Miten Euroopan investointirahasto auttaa pk-yrityksiä?

4 minuuttia luettu

Jokainen yritys, vaikka se olisikin erikoistunut markkinointiin tai PR:ään, tarvitsee tietyssä kehitysvaiheessa investointeja. EIR on Euroopan investointirahasto (EIR), joka perustettiin vuonna 1994. EIP:n tavoitteena on vaikuttaa myönteisesti Euroopan tulevaisuuteen (sekä sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen että eheyteen) edistämällä järkeviä investointimahdollisuuksia.

Euroopan investointipankki (EIP) perustettiin vuonna 1958 Rooman sopimuksen nojalla, ja se on voittoa tavoittelematon lainanantolaitos, jonka osakkeenomistajia ovat EU:n jäsenvaltiot.  Niiden suhteellinen valtapohja määräytyy niiden suhteellisen BKT:n mukaan, kun ne liittyvät EU:hun.

Yksi EIP:n tärkeäksi haaraksi on vuonna 1994 perustettu Euroopan investointirahasto (EIR). Vaikka EIP on sen enemmistöosakas, 29 prosenttia EIR:stä on Euroopan komission hallussa ja 9 prosenttia on yksityisomistuksessa olevien EU:n rahoituslaitosten hallussa.

Pk-yrityksille EIR:stä saatavilla oleva rahoitus

Tunnustetaan, että pienet ja keskisuuret yritykset edistävät merkittävästi maan taloudellista hyvinvointia tarjoamalla työllistymismahdollisuuksia ja edistämällä innovatiivista tutkimusta ja kehittämistä.

On tärkeää muistaa, että EIR ei rahoita investointeja suoraan, vaan sillä on välittäjän rooli. Näin ollen käytettävissä oleva rahoitus riippuu EIR:n kanssa yhteistyössä toimivista yksityisistä laitoksista, ja tämä vaihtelee maittain.

Rahoitusmahdollisuudet Yhdistyneessä kuningaskunnassa

Yhdistyneessä kuningaskunnassa on 130 erillistä yksityisten rahoituslaitosten rahoittamaa järjestelmää, jotka tarjoavat takauslainoja, mikroluottoja ja/tai riskipääomaa. Yleisesti ottaen mahdolliset sijoittajat etsivät yrityksiä, jotka edistävät yrittäjyyttä ja innovatiivisia tuote- ja palveluideoita.

Tämän Euroopan rahaston kelpoisuusehdot vaihtelevat ohjelmittain. Rahoituslaitokset saattavat vaatia, että:

• pk-yritys sijaitsee tietyllä alueella Yhdistyneessä kuningaskunnassa,
  • on tietyssä kehitysvaiheessa. Esimerkiksi aloittava yritys tai vakiintunut yritys, joka on saavuttanut tietyn vuotuisen liikevaihdon,
  • toimii tietyllä sektorilla tai alalla,
  • saatavilla olevan lainan suuruus vaihtelee myös järjestelmäkohtaisesti – tuhansista punnista satoihin tuhansiin punteihin.

Rahoituksen hakeminen

Kuten mikä tahansa lainahakemus, tulevien lainanottajien on ensin tehtävä tutkimustyötä varmistaakseen, että he – ja heidän yrityksensä – täyttävät haluamansa rahoituksen kriteerit. Heidän olisi laadittava liiketoimintasuunnitelma osoittaakseen, että heillä on tarvittavat taidot, kokemus ja visio. Tämä havainnollistaisi, miten sijoitus käytettäisiin liiketoiminnan parantamiseen ja/tai laajentamiseen, ja lisäisi mahdollisuuksia saada lainahakemus hyväksytyksi.

Tällainen laina voi olla pitkäaikainen taloudellinen sitoumus, ja yritysten omistajien on oltava varmoja siitä, että he pystyvät maksamaan lainatun summan takaisin asettamatta liiketoimintaansa vaaraan venyttämällä itseään liikaa. Kun vaikeus on tilapäinen kassavirtaongelma, joka johtuu myynnin kausivaihteluista ja/tai asiakkaiden maksujen viivästymisestä, tämäntyyppinen rahoitus ei ole paras ratkaisu. Tällaisissa tapauksissa on usein paljon parempi hakea Lyhytaikaisia lainoja Yhdistyneessä kuningaskunnassa.

Hakemuksen suoralle lainanantajalle voi tehdä verkossa muutamassa minuutissa, ja niiden hyväksyminen on yhtä nopeaa.

Uusimmat lähettäjältä Blog