PR-strategier för startups och småföretag på Black Friday

18 min läst

Black Friday och Cyber Monday är de mest efterlängtade dagarna för miljontals människor världen över. Det är den tid då återförsäljare, små och stora företag kan generera miljarder dollar samtidigt som de sänker kostnaderna för sina produkter och tjänster. Med varumärken som gör sitt bästa för att presentera sina kunder med lukrativa erbjudanden är det värt att ta hand om Black Friday PR i god tid för att bygga upp varumärkeskännedom och generera mer intäkter när försäljningen startar.

Black Friday och Cyber Monday är de mest lukrativa evenemangen för människor i alla åldrar och i olika länder. För att se till att dina kampanjer löper smidigt och att ditt företag genererar maximala intäkter bör du dra nytta av att använda hela marknadsföringsmixen av verktyg, strategier och tillvägagångssätt, som låter dig uppnå maximal exponering av dina erbjudanden. Om du är för upptagen med att planera dina kampanjer eller letar efter ett team av experter som hanterar Black Friday PR på en professionell nivå kan du känna dig fri att lita på PRNEWS.IO. En av de största plattformarna för innehållsmarknadsföring låter dig sprida ordet om dina kampanjer och andra märkesmaterial samtidigt som du får ditt innehåll publicerat på välrenommerade bloggar, webbplatser och medier i den valda nischen.

En väl genomtänkt PR-kampanj för Black Friday omfattar många kraftfulla taktiker, bland annat e-postmarknadsföring, influencer marketing, betalda och organiska sociala medier, optimering av webbplatser för mobila enheter, bättre UX för onlinekunder, noggrann övervakning av användarnas shoppingupplevelse för att rädda övergivna varukorgar, osv. I det här blogginlägget kommer vi att fokusera din uppmärksamhet på de digitala PR-steg och strategier som gör att du kan uppnå en bredare exponering online för dina Black Friday- och Cyber Monday-erbjudanden och på så sätt tjäna mer pengar i slutet av dagen.

Förberedelser för Black Friday-helgen

Alla kampanjer kräver noggrann planering, särskilt när det gäller förberedelser för Black Friday och Cyber Monday. Därför är det viktigt att ägna särskild uppmärksamhet åt de steg du tar innan kampanjen lanseras. Det inkluderar följande grundprinciper:

Finalisera viktiga budskap och affärer i förväg

Företagen bör utveckla de slutliga versionerna av sina kampanjer för Black Friday och Cyber Monday i god tid före november. Det innebär bland annat att man bestämmer sig för vilka rabatter, produkter/tjänster, kampanjmeddelanden, villkor etc. som ska marknadsföras. Tänk också på vilken ton och vilket språk du kommer att använda. Att lägga till en känsla av brådska har hjälpt många företag att engagera fler kunder och avsluta affärerna under Black Friday-helgen.

Du kan också överväga att positionera ditt erbjudande som knappt, och sända ut ett budskap som ”När erbjudandet är borta är det borta!”. Starka uppmaningar till handling och skriftliga reklambudskap är de säkra element som hjälper publiken att höra och förstå dig.

Skapa ett övertygande pressmeddelande om Black Friday

Att skriva ett pressmeddelande om Black Friday med dina rabatter och specialerbjudanden och skicka det till viktiga mediekontakter är ett beprövat sätt att få större exponering online för din kampanj. Det är en god vana för företag att skapa pressmeddelanden varje gång de lanserar en ny produkt eller lyfter fram några anmärkningsvärda händelser i sitt företagsliv. När du förbereder dig för kampanjerna Black Friday och Cyber Monday kan du skriva en serie pressmeddelanden som lyfter fram olika erbjudanden som ditt företag erbjuder. Det kan handla om jämförelser, recensioner, sammanställningar och annat användbart innehåll som PR-folk bör inrikta sig på.

När du arbetar med pressmeddelandet ska du se till att din text är tydlig och lätt att följa. PR-folk och journalister har i regel inte mycket tid att skanna igenom informationen. Se till att du samlar all nödvändig information i ett lättsmält paket som kommer att skickas till de främsta målmedierna som är populära hos din målgrupp.

När du arbetar med ditt pressmeddelande om Black Friday, sammanfatta dina erbjudanden, inkludera eventuella URL-länkar så att användarna kan göra snabba beställningar, ange relevanta produktnamn och titlar på dina tjänster och gör ett tydligt uttalande om dina rabatter och slutpriset för dina erbjudanden. Människor gillar inte när varumärken spelar knepigt. Det är bäst att du är ärlig om du vill mångdubbla din försäljning under kampanjen för Black Friday-kampanjen.

För att vinna journalisternas gunst är det bättre att skicka dem WeTransfer-länkar för att ladda ner dina kampanjfiler, bilder och banners i stället för att bifoga högupplösta bilder i ditt e-postmeddelande.

Skapa starka relationer med journalister

Att utöka Black Friday-täckningen är dubbelt så effektivt när du känner till medierna och skapar starka relationer med journalister i din bransch.

Det är alltid klokt att skapa en mediedatabas innan du börjar arbeta med Black Friday PR-kampanjen. Men du kan också hitta journalister och mediekontakter helt enkelt genom att googla och söka genom hashtaggar på sociala medieplattformar som Instagram, Twitter och Facebook.

Skriv en pitch

Nu när du har skrivit ditt pressmeddelande och gjort upp en lista med kontakter som du ska nå ut till före Black Friday-helgen är det dags att arbeta på en stark och fängslande pitch som får dem att öppna ditt e-postmeddelande.

Förbered en stark ämnesrad som tydligt talar om varför dina läsare behöver detta erbjudande, hur mycket de kan spara och vilka erbjudanden/tjänster du marknadsför. Rabatten och slutpriset på dina erbjudanden är de viktigaste drivkrafterna för konsumenterna. Var också uppmärksam på att göra din e-postdel övertygande och tilltalande. Du kan också använda kvalitetsbilder som stöder ämnet för ditt e-postmeddelande.

Arbetet slutar inte när journalister och medier går med på att publicera dina pressmeddelanden när försäljningen börjar. Se till att du tar kontakt med mediekanalerna före den stora dagen. Förutom att undersöka kampanjens lansering är det också viktigt att rapportera efter kampanjens slut. På så sätt kan du kontrollera om resultaten stämmer överens med dina mål, vilket gör det tydligare om din PR-strategi för Black Friday fungerar.

Black Friday PR-strategier för småföretag

De senaste åren har det skett en betydande förändring av hur människor gör beställningar. Istället för att rusa in i sina lokala butiker har de flesta kunder flyttat över till nätet. Det ger nystartade företag och småföretag en fantastisk möjlighet att ta marknadsandelar och öka försäljningen under Black Friday-helgen.

Onlineshopping ger små företag och företag i utveckling en möjlighet att utöka sin räckvidd och locka fler köpare. När du arbetar med din PR-kampanj för Black Friday kan du uppnå bättre resultat om du tillämpar de strategier som beskrivs nedan. Låt oss kolla in dem.

Google Black Friday Deals

För att starta din PR-kampanj för Black Friday måste du undersöka marknaden för att se vad andra företag skriver och hur de presenterar sina erbjudanden på marknaden. Forskningen gör också att du kan göra upp en lista över journalister och reportrar som publicerar pressmeddelanden och liknande information om Black Friday-erbjudanden. Gör upp en lista över sådana kontakter och nå dem när du förbereder dig för din framtida kampanj.

För att göra forskningen mer effektiv bör du använda så många nischspecifika nyckelord som möjligt. Rikta dig till bloggar, webbplatser och medier som är relevanta för din nisch. Var inte rädd för att försöka landa dina produkter i artiklar som redan har publicerats i media. Det som är meningsfullt för ditt varumärke kommer att fungera.

Promota dina erbjudanden i lokala medier

Om du driver ett litet företag kan du få stöd från lokala medier för att få större exponering för dina erbjudanden. Lokala medier stöder ofta lokala företag och lockar lokala köpare att prova de erbjudanden som marknadsförs.

När du söker efter kontakter till din mediedatabas och skickar förslag till journalister, nämn att du är lokal i ämnesraden på ditt e-postmeddelande. Det kommer att fånga mottagarnas uppmärksamhet och uppmuntra dem att öppna ditt meddelande om det tilltalar dem.

Fokusera på Black Friday och Cyber Monday

Förutom Black Friday-erbjudandena förväntar sig folk att rabatterna ska förlängas under hela helgen och fram till Cyber Monday. När du arbetar med dina pitchs, förbered erbjudanden även för dessa dagar. Ju fler pitchar du har, desto större möjligheter att få ditt varumärke uppmärksammat och erbjudandena prövade. Reportrar och journalister kan vara intresserade av att komma över ytterligare erbjudanden för sina Black Friday roundups. Även om de inte lägger till dina Black Friday-erbjudanden på sin lista kan dina Cyber Monday-erbjudanden låta mer tilltalande för dem och deras publik.

Nail Your Offers and Imagery

När du har godkänt rabatterna och den slutliga kostnaden för de produkter och tjänster som kommer att ingå i din Black Friday-kampanj kan du förbereda reklamtexter och bilder. Förutom att du har texter i dina presentationer, se till att du bifogar ett par reklambanners i dina märkesfärger och med catching CTAs. När du arbetar med din kampanj, använd ett känslomässigt språk och skapa en känsla för dina produkter. Till exempel fungerar fraser som ”sista chansen att köpa” eller ”när den väl är borta är den borta!” alltid. Genom att använda starka och fängslande uppmaningar till handling kan du fånga potentiella kunders uppmärksamhet och uppmuntra dem till impulsköp.

Gå till din medielista

Pr-kampanjen på Black Friday är inte det sista tillfället för ditt lilla företag att få större exponering på nätet och bygga starka relationer med bloggar och medier i din bransch. Journalister och påverkare föredrar det personliga tillvägagångssättet. När du skapar en medielista kan du hitta deras e-postadresser. Det är lätt att göra när du gör en enkel Google-sökning. Du kan också använda sociala medieplattformar för detta ändamål. En personlig pitch ger dig större chanser att bli uppmärksammad och gör att ditt erbjudande sticker ut.

Ett annat misstag som små företag gör är att tvinga journalister med telefonsamtal. Du kan irritera eller distrahera dem eftersom de kanske skriver något eller arbetar med pitch från ett annat startup. Det är bättre att beskriva ditt erbjudande i e-postmeddelandet med ett tydligt språk. Tala till punkt och pricka, framhäv de fantastiska rabatter du erbjuder, framhäv de mest framstående egenskaperna hos din produkt eller tjänst och bifoga enastående statistik som skulle övertyga journalisten eller influencern att acceptera din pitch.

Bottom Line

På Black Friday PR-kampanjen krävs noggrann planering i god tid innan den hektiska shoppingsäsongen börjar. Att bevisa Black Friday- och Cyber Monday-erbjudanden är alltid ett utmärkt tillfälle för småföretag att nå ut till fler potentiella kunder, öka sin kundbas och tjäna flera. Istället för att besöka lokala butiker har ett växande antal användare flyttat över till nätet. Det ger ditt företag en otrolig möjlighet att nå sina mål för marknadsföring online på kort tid. Förutsatt att du följer de steg och strategier för PR på Black Friday som beskrivs ovan kan du multiplicera ditt varumärkes intäkter avsevärt när försäljningen börjar.

Senaste från Blog