolenaiheistaan. Otsikko antaa huomiota. Ensimmäiset kappaleet (ja johdanto) pitävät kiinnostuksen yllä. Lisäksi kirjoittajan tavoitteista riippuen voidaan pakottaa haluun (hankkimaan tuote) tai toimintaan (motivoiva artikkeli henkilökohtaisesta tehokkuudesta).
  • Periaate Kipu – Lisää kipua – Toivo – Ratkaisu. Kuvaamme ongelman; luomme jännitystä ja esitämme vähitellen toivotun ulospääsyn. Suurin osa mainonnasta soveltaa tätä periaatetta, ja se toimii moitteettomasti.

Yhteenveto

Ideaalimaailmassa teksti ei ole merkityksetön joukko sanoja; se ei ole kirjoittajan mahtipontista. Teksti on työkalu, joka auttaa toisaalta ratkaisemaan kirjoittajan tai oman asiakkaan tehtäviä ja toisaalta vastaa lukijan / potentiaalisen asiakkaan tarpeisiin.

Tekijä ymmärtää formaatin, jossa hän työskentelee, käyttää formaatin työkaluja. Kirjoittaja ymmärtää, että ihmiset lukevat hänen tekstinsä. He haluavat viihdyttää, kiinnostua, pitää hauskaa tai ainakin ymmärtää, mistä on kyse.

Uusimmat lähettäjältä Blog