Den definitiva guiden för att förstå PR-betydelsen: Vad det är och hur det har förändrats med tiden

14 min läst

Begreppet PR har genomgått en betydande förändring sedan den nya tekniken kom till. Det är förbi de dagar då PR hade en annan innebörd än vad den har idag. I och med de sociala mediernas genomgripande inflytande har PR varit tvungen att anpassa sig till den digitala kommunikationens föränderliga landskap. Ingen bransch har lämnats oberörd av detta fenomen, eftersom sociala medier har blivit en integrerad del av PR:s sätt att kommunicera. PR har därför tvingats utvecklas och anta nya strategier för att hålla jämna steg med den föränderliga tiden.

Så, vad är PR?

PR handlar inte bara om att marknadsföra produkter eller tjänster; det handlar om att främja konversation och bygga relationer. I dag har definitionen av PR utvidgats långt bortom traditionell reklam. Även om det yttersta målet med en PR-kampanj är att skapa uppmärksamhet och kännedom om ett företag eller en produkt, innebär processen mycket mer än att bara skriva ett pressmeddelande eller säkra mediebevakning.

I motsats till vad många tror är PR inte enbart inriktat på reklam eller medierelationer. PR omfattar hela processen för att effektivt kommunicera ett företags uppdrag, värderingar, mål och unika värdeerbjudande till allmänheten för att skapa en positiv bild av företaget. Detta inbegriper en kombination av taktiker, inklusive nyhetsrapportering, uppsökande verksamhet i sociala medier och andra former av engagemang som främjar meningsfulla samtal med publiken. I slutändan är målet med PR att bygga upp långvariga relationer med kunder och intressenter, snarare än att bara generera en engångsförsäljning eller en buzz.

Bygg upp ett positivt rykte på nätet och ta bort det negativa från SERP

Vad är PR i dagens värld av sociala medier

Men även om traditionella medier som tryckta nyheter, tv och radio fortfarande existerar, vänder sig allt fler företag till onlinevärlden för att skapa medvetenhet och komma i kontakt med publiken. Med över 4 miljarder människor som använder internet världen över har en effektiv PR-kampanj potential att nå en stor publik.

Tänk på exemplet med en lokal bilhandlare som planerar sin stora öppning. Tidigare har bilhandlaren kanske förlitat sig enbart på traditionella reklammetoder som tryckta annonser i lokala tidningar eller tidskrifter, vilket kan vara dyrt.

Med en effektiv PR-kampanj kan bilhandlaren dock utnyttja sociala medier för att skapa uppmärksamhet kring evenemanget. Till exempel kan de erbjuda en chans att vinna en helt ny bil om man gillar och delar inlägg om evenemanget på Facebook eller Instagram. Detta tillvägagångssätt kan generera mer publicitet för mindre pengar än traditionella reklammetoder.

Om företaget tar till sig kraften i digital kommunikation och sociala medier kan de utnyttja PR-potentialen för att bygga relationer, skapa uppmärksamhet och i slutändan skapa framgång.

PR har förändrats. Har du ändrat din PR?

Public relations är inte lätt. Med alla marknadsföringsstrategier som finns kan PR vara en av de svåraste. Tja, inte svår som raketvetenskap är svår. PR är svårt i betydelsen att uppnå konsekvens. I denna digitala tidsålder är sociala medier en bullrig plats där saker och ting förändras i hög hastighet. Därför är det svårt att uppnå konsekvens i mediebevakningen och det kräver ansträngning.

#1 Alla vill ha en historia

Och en övertygande berättelse som människor bryr sig om är den viktigaste ingrediensen för att lyckas inom PR. Det råder en hård konkurrens om uppmärksamheten. En övertygande och oemotståndlig berättelse har större chans att konkurrera mot andra företag som är lika sugna på uppmärksamhet.

Även om detta kan tyckas uppenbart kämpar vissa företag med att hitta en historia att berätta. Är du inte säker på att ditt företag har en övertygande historia att berätta? Det är där en bra PR-byrå kan komma och hjälpa till.

”Marknadsföring är berättande av historier.”

SETH GODIN.

#2 En nyhet har kortare livslängd, men räckvidden är enormt stor

Med ungefär 6 000 tweets per sekund bara på Twitter är en nyhetshistoria inte längre en långvarig sak. Journalister, bloggare och influencers är ständigt på jakt efter nästa stora grej, och sociala medier är ett mycket effektivt verktyg för att kommunicera nyhetsrapportering. Och det handlar om hastigheten som gör att en nyhetsberättelse blir viral på några sekunder. Således kan en liten lokal publikation någonstans i landets mitt bli nästa stora nyhet på nolltid.

#3 Lättare sätt att få tillgång till journalister

Sociala medier är en utmärkt plats för att skapa kontakter. I dag kan du komma närmare människor du gillar utan att behöva samtala ansikte mot ansikte. Influencers, kändisar, bloggare, varumärken samt reportrar alla använder sociala medier regelbundet. Med några få klick kan du få omedelbar kontakt med journalister via deras profiler i sociala medier. Du kan till och med skicka din pitch direkt till en journalist om inte hans/hennes bio uttryckligen ilska något annat.

PR-betydelsen kommer aldrig att bli densamma. Har du ändrat din PR?

#4 Slutligen kan du göra PR själv

I tider då DIY-saker är en het trend är DIY-PR inte heller bakom kurvan. Idag kan du bli ett PR-proffs med hjälp av sociala medier och Google, förstås. Det finns en enorm mängd information där ute, det är bara att komma och hämta den.

Det betyder inte att du behöver ägna 40 timmar åt att sålla igenom sociala medier. Lyckligtvis har saker och ting gjort det lättare för dig. Det är smart att använda nya verktyg för att hitta journalister och publikationer som uppfyller dina krav. På så sätt får du tillgång till deras e-postmeddelanden som ett av de mest föredragna sätten att bli pitchad på. Det innebär att du har friheten att nå ut till vilken journalist som helst där ute och pitcha ditt värdeerbjudande.

DJÄLVLIG PR: Alla är journalister

Vågen av sociala medier har påverkat PR-betydelsen och utmanat det nuvarande engagemanget med journalister. Idag kan du påverka PR-betydelsen genom att göra den till en del av din affärsmiljö. Samtidigt spelar relationer en stor roll och definierar PR. Du kan nätverka med journalister, influencers, bloggare och press på egen hand från och med nu. Lär känna dem, vinn deras förtroende och spara en massa pengar på PR-proffs. Hur?

Värlig publicitet är att bli omnämnd i pressen, och du behöver inte längre anlita en PR-byrå med PR-proffs för det. Så gör dig själv nyhetsvärdig och sätt ditt företag på kartan. I det ögonblick du börjar göra innehållsmarknadsföring själv, PR betydelse skulle inte längre vara ett envägsförhållande. Istället kan du skapa en kontinuerlig återkopplingsslinga som fortsätter att bygga upp din bild inför din målgrupp. Hur?

Okej, du har din berättelse, men var ska du presentera den? Att ha tillgång till hundratals medieplattformar som är tillgängliga för gästpostning är ett smart sätt att göra det. Med hjälp av PRNews.io kan du ha en konsekvent varumärkesröst genom olika plattformar för innehållsmarknadsföring. Höjda profiler. Ökad trovärdighet och bättre kännedom. Detta är bara några av de resultat som du kan uppnå med framgångsrik innehållsmarknadsföring.

FAQ: PR-betydelse

Vad betyder PR?

Hypen av sociala medier har förändrat PR-betydelsen. Sedan dess har den oåterkalleligt förändrats. I dag handlar PR om att bygga upp positiva relationer med allmänheten genom konversation. Bara för att de har övertaget i affärsvärlden och kan fläckar varumärkets namn med en enda tweet som kan bli viral på några sekunder.

Vad står PR för?

Nyckeln är offentlig här. Medier, journalister, bloggare, influencers, alla som har ett stort socialt följe, inklusive dina kunder och klienter, är allmänheten. Att bygga upp PR innebär att interagera och engagera sig med denna allmänhet. Målet är att förbättra ditt tillvägagångssätt och maximera mediebevakningen.

Hur har betydelsen av PR förändrats med tiden?

PR har utvecklats avsevärt i och med framväxten av ny teknik och de sociala mediernas genomgripande inflytande. Medan traditionell PR var inriktad på pressmeddelanden och medierelationer har modern PR utvidgats till att omfatta ett brett spektrum av digitala kommunikationsstrategier, inklusive uppsökande verksamhet i sociala medier och marknadsföring av influencers.

Kan PR ersätta reklam?

PR och reklam är kompletterande metoder som tjänar olika syften. Medan reklam är inriktad på betald marknadsföring är PR inriktad på att bygga relationer och skapa positiv publicitet. Båda kan vara effektiva på sina egna sätt och används ofta tillsammans som en del av en omfattande marknadsföringsstrategi.

Vad är målet med PR?

Det yttersta målet med PR är att bygga upp och upprätthålla en positiv bild av organisationen i allmänhetens ögon. Detta innebär att hantera kommunikation, skapa övertygande berättelser och främja positiva relationer med intressenter.

Senaste från Blog