Hur du berättar din historia på LinkedIn & Skapa ett personligt varumärke | ETalk Success Story

6 min läst

ETalk är en plattform för inlärning av engelska på nätet för vuxna och barn som erbjuder personliga engelska lektioner på distans.

Instiftaren Vyacheslav Zhiradkov är övertygad om att LinkedIn-nätverket är en perfekt plats för att marknadsföra ditt varumärke och utöka din lista över affärskontakter. Det är därför de använt detta professionella nätverk under lång tid.

Saken med LinkedIn är att du, till skillnad från andra sociala nätverk, inte kan se var folk tillbringar sina semestrar eller äter middag. Men LinkedIn gör det möjligt för dig att skapa ett nätverk som består av dina kontakter och dina kontakters kontakter, vilket automatiskt länkar dig till tusentals affärsmän.   LinkedIns betydelse är svår att överskatta.

Att hålla din profil uppdaterad är ett av de mest effektiva sätten att förbättra din kontaktfrekvens. Det är inte bara ditt varumärke som din publik interagerar med. Människor gör affärer med andra människor, så profiler är viktiga.

Vyacheslav Zhiradkov, grundaren av eTalk, är väl förtrogen med plattformens kärnregler. Därför uppfyllde hans LinkedIn-profil alla krav redan från början: den innehöll nödvändig information, professionella foton, vänner, kommentarer och rekommendationer.

I april 2022 planerade Vyacheslav att delta i konferensen Alpha Wolves Summit. Detta exklusiva forum samlar alltid en bred entreprenörsgemenskap av investerare och nystartade företag. Evenemanget är den perfekta platsen för att skapa nya affärskontakter med allmänna partners, ledande tjänsteleverantörer och yrkesverksamma från Central- och Östeuropa.

Etalk-teamet bestämde sig för att förbereda sig grundligt inför konferensen. Innan de pitchade konferensdeltagarna via LinkedIn bestämde de sig för att uppdatera grundarens profil för att göra det lättare att skapa nya affärskontakter.

Men det fanns ett problem. Det fanns inga aktuella publikationer i blocket ”Featured”.

Var försiktig med att fylla i det här avsnittet på LinkedIn. Innan vi kontaktar en ny person via LinkedIn försöker vi alltid lära känna personen vi pratar med bättre och hitta punkter av gemensamt affärsintresse.

Det är därför som Vjatjeslav Zjiradkov, när han granskade potentiella partners profiler på LinkedIn, uppmärksammade deras intervjuer i affärsmedia och läste affärsartiklar.

Om det är något som LinkedIn-medlemmar tycker är engagerande så är det en ny idé. Att publicera innehåll som är ledande i tankegångar på din LinkedIn-sida är ett av de mest kraftfulla sätten att öka din publik.

Etalk-teamet förstod att det inte var ett alternativ att lämna favoritsektionen på grundarens konto tom. Samtidigt fanns det för lite tid kvar innan Alpha Wolves Summit startade för att förbereda artiklar och pitcha media på traditionellt sätt.

Vyacheslav använde inte heller någon PR-byrå eftersom bara förberedelserna och genomförandet av uppgiften skulle ha tagit 3-4 veckor. I stället utnyttjade han onlineplattformen PRNEWS.IO, som han hade samarbetat med flera år tidigare inom ramen för ett annat affärsprojekt.

Teamet på PRNEWS.IO ansvarar för att placera artiklar och intervjuer i media. För att starta ett projekt måste du registrera dig och utforska tjänstens möjligheter. Därefter kan du välja lämpliga medier i katalogen och lägga din beställning.

Vyacheslav Zhiradkovs berättelse var relevant för publikationsredaktörerna: den publicerades i medierna nästa dag. Grundaren av språkskolan eTalk fick alltså snabbt länkar i välkända medier, med vilka han har berikat sin LinkedIn-profil.

”Med hjälp av PRNEWS.IO fick vårt företag medietäckning snabbt och effektivt. Min affärshistoria blev offentligt tillgänglig för yrkeskåren och framtida partners vid Alpha Wolves Summit Forum och vidare.”   Så dela dina projekt, gör din historia offentlig och förbered innehåll i förväg utan att vänta på ett megaviktigt evenemang.”

Väldigt ofta inser unga entreprenörer och nystartade företag inte vad de ska skriva om sig själva på sociala nätverk. Som ett resultat av detta finns det inga omnämnanden i media om företaget. Det är skadligt för affärsnätverk och varumärkesfrämjande. Börja prata om dig själv från företagets första dagar, rekommenderar Vyacheslav Zhiradkov.

Senaste från Blog