Eksperttips til at finde et mindeværdigt domænenavn til dit websted

12 min læst

Et domænenavn er et meget vigtigt element i din online tilstedeværelse. Før nogen går i gang med at oprette et websted, kan fasen med at etablere et domænenavn være meget vanskelig. I internettets tidlige dage var det tidligere ret nemt i betragtning af, at der stadig var mange domænenavne til rådighed.

Efterhånden som internettet er vokset og dækker forskellige regioner og områder, og da der er taget milliarder af læsbare navne, bliver det stadig vanskeligere at finde et passende navn til din onlinevirksomhed.

En ting, der for nylig blev gjort for at afhjælpe problemet med domænenavne, var diversificeringen af navneudvidelser. Oprindeligt var der meget få gTLD’er (generiske topdomæner) og ccTLD’er (landekode-topdomæner). I dag er antallet vokset til i alt 280 domæneudvidelser.

Det betyder, at hvis dit kære domænenavn abcd.com er blevet taget af nogen, kan du måske registrere abcd.radio, hvis det er tilgængeligt og kan beskrive din virksomhed korrekt.

Nogle iværksættere er ikke tilstrækkeligt opmærksomme på deres domænenavne i starten. De bruger tid og penge på at udvikle deres virksomhed på det forkerte domæne og kæmper derefter for at flytte til et nyt domæne efter et par år. Selv om dette kan have en indvirkning på din domæneautoritet, er det en god praksis at få det rigtige domæne fra starten.

Hvordan finder du på et domænenavn til din virksomhed?

Som jeg nævnte tidligere, er dette ofte en svær fase, når det kommer til at skabe en hjemmeside. Her er dog nogle tips, der kan hjælpe dig med at finde på et mindeværdigt navn til din virksomheds hjemmeside:

Brug dit virksomhedsnavn

Det letteste skridt er at bruge dit firmanavn til dit domænenavn. Hvis din virksomhed ikke har fået et navn endnu, kan du prøve en gratis virksomhedsnavnegenerator.

Squadhelps generator til virksomhedsnavne er f.eks. udviklet af navngivningskonsulenter, der har arbejdet med virksomheder som Nestle, Dell og AutoNation samt tusindvis af nystartede virksomheder. Og den bruger en tone af rigtige data og AI.

Hvis du bruger dit virksomhedsnavn som navn på dit websted, hjælper du dig med at blive let fundet af søgere, der vil forsøge at finde dig på søgemaskinerne. Jo mere der bliver søgt på dit firmanavn, jo mere søgemaskinerne ser dig som en autoritet og belønner dig med en bedre placering på søgeresultatsiderne.

Hvad sker der, hvis dit firmanavn er blevet registreret?

Dette bliver endnu mere komplekst. Lad os ikke desto mindre undersøge nogle muligheder omkring firmanavnet:

1 – Prøv forskellige udvidelser: Hvis dit virksomhedsdomæne (mycompanyname.com f.eks.) er blevet optaget, så prøv det samme navn med en anden udvidelse. Mens du gør dette, skal du huske på, at domæneendelser er skabt til at repræsentere forskellige typer virksomheder. Hvis du bruger tid sammen med dit team og overvejer forskellige udvidelsesmuligheder, kan det være med til at løse problemet.

Køb af et domænenavn er en hurtig proces. For generiske topniveaudomæner kan alle vælge og eje et inden for de næste par minutter. Hvis du derimod beslutter dig for at gå ind på topdomæner med landekode (.FR, .US, .CM, .AU osv.), kan du blive underlagt en vis administrativ kontrol og godkendelse.

2 – Køb det registrerede domænenavn: Hvis du stadig ikke kan finde på en alternativ udvidelse til dit registrerede firmanavn, kan du prøve at finde ud af, om det optagne navn kan sælges af den nuværende ejer. I mange tilfælde registrerer nogle marketingfolk domænenavne for at sælge dem videre til interesserede parter. Hvis ejeren er villig til at sælge, og du har råd til prisen (det er ofte tusind gange dyrere), så gå i gang og køb det.

3 – Omdøb din virksomhed: Hvis din virksomhed er ny og kun har ringe indflydelse på markedet, kan du i betragtning af de enorme fordele ved at have dit virksomheds- eller varemærke som domænenavn give din virksomhed et nyt navn. Dette kan involvere nogle administrative skridt, hvilket gør det til en vanskelig kortsigtet beslutning. Dit nye firmanavn bør begynde med at finde et ledigt domænenavn, købe det hos en domæneregistrator, før du går videre til erhvervsregistreringskontorerne for administrativ anerkendelse.

4 – Modificer dit firmanavn: At tilføje nogle karakterelementer til dit firmanavn for at danne et domænenavn er ikke det bedste. Det kan dog være, at du finder det som den eneste mulighed, der er til rådighed. Ethvert ord kan tilføjes forud eller tilføjes til din virksomhed, så længe det ikke lyder mærkeligt og vildledende. Du kan f.eks. flytte fra Companyname Inc. til companynameonline.com.

Vigtige punkter at overveje, før du registrerer dit domænenavn

Der er et par ting, du skal huske på, når du vælger et domænenavn til dit websted. Husk, at et godt domænenavn vil hjælpe dig med at skille dig ud, opnå anerkendelse og øge antallet af besøg på dit websted. Lad os hurtigt gennemgå nogle af disse punkter:

1 – Gør det kort og mindeværdigt

Jo kortere dit domænenavn er, jo nemmere er det at huske det. Et domænenavn med tre cifre (selv om det er meget svært at finde) vil altid blive hængende i de besøgendes hukommelse. Personligt er mellem 3 og 5 bogstaver det, som jeg anser for at være den bedste længde for domænenavne. Nogle gange er 2 til 4 ord stadig godt, hvis disse ord er almindelige.

2 – Brug ord, der kan udtales

Som markedsfører bør du sigte mod at hjælpe folk med at finde dig og undgå fejl, når du skriver dit domænenavn i adresselinjen. Ord, der er ualmindelige eller komplicerede, kan være svære at fastholde. Hvis læserne let kan udtale ordene i dit domænenavn, er chancerne for at huske det til enhver tid større.

3 – Undgå bindestreger (kan forvirre de besøgende)

Mange virksomheder er i desperation eller mangel på information hurtige til at hoppe på bindestreger. De ser det som en hurtig måde at bevare deres firmanavn på, hvis en anden er gået foran dem og har taget det som domænenavn.

Hyphens er et almindeligt tegn i giftige domæner. Det er det, jeg bemærker, hver gang jeg kører mit SEO-værktøj til giftige domæner. Men hvis du skal bruge bindestregstegnet, skal du ikke overskride et.

4 – Cifre i domænenavne

Cifre er teknisk set gyldige i domænenavne, men set fra de besøgendes synspunkt skal der udvises forsigtighed. Hvad er forskellen på twocents.com og 2cents.com?

For den, der hører dette læst i radioen eller på tv, skaber det forvirring. Hvis du ikke skriver det, kan dine besøgende ende med at trykke på det forkerte domæne i adresselinjen. For at være på den sikre side bør begge domæner registreres og det ene omdirigeres til det andet, som definitivt vælges som hoveddomæne.

5 – Brug ikke irrelevant udvidelse

Domæneudvidelser er generelt tegn på den type virksomhed, du driver. Landsspecifikke udvidelser passer altid godt til virksomheder, der henvender sig til lokale kunder. Webstedsbesøgende fra det land, hvor ccTLD’et findes, vil altid føle sig trygge og beskyttede.

Fra et SEO-standpunkt bør du ikke bekymre dig meget om, hvilken udvidelse du skal vedtage. Hvis du er en organisation, er det dog mest hensigtsmæssigt at bruge .org-udvidelsen. Andre udvidelser som .dev, .tech, .tech, .io er pejlemærker for tech-relaterede virksomheder. Grundlæggende bør din domæneendelse ikke være misvisende.

6 – Undgå homofoner for enhver pris.

Homofoner er to eller flere ord med samme udtale, men med forskellig betydning, oprindelse eller stavemåde. Det er ikke smart at bruge dem i domænenavne. En besøgende, der hører celldigits.com, ved måske ikke, at du henviser til selldigits.com. Som jeg rådede i forbindelse med cifre, skal du måske købe og vedligeholde forskellige versioner og omdirigere til den ene.

Konklusion

Du skal ikke have travlt med at registrere et domænenavn, der ikke afspejler din virksomheds budskab og værdier. Janice, en af mine bloggervenner, har et par fleretips til hjælp med dit domænenavn. Jeg tror, at hvis du gør dig lidt mere umage, bør du finde det mest passende domænenavn til din virksomhed.

Seneste fra Blog