Vad är Newsjacking och hur kan det hjälpa till med företagsfrämjande åtgärder?

26 min läst
Vad är newsjacking och hur kan det hjälpa till med företagsfrämjande?

Sedan 2000-talet har marknadsförare börjat använda sig av newsjacking för marknadsföringskampanjer. Newsjacking är när ett varumärke skapar en kampanj som är centrerad kring en väldiskuterad nyhet. Till skillnad från ett stunt som bekräftar en nyhet i en offentlig eller kommersiell miljö använder newsjacking nyheten i marknadsföringen.

Den mest uppenbara anledningen till att företag väljer att newsjacka i stället för att skapa originell storytelling för sina kampanjer är att denna strategi gör att de blir bättre upptäckta när de piggybackar på större händelser som sker på nätet. Det finns många nyhetsvärderande exempel som världen redan har sett, och fler är på väg att komma. En av de mest omdiskuterade historierna i världen är tillkännagivandet att prins Harry och Meghan Markle kommer att avgå som seniora medlemmar av kungafamiljen. då följde Madame Tussaud’s Wax Museum upp nyheten genom att ta bort Harry och Megan från vaxutställningen av kungafamiljen.

I början av 2010-talet fanns det ännu fler exempel på newsjacking. Vi har bevittnat hur marknadsföringen gjorde försök till newsjacking under stora evenemang som Oscarsgalan och Super Bowl. Det fanns långt fler exempel på newsjacking som vi kommer att diskutera senare i det här inlägget. Så om du har undrat hur du kan implementera detta tillvägagångssätt i din marknadsföringsstrategi, låt oss diskutera newsjacking-fenomenet mer i detalj och börja med newsjacking-definitionen.

Newsjacking-begrepp

Newsjacking är en term som används inom PR (PR) för att främja företag och driva marknadsföringskampanjer genom att delta i samtal om aktuella händelser som sker lokalt eller globalt.

Med den ökande efterfrågan på att använda sociala medier lägger marknadsförare ofta upp något på Twitter, Facebook, Instagram och andra populära sociala medieplattformar som svar på händelser som sker i nyheterna. Innan man använde sociala medier fokuserade newsjacking på att identifiera en person som expert genom att dela med sig av relevant kunskap. På så sätt inkluderades en person som nyhetskälla.

Newsjacking är processen där ditt varumärke sprutas in i dagens nyheter och skapar en twist som fångar ögonen när de är som mest öppna.

Det finns alltid två sidor av ett mynt. Man vet aldrig hur publiken kommer att reagera på den nyhet som du har valt för newsjacking. Du vet dock aldrig resultatet om du inte försöker och tar det första steget. När det görs på rätt sätt kan newsjacking hjälpa ditt företag att få positiv nyhetsbevakning. Allt som krävs är att följa nyheter och händelser som är relevanta för ditt område eller de som är kända över hela världen och reagera kreativt på nyheterna.

Förutom att vara kreativ bör du följa flera tips om newsjacking för att uppnå bästa resultat.

När ska vi använda newsjacking i PR eller marknadsföring?

Du måste news-jacka vid rätt tidpunkt, på rätt plats och i rätt sammanhang. Det finns inga andra sätt att göra det på.

Men även om det kan finnas en lång debatt om när och hur man ska använda newsjacking som PR-verktyg, måste varumärken se på newsjacking om det har följande inverkan på dem:

• Vi kommer att visa varumärket, produkterna och tjänsterna i ett bra ljus i samband med händelsen?
  • Visar konsumenten att varumärket har något positivt att erbjuda: antingen i form av information, tjänster eller materiella/intangibla produktfördelar?
  • Var newsjacking i den aktuella situationen till nytta för varumärkeslyftet på kort och lång sikt?
  • Kommer news jacking att klara av etiska och rättsliga prövningar som intressenterna kan komma att göra?
  • Kulle alla intressenter vara nöjda med den teknik som används för nyheter?

Som PR-proffs och ivrig nyhetsskapare bör du ställa dig själv dessa snabba frågor när du ger dig ut på nästa nyhetsjakt!

Att nyhetsjacka eller inte nyhetsjacka, det är frågan.

Oberon Copeland, ägare och VD för Veryinformed.com:

”Newsjacking” är ett sätt att utnyttja aktuella händelser eller populära nyheter för att marknadsföra sitt varumärke eller sin produkt. Om det görs på ett bra sätt kan det vara ett effektivt sätt att skapa publicitet och öka din synlighet. Men
newsjacking kan också ge bakslag om du missbedömer tonen eller framstår som tondöv. Här är några exempel på varumärken som framgångsrikt har använt newsjacking i sin innehållsmarknadsföring:

Under 2015, under kontroversen kring den konfedererade flaggan, släppte LEGO en kort video med en svart Minifigure som bytte flaggan på toppen av ett LEGO-klossetorn. Videon blev viral och många berömde företaget för dess inställning till rasism.

Senare samma år, när Donald Trump gjorde sin numera ökända kommentar om mexikanska invandrare, tog Gatorade till Twitter för att trolla honom med en serie GIF:er som visade människor som korsade gränsen med Gatorade-flaskor i handen. Kampanjen fick mycket beröm för sin smarta användning av sociala medier för att ta sig an en kontroversiell person.”

Tillträda till nyhetsvärda samtal

Om ditt företag tillhör ett kreativt område kan du använda en lekfull ton i newsjacking när du delar ditt innehåll genom memes som ditt företag skapar som svar på nyheterna. Detta betyder inte att seriösa företag inte kan newsjacka. Anta att ditt företags representanter har expertis inom de ämnen som diskuteras i nyheterna. I så fall kan du göra ett meningsfullt uttalande på ditt företags officiella profiler för att engagera publiken och ge din verksamhet ett uppsving.

Newsjacking fungerar bäst för små företag

Genom att delta i stora konversationer kan små företag få bättre täckning, vilket gör att de når en större publik av användare och ökar sina konverteringar. När du driver PR-kampanjer för småföretag kan du också få en rad andra belöningar:

• Snabbare svar på de nyheter som händer i världen. Man behöver inte vänta på godkännande från många personer i företagets hierarki. Man kan till och med skriva från ett personligt perspektiv.
  • Newsjacking kostar inte mycket så länge man är kreativ. De mest imponerande PR-kampanjerna kan kosta lite eller ingenting om man följer nyheterna och reagerar på dem.
  • När det görs rätt kan du med hjälp av newsjacking utöka ditt företags räckvidd gratis, öka din varumärkeskännedom och öka användarnas engagemang.
  • Du kan öka trafiken till din webbplats genom att använda relevanta nyckelord när nyheten blir viktig och användarna börjar googla aktivt. Genom att använda relevanta nyckelord på din webbplats kan du uppnå bättre SEO och placera ditt innehåll på första sidan i sökresultaten.
  • Du kan arbeta med newsjacking själv eller be PR-byråer som PRNEWS om hjälp.

Exempel på newsjacking

Som vi har nämnt ovan finns det många exempel på newsjacking från veckans kända varumärken som du kan följa och lära dig av. Låt oss se på några av de bästa exemplen på varumärken som framgångsrikt tagit sig an newsjacking.

Varje december delar sökjätten med sig av sitt #årinomsökning som innehåller trender och händelser under det gångna året. I videon med sammanfattningen av de senaste åren marknadsför Google sitt Google Trends-verktyg för att analysera de mest populära sökningarna på Google.

Kampanjen #yearinsearch 2020 skilde sig mycket från andra år på grund av de händelser som hände då. Förutom den globala pandemin kommer vi att minnas 2020 för ett omtvistat amerikanskt val, en medborgarrättsrörelse, bränder i Kalifornien och Australien och andra stora klimatkatastrofer, Kobe Bryants död och andra händelser som presenterades i #yearinsearch.

–>

Vad sökjätten gör är att dra nytta av nyheterna på ett makroperspektiv och koppla det senaste årets historier till sin produkt. Istället för att lyfta fram sina sökfunktioner lutar sig sökjätten mer mot de känslor vi delar när vi surfar på webben. Genom att kombinera känslorna med konstnärliga bidrag delar Google med sig av berättelserna i en video som är svår att glömma.

Burger Kings ”Big Mac-ish”-meny

När Mcdonald’s förlorade sitt exklusiva Big Mac-varumärke kunde alla andra företag använda termen ”Big Mac” på sina menyer. Det gjorde Burger King också. Företaget släppte mängder av marknadsföringsmaterial där man diskuterade sina egna Big Mac-liknande produkter. De släppte europeiska menyer som innehöll ”Big Mac-liknande” smörgåsar. Du kan se hur Burger Kings ”Not Big Mac’s”-meny ser ut på bilden nedan. Ärligt talat är det ett av de bästa exemplen på hur ett företag kan använda nyheter som rör en konkurrents varumärke på ett roligt, minnesvärt och samtidigt professionellt sätt.

Big-MacIsh menu in Burger King newsjacking

Bildkälla

Microsoft Teams Together Mode

Covid-19-pandemin har påverkat många aspekter och områden i vårt liv. Först och främst ställdes de flesta idrotts- och kulturevenemang in på grund av rekommendationerna om social distansering och att stanna hemma. På grund av detta kunde många sportfans inte närvara vid sina favoritlagens matcher och kunde inte känna spelarnas energi i realtid.

Då såg Microsoft Teams situationen som en möjlighet att marknadsföra sitt Together Mode som drar in virtuella deltagare i en virtuell verklighet där de kan känna att avståndet mellan dem försvinner.

Microsoft Teams samarbetade med NBA för att simulera upplevelsen av en publik som närvarar vid en basketmatch.

microsoft teams together mode at an nba game

Bildkälla

Oreos Area 51 Tweet

I september 2019 diskuterade Twitter-användare aktivt nyheterna som cirkulerade kring ett högt hemligstämplat regeringsbaserat område 51 som konspirationsterrorister antas vara hemvist för testande utomjordingar.

Efter allmänhetens intresse för ämnet delade Orea ett inlägg med ett skämt på Twitter och skrev ”Vilka smaker tror du att de gömmer i #Area51?”. Tusentals användare retweetade och svarade på tweeten.

Det är ett bra exempel på ett varumärke som drar full nytta av newsjacking och reagerar på trendiga nyheter på ett lägligt och roligt sätt. Varumärket bjöd också in folk att diskutera deras mest populära smak genom att stödja det populära ämnet. Ett sådant klokt marknadsföringsknep låter dem ge extra marknadsföring till sina produkter utan några investeringar.

PR- och marknadsföringsexperter om newsjacking

Kelsey Trotter från Raffetto Herman Strategic Communications: Newsjacking leder till publicerat innehåll i en ledande hälsobransch

”På Raffetto Herman Strategic Communications är vi alltid beredda att positionera våra kunder genom att använda nyheter. Ett sätt att göra detta är genom newsjacking, en reaktiv PR-strategi som innebär att våra klienter deltar i nationella och branschspecifika samtal genom att ta upp populära ämnen ur nya och insiktsfulla vinklar och skapa innehåll såsom bylines och bloggar. Framgångsrik newsjacking kräver flitig nyhetsbevakning, en djup förståelse för kundens expertis inom sin bransch och snabba reaktioner för att skapa innehåll och mediala möjligheter.

Under den senaste tiden har vi lyft fram vår kund som en innovativ ledare inom kardiovaskulärt område. Under övervakningen upptäckte vårt team en ny JAMA-studie som visade att dödssiffrorna i samband med hjärtsjukdomar och stroke ökade avsevärt i USA under det första året av COVID-19-pandemin. Eftersom detta ämne är direkt relaterat till en av våra kunder kunde vi ta del av JAMA-studien och hjälpa en kund att skriva och placera en byline i en ledande branschtidning inom hälsovård.

Som strategiskt PR-företag i nästan 15 år består RH Strategic av strategiska rådgivare som berättar om innovatörer och använder sig regelbundet av newsjacking för att få våra klienter uppmärksammade.”

JJ Lee, ansvarig för digital PR på Digital Funnel:

”Newsjacking” är en enkel princip: man känner igen en trend i pressen och hoppar på den. Om du kan träffa vågen vid rätt tidpunkt kan du försäkra dig om en hel del uppmärksamhet. Det handlar dock om att vara reaktiv. Så sent som den här veckan säkrade vi till exempel en stor täckning och länkar för vår organisation efter att ha hoppat på en het trend under helgen – den brittiska skådespelaren Florence Pugh skapade rubriker med sina modeval på röda mattan.

Vi upptäckte en enorm ökning av relaterade sökord på Google, som ”sheer dress” och ”free the nipple” (som båda fördubblades i sökvolym under de två dagarna efter framträdandet), sammanställde denna information och skickade ut den till relevanta journalister inom området som hade skrivit om Pugh under de senaste sju dagarna.

Det resulterade i att vi lyckades få upp trenden och säkrade en hyfsad bevakning.”

Jessica Starman, vd och medgrundare avElev8 New Media (PR-företag):

”Newsjacking” är ett sätt att strategiskt föra in kundernas berättelser och/eller budskap i nyheter och aktuella händelser.

En av Elev8 New Medias kunder, The Alkaline Water Company, lanserade nyligen en ny produkt för vätskespridning vid sport, Alkaline88 Sport. Nya trendanalyser av konsumentnyheter tyder på att yngre generationer av Gen Z och Millennials föredrar drycker med funktionella fördelar som ginseng, vitaminer och mindre socker, som alla stämmer perfekt överens med Alkaline88 Sports formel. Elev8:s presentationer fick gensvar hos olika mediekontakter på grund av hänvisningen till dessa studier som knyter an till dryckesindustrin som vill betjäna och tilltala nya konsumenter på ett bättre sätt. Detta arbete resulterade i att vi fick innehåll som artiklar och möjligheter till branschkommentarer från chefer i ämnet. För en läkemedelsklient med en ny metod för strokebehandling är det till exempel ett exempel på newsjacking att hänvisa till den senaste tidens ökning av antalet strokefall bland unga människor, eller till en känd personlighet som drabbats av ett sådant,

Sociala medier är vanligtvis en lättsam plats, så det kan vara roligt att delta i newsjacking för konsumentinriktade varumärken. Att referera till trendiga tweets i realtid från kändisar och kända personligheter i sociala medier (Elon, till exempel) kan vara ett enklare sätt att få dina kunder att delta i nyhetsflödet. Påminnelse om att gå försiktigt fram på sociala medier, särskilt om du är hjärnan bakom varumärkets sociala medier-avatar.”

Kendall Saretsky, skribent, bloggare, PR-medarbetare på Mind Meld PR Inc:

”En av mina klienter arbetar inom den medicintekniska industrin och skapar en produkt som erbjuder musikterapi för att hjälpa människor med Alzheimers sjukdom. Alzheimerpatienter upplever ofta oro, ångest och sömnstörningar – musikterapi kan hjälpa patienterna att njuta av musikens positiva effekter på deras humör och beteende. Det råkade också vara Alzheimermånaden – den perfekta tidpunkten för att sätta igång med denna nya och innovativa behandling.

Så, jag tog fram en nyhetsjacka för att göra en presentation. Jag beskrev hur sjukdomen påverkar miljontals människor och hur juni månad var särskilt viktig för forskare som letar efter nya behandlingar, jag länkade till några relevanta nyheter och förklarade sedan hur och varför min kund kan hjälpa till att lösa detta problem.

Det fungerade! Vi fick en artikel i Daily Beast. Kunden var glad (och det var jag också).”

Bottom Line

Det finns många möjligheter för marknadsförare att marknadsföra sina varumärken på sociala medier och nyhetssajter. Newsjacking är ett sådant tillvägagångssätt som, om det görs rätt, kan ge dig imponerande resultat utan att du behöver spendera din budget.

FAQ: Newsjacking

Vad är newsjacking?

Newsjacking är en term som används inom PR (PR) för att främja företag och genomföra marknadsföringskampanjer genom att delta i konversationer om aktuella händelser som sker lokalt eller globalt.

Definition av newsjacking och hur kan det hjälpa till att främja ett företag?

Newsjacking är en marknadsföringsteknik som gör det möjligt att marknadsföra ett företag på ett effektivare sätt genom att följa nyheter och topptrender som diskuteras på webben och reagera på nyheterna med kreativa, roliga och relevanta budskap. Till skillnad från kostsamma annonskampanjer kostar newsjacking kanske ingenting om din kampanj blir viral.

Hur är newsjacking användbart för innehållsmarknadsföring?

Newsjacking förser innehållsmarknadsförare med de mest trendiga ämnena som de kan skriva ytterst relevanta artiklar om. Med hjälp av newsjacking kan innehållsmarknadsförare få sina varumärken presenterade i nyheterna och på de första sidorna i sökresultaten som släpps för de trendiga nyckelorden.

Senaste från Blog