/

Hur Wego ökar sin bloggtrafik genom att göra strategiska val för innehållsmarknadsföring

8 min läst

Innehållsmarknadsföring kan sammanfattas som en koncentrerad insats för att i huvudsak locka och behålla kunder genom att regelbundet skapa högkvalitativt och relevant innehåll. Det är ett av många sätt för ett företag att engagera sig med sin målgrupp och öka sin trafik.

För Wego, en ledande rese- och bokningswebbplats i MENA-regionen, innebär ökad och hållbar bloggtrafik att man måste anta ett strategiskt tillvägagångssätt för innehållsmarknadsföring. Detta innebär noggrann analys och planering samt effektiv distribution av innehåll. En sådan strategi har gjort det möjligt för Wego-bloggen att öka sin trafik och bygga upp en stark varumärkesmedvetenhet som är i samklang med målgruppen.

Strategisk innehållsforskning och smart innehållsmarknadsföring

Wegos strategi för bloggtillväxt har sin grund i förståelsen av att innehållsskapande och marknadsföring är två sidor av samma mynt. För att lyckas måste de arbeta i harmoni.

Wego bedriver djupgående forskning för att identifiera de senaste resetrenderna och förstå målgruppens intressen och behov. Forskningsprocessen gör det möjligt för Wego att bestämma lämpliga ämnen, format och toner för sitt blogginnehåll.

Och Wego utnyttjar även datadrivna insikter för att göra smarta marknadsföringsval om var och hur innehållet ska distribueras till en större publik. Wegos strategi för spridning av innehåll innebär att välja rätt plattformar eller utgivare att samarbeta med för att utöka sin läsekrets och samtidigt etablera sitt varumärke som den ledande källan för tillförlitlig reseinformation.

Innehållsmarknadsföring är en utmanande men värdefull uppgift

Även om det i slutändan är en värdefull strategi är det inte utan utmaningar att använda denna typ av distributionsstrategi för innehållsmarknadsföring.

Processen kan vara tidskrävande på grund av långa förhandlingar med enskilda utgivare och enheter. Betydande ansträngningar och resurser går åt till att diskutera villkor, slutföra detaljer och kontroller efter publicering. Även då kan effektiviteten av dessa ansträngningar vara begränsad på grund av begränsningarna för varje förlags publik, vilket resulterar i en mindre potentiell räckvidd för innehållet.

Det kan dessutom vara en betydande kostnad att förhandla och samarbeta med enskilda partner. De som vill använda sig av denna typ av strategi för innehållsmarknadsföring kan finna att avkastningen på investeringen inte är tillräcklig.

PRNEWS.IO erbjuder en utmärkt plattform för tillväxt

Wegos tidigare strategi för innehållsmarknadsföring var enbart inriktad på dess omedelbara marknad eller nisch. Detta tillvägagångssätt gav visserligen viss framgång inom Wegos målmarknader, men räckvidden och effekten var begränsad. Genom att begränsa sig till att engagera läsare i utvalda länder gick företaget miste om möjligheter att engagera en större publik och stärka sin varumärkeskännedom.

Med andra ord behövde Wego en ny strategi för innehållsmarknadsföring som skulle göra det möjligt för dem att dela sitt innehåll med en större, nyare publik och öka antalet bloggläsare på ett sätt som är både tids- och kostnadseffektivt.

Det var där PRNEWS.IO kom in i bilden.

Med hjälp av tjänster från PRNEWS.IO har Wego kunnat förenkla och påskynda processen för innehållsdistribution genom garanterade placeringar i olika onlinepublikationer över hela världen.

Hittills har Wego producerat hundratals strategiskt skrivna innehåll för olika onlinepublikationer med fokus på skönhet, filmer, musik och nyheter, bland många andra. Företaget har framgångsrikt introducerat sig självt till läsare på olika plattformar inom flera nischer som vid första anblicken kan verka orelaterade till resor.

Det är dessutom så att räckvidden för Wegos strategi för innehållsmarknadsföring inte längre är begränsad enbart till engelska publikationer och läsare. PRNEWS.IO har gjort det möjligt för Wego att även nå arabiska och spanska läsare, vilket effektivt höjer bloggens trafik och synlighet för en större publik, inklusive potentiella partners och investerare.

Bygga varumärkeskännedom genom innehållsmarknadsföring

Som det är obestridligt att själva innehållet i sig spelar en viktig roll för att avgöra hur framgångsrik en marknadsföringskampanj är, är det inte den enda variabeln i ekvationen. PRNEWS.IO spelar en avgörande roll för att öka Wegos bloggläsare genom att tillhandahålla en stor global plattform för dess innehåll.

Som Wego har bekräftat har företagets reseblogg fördubblat sin trafik inom en sexmånadersperiod av intensiv marknadsföring av innehåll och partnerskapsinsatser. Trafikökningen är framför allt tydlig på bloggens populära Eid och Ramadan artiklar.

Bloggens framgång kompletteras också av Wegos förmåga att utnyttja PRNEWS.IO:s nätverk av medier. PRNEWS.IO:s användarvänliga gränssnitt och verktyg ger all nödvändig information om en viss webbplats i nätverket, inklusive Alexa-ranking, demografi, krav på teckenbegränsning för innehållsplacering och många andra. Det tar vanligtvis två till tre dagar att placera innehållet efter en inlämning till publicering, vilket gör att alla inblandade parter slipper långa förhandlingar.

Wego tillskriver denna framgång den strategiska kombinationen av utmärkta insatser för innehållsmarknadsföring och partnerskapet med PRNEWS.IO. Denna fallstudie är en påminnelse om att det är fullt möjligt för mindre företag eller företag med begränsade resurser att bygga upp sitt varumärke eller öka sin publik genom innehållsmarknadsföring genom att samarbeta med PRNEWS.IO.

Infografiska fallstudier om Wego

Senaste från Blog