Topp 5 webbplatser för att hitta gratis bilder utan upphovsrätt

1 min läst

När du arbetar med din marknadsföringskampanj måste du skapa kreativt och iögonfallande innehåll för din målgrupp, potentiella kunder och affärspartners. Det är omöjligt att göra om du inte har bilder med fri användning utan upphovsrätt i ditt bibliotek. Vi kommer att se alternativa sätt att få tillgång till högkvalitativa bilder.

Låt oss erkänna att det kan vara en utmaning att hitta rätt grafiska element. Innan du infogar en bild i din artikel eller ditt inlägg i sociala medier måste du vara 100 % säker på att du inte bryter mot lagen om upphovsrätt.

Så, vad är lösningen? Svaret är enkelt, och det är den bästa bildsökmotorn, som är full av royaltyfria bilder. Om du aldrig har använt sådana bildbanker kommer du att bli förvånad över att hitta miljontals fria bilder som kan användas på hela internet. Du behöver bara känna till pålitliga webbplatser för att söka efter bilder som är helt gratis att använda. För att hålla ditt företag på rätt sida av lagen är det viktigt att du förstår de viktigaste sakerna och förhållningssätten när det gäller att ladda ner gratis bilder från olika online-resurser.

–> –> –>

Användning av gratis bilder utan att kränka upphovsrätten

Du är troligen medveten om att det är förbjudet att använda bilder/foton från Googles bildsökning. Det är det snabbaste sättet att bli stämd. Om du inte känner för att hamna i rätten måste du vara säker på att alla bilder är säkra att använda och fria från royalty. Det bör noteras att royaltyfria bilder inte alltid är gratis, utan att de bara innebär att du har rätt att använda bilderna i ditt projekt så snart du har fått det tillstånd som krävs.

Om din budget är begränsad och du planerar att endast använda gratis bilder måste du ta itu med visuella sökmotorer där bilderna har licensierats under Creative Commons-upphovsrätt. Alternativt måste fria bilder tillhöra kategorin ”public domain” och ha en Creative Commons Zero licens. De är 100 % gratis när de laddas ner och används i dina projekt utan att ange källan.

3 sätt att få bilder för kommersiellt bruk

Den viktigaste regeln för att komma ihåg innan du börjar arbeta med bilder är att du inte får använda bilder som skapats av andra personer utan deras tillstånd. Om du gör det bryter du mot grundläggande upphovsrättslagar. Nedan har vi redogjort för tre av de mest populära sätten att lagligt skaffa bilder för kommersiellt eller redaktionellt bruk.

Hyr en fotograf, en illustratör eller en designer

Det mest uppenbara sättet att skaffa en bild till ditt projekt är att skapa en bild från grunden. I det här fallet måste du anlita en fotograf eller grafisk designer och betala dem för deras arbete. Arbetet med bilden kan ta timmar, dagar eller till och med veckor, så detta är den mest kostsamma lösningen.

Sök efter bilder på Google

Du kan inte skriva i ett sökord i sökfältet och sedan bara ladda ner den bild du hittar. Detta kallas upphovsrättsintrång. Bildens upphovsman kan stämma dig och vinna målet när de upptäcker att du har stulit deras bild. För att undvika detta bör du hitta upphovsmannen till bilden, skicka en begäran om överföring av upphovsrätt till honom eller henne, få ett sådant tillstånd och först därefter använda filen.

Plattformar med lagerbilder

Stockbilder är bilder som du kan ladda ner från nätbibliotek och använda i ditt projekt. Plattformar för stockbilder kan vara betalda eller gratis, samt tematiska och allmänna. Vissa plattformar ger endast tillgång till vissa typer av visuella bilder (till exempel foton eller videor). Andra (Depositphotos) erbjuder dig foton, vektorbilder, illustrationer och videor samtidigt.

Principen för lagerplattformar är följande: författare laddar upp sina verk där, och företagare, marknadsförare, innehållsansvariga och andra personer som behöver bilder hittar det visuella material de behöver med hjälp av nyckelord.

För att börja arbeta med plattformen ingår upphovsmännen till bilderna ett skriftligt avtal med plattformen om att ge rättigheterna att använda bilderna till personer som laddar ner dessa bilder i framtiden.

Nyckelfördelar med plattformar för arkivfotografi

Kort sagt sparar du tid genom att använda plattformar för lagerbilder och optimerar i de flesta fall din budget för bildproduktion. Och det finns också några fler fördelar.

#1 Ingen tidsspillan

Det kan ta flera dagar att organisera och genomföra en tematisk fotosession och att skapa bilder i en grafisk editor från grunden tar minst flera timmar. När det gäller fotobanker behöver du inte vänta på resultatet av skaparnas arbete. Du hittar bara bilden, laddar ner den och använder den direkt.

#2 Bekväm bildsökning

Till exempel ger Depositphotos dig möjlighet att söka bilder inte bara efter kategorier och nyckelord, utan också efter filtyp, författarens stil, färgschema, storlek, objekt eller ämnen i bilden och andra detaljer. I kombination med en enorm databas ökar detta avsevärt dina chanser att hitta det du behöver.

–> –>

#3 Förväntat resultat

Om du har beställt en bild från en designer eller fotograf finns det alltid en möjlighet att layouten eller fotot de skapar inte motsvarar dina förväntningar. Det finns ingen sådan risk om du använder fotostocks eftersom du där alltid ser vad du får.

#4 Juridisk överenskommelse

Om du vill använda en bild från Internet på din webbplats måste du hitta upphovsmannen och be om tillstånd att använda den. Det finns ofta en risk att upphovsmannen inte vill komma i kontakt med dig eller helt enkelt vägrar din begäran.

#5 Prisvärda priser för bilder

Att anlita fotografer och designers för att arbeta åt dig är ganska dyrt. Om du förhandlar personligen med upphovsmännen om att överföra rätten att använda bilden till dig finns det en risk att de vill sälja sitt arbete till ett högt pris. Och kostnaden för en bild från en plattform som Depositphotos börjar på 0,20 dollar.

Vad är de bästa webbplatserna med royaltyfria foton/bilder?

Har du letat efter den bästa webbplatsen för att hitta gratis bilder? Vi kommer att granska de bästa webbplatserna för din bekvämlighet. Var och en av dem är unik och erbjuder olika bildkvaliteter. Du bör skapa ditt eget bibliotek med bilder som har en CC0-licens. Du kommer att öka din marknadsföringskampanj utan att ta någon risk eller ge upphov till bildskaparen.

Unsplash

Unsplash har ett av de största biblioteken med mer än 2 miljoner gratis bilder i hög upplösning. Det förenar många professionella fotografer som vill bidra med sina bilder till Unsplash-biblioteket. Samlingen innehåller många porträtt och vackra landskap.

Pros: Du kan använda bilderna gratis utan tillskrivning för kommersiella eller icke-kommersiella ändamål. Det finns många olika stilar som passar dit diskussionsämne.

Minus:  Det kommer att ta ett tag att hitta rätt bild på grund av bibliotekets enorma storlek, men du kan alltid begränsa sökresultaten genom att använda rätt sökord och filter.

Pikwizard

Om du behöver högkvalitativa, helt gratis bilder är Pikwizard ett måste att prova. Det bästa med denna webbplats är möjligheten att redigera bilder med hjälp av designguiden och andra tillgängliga designverktyg.

Pros: Det är rätt webbplats om du letar efter traditionella foton snarare än kreativa bilder. Du kan lätt hitta många professionellt tagna foton av människor i många olika miljöer.

Ministerier: Majoriteten av bilderna är gratis, medan några av dem är markerade som ”Premium”. De omdirigerar dig till tredjepartswebbplatser för Adobe Stock och är inte gratis.

Burst

Burst är en välkänd webbplats med gratis bilder som drivs av Shopify. Användarna kan hitta tusentals kreativa och professionellt gjorda stockbilder. Du kan använda dem i dina artiklar för att öka din marknadsföringskampanj. Alla tillgängliga bilder är 100 % gratis och ber inte ens om erkännande. Du kan välja låg/hög upplösning för att underlätta för dig.

Pros: Burst erbjuder en av de mest bekväma sökfunktionerna tack vare vare vare tillgängliga taggar/kategorier/samlingar. Samlingen uppdateras regelbundet för att möta de mest aktuella händelserna och trenderna.

Minus:  Burst använder inte en modell för bidrag från gemenskapen. Den använder endast sina egna bilder, vilket gör att biblioteket inte är så stort jämfört med andra liknande webbplatser, men fotokvaliteten är ändå förvånansvärt hög.

Gratisografi

Söker du gratis bilder som ser surrealistiska och nyckfulla ut? Gratisography är rätt ställe för att hitta sådana bilder till ditt projekt. Du kommer att njuta av bilder med hög upplösning som du kan använda för olika ändamål. Biblioteket innehåller många unika exempel som du aldrig kommer att hitta på liknande fotobanker.

Pros: Gratisography erbjuder en av de största samlingarna av roliga bilder som du inte kan hitta någon annanstans på nätet. Du kan hitta unika roliga djur och knasiga ansikten.Använd den här webbplatsen för att få ditt projekt att sticka ut tack vare ett sådant kreativt grafiskt innehåll.

Minus: Samlingen av gratis bilder är liten och erbjuder endast specifika bilder. Om du arbetar med ett seriöst ämne kommer du att ha svårt att hitta rätt bilder.

StockSnap.io

StockSnap.io lägger till hundratals nya gratis bilder till sitt bibliotek varje vecka. Samlingen av gratis stockbilder fortsätter att expandera och överträffar alla konkurrenter.Webbplatsen är kurerad från bilder som skickats in av registrerade användare.

Pros: Tjänsterna på StockSnap.io är 100 % fria från alla upphovsrättsliga begränsningar. De tillåter registrerade användare att söka bilder genom att använda nyckelord eller samlingar. Samlingens storlek är medelstor, så du har stor chans att hitta rätt bilder inom en kort tidsram.

Minus:  Användarna har rätt att skicka in bilder av olika kvalitet, så du måste vara uppmärksam på det.

Kom igång med Depositphotos. Vad du behöver veta om prissättning och annat

Depositphotos är en internationell plattform för stockbilder med ett enormt bibliotek med över 179 miljoner filer. Dess viktiga fördel är att alla bilder kontrolleras av plattformens kuratorer och ML-baserade algoritmer innan de blir tillgängliga för kunder.

Andra fördelar med tjänsten är ett intuitivt gränssnitt, avancerad sökning och avsnittet ”Favoriter”. Med det här verktyget kan du skapa samlingar av bilder, välja ut de bästa av dem och sedan helt enkelt ladda ner dem enligt din valda prisplan.

Depositphotos har också en inbyggd grafikredigerare, Crello. Detta dra-och-släpp-verktyg hjälper dig att skapa mallbaserad design med möjlighet att automatiskt exportera bilder från Depositphotos-biblioteket. Detta sparar tid och gör att du delvis kan välja bort att anlita en designer för att skapa allt detta innehåll.

Depositphotos är också en av de mest prisvärda plattformarna på marknaden, vilket blev möjligt tack vare bibliotekets omfattning och antalet kunder. Den minsta filkostnaden är bara 0,20 dollar.

För att börja använda tjänsten måste du välja prismodell (du väljer mellan månads- eller årsabonnemang eller alternativ On-Demand).

Använd promokoden ’prnews15’ för att komma igång med Depositphotos med 15 % rabatt.

–> –>

Slutsats

Som du ser är bildbibliotek ett utmärkt sätt att få tag på bilder till ditt projekt på det mest kostnadseffektiva sättet som också sparar tid.

För det första slipper du vänta på att din fotograf eller designer ska lämna över en bild som skapats från grunden. För det andra vet du vad du får. För det tredje spenderar du mindre pengar på att bemästra din visuella kommunikation i allmänhet.

Den största fördelen med plattformar för lagerbilder är också att du får bilder snabbt och enkelt och inte behöver oroa dig för upphovsrätten. Författare som samarbetar med lagerplattformar har redan gett sitt tillstånd till att kunderna får använda deras innehåll i kommersiella eller redaktionella syften, så ingen kan anklaga dig för upphovsrättsintrång.

Tack vare dessa fem bästa webbplatser kan du hitta alla typer av gratis bilder för dina projekt. De hjälper dig att skapa unikt och iögonfallande innehåll för marknadsföring och PR-kampanjer. Alla de nämnda webbplatserna är enkla att använda tack vare de tillgängliga filtren, som kan begränsa sökresultaten: färger, upplösning, storlek osv. Tveka inte att använda gratis bilder utan att vara rädd för att bryta mot upphovsrättslagarna.

Senaste från Blog