Sådan bruger du SEO Brand Marketing til at styrke din virksomhed i 2023

14 min læst

SEO brand marketing. Potentialet i SEO branding marketing er noget, som folk ofte undervurderer, når de overvejer deres SERP-rangering. En organisatorisk brandingstrategi hjælper ikke kun med genkendelsen, men kan også øge din websteds placeringer. I denne artikel vil jeg vise dig, hvordan branding og SEO kan arbejde hånd i hånd.

Byg kvalitetsbacklinks til SEO

Er brand awareness vigtigt for en hjemmesides placering?

Et brand er et aktiv, som det tager mange år, ja faktisk årtier, at etablere. Branding handler om at have et omdømme, der forærer din virksomhed et omdømme. Det skaber positive associationer, før du overhovedet begynder at præsentere dit tilbud. En stærk brandingstrategi vil omfatte din markedsføringsindsats på tværs af alle elementer og mediekanaler, herunder dit logo, slogans og nyheder.

Her er forholdet mellem branding og SEO:
  • Det øger din virksomheds leadgenerering, fordi det er nemmere for kunderne at købe ting fra et brand, som de har tillid til.
  • Det giver dig højere succesrater fra erhvervelse af links organisk eller ved at sende forespørgsler til influencers.
  • Søgemaskinerne er mere til at fremhæve brands, når de rangerer sider i søgeresultaterne (fordi folk simpelthen stoler på dem). Dette øger dit websteds chancer for at få en højere placering i søgningen på vanskelige søgeord, hvilket fører til mere målrettet trafik, der søger og sandsynligvis har brug for din virksomhed.

Derfor arbejder brandmeninger og SEO fint sammen.

SEO Branding-komponenter

Jeg vil dele mine tanker og opdagelser om kernen i søgemaskinerne.

Hvad er målet med alle søgemaskiner?

Søgemaskiner blev oprettet for at give det bedste svar på en brugers forespørgsel. “Bedst” står i dette tilfælde for det mest troværdige, fuldstændige og pålidelige. Og begrebet “brand” handler netop om troværdighed og pålidelighed.

Et stærkt varemærke inspirerer til tillid til kvaliteten af hver enkelt tjenesteydelse eller produkt, som en virksomhed tilbyder kunderne.

Hvis vi opdeler mærket i SEO-komponenter, så vil det indeholde:
  • Type-in-trafik – når brugere går direkte til dit websted via adresselinjen i deres browser. Det betyder faktisk kendskab til dit brand uden nogen antydning;
  • Brand traffic – når der søges på din virksomhed ved hjælp af brandnavnet i søgemaskinerne. Delvist kan dette tolkes som en god brand recognition med et lille hint; eller bare som en stærk brugerens vane til at besøge netop dit website?;
  • Citation og co-citation – omtale af dit brand (ikke nødvendigvis med links) på troværdige ressourcer, samt at citere dem sammen med andre kendte brands, hvilket kan tolkes som “brand pollination”. Nogle kalder det også linkbuilding uden links.

Du kan bruge dette værktøj, som vil hjælpe dig med at øge citationsniveauet for dit brand og opbygge et positivt omdømme med sponsorerede artikler på pålidelige nyhedsplatforme.

Byg positivt online omdømme op & Fjern negativt fra SERP
  • Backlinks fra betroede trafikwebsteder – er faktisk en af de vigtigste indikatorer for brandets troværdighed. Nå, men i dette tilfælde kan du også få lidt hjælp. Denne service vil forbedre SEO-rangeringerne med backlinks af høj kvalitet til dit websted.
seo brand-marketing

Hvorfor din SEO bør fokusere på Search Branding?

Et niveau af brand awareness er meget svært at måle. Og der findes desværre ikke én indikator. Google har dog omlagt opmærksomheden fra indgående links til branded queries. Sådanne giganter, som GM eller BMW, vil begge have masser af indgående links. Eller hvis et Coca-Cola-mærke er dyrere end et Pepsi-mærke, betyder det ikke, at det første vil rangere højere.

For at forstå, hvilket websted en bestemt SERP-bruger sandsynligvis ønsker at finde, vil Google-algoritmen se på branded queries, som et af trinene. Ved at se på antallet af personer, der aktivt søger efter en bestemt virksomhed, håber søgemaskinen at forstå, hvad brugerne ønsker at se, og kan bruge denne viden til at påvirke rækkefølgen af de websteder, der vises.

Og hvis man ser på det store billede, vil man se en klar sammenhæng mellem brand value og ranking. Man kan ikke argumentere imod, at brands får mere trafik end lidet kendte firmanavne.

SEO brandingstrategier

Lad os komme tættere på den daglige praksis. Hvordan bruger man al denne viden?

Se et par eksempler på SEO brand strategier til at øge din brandværdi:

Byg dit brand op for at opnå bedre placeringer

Det er præcis det eksempel, hvor det er nemmere sagt end gjort. Hvis du ønsker at overbevise kunden, skal du stille dig selv et spørgsmål: “Hvordan kan vi øge værdien af vores brand?” Og prøv at finde flere svar.

Branding indeholder ikke kun et logo, et slogan eller en brugergrænseflade. Branding omfatter den oplevelse, som dine kunder har lært af din virksomhed, det er sådan du får dem til at tænke og føle på dine produkter og tjenester. Og husk at dobbelttjekke resultaterne af din strategi og dit nuværende arbejde ved at spore kundernes anmeldelser og oplysninger om din virksomhed. Tjek dette værktøj, der hjælper dig med at overvåge omtaler af dit brand i nyhederne. Det er afgørende at følge omtalerne af de målrettede nøgleord og ikke gå glip af meddelelser fra dine konkurrenter i nyhedsstrømmen rundt om i verden.

Monitor Brand Mentions in the News

Tænk på en konkurrents brand-niveau, når du analyserer nicher

Det sker ofte, at man kigger på søgeresultaterne og ikke aner, hvorfor nogle hjemmesider ligger øverst. Men når man ser på deres branded trafik, bliver årsagssammenhængen klar.

Konkurrenceinformation giver dig redskaberne til at differentiere den måde, du skaber din brandstrategi på, fra de andre. Du bør kende din virksomheds unikke værditilbud, før du går i gang med dine brandingaktiviteter.

SEO brand marketing er diversificering

Diversificering gør den mindre følsom og sårbar over for problemer i enhver mediekanal. Med de konstante ændringer af SERP-funktionerne kan den mindste ændring af søgemålet forandre hele listen på den første side af resultaterne. Hvis dit websted er filtreret af søgemaskinerne, vil branded trafik stadig give dig klik.

Brand-trafik forbedrer forbrugernes adfærd

Emotionelt eller fysisk har brandstrategier en enorm effekt på købsadfærd, uanset hvor gamle de er. Hvis du har loyalitet over for en bestemt virksomhed, vil du gøre en større indsats for at købe eller finde svaret på dit spørgsmål på netop dette websted. Mærkegenkendelse er en magtfuld ting. Kraftig nok til, at du springer over på Googles top-ranking post og finder din yndlingsvirksomhed. Kraftig nok til at foretage et dyrere køb.

Brugeroplevelse

Det at gøre alle elementer og processer på din hjemmeside nemme for brugerne giver et bedre brugerengagement og øger i sidste ende kendskabet til dit brand.

Det fjerner også alle barrierer for at dele oplysninger om deres oplevelse til forskellige sociale netværk.

Publicér indhold på kvalitetswebstederne

Den vigtigste idé med at udgive oplysninger om din virksomhed er, at du skal tilføre værdi til indholdet på hjemmesider og vise kompetence inden for din niche. Gæsteindlæg på troværdige websteder som Fortune kan få folk til at lære mere om et mærke eller et produkt, der er nævnt i artiklen.

Du har en stor mulighed for at uddelegere denne opgave til en pålidelig tjeneste til udgivelse af kvalitetsindhold, som vil styrke dit brand.

Social proof

Det er lige så vigtigt at opbygge en solid følgerskare på sociale netværkssider som Twitter, Facebook, Instagram eller ClubHouse som at opbygge dine målrettede søgeords placeringer på søgemaskinerne. Det giver dig ikke kun en stor kommerciel mulighed, men også fordele i forhold til at generere trafik og konverteringer.

Måler branded search-trafik

Forståelse af, hvilken del af din branded trafik du modtager, vil hjælpe dig med at finde ud af, hvad der virker for dit omdømme og hvad der ikke gør, hvor meget du skal bruge på brand management, eller bare forstå, om du har valgt den rigtige retning eller ej.

Google Analytics giver dig mulighed for at overvåge antallet af personer, der er kommet ind på dit websted via brandbegreberne, bruge et browser-bogmærke, SEO-klik og konverteringer pr. side for bestemte perioder.

Andre SEO-mærkeindflydelsesløsninger

Men jeg er nødt til at minde om, at SEO kan blive stærk ikke ved et brand alene. Fra denne artikel kan du måske få en fornemmelse af, at ved at øge SEO brand marketing, vil du straks bevæge dig til toppen.

Det er ikke så enkelt. Vi ved jo alle sammen “Man tager ikke en kniv med til en skudduel”, hvilket betyder, at der altid vil være et brand, der er stærkere end dit. I SEO-verdenen er der masser af forskellige indflydelsesløft, som du kan konkurrere med andre brands. Du skal bare huske ikke at forsømme denne faktor.

Bortset fra det har brandet en anden positiv side, jeg mener dets kapitalisering:

Bottom Line: SEO brand marketing

Forståelse af styrken ved SEO brand marketing kan hjælpe dig med at skille dig ud fra dine konkurrenter. Øget brand awareness vil ikke kun fremme engagement og styrke loyalitet, men det kan også forbedre dine placeringer på SERP’erne.

Hvad er dine foretrukne SEO-taktikker? Lad mig vide, hvordan du har brugt SEO til at øge søgemærkemålene i kommentarerne.

Seneste fra Blog