Hur PR-experter bör arbeta med LinkedIn

24 min läst
Hur PR-experter bör arbeta med LinkedIn.

LinkedIn är världens största plattform för professionellt nätverkande och anställning. Det anses att LinkedIn endast är till för yrkesverksamma och arbetssökande. Men detta är inte alla dess funktioner. Miljontals yrkesverksamma använder LinkedIn för att utveckla sina nätverk och karriärer, men visste du att LinkedIn också kan vara fördelaktigt för PR-proffs? Låt mig visa dig varför.

Hur kan en PR-expert dra nytta av en LinkedIn-profil?

LinkedIn ger marknadsförare och PR-experter tillgång till bra B2B-företag. Det ger dig ytterligare en möjlighet att tillkännage ditt företag och ger dig också en länk tillbaka till din webbplats.

Räckvidd

LinkedIn ger dig en plattform för att interagera med influencers och medieskribenter. Du kan också komma i kontakt med potentiella kunder, anställda, partners och investerare.

PR-chefer får stöd av LinkedIn eftersom det erbjuder en plats för pressmeddelanden. Affärsinformation konsumeras och delas bättre på LinkedIn än på någon annan plattform. LinkedIn ger PR-cheferna inflytande så att de kan hjälpa sina kunder mer effektivt.

Strategi

Om du vill att folk ska känna igen din produkt och om du vill påverka dina målgruppers åsikter måste du vara strategisk. LinkedIn är en plats för att agera professionellt. PR-experter kan använda LinkedIn som en plattform från vilken deras företag drar nytta. Strategisk representation av din kund och dess produkt kan hjälpa dig att öka deras verksamhet och uppnå dina PR-mål.

Väx ditt nätverk

LinkedIn ger dig enkel tillgång till direktkontakt med personer som du är intresserad av att komma i kontakt med – partners, investerare, anställda, kollegor och potentiella kunder. LinkedIn handlar om kontakter. Att bygga relationer med olika LinkedIn-användare kan ge dig en fördel att visa upp din kompetens och erfarenhet.

De flesta tvivlar på behovet av LinkedIn och dess effekt på PR. Att bygga upp ett nätverk på LinkedIn hjälper dig att presentera dig själv på bästa sätt. Om ditt nätverk ser dina prestationer, projekt och recensioner kan du förvänta dig att de delar ditt arbete och information om produkten och varumärket. Detta kan ge dig fler och fler visningar och hjälpa dig att upprätthålla hälsosamma offentliga relationer.

Engagera

Att skapa engagerande inlägg för att initiera samtal och professionella diskussioner är det bästa sättet att upprätthålla PR på LinkedIn. Det är inte bara inläggen som är viktiga utan även hur du presenterar din produkt, ditt varumärke och dig själv. Människor kommer att kontakta dig endast om de anser att din produkt är värd och fördelaktig för dem. Distribuera autentiskt och övertygande innehåll och se till att ditt nätverk är av värde för dig.

Ett förslag

Ett effektivt sätt att marknadsföra och bli marknadsförd av de personer som du samarbetar med eller ger en tjänst. Människor tror på vad de ser. Om du lyckas få positiva omdömen och rekommendationer från andra välkända personer och tankeledare kommer det att bygga upp människors förtroende för dig och de kommer att intressera sig för det företag du presenterar.

Skärp din sociala kompetens

LinkedIn hjälper dig att gå med i olika grupper där du kan interagera med en stor publik, erfaren och oerfaren. Du kan få veta vad kunderna behöver och vad de gillar och ogillar.

Hur du stärker din LinkedIn-profil

PR-kampanjer

Du kan marknadsföra dina PR-kampanjer på LinkedIn eftersom det ger en större räckvidd och lockar en stor publik. Företagen bör förse PR-kampanjerna med ett tydligt budskap att kommunicera. Detta budskap bör vara begripligt och koncist. PR-kampanjer bör vara välplanerade och sträva efter ett särskilt mål. En PR-kampanj bör fastställa sina mål eftersom det gör det lättare att fokusera på planeringen och genomförandet av kampanjen och uppskatta dess framgång.

Publicera

Du behöver inte vara en professionell skribent eller journalist, men genom att skriva på LinkedIn och delta i samtal kan du bli erkänd i rätt bransch. Dela med dig av dina kunskaper och visa din expertis inom ditt område, detta kommer att uppmuntra människor att besöka din profil och de kommer att veta inom vilket område du är professionell.

Hur du kan förbättra din LinkedIn-profil?

Det var allmänna rekommendationer, men kolla först in nästa detaljerade instruktion om hur du förbättrar din LinkedIn-sida eller en sida på ditt företag:

1.Så först måste du fylla i hela profilen som omfattar ett foto av dig själv. Du bör betrakta din LinkedIn-sida som ditt professionella varumärke. Det är en möjlighet för dig att berätta hur varumärket gynnar människor (eller ett annat företag). I det här fallet kommunicerar du din kompetens till potentiella arbetsgivare eller kunder.

2. Lägg till ett bakgrundsfoto från LinkedIn på din sida. Ge din LinkedIn-profil lite mer personlighet genom att lägga till en bakgrundsbild som är anpassad till ditt varumärke. Även om du automatiskt får en sådan, kan du ändra den för att visa upp ditt personliga varumärke, eller särskilda intressen, eller fånga ögonen för att sticka ut från andra. LinkedIn rekommenderar en storlek på 1584 x 396 pixlar och det måste vara en JPG-, PNG- eller GIF-fil på mindre än 8 MB.

3. Lägg till, ta bort och omorganisera sektioner på din LinkedIn-sida. Du kan ta bort, redigera och omordna sektioner i din LinkedIn-profil för att framhäva eller dölja specifika delar av informationen på det sätt du vill. När du vill redigera ett avsnitt för du helt enkelt musen över den dubbelsidiga pilen i varje avsnitt. Musen förvandlas till en ikon med fyra pilar och du kan då klicka, dra och släppa till en annan plats i din profil.

4. Optimera din LinkedIn-sida för sökmotorer. Sökmotoroptimering (SEO) är inte begränsat till bloggande – du kan också förbättra din profil för att bli upptäckt av personer som söker på LinkedIn efter nyckeltermer som du vill bli hittad för och erkänd. Du kan lägga till dessa nyckelord i olika delar av din profil, t.ex. i din rubrik, din biografi eller din arbetslivserfarenhet.

5. Lägg upp en ProFinder-emblem i din profil. Det är rekommenderat att lägga till en ProFinder Badge, som används för att identifiera frilansare i LinkedIns ProFinder. Den här funktionen matchar entreprenörer med projektledare som söker hjälp. Frilansare kan visa en ProFinder-badge på sina sidor för att visa potentiella kunder sina färdigheter, erfarenheter och rekommendationer.

6. Du bör inkludera alla detaljer som LinkedIn rekommenderar. Du bör också fylla i ett avsnitt om. Se det som ett uttalande om varumärkespositionering eller vad som gör dig bäst eller annorlunda än andra PR-proffs. Det är ett tillfälle för dig att visa upp dina talanger och presentera din varumärkeshistoria.

7. Därefter bör ditt LinkedIn-konto innehålla alla uppgifter i ditt CV. Du måste vara strategisk i hur du visar dig själv. Det är därför det är en så bra idé att läsa arbetsbeskrivningar eftersom det hjälper dig att förstå vad potentiella arbetsgivare och kunder söker.

Men du kan använda den här informationen för att anpassa hur du presenterar dina erfarenheter och vad du lyfter fram. LinkedIn är en perfekt plats för att gå längre än ditt CV i detalj.

8. Utnyttja blogg- och webbplatslänkarna på din LinkedIn-sida.

Du bör inkludera en portfölj, webbplatslänkar och sociala nätverk på din LinkedIn-sida. Länkar till ditt innehåll och dina projekt kan också läggas till i din profil för att öka antalet klick. Denna möjlighet gör att du kan dra större uppmärksamhet till specifika områden på din sida för att driva trafik till andra platser.

Om du till exempel har en blogg eller erfarenhet av stora företag kan du dela länkar på LinkedIn för att marknadsföra din blogg och dina projekt.

9. Kontrollera dina nätverksuppdateringar (eller dela med dig av dina egna)

Nätverksuppdateringar finns på LinkedIns hemsida och är i princip LinkedIns variant av Facebooks nyhetsflöde. Kolla in det här flödet för att få en snabb bild av vad dina kontakter, kunder, konkurrenter och andra gör och delar. Kommentera, gratulera och dela med dig av dina åsikter under inläggen. Du kan också dela med dig av egna uppdateringar, till exempel information om dina produkter eller tjänster och anmärkningsvärt innehåll som ditt företag har skrivit och distribuerat.

Du kan välja att prenumerera på e-postmeddelanden eller sortera efter ”Toppuppdateringar” och ”Senaste uppdateringar” för att filtrera ditt LinkedIn-flöde på det sätt du vill.

10. Var identifierbar.

Dina LinkedIn-anslutningar ska känna igen din profil så fort de hittar den. Ett bra sätt att göra din profil lätt igenkännbar är att se till att profilens namn, rubrik och andra enkla identifierare är lätta att se och lätta att skilja från andra profiler.

Notera: Kontrollera att inställningen för din offentliga profil också är aktiverad för att vara synlig och identifierbar för din publik.

11. Behåll din professionalism med inlägg

Publicera inlägg om din bransch som presenterar dig som en riktig professionell person.

För att ha sunda relationer med din publik är det mycket viktigt att använda ett positivt språk. Alla PR-experter bör hålla rösten lugn och språket positivt för att bygga goda kontakter. Genom att använda ett positivt, deklarativt språk och kraftfulla budskap kan man övervinna negativt och giftigt språk och människor.

12. Dela ditt innehåll genom LinkedIn-artiklar

Goda nyheter! Du behöver inte längre ha ett stort antal följare på ditt LinkedIn-konto för att publicera nya artiklar på LinkedIn. Publiceringsfunktionen är tillgänglig för alla användare i nätverket. Skillnaden mellan artiklar och inlägg på LinkedIn är textens längd och placering i de olika separata flikarna. Fördelen med artiklar är också att LinkedIn-användare (som kanske inte känner dig) kan upptäcka dina artiklar genom att filtrera ämnen på LinkedIn och därför visa intresse för din profil och slutligen följa dig (läs mer om Creator Mode).

Experimentera med hur den här funktionen kan stödja dina marknadsföringsmål genom att skapa innehåll och publicera det på din LinkedIn-sida.

13. Utnyttja @mentions i dina statusuppdateringar.

Öka räckvidden för dina inlägg På LinkedIn kan du tagga – eller @mentionera – användare och andra företag i dina inlägg på samma sätt som på Facebook, Twitter eller Instagram.

Inför @-symbolen omedelbart följt av användarens företagsnamn i din uppdatering eller ditt inlägg. Användaren eller företaget får då ett meddelande om att du har taggat dem, och deras namn länkas också till deras profil och sida i själva statusuppdateringen. Detta är ett utmärkt sätt att öka engagemanget och interaktionen i dina uppdateringar samt förbättra varumärkeskännedomen.

14. Kolla vem som har tittat på din LinkedIn-profil.

Upptäck om dina målgruppsmedlemmar, potentiella leads och kunder som är intresserade av din profil och det marknadsföringsinnehåll som du delar på LinkedIn. Hur? Hitta funktionen Vem tittade på din profil.

Denna funktion, som är tillgänglig i huvudnavigationen via rullgardinsmenyn Profil, ger dig möjlighet att identifiera exakt vilka personer som har besökt din sida. Du kan se hur du ligger till i förhållande till profilvisningarna för dina kontakter, andra företag som ditt företag med mera.

15. Kom ihåg att LinkedIn är ett professionellt socialt nätverk. Vad innebär det? Det betyder att LinkedIn används för virtuellt nätverkande och för att skapa kontakter, men det är inte som Facebook där du bara kan följa en vän. Nej, i stället är det rekommenderat att fortsätta med virtuellt face-to-face-nätverkande. Återigen, det är ett ömsesidigt fördelaktigt förhållande så det kan inte bara handla om ditt projekt. Var strategisk när det gäller vem du kopplar upp dig med.

11. Utnyttja LinkedIns stöd.

LinkedIn erbjuder en funktion som heter Endorsements – som gör att du kan tilldela och dela erkännande till personer som du samarbetar med genom att godkänna deras kompetens. Du kan främja och stödja partners och kollegors färdigheter för att göra deras profiler mer imponerande, visa ditt stöd och din expertis om deras färdigheter.

16. Använd Öppna profil för att skicka meddelanden till personer som du inte är ansluten till.

För att skapa nya kontakter med potentiella partners, kunder och andra branschledare kanske du vill kontakta dem med ett personligt meddelande.

Med undantag för andra LinkedIn-gruppmedlemmar tillåter LinkedIn endast att du skickar meddelanden till personer som du har en första gradens koppling till. Men du kan vara en del av Open Profile-nätverket som endast är tillgängligt för Premium-kontoinnehavare. Det gör det möjligt för dessa användare att ta emot meddelanden från alla andra LinkedIn-medlemmar, oavsett typ av medlemskap.

17. Anpassa dina anslutningar för att öka ditt professionella nätverk.

LinkedIn erbjuder andra funktioner som hjälper dig att utveckla ditt professionella nätverk och skapa värdefulla kontakter. Det finns flera sätt att göra detta på, beroende på vad du vill uppnå.

18. Gå med i LinkedIn-grupper.

LinkedIn Groups är ett utmärkt sätt att nätverka med personer som arbetar med eller är intresserade av dina produkter eller tjänster. De fungerar som ett nav där du och andra medlemmar kan dela innehåll, utöka din kontaktlista, etablera dig som en professionell person inom området och öka varumärkeskännedomen.

Det finns flera andra fördelar som du kan dra nytta av genom att gå med i LinkedIn-grupper. Genom att till exempel gå med i grupper som är relaterade till din bransch och delta i diskussioner i dessa grupper kan du framstå som en tankeledare i din bransch.

Och genom att gå med i grupper kan du dessutom se fullständiga LinkedIn-profiler för andra medlemmar i samma grupp utan att vara ansluten. Om du är medlem i samma grupp som en annan användare tillåter LinkedIn dig dessutom att skicka upp till 15 kostnadsfria personliga meddelanden till andra gruppmedlemmar per månad (vanligtvis kan du skicka meddelanden till användarna i första gradens anslutning).

19. Skapa en egen LinkedIn-grupp.

Överväg att skapa din egen LinkedIn-grupp eller ditt företags grupp. Du kan använda din grupp för att etablera dig som ledare inom din bransch, skapa en gemenskap, generera nya idéer för marknadsföringsinnehåll, öka varumärkeskännedomen och generera nya leads.

20. Kommunicera med din LinkedIn-grupp.

Det finns dessutom ännu fler skäl att skapa en egen grupp på LinkedIn. Att hantera din LinkedIn-grupp gör det enkelt att interagera och kommunicera med medlemmarna i den grupp du ansvarar för. Genom att publicera ett gruppinlägg kan du dela med dig av vilket innehåll som helst på gruppens sida, vilket är perfekt för att starta en diskussion.

21. Analysera din marknadsföring på LinkedIn.

Att analysera dina insatser och göra nödvändiga ändringar är avgörande för din framgång på LinkedIn.

LinkedIn har djupgående sidanalyser samt rapporteringsverktyg för företag för att uppskatta den totala prestandan. Det finns särskilda rapporter och grafik om hur effektiva dina statusuppdateringar, ditt innehåll och din räckvidd är, samt detaljer om din sidas engagemang och följare (t.ex. demografiska uppgifter om publikmedlemmar).

För att sammanfatta

PR-cheferna bör fokusera på hur man framgångsrikt hanterar LinkedIn-funktioner för att locka till sig mer trafik och publik. LinkedIn är en enda plats för att dela tankar och idéer, initiera diskussioner och upptäcka uppdateringar i den professionella miljön. LinkedIn är ett kraftfullt PR-verktyg som du inte har råd att ignorera.

Senaste från Blog