Sådan sikrer du din chef, at han/hun bruger Content Marketing

19 min læst

Hvis du er nået frem til dette indlæg, har du allerede taget det første skridt fremad. Det er aldrig for sent at implementere en content marketing-strategi i dit projekt. Med et stigende antal virksomheder, der når ud på nettet, er det vigtigt at arbejde på en fornuftig online promoveringsstrategi. Content marketing er den bedste løsning til at få dit brand bemærket og omtalt.

Hvis din virksomhed endnu ikke har implementeret content marketing i brand promotion-strategien, kan du foreslå din chef at begynde at rulle det ud med det samme. Hvordan kan du overbevise ham om, at indholdsmarkedsføring er præcis det, du har brug for? I denne artikel giver vi dig arbejdstips til, hvordan du skriver et overbevisende pitch, der hjælper dig med at vinde kampen.

Først skal der sættes maksimalt ind på uddannelse

I de fleste tilfælde implementerer virksomheder ikke en content marketing-strategi, ikke fordi de ikke ønsker at gøre det, men fordi de ved lidt eller intet om, hvordan det fungerer. Når du begynder at arbejde med pitchet, er det første du skal gøre, at gøre den maksimale indsats for at uddanne den person, der skal træffe den endelige beslutning – din chef.

Det er højst sandsynligt, at din chef kender til content marketing, men han har ikke gravet dybere ned i at undersøge fænomenet. For at hjælpe ham til bedre at forstå verdenen af indholdsmarkedsføring skal du gøre en ekstra indsats for at uddanne ham, forklare de mål for indholdsmarkedsføring, som din virksomhed kan nå, afsløre casestudier og statistikker og gøre andre ting for at overtale ham til at træffe den positive beslutning.

Sæt realistiske mål. Pitch for et pilotprogram

Det kan tage meget tid at fortælle din chef om alt, hvad der har med content marketing at gøre. Da du kun lige er begyndt, ved du måske ikke alt om content marketing. Det er et klogt træk at lave nogle tests først. Giv din chef en pilotversion, og angiv, hvornår du vil tjekke de første resultater af din content marketing-kampagne. Som regel kan de første livlige resultater registreres inden for 6 måneder efter starten.

Punktet her er at sætte realistiske mål. Hvis din virksomhed fokuserer på at sælge digitale varer, kan dit mål måske øge salgsraten med 10 % i løbet af de første 6 måneder.

Gør det omfattende

Mens du arbejder på dit pitch, skal du være opmærksom på, hvem det er henvendt til. Ligesom når du skriver indlæg til din blog eller dine sociale mediekanaler, skal du gøre det omfattende for din målgruppe. I vores tilfælde er det din chef.

Hvad er hans hobby? Hvis han nyder at spille tennis, så forklar indholdsmarkedsføringsstrategien sammenlignet med en tenniskamp. Hvilke regler skal følges, og hvilke handlinger skal foretages for at nå de ønskede mål? Mens du sætter dig i den persons sted, der skal læse dit pitch, kan du indse, om dine ord lyder overbevisende nok.

Fokuser på fordele for din virksomhed

For at få din pitch til at lyde mere overbevisende skal du skrive den med fokus på dine forretningsmål og de fordele, du kan få. Hvad får vi ud af content marketing? Det er det første spørgsmål, som du vil blive stillet. Så vær klar til at besvare det, mens du specificerer, hvilke mål du vil kunne nå, og hvordan du måler investeringsafkastet (ROI). Se på følgende liste med forslag til de marketingmål, som du kan fremhæve i pitchet.

Ved gennemførelsen af en strategi for indholdsmarkedsføring kan du:

• Skabe brand awareness
  • Etablering af tankelederskab
  • Og øge antallet af både marketing- og salgskvalificerede leads
  • Sænk omkostningerne ved kundehvervelse
  • Forbedre dine konverteringsrater
  • Kundes engagement og fastholdelse af kunder
  • Upselling
  • Relevans og autoritet for at forbedre organisk placering, trafik og konvertering

Uanset hvilke forslag du har, vil den endelige beslutning altid være baseret på pengesagen. Når du taler om at bruge content marketing i din virksomhed, skal du være klar til at diskutere direkte og indirekte ROI’er med din chef.

Direkte ROI

Får dit indhold spillende kunder til dit brand? Den nemmeste måde at finde ud af det på er ved at tjekke kilden, hvor sådanne kunder kommer fra. Kommer de fra dine blogindlæg eller fra nogle af dit websteds sider? Hvor mange sider på dit websted besøger de, før de konverterer? Selv om en bruger ikke kontakter dig eller foretager en anden handling på dit websted efter at være stødt på din webside for første gang, betyder det ikke, at der ikke er nogen gevinst overhovedet.

Mens du interagerer med din virksomhed for første, anden eller tredje gang, opbygges der brand awareness. Folk vil huske dit varemærke og henvise til din virksomhed, når de har brug for dine tjenester.

Mens du taler om den direkte ROI, skal du tjekke antallet af sidevisninger, backlinks og sociale delinger for at gøre dit pitch mere overbevisende.

Indirekte ROI

Det gode ved content marketing er, at det har mange facetter. Mens du arbejder på ét aspekt af strategien, kan du begynde at få resultater fra andre kilder.

Hvert indlæg, som du deler på nettet, indeholder indgående og udgående links, som hjælper dig med at øge din hjemmesides autoritet på nettet. Jo flere websteder bruger backlinks til din webressource, jo mere velrenommeret ser din virksomhed ud for en kunde, og jo højere placeringer i søgemaskinerne får dit websted.

Sådan beregner du Content Marketing ROI

Der er tre måder at beregne ROI for content marketing på. Lad os se nærmere på hver af dem.

1) Brug af standard ROI-formlen

Det er den mest almindelige beregningsmetode, der ser således ud:

1d.png

Du skal blot indføre dette i dit program for indholdsmarkedsføring:

1b.png

Lad os forklare, hvilke elementer denne formel til beregning af ROI har:

1. Vinsten fra indholdsmarkedsføring er den salgsforøgelse, der er resultatet af din indholdsmarkedsføringsstrategi.
  2. Opgørelse af indholdsmarkedsføring er det samlede beløb for dine udgifter (f.eks. samlede omkostninger til blogindlæg, annonceudgifter, værktøjer osv.) fra starten til slutningen af kampagnen.

2) Beregning af ROI pr. salg

Denne metode vil være praktisk for dig, hvis du ikke har et fuldt udbygget content marketing-program. Denne ROI-beregningsmetode anbefales at blive brugt til store kontrakter og dem, der bruger Google Analytics (eller lignende værktøjer) til at spore kilden til betalende kunder.

1c.png

Lad os se på følgende eksempel. Prisen for et indlæg, der offentliggøres på din blog, er i gennemsnit 100 dollars. En kunde læser 5 blogindlæg, før han indgår en aftale til en værdi af 30.000 dollars. Det betyder, at dine Indtægter fra indhold er 15.000 dollars, og at omkostningerne til indholdet er 500 dollars. Indholdets ROI er 30x.

3) Brug af Adwords-værdi

Denne metode vil være praktisk for virksomheder, hvis marketingmål ikke er drevet af at generere mere salg. Ved hjælp af den såkaldte beregningsmetode, som blev foreslået af David Meerman Scott, kan du finde ud af dit investeringsafkast, hvis du betaler for trafik.

Lad’ os se på følgende eksempel. Lad os antage, at du betaler 3.000 dollars for at køre en indholdsmarkedsføringskampagne (inklusive indholdsoprettelse, forstærkning og andre omkostninger). I så fald kan du bestemme antallet af trafik fra dit indhold og dividere dine programomkostninger med det. Hvis du har 5.000 unikke besøgende på din blog, er dine omkostninger pr. besøgende 0,6 dollar.

Research the Market

Et andet spørgsmål, som din chef sandsynligvis vil spørge dig om, er, om andre virksomheder i branchen bruger content marketing til online markedsføring. Konkurrencen er nemlig ret hård på nettet i dag. Med et stigende antal virksomheder, der lancerer deres webressourcer, er det vigtigt, at dit brand ikke sakker bagud.

Mens du undersøger markedet, kan du vise din chef eksempler på konkurrenternes hjemmesider, der også bruger content marketing. Det vil være mere overbevisende, hvis du finder eksempler på nogle store navne i branchen og bruger statistik fra Ahrefs til at tjekke konkurrenternes blogdata.

Vær klar til at svare på din chefs tvivl

Vær klar på, at dine forslag ikke vil få et positivt svar med det samme. Din chef bør tage sig tid til at afveje alle fordele og ulemper, før han/hun træffer den endelige beslutning. Så du skal være klar til hans indvendinger og svare med argumenter og muligheder for at rejse løsninger.

Lad os opregne de mest almindelige tvivlsspørgsmål, som din chef kan have.

• Vi har ikke råd til det. Alting koster penge. Det gælder især for content marketing. Du bør indse, at indholdsoprettelse, drift af kampagner på sociale medier, brug af e-mail marketing osv. kræver ekstra investeringer. Du skal dog huske på, at content marketing koster 62% mindre end outbound marketing og genererer tre gange så mange leads.
  • Og overvej at bruge eksterne kilder. Med hjælp fra dine kolleger kan du få værdifuld indsigt i de mest almindelige spørgsmål og problemer, som dine kunder har. Brug dem som emner til dine blogindlæg. Det vil hjælpe dig med at appellere til dine kunders behov og skabe mere trafik til din blog.
  • Spørg freelancere om hjælp. Hvis din chef ikke ønsker, at dine medarbejdere skal udføre design- og tekstforfatningsarbejdet, fordi det vil tage meget tid, kan du altid foreslå at søge freelancere. Nogle mange indholdsmagere og designere er klar til at hjælpe dig til en overkommelig pris. Det vil koste mindre, og din virksomhed vil stadig have unikke og engagerende blogindlæg.
  • Fokus på besparelser. Det er altid en win-win-løsning at fremhæve, hvor og hvordan din virksomhed kan spare. For eksempel koster content marketing mindre end betalt søgning. Desuden lader det dig øge den organiske trafik.
  • Vi kan ikke dele indsigten i vores virksomhed. Og det behøver du heller ikke. Content marketing handler ikke om at vise det indre køkken af dit brand. Det handler om at uddanne publikum, mens du viser dit eksempel eller lægger en succeshistorie ud på din blog. Der er ingen grund til at være bange for at dele dine erfaringer med webfællesskabet. Omvendt offentliggør 73% af B2B marketingfolk casestudier og giver dermed de potentielle kunder nyttigt indhold og øger trafikstrømmen til deres websteder.
  • Du kan også foreslå din chef at få professionel hjælp til at promovere dit indhold ved hjælp af indholdsmarkedsføringsplatforme som PRNEWS.IO. De vil hjælpe dig med at offentliggøre dit markedsføringsmateriale på udvalgte websteder og medieportaler og dermed nå ud til et bredere publikum og få din virksomhed til at opnå det maksimale investeringsafkast. Det er gratis at tilmelde sig og tage de første skridt til at fremme dit indhold. Det bliver lettere at sprede budskabet om din virksomhed til 200+ virksomheder med hjælp fra ekspert-PR-agenter.

Præsentér Content Marketing Calendar

Vær klar til at præsentere din plan for indholdsmarkedsføring, før din chef spørger om den. Mens du forbereder dig på præsentationen, er der her nogle vigtige overvejelser, som du ikke må gå glip af.

• Align målene for content marketing med dine forretningsmål. Vil det hjælpe dig med at øge kendskabet til dit brand, hjælpe dig med at etablere bedre kontakt med målgruppen og forbedre dine resultater med leadgenerering?
  • Forklar gennemførelsesprocessen. Hvem, hvordan og hvornår vil tage sig af de løbende markedsføringsopgaver?
  • Foreslå, hvor ofte der vil blive offentliggjort nye artikler på din blog.
  • Tal om de typer af indhold, som du gerne vil dele på din blog. Skal det være rent uddannelsesmæssigt indhold? Er du interesseret i at offentliggøre e-bøger, casestudier eller infografikker på din blog?
  • Hvordan har du planer om at nå målgruppen, når indholdet er offentliggjort på din blog? Vil du bede influencers og bloggere om hjælp?
  • Hvordan vil du måle succesen af din strategi for indholdsmarkedsføring? Fortæl om de værktøjer og målinger, som du vil bruge.

Hvad er en indholdskalender & Hvordan man opretter den: Skabeloner, værktøjer, ideer

Får du stadig “nej” som svar?

Selv om din chef stadig ikke er enig i at implementere content marketing, skal du ikke give op. Alting ændrer sig i verden, og en dag vil han vågne op og indse, at en klog content marketing-strategi er præcis det, som din virksomhed mangler. Han vil komme til denne beslutning endnu hurtigere, når han finder ud af, at 60% af marketingfolk antager, at indholdsmarkedsføring er den højeste prioritet inden for inbound marketing for det største plaster i onlineverdenen.

Selv hvis han siger “nej”, kan du være sikker på, at du har gjort dit bedste og plantet idéen om content marketing i din chefs bevidsthed.

Seneste fra Blog