Korsmarknadsföring och hur man genomför den

26 min läst

Cross-marketing. Kunder har idag fler kanaler än någonsin för att interagera med ditt företag, och de kommer troligen att kontakta dig via många olika kanaler innan de konverterar. Det kan vara sociala medier, artiklar, blogginlägg, tv-reklam, onlineannonser och annat. För att vinna i en tävling på dagens marknad bör du vara redo att presentera dig för kunderna vid rätt tidpunkt i alla kanaler som dina kunder använder.

I annat fall kan dina konkurrenter komma före dig. Dessutom vill du att dina marknadsföringsaktiviteter i alla kanaler ska samverka för att underlätta en sömlös kundresa. Hur kan du uppfylla dessa behov och skapa en effektiv marknadsföringsstrategi som fungerar effektivt på alla plattformar? Det rätta valet är korsvis marknadsföring. I det här inlägget diskuterar vi vad korsmarknadsföring innebär och diskuterar några exempel på korsmarknadsföring för att hjälpa dig att skapa effektivare marknadsföringsstrategier.

Vad är tvärmarknadsföring?

Cross-channel marketing är en kundfokuserad digital marknadsföringsmetod som används av marknadsföringsexperter över hela världen för att ge en enhetlig upplevelse via alla betalda, ägda, förtjänade medier och digitala upplevelser på olika plattformar.

Det är ett kraftfullt sätt att skapa en marknadsföringsstrategi och implementera data och analyser för att skapa kundresor i flera kanaler som leder till att du når dina mål.

Syftet med ditt system för kanalöverskridande marknadsföring måste vara att berätta en övertygande varumärkeshistoria för publiken i olika kanaler. Du måste göra detta på ett unikt sätt för alla samtidigt som du tar hand om användarnas engagemang. Din berättelse bör anpassas för att passa olika plattformar. Det betyder att du inte bara kan duplicera och publicera varje kanal med exakt samma innehåll eller inlägg. Medan en video (tänk sociala medier) är lämpligare på en kanal, är en annan plattform skapad för tips på något som förmedlar ett fullständigt budskap, som på en blogg. Ta reda på vilka funktioner och tillvägagångssätt som fungerar bra och du kommer att få en framgångsrik strategi för kanalöverskridande marknadsföring.

Fördelar med en tvärmarknadsföring

Det finns flera fördelar och nackdelar med marknadsföring över flera kanaler som marknadsförare bör känna till innan de använder denna metod.

Fördelar med kanalöverskridande marknadsföring

• Utökad kommunikation med målgruppen. Med denna teknik kan du nå dina potentiella kunder via olika plattformar beroende på deras preferenser. Du kan publicera dina annonser på sociala kanaler för att rikta rätt budskap till målgruppen eller till och med använda betalda annonser för att komma före dina konkurrenter.
  • .
  • Regulära meddelanden. Med hjälp av korsmarknadsföring kan du fortsätta att skicka varumärkesassocierade meddelanden till dina kunder regelbundet. Det kan bli irriterande för dina kunder om de får många meddelanden om dina erbjudanden på kort tid. Du måste skapa rätt e-post- eller SMS-marknadsföringsstrategi för att nå ut till dem.
  • Märkeskännedom. Med tvärmedial marknadsföring flyttar du inte bara din produkt till marknaden utan bygger också upp dess betydelse genomgående. Det är inte lätt att övertyga dina följare eller webbplatsbesökare att köpa din produkt med bara den första marknadsföringskontaktpunkten, eftersom du måste samla in fler kontaktpunkter för att förvandla dem till potentiella köpare.

Konsekvenser av korsmarknadsföring

• Tidskrävande. Det är inte alltid möjligt att synkronisera alla möjliga plattformar, så du måste fortsätta att uppdatera var och en av dem manuellt om eventuella ändringar av priser eller erbjudanden. Du kan bli förvirrad om produkterna och erbjudandena.
  • Dyr plattform. När du använder fler marknadsföringskanaler skulle det kräva mer resurser som kan överskrida din budget. Vissa kanaler kräver mycket av din uppmärksamhet och ansträngning för att få dem att fungera smidigt.
  • Misslyckad kundhantering. Precis som kanalerna är kunderna utspridda och kan vara svåra att nå, vilket innebär att om du inte kan tillgodose dina kunders behov i tid kan du riskera ditt rykte och din relation med dem.

För att lyckas med denna strategi måste du använda några tips för att få igång dem. Några riktlinjer som du kan följa kan vara att fördela kanalerna på olika avdelningar och organisera ett integrerat marknadsföringsteam så att det finns en tydlig förståelse bland personalen och att de är medvetna om sitt ansvar. En plattform med flera kanaler där varje enskild besökare betjänas lika bra och får värdefulla tjänster bör vara deras prioritet.

Tips för att bygga framgångsrika kampanjer för tvärmarknadsföring

Det huvudsakliga målet med kanalöverskridande marknadsföring är att skapa personliga och engagerande upplevelser för besökarna. Tänk på de här tipsen när du utformar en kampanj för korsvis marknadsföring:

1. Använd datadrivet beslutsfattande

För att utveckla en framgångsrik kampanj måste företag vara datadrivna. De måste definiera vem deras målgrupp är, vilka kanaler de ofta använder och vilka budskap de reagerar på. Data av hög kvalitet som samlas in från flera olika plattformar ger dig trender och beteendemönster som kan användas för att förstå din målgrupps preferenser och beslut.

2. Bygg upp köparpersonligheter med aggregerade data och data på personnivå

Utömmande köparporträtt kan hjälpa dig att ta reda på din målgrupps motivation och köpvanor, och få en bättre uppfattning om vad och vem de redan engagerar sig i. Genom att kombinera både aggregerade kunddata och kunddata på personnivå kan du upptäcka mönster och likheter mellan grupper, vilket gör att du kan dela in din målgrupp i segment. Denna information kan sedan användas för att hitta de mest relevanta marknadsföringslösningarna och budskapen för flera kanaler och uppnå dina mål.

3. Använd medier som kompletterar varandra

När du väljer och definierar kanaler för kanalöverskridande marknadsföring måste du vara strikt och selektiv. Vissa kanaler fungerar bättre tillsammans än andra. Försök att synkronisera alla kanaler genom vilka din målgrupp engagerar sig mest i ditt företag.

Du kan till exempel be dina kunder att få en välkomstrabatt via din app eller inkludera webbadresser i e-postmeddelanden eller inlägg.

Andra medier som kompletterar varandra är bland annat:

• Försäljningsbutik/mobil
  • TV/Mobil
  • Radio/Mobil
  • Dator/TV
  • Dator/Mobil
  • Dator/Radio

4. Använd lämplig marknadsföringsteknik

Den starka analysen är det som ger oss användbara data om kundens preferenser, så det är viktigt att du väljer en marknadsföringsteknik som samlar in korrekta data av hög kvalitet. Automatisering är en annan kärnfunktionalitet som du ska använda när du identifierar vilket verktyg som bäst passar ditt företags behov. Med rätt lösningar för marknadsföring över flera kanaler kan marknadsförare få en bättre förståelse för sin målgrupp. Marknadsföringsmetoderna bör bland annat göra det möjligt för marknadsförarna att optimera:

• När de visar annonser,
  • Vilka kanaler de använder för att visa sina annonser på,
  • De budskap de använder för att kommunicera med sin målgrupp.

Ett effektivt marknadsföringsteam bör effektivisera kommunikationen och hjälpa till att bygga upp en konsekvent kundresa som identifierar och använder de kanaler och budskap som målgruppen interagerar mest med.

5. Ställ upp innehåll med en specifik köparresa

Varje kundresa är annorlunda och var och en av dem bör förberedas på olika personliga sätt. Med detta menar jag att utforma innehåll specifikt för potentiella kunder baserat på deras shoppingvanor. Som ett resultat av detta måste din innehållsstrategi skapas så att den anpassar sig väl till alla köpares resor.

Till exempel när en kund överger sin kundvagn kan du skicka ut ett e-postmeddelande eller ett meddelande i appen som erbjuder dem en rabatt. Samma sak gäller för dem som köper dina produkter, du kan skicka dem ett tackmejl. På så sätt kommer de att engagera sig i ditt innehåll på olika plattformar och följa den åtgärd du vill att de ska göra.

6. Optimera kontinuerligt flera KPI:er

Tillgången till att skapa framgångsrika kampanjer är att analysera tidigare aktiviteter och tillämpa de lärdomar som dragits till framtida strategier. Kampanjerna bör kontinuerligt justeras för flera viktiga resultatindikatorer (KPI:er) under hela marknadsföringstratten. Den information som erhålls kan ge marknadsteam viktiga insikter om marknadsföringsavkastningen, vilket gör att de kan hitta rätt lösningar på hur kampanjerna kan optimeras ytterligare i framtiden.

7. Förena dina data

En enhetlig metod för marknadsföringsmätning gör det möjligt för ett marknadsföringsteam att göra en omfattande översyn av varje kanal och kampanj, hur de påverkar varandra och deras övergripande resultat för att driva konverteringar. Genom att ta hänsyn till alla dessa faktorer kan företag bättre förstå varje kampanjs effekt på konverteringar. På så sätt får du en mer exakt bild av alla marknadsföringskampanjer och hur de fungerar tillsammans och påverkar varandra, vilket gör att marknadsförare kan få ut det mesta av sin budget och undvika ineffektiva annonser.

Du måste också ta reda på vilka blogginlägg de har läst, vilka kampanjer i sociala medier de gillade och engagerade sig i, och vilken kommunikation som din kundtjänst hade med dem.

8. Testa med kontrollgrupper

En kontrollgrupp är i princip en grupp användare som inte har sett dina annonser från dina marknadsföringskampanjer. Tänk på att analysera olika testgrupper som inte är inriktade på någon korsmarknadsföring för att utvärdera dina marknadsföringskampanjers effektivitet.

De kan användas för att bedöma effekten av engagemangskampanjer för att förstå vilken marknadsföringskampanj som fungerar bättre och vilken som kräver förändringar.

Kontrollgrupper talar också om för marknadsförare om de bör sluta använda någon marknadsföringskampanj alls för ett visst segment av konsumenter och helt enkelt låta dessa konsumenter följa sin vanliga väg.

9. Integrera dina upptäckter

Att lansera starka korsvisa marknadsföringskampanjer är ett steg, men att analysera deras insikter kan dramatiskt förändra din marknadsföringsstrategi. Koppla samman dina insikter från dina marknadsföringskampanjer för att skapa en smidig upplevelse.

Ställ dig själv frågor som:

• Har min strategi för sociala medier synkroniserats med min webbstrategi?
  • Gör min kampanj samma budskap på olika plattformar?
  • Använder jag lämplig inriktning på rätt målgrupp i varje kanal?
  • Är X plattform för sociala medier bättre än Y webbplats?

När alla kanaler är väl synkroniserade tillsammans blir kundupplevelsen bäst. Dina kunder vet vad de kan förvänta sig varje gång de har kontakt med ditt varumärke och de kommer att komma till ditt företag ivrigt.

Tre exempel på tvärmarknadsföring som kan inspirera dig

Nu ska vi gå tillbaka för att se hur de stora företagen genomför det.

M&M’s cross-marketing

Det första exemplet på korsmarknadsföring kommer från M&M’s. Godisvarumärket lanserade en tv-reklam under Super Bowl LV och håller samma kampanj på sociala medier, vilket innebär att traditionella och digitala kanaler slås samman. Annonsen, med titeln ”Come Together”, visar hur publiken ber om ursäkt för sitt sociala felsteg med M&M’s. Kolla in den här:

Med hjälp av en traditionell TV-reklam kunde M&M’s nå en större publik, särskilt eftersom den visades under årets största TV-program. Varumärket använde också annonsen för att öka engagemanget i sina sociala kanaler. Dessa marknadsföringsaktiviteter över kanalgränserna gjorde att M&M’s kunde öka populariteten för både TV-reklam och sociala medier.

M&M’s erbjöd sig också att använda flera hashtaggar i samband med annonsen, #MMSTogether och #BetterWithMMS. Företaget motiverade sina följare att använda hashtaggarna och använda dem i inlägg som rörde deras kampanj och Super Bowl. M&M’s publicerade dem på sociala medier under hela matchen, vilket höll följarna engagerade. Genom att använda en traditionell TV-annons kunde M&M’s nå ut till en bred publik och gav M&M’s möjlighet att stärka sin position i både TV och sociala medier.

Topshop cross-marketing

Topshop använde digitala reklamskyltar i hela Storbritannien under London Fashion Week för att göra reklam för sin senaste katalog. Företaget synkroniserade annonserna med sina Twitter-data, så när följarna använde hashtaggen #LFW visade skylten tweeten och en relevant artikel från katalogen.

Det var dessutom så att alla annonser var placerade inom tio minuter från Topshops butiker, så alla tittare som var intresserade kunde genast besöka deras butik och köpa de varor de ville ha. Varumärket fick en 75-procentig ökning av intäkterna för de kläder som var relaterade till hashtaggen #LFW.

Bild: Stackla

Starbucks

Med hjälp av sin app har Starbucks kombinerat offline- och onlineupplevelser. Med hjälp av en plattform för förstärkande inlärning belönar appen fans för deras inköp och erbjuder även personliga rekommendationer utifrån deras köpvanor. Användarna får också push-notiser om en rabatt eller andra erbjudanden som varumärket har, vilket resulterar i mer fotgängare.

Genom en integrerad upplevelse hälsar Starbucks på sina kunder där de befinner sig i nästan varje ögonblick. AI-marknadsföring har gett konsumentinsikter som inte bara lär sig beteende utan också förutsäger det. I realtid kan kunderna kontrollera och ladda om sitt kort direkt från sin telefon, vilket gör det så enkelt som möjligt för kunderna att handla var som helst och när som helst.

Slutsats

Genom att använda datainsikterna från dina marknadsföringskampanjer kan du göra konsekventa förbättringar för att se till att din strategi för marknadsföring över flera kanaler ger dig goda verkliga resultat. En strategi för korsvis marknadsföring är ett framgångsrikt och sofistikerat sätt att nå ut till din publik. Från att öka varumärkeskännedomen till att generera leads och öka försäljningen – en stark marknadsföringsstrategi för flera kanaler hjälper dig att göra allt.

Du måste se till att ditt innehåll och din kundservice är väl anpassade till varje kanal för att ge ett smidigt budskap till din publik. Testa din strategi med kontrollgrupper och förbättra den tills den ger bäst resultat.

FAQ: Korsmarknadsföring

Vad är korsförsäljning inom marknadsföring?

Krossförsäljning är processen att motivera kunder att köpa produkter eller beställa tjänster utöver de ursprungliga produkterna som de ville köpa. Ofta kompletterar korsförsäljningen varandra, så att kunderna har en större anledning att köpa båda produkterna.

När en kund har lagt en produkt i sin kundvagn eller påbörjat kassaprocessen, talar de implicit om för företaget att de är en aktiv kund och att de har en önskan om att köpa. Vid denna punkt i köparens cykel använder sig företagen ofta av korsförsäljning genom att föreslå en kompletterande produkt eller genom att erbjuda en rabatt om båda köps tillsammans. Eftersom de flesta kunder ändå är redo att köpa i detta skede är det mer sannolikt att de gör ett impulsköp i sista minuten.

Vad är kanalöverskridande marknadsföring?

Med hjälp av kanalöverskridande marknadsföring kan företag nå kunder på olika plattformar, t.ex. e-post, webb, mobiler, appar, SMS, reklamskyltar, callcenter, offline, i butik och direktreklam. Målet med kanalöverskridande marknadsföring är inte bara att få nya kunder utan att fortsätta kommunikationen med kunderna i de kanaler de använder under alla steg i kundens livscykel – hela vägen från förvärv till lojalitet och bibehållande. Marknadsförare måste se till att de kan lansera kanalöverskridande aktiviteter som är relevanta för var kunden befinner sig i köpfasen.

Vad är korsmarknadsföring?

Tvärmarknadsföring är den nya tekniken för marknadsföringsgrupper. Moderna kunder gör sina inköp på olika enheter, både online och i butik, och börjar ofta handla med en metod för att sedan återvända till en annan. Det innebär att marknadsförare måste skapa en relevant och sömlös upplevelse för sina kunder för att kunna konkurrera om försäljningen.

Cross marketing är en blandning av olika marknadsföringskanaler för att skapa en mer enhetlig kundupplevelse för målgruppen. Plattformarna bör arbeta tillsammans för att överföra ett konsekvent budskap som leder från den ena till den andra. Genom att engagera sig med kunderna vid olika kontaktpunkter kan marknadsförare använda personbaserad marknadsföring för att beskriva sin köparperson som hjälper till att personifiera kundupplevelsen och bygga upp lojalitet.

Senaste från Blog