10+ kurser i PR som du kan läsa gratis år 2023

18 min läst
PR Courses

Det finns många aspekter som är involverade i att driva ett företag framgångsrikt. Förutom att leverera förstklassiga produkter och tjänster bör ett företag kunna sprida information om sig självt och nå målgruppen. Hur vet folk att detta varumärke existerar? Det är då som PR- och kommunikationsförmåga bör behärskas för att hjälpa ditt företag att bli uppmärksammat av den köpande allmänheten. Om du undrar hur PR fungerar och hur du kan bemästra det själv, finns här 10 kostnadsfria kurser i PR som du borde prova.

Bygg upp ett positivt rykte på nätet och ta bort det negativa från SERP

Tricks för att välja kurser

Om du surfar runt på Internet hittar du massor av intressanta kurser och masterclasses. Här står du inför problemet att välja den som passar dig. Ställ dig själv flera livskraftiga frågor för att komma vidare i stället för att fastna på scenen att välja:

• Vem är talaren?
  • Vilket program erbjuder de?
  • Är det några bra recensioner om det?

När du har gjort faktagranskningen och fått tillräckligt med bakgrundsinformation blir det lättare att välja. Överväg bland minst tio eller fem kurser. Fokusera på kända leverantörer; på så sätt finns det en chans att du kan betala mindre, delta i försäljningar eller få några bonusar för en prenumeration eller för att du bjuder in en vän.

Mest rankade PR-kurser online

Låt oss fokusera på de populäraste utbildningsplattformarna som erbjuder kurser i PR:

Mastering Digital PR med Brian Dean

Denna kostnadsfria kurs i PR är utformad för företag som vill växa med PR inom alla branscher. Den innehåller de mest avancerade strategierna som kursförfattaren Brian Dean använde för att få pressbevakning för sitt eget varumärke i populära medier som Forbes, Inc, Fast Company, TechCrunch och Vox. Genom att anmäla dig till den här kursen kommer du att lära dig hur du steg för steg kan dra till dig uppmärksamhet från media. Denna kostnadsfria kurs i PR bör vara till hjälp för företag i olika branscher och mikronischer. Den lär dig hur du kan skala dina PR-insatser från 1-2 kampanjer per år till 1-2 kampanjer per månad.

Public Relations (Kort kurs)

Denna kostnadsfria kurs i PR bör vara till hjälp för alla som redan arbetar i en PR-roll eller är intresserade av att lära sig något nytt. Detta PR-certifikatprogram från Oxford Home Study College borde vara en perfekt utgångspunkt för alla som är angelägna om att lära sig PR och få ett PR-certifikat. De centrala ämnen som kursen behandlar är skillnaderna mellan PR, reklam och publicitet. Den diskuterar också de mest användbara PR-verktygen som bör vara användbara för att komma igång och nå framgång inom PR.

Public relations-nötter och skruvar

Kursen förklarar hur man skapar PR-relaterat material, inklusive hur man skriver ett pressmeddelande, en story pitch och en kontaktlista för media. Du kan använda dessa material för att berätta om ditt företag som en del av din PR-kampanj. Den här kostnadsfria kursen i PR lär ut hur man skapar material som håller sig till budskapet och tydligt kommunicerar företagets uppdrag och kärnvärden. Kursen förklarar också hur du kan arbeta med journalister och andra medieexperter på ett sätt som uppfyller dina kommunikationsmål.

Förbättrad kommunikationsförmåga

Kommunikation spelar en betydande roll på så många sätt. Att lära sig att kommunicera mer effektivt hjälper PR-experter att bättre nå sina mål. Den prisbelönta Whartonprofessorn och bästsäljande författaren Maurice Schweitzer undervisar i den här kostnadsfria kursen. Den är utformad för att ge dig dig dig de verktyg du behöver för att förbättra din kommunikationsförmåga och de mest framgångsrika strategierna för att använda dem till din fördel. Du lär dig hur du tar reda på om någon ljuger för dig, utvecklar förtroende för den person du kommunicerar med och ber om ursäkt om något går fel. Kursen ”Förbättra kommunikationsförmågan” förklarar hur man väljer rätt medium för kommunikation, hur man skapar ett övertygande budskap, hur och när man samarbetar osv. Genom att slutföra kursen kommer du att lära dig att förstå vad andra vill ha, utveckla kritiska kommunikationsfärdigheter och skapa ett övertygande budskap som hjälper dig att få ditt företag framåt.

Principer för PR

Denna kostnadsfria kurs i PR behandlar de viktigaste principerna och teorierna som är relevanta för praktiken. Den förklarar tydligt innebörden av PR och hur man förstår hur olika varumärken använder strategisk kommunikation för att nå sina mål. Kursen diskuterar också de etiska konsekvenserna av PR. En av modulerna i denna kostnadsfria kurs ger insikter i hur företagens sociala ansvar fungerar och hur de bidrar till sociala mål genom att engagera sig i volontärarbete eller etiskt inriktade affärsmetoder.

Introduktion till personligt varumärke

Nästa kostnadsfria PR-kurs som vi har lagt till vår lista med rekommendationer är utformad av instruktören Kimberley R. Barker. Den hjälper dig att förstå vad personal branding innebär för ditt varumärke. Kursen hjälper dig att utforska hur du kan skapa ett personligt varumärke som autentiskt kommunicerar ditt företags affärsmål. Den lär ut grunderna i digital säkerhet och rykteshantering. Du lär dig hur du skapar en stark social närvaro för ditt varumärke på minst tre sociala plattformar och hur du skapar ett system för löpande underhåll av varumärket.

Arbete med media

Som namnet på den här kostnadsfria kursen i PR antyder hjälper den dig att förstå medierna och hur du kan utnyttja kraften i storytelling med olika kanaler. Kursen består av 5 moduler som förklarar PR- och mediernas roll och hur man kan utnyttja storytelling i olika kanaler. Du lär dig likheter och skillnader mellan PR och journalistik, reklam och marknadsföring. Kursen förklarar hur olika typer av medier och portvaktning inom PR fungerar. Dessutom får du lära dig konsten att skriva pressmeddelanden, förstå grunderna och öva på att skriva ditt eget meddelande.

Viral marknadsföring och hur man skapar smittsamt innehåll

Om du någonsin har undrat hur man skapar innehåll som slår igenom, bör nästa kostnadsfria PR-kurs vara till hjälp. Kursen är utformad av professorn Jonah Berger, som lär dig hur du kan bli effektivare på att marknadsföra dina idéer, generera mer word of mouth och använda kraften i sociala medieplattformar till fullo. Kursförfattaren använder exempel från sin bok ”Contagious: Why Things Catch On” för att illustrera framgångsrika strategier för hur man använder buzz för att skapa livskraft så att dina kampanjer blir mer delbara på sociala medier och på andra ställen.

Public Relations Campaigns

Public relations-kampanjer är ett av de mest spännande områdena inom PR. Den här kostnadsfria orsaken förklarar vad PR-kampanjer är och vilka de mest populära metoderna är för att sätta ihop kampanjer. Orsaken förklarar hur en PR-kampanj är uppbyggd och vilka steg det innebär att sätta ihop en kampanj. Du får också lära dig hur du sätter upp mål på rätt sätt, utvecklar din strategi och skapar taktik. Den kostnadsfria kursen täcker grunderna i olika kampanjteorier som du kan omsätta i praktiken.

Reklam och PR

Denna kostnadsfria kurs i PR är utformad för att hjälpa dig att förstå och sålla bland den uppsjö av övertygande information som kastas i vår väg. Reklam och PR går hand i hand i vår moderna tid. Den här kursen kommer att hjälpa dig att tydligt förstå skillnaden mellan dessa två områden, utveckla expertis inom vart och ett av dem och lära dig hur du kan dra nytta av att använda reklam och PR tillsammans. Efter att ha avslutat den här kostnadsfria kursen kommer du att få de kunskaper och färdigheter som behövs för att utforma och hantera reklam- och PR-kommunikation för att främja ditt varumärke och göra det mer kännbart för din målgrupp. Kursen lär också ut hur du blir skickligare på att planera och genomföra strategisk varumärkeshantering. Om du bara planerar att börja din karriär inom PR och reklam bör den här kursen hjälpa dig att hitta de nödvändiga insikterna för att bli anställningsbar och framgångsrik inom din valda nisch.

Kurser i PR på Udemy

Public Relation Courses on Udemy

Det är en annan pålitlig plats som hjälper till att investera i framtida kunskaper och färdigheter. Udemy är världens näst mest kända plattform för onlineutbildning. Den fungerar på ett fåtal språk och har en mycket användbar app för dem som alltid är på resande fot och inte kan studera från en dator. Plattformen samarbetar med många stora kända företag. Du får certifikat när kursen är avslutad. Ytterligare två intressanta kurser har vi lagt till på listan:

Public Relations-kurser

1. Crisis Communications: Kostnaden är 20 dollar. Du får lära dig att hantera alla akuta PR-situationer, se självsäker ut i kameran, organisera en presskonferens och göra strategisk planering. Den innehåller 18 föreläsningar, totalt 10 timmars studier.
  2. Advanced Communication Skills for 21st Century Leaders” är en fräsch, uppdaterad onlinekurs som handlar om att fatta snabba beslut i olika situationer med hjälp av kommunikationsförmåga. Här kommer du att upptäcka konsten att interagera effektivt mellan människor och bli en säker talare.

Plattformen älskar sina besökare och delar med sig av nyheter och nytt material i sin blogg på webbplatsen. Den ger också studenternas omdömen och arbetar med negativa omdömen genom att förbättra kursernas svaga sidor.

Kurser i PR på Skillshare

Public Relation-kurser på Skillshare

Det är en plats där många kända personer delar med sig av sina kunskaper till andra. Du kan besöka deras webbplats och själv se hur mycket saker de erbjuder. Du kan hitta ganska imponerande kurser i PR. Här köper du ett medlemskap och väljer en tariffplan du vill ha så att du kan få otaliga klockor. Introduktionsvideon hjälper dig att förstå om du valt rätt ämne att lära dig. Här är de bästa:

–> –> –> –> –>
  1. Public Relations: Kursen består av korta videoklipp som beskriver hur man beter sig under presskonferenser på TV, hur man rör händerna och andra kroppsdelar för att se självsäker och professionell ut, på vilket sätt man ska svara på frågor och hur man ska klä sig för evenemanget. Talet är mycket produktivt och innehåller mestadels fakta och erfarenheter från verkliga personer. Du kan börja titta på videorna gratis. Under dem hittar du studenternas recensioner.
  2.  ”DIY Public Relations: Genom att delta i den här kursen får du lära dig att behärska din text, arbeta med dess innehåll och trimma den för att lyfta fram de viktiga delarna och sprida den till publiken. En uppsättning videor visar viktiga sidor av det arbete som en PR-person utför, från direkt pitch till att interagera med journalister.

En av plattformens bästa egenskaper är att du kan välja alla filter på vänsterpanelen, från klassnivå till längd.

Sammanfattning: Kurser i PR

USA-medborgare kan hitta de bästa kurserna i offentlig kommunikation genom att förlita sig på flera populära utbildningsleverantörer online på Internet. Det är bättre än att testa några okända resurser eftersom man här förstår vad man betalar för. Om du inte gillar källan kan du få pengarna tillbaka eller bli erbjuden några andra föreläsningar att lyssna på. Små webbplatser kan inte erbjuda så mycket säkerhet och servicenivå, som kostnadsfria tester och bonusar för lojala kunder.

Senaste från Blog