16 min læst
Tid til at fyre din PR-chef (uden at ødelægge din virksomhed)

Public relations kan have en betydelig indvirkning på din virksomhed. PR støtter i gode og dårlige tider. Konstant, positiv medieopmærksomhed gennem PR har magt til at opbygge troværdighed, øge salget, forbedre brandets omdømme og tage sig af din markedsføringsindsats, så du kan fokusere på andre dele af virksomheden. Men ikke alle PR-bureauer er lige hårdtarbejdende, du er nødt til at tjekke deres effektivitet og andre punkter, når du skal fyre dit PR-bureau.

Når PR ikke er dit ekspertiseområde, hvordan ved du så, om din PR-chef eller dit PR-bureau fungerer godt? Hvordan kan man kontrollere deres effektivitet? Hvornår er det tid til at stoppe samarbejdet med dem? I denne artikel gennemgår vi grundene til at fyre en PR-manager og måder at få de samme resultater med et mindre budget. Lad os starte.

18 grunde til at fyre dit PR-bureau

De leverer ikke resultater i overensstemmelse med dine forretningsmål

I en verden, hvor PR-budgetterne er blevet betydeligt strammet, og hvor flere virksomheder stiller spørgsmålstegn ved public relations, er det kun resultaterne, der kan bevise branchens værdi. Men ikke hvilke som helst resultater. De skal være i overensstemmelse med kundens forretningsmål og ikke de resultater, der er behagelige for PR-bureauet (antal publikationer, rækkevidde). Et bureau kan have en helt anden opfattelse af, hvordan succes ser ud. Den idé kan omfatte gode budskaber, et cool nyt brand, indtryk eller et nyt smart websted.

Sæt de mål op, der vil forbedre din virksomhed og styrke dit image med mål og KPI’er, der kan tælles med.

Der er intet afkast af deres arbejde

Når der ikke er nogen ROI, er der ingen grund til at fortsætte aktiviteterne. I en verden, hvor sporbare markedsføringsinvesteringer kommer i gratis og levende rapporter, kan det virke normalt for et brand at spørge til den reelle ydelse af en artikel offentliggjort i en berømt presseudgave. Selv sådanne generelle mål som at styrke omdømme kan måles. Det er obligatorisk at beregne ROI for PR-indsatsen. Find ud af, hvordan vi her på PRNews.io måler PR-succes.

Hvis de ikke skaber nye påskud, så venter de

Dit bureau bør skabe en konstant strøm af friske nye idéer. De bør konsekvent komme med nye vinkler for præsentation af information i vigtige forretninger. De skal på en smart måde inddrage dig i trending-samtaler inden for medier og influencers. De skal gøre dit brand til en fast bestanddel af relevante forretningssamtaler med et minimalt løft fra din side. De bedste PR-teams finder hvordan og opbygger nye relationer med influencers, analytikere og udgivere – på dine vegne.

Get ghosted

Et godt PR-team for teknologi vil svare hurtigt på e-mails eller opkald. De bør være passionerede og velforberedte til et regelmæssigt check-in telefonopkald mindst en gang om ugen. Det er professionelle kommunikationsfolk. De bør tage initiativ til kommunikation. Du bør ikke vente og føle dig som en af mange i en lang liste af kunder. Hvis dit PR-bureau spøger for dig, er det på tide at få dem til at forsvinde.

Dine konkurrenter får alle overskrifterne

Det er okay, hvis du ikke optræder i alle overskrifter derude. Nogle gange vil en af dine konkurrenter stjæle primetime. Men hvis du tilsyneladende ikke får nogen væsentlig medieomtale i lang tid, og dine konkurrenter gør det, så er det nok på tide at fyre dit PR-bureau. Mulighederne for at fortælle din historie er altid derude; du skal bare finde den rigtige løsning, der vil gribe disse muligheder.

Permanente undskyldninger

Hvis du betaler tusindvis af dollars hver måned til et PR-bureau, forventer du ikke undskyldninger, du har brug for resultater. Du har ikke hyret et PR-bureau for at få den ene grund efter den anden til, hvorfor du ikke fik den overskrift, eller hvorfor din virksomhed konstant bliver overrendt af influencers. Så hvis din PR-chef ikke kan vise dig faktiske resultater baseret på solide PR-målinger, er det nok på tide at fyre ham eller PR-bureauet.

Tonen og stilen i indholdet er ikke passende for dit brand

En af de største skuffelser, vi ser virksomheder, der arbejder med eksterne marketing-PR-firmaer, kæmpe med, er, at det indhold, der bliver skabt, ikke lyder som et brand. Vi ser også mange virksomheder opleve dette, når de hyrer PR-freelancere. Det er svært at få et bureau eller en ekstern part til at fange, hvem du er som virksomhed, hvis de ikke udelukkende fokuserer på dig – og med andre kunder at jonglere med, vil de aldrig være i stand til det.

Ingen i din virksomhed er begejstret for bureauets arbejde

Dette er en vigtig indikation på, at marketingstrategien er ved at falde til jorden og ikke har den fornødne kommando til at skabe reel forandring. Et effektivt marketingbureau vil ikke kun have en spændende strategi for din virksomhed, men vil også være resultatskabende og motivere dit team.

Mangel på entusiasme

Ineffektive PR-bureauer mangler entusiasme for deres arbejde, og de mangler ofte også humoristisk sans. Arbejde i enhver afdeling bør inspirere, men nogle PR-eksperter udnytter det ikke. Det fører som regel til ingen resultater.

Dårlige skrivefærdigheder

Dårlig skriftlighed er ikke i orden. Et PR-bureau skal have en god skribent under sit tag og opfordring til konsekvent at kommunikere på din virksomheds vegne med en stemme, der passer til dit brand. Kunsten at skrive er afgørende for kommunikation og for at formidle et budskab til målgruppen. Uden den vil indlæg ikke have den ønskede effekt.

Udygtighed til at håndtere vanskelige situationer

Hvis der sker noget uheldigt internt eller eksternt for virksomheden, skal et professionelt PR-bureau være i stand til at repræsentere og reagere hensigtsmæssigt og håndtere situationen ærligt og korrekt. Antag, at bureauet behandler pressen dårligt eller sender pressemeddelelser ud, der indeholder usande udsagn, forsøger at benægte skyld eller går imod virksomhedens værdier. I så fald sætter de virksomheden i en værre situation og hjælper ikke.

Ingen analytisk strategi for succesmetrikker

Et godt PR-bureau vil ikke have en strategi, der slutter, når din artikel bliver offentliggjort, og du bliver nævnt et par gange i pressen. Et værdifuldt bureau vil have omfattende rapporteringsværktøjer og en strategi på plads til at måle pressens indvirkning i form af trafik til dit websted, indgående salgsledninger, thought leadership, publikumsengagement osv. Hvis du ikke får nogen af disse målinger, er det på tide at se dig om efter et andet bureau.

Din marketingvirksomhed holder ikke igen med dine dårlige idéer

Hvis du ikke har tillid til, at dit marketingbureau ikke vil påpege dine dårlige idéer, og hvis du kun arbejder med en ja-siger, så stop med at arbejde med et sådant PR-bureau. Selv om du kender dit produkt eller din tjenesteydelse, kender du måske ikke nogle af tricksene inden for markedsføring. I modsætning til dig har PR-bureauer gjort dette en gang eller to og har set, hvad der virker.

Vær ærlig omkring ideer — og vær vigtigst af alt, vær åben over for nye eller gamle ideer.

Tå dyrt

Det, der får samarbejdet med et PR-bureau til at fungere, er ikke anderledes end det, der får ethvert godt partnerskab til at fungere: Den gensidige forståelse skal være til stede, de skal virkelig “forstå”, hvad du ønsker, og bare fordi de kan dokumentere tidligere succeser, betyder det ikke nødvendigvis, at de vil hjælpe dig, og selvfølgelig skal det passe til dit budget. Hvis du ser deres arbejde, og de opnåede resultater overstiger ROI, så har du valgt det rigtige bureau. Men oftest har PR-bureauer skjulte omkostninger, som du ikke behøver at betale for meget for:

Involverer uerfarne ting

Et bureau har solgt sig selv til en kunde (via ejerens navn eller et udbud), og projektet er blevet overdraget til en journaliststuderende med ringe PR-erfaring.

Blødig pris for ydelser

Repræsentanten for PR-bureauet deler ikke den nøjagtige pris for tjenesten med dig og forsøger at finde ud af størrelsen af dit budget. Det er meget nemmere at lægge ekstra værdi til prisen for publikationer, skrivning af pressemeddelelser osv. under den samlede pris.

Læs mere: De skjulte omkostninger ved at hyre et PR-bureau

Distribution af indholdet

Det næste niveau af overbetaling for PR-tjenester er brugen af bureauer til distribution af pressemeddelelser. De tager et gebyr for at skrive og sende dine artikler og pressemeddelelser til en liste af journalister. Gebyrerne kan koste forskelligt, og her er det igen her, du betaler for meget.

Upassende tjenester

Mange PR-bureauer tilbyder forskellige tjenester som projektledelse, strategisk planlægning og udførelse. Det vil stille medarbejdere som en account director, account manager, account planner, projektleder, kreativ direktør, art director, tekstforfatter og tekstredaktør til rådighed. Hver enkelt kræver en løn af forskellig størrelse, og den tid, der bruges på dit arbejde eller din kampagne, vil blive beregnet og kan delvist betales af dig. Kunden betaler disse udgifter plus et multiplum, der lægges oveni for at dække en fortjenstmargen på ca. 20 % og generalomkostningerne.

Hvem skal erstatte PR-chefen?

Det næste skridt efter at have fyret dit PR-bureau er at finde ud af, hvordan du kan booste din virksomheds image, promovere nye tilbud eller sende et andet budskab til din målgruppe.

Så hvis du forvalter din virksomheds budget klogt, bør du prøve PRNews.io. PRNews.io laver en pressemeddelelse for dig og får den offentliggjort på de medier, du vælger.

Alle omkostninger er gennemsigtige:

• priserne for hver enkelt publikation aftales på forhånd;
  • fristerne for udgivelse af materialer er også klare og præcise (i modsætning til agenters arbejde);
  • Du kan nøje planlægge dit budget og antallet af medier;
  • du kan groft forudsige den trafik, du vil modtage, fordi vi leverer statistik for hvert medie.
Tid til at fyre din PR-chef (uden at ødelægge din virksomhed)

Dertil kommer, at du kan supplere din annonceplanlægning ved at vælge den bedste blanding af online mediekilder til at offentliggøre dit indhold. Media Discovery-tjenesten fra PRNews.io tager sig af al kompleksiteten i forbindelse med valget af de rigtige medier. Dens medieteam vil tage de mest hensigtsmæssige medieplatforme for dig, så du undgår spildte marketingudgifter på publikationer, som dine potentielle kunder ikke læser.

Slutord

Selv om det synes attraktivt at hyre et marketingbureau til at skabe din strategi og budskaber for dig, vil du aldrig få de resultater, du søger, medmindre du bringer de vigtigste dele in-house. Ting som marketingstrategi, indholdsoprettelse og dataanalyse er alle dele af marketingprocessen, som du delvist skal deltage i. Men nogle løsninger kan gøre det meget nemmere og mere effektivt end et dyrt PR-bureau.

Save to Pinterest

Du kan gemme denne side på din Pinterest-tavle til senere.

Time to Fire Your PR Manager (without screwing-up-your-business)

Seneste fra Blog