Jazzjournalistikens stjärnor: De bästa jazzjournalisterna 2023

1 min läst

Det finns många riktningar inom musikjournalistiken. Bland dem finns seriös jazzjournalistik, som i första hand är avsedd för musiker, musikkritiker, konstnärer, i allmänhet kreativa människor. Vi ska berätta om de mest kända av dem.

Bygg ett positivt rykte online & Ta bort det negativa från SERP

De främsta jazzjournalisterna 2023

Allen Morrison

Allen Morrison är musikjournalist, jazzkritiker, lärare och musiker. Han har intervjuat många ledande jazz- och popmusiker. Allen är en regelbunden kolumnist för tidskrifterna DownBeat och Jazz Times och bevakar festivaler runt om i världen, bland annat Toronto Jazz Festival i Kanada och MIMO-festivalen i Brasilien. Hans artiklar om musik har publicerats i The Guardian, Jazziz, Departures och American Songwriter.

Allen har föreläst om jazzens historia ombord på Cunards Queen Mary 2 som en del av Cunard Insights outreach program och har uppträtt på offentliga bibliotek och andra platser.

Allen kombinerar sina musikkunskaper med omfattande erfarenhet av journalistik, PR och kommunikationshantering för att arbeta inom den privata och offentliga sektorn samt ideella organisationer. Han var tidskriftsredaktör och musikkritiker under sin karriär och skrev artiklar för New York Times, Wall Street Journal och Newsday. Allen är en skicklig pianist och har en passion för amerikansk populärmusik. Han har en omfattande kunskap om alla dess genrer: pop, rock, jazz, country, blues eller någon annan typ av musik.

Marek Romanski

Marek studerade vid universitetet i Warszawa. Journalist, musikkritiker, sedan 2000 redaktör för tidskriften Jazz Forum, författare av radioprogram. Promotor, värd för kulturevenemang, musikälskare utan genregränser, skivsamlare.

Under 2019 ägde i den polska staden Szczecin den första showcase i den polska jazzscenens historia (från engelskans showcase, ”skyltfönster”) rum – det vill säga en festival vars syfte inte är att locka en bred publik utan att presentera en viss uppsättning musiker för yrkesverksamma inom musikbranschen som är särskilt inbjudna till ett sådant evenemang, även från utlandet.

Åtta unga lag deltog, varav inget var fött tidigare än första hälften av detta årtionde. De valdes ut för deltagande av en sträng jury, som bland annat bestod av personal från tidskriften Jazz Forum, däribland redaktören för tidskriften Marek Romanski.

Matt Fripp

Matt Fripp är chef för en konsertbyrå och skapare av bloggen Jazzfuel. Efter att ha tagit examen från Guildhall School of Music med en examen i jazz blev Matt Fripp engagerad i organisationen av föreställningar och management. Under de första sex åren arbetade han för en byrå i London och grundade sedan sitt eget företag. Under hela denna tid har han organiserat över 1000 internationella konserter för ett antal artister.

Förutom att organisera driver Matt Jazzfuel.com, där han delar med sig av professionella råd till jazzmusiker runt om i världen – på sajten finns gratis artiklar och rekommendationer, intervjuer med branschledare och en rad professionella tjänster, till exempel konsulttjänster för kampanjer för mediemedvetenhet och online-kurser.

Gary Giddins

webbplats | Facebook

Han är en amerikansk jazzkritiker och författare som har gjort artiklar för The Village Voice sedan 1973. Hans kolumn ”Weather Bird” upphörde 2003. År 1986 bildade Gary Giddins och John Lewis American Jazz Orchestra, som genomförde konserter med en jazzrepertoar med musiker som Tony Bennett. Giddins var musiker och att skriva material om sitt yrke gjorde honom till en av de största författarna på området.

Jim DeRogatis

Han är en populär amerikansk musikkritiker och medarrangör av radioprogrammet Sound Opinions. DeRogatis har skrivit artiklar för tidskrifter som Spin, Guitar World och Modern Drummer och är popmusikkritiker för Chicago Sun sedan femton år tillbaka. -Times. Han är dock inte musikaliskt utbildad. Han har fått erfarenhet från arbete och genom att ta flera intervjuer med populära sångare och artister.

Alex Ross

webbplats

Han är journalist på New Yorker. År 2007 släppte han den första boken som heter ”The Rest Is Noise: Listening to the Twentieth Century” Den var tillägnad musikkulturens historia sedan 1900. Den kom med på New York Times Top 10 Book of 2007 och fick nomineringar till National Book Critics Circle Award och Pulitzerpriset. Tre år senare släppte han sin andra bok som heter ”Listen to This” (Lyssna på detta).

Leslie Conway Bangs

Han var en amerikansk musikkritiker och journalist som skrivit artiklar för tidskrifterna ”Rolling Stone” och Creem. Han började sin karriär genom att skapa en negativ recension och skicka den till ”Rolling Stone”. Han begärde att få förklara orsaken om tidningen vägrade att publicera material. Från tidiga år var han intresserad av jazzmusiker som John Coltrane och Miles Davis. Bangs kritik var fylld av kulturella referenser, inte bara rockmusik utan även litteratur och filosofi. Han var känd för sin radikala och kritiska arbetsstil.

Robert Christgau

Han är den äldsta amerikanska publicisten och musik, journalisten. Han skriver artiklar och recensioner om jazz- och rockband och kompositioner. Från 1972 arbetade han som musikkritiker för ”Newsday” och 1974 återvände han till ”The Village Voice” som musikchef. Christgau har ibland skrivit för Playboy, Spin magazine och Creem. Han började också med jazz när han gick på college men återvände till rock efter examen. Han började dock sin karriär som sportjournalist men bestämde sig senare för att närma sig musiken. År 1967 toppade han musikspalten för tidningen ”Esquire”. Men mest känd blev han på grund av sin kolumn ”Consumers guide”. Där skapade han ett utvärderingssystem för varje musikalbum. Den har publicerats månadsvis i ”The Village Voice” sedan 1969.

Betydelsen av journalisternas arbete

Jazzjournalistiken omfattar många kända personer inom musikvärlden. Det är personer som har sin egen åsikt i analysen och bedömningen av utvecklingen av världsjazzen.

Den här personernas åsikt är särskilt värdefull, eftersom de har en bred yrkesutsikt och kan bedöma alla trender i musikvärlden mycket kompetent.

Senaste från Blog