Är det ett misstag att publicera korsvisa inlägg i sociala medier?

16 min läst

Sociala medier har blivit ett viktigt instrument för att marknadsföra företag online och offline, genomföra PR-strategier, ge kundsupport, driva marknadsföringskampanjer, presentera nya blogginlägg och mycket mer. Att ha en effektiv strategi för sociala medier är avgörande om du vill göra ditt företag eller evenemang framgångsrikt och engagera dig med dina potentiella kunder. Att använda sociala medier kan vara svårt på grund av det stora antalet plattformar, verktyg och tekniker som finns tillgängliga. Det är inte alltid lätt och tydligt att förstå hur man hanterar sitt innehåll i olika kanaler och hur man använder korsvis publicering på ett effektivt sätt, vilket i slutändan kan leda till att varumärket förlorar sitt rykte och kundlojaliteten.

För att ge dig fler taktiker för att använda sociala medier kommer det här inlägget att ta en närmare titt på fördelarna och nackdelarna med att ”korslägga” samma innehåll i olika sociala medier.

Vad är Cross-Posting?

Cross-posting innebär att samma inlägg, meddelanden, tillkännagivanden eller annat innehåll publiceras på flera olika plattformar. Företag kan använda cross-posting för att marknadsföra sitt varumärke, locka till sig nya kunder, öka medvetenheten om en aktiv försäljning eller kampanj och spara tid på marknadsföring. Företag kan göra korsvis publicering i samma kanaler genom att publicera samma innehåll och information på samma profil i sociala medier, eller så kan de göra korsvis publicering i olika kanaler, t.ex. i sociala medier och på webbplatser för yrkesmässiga nätverk.

Korsningspostning vs. flerfaldig postning

Cross-posting skiljer sig från multi-posting eftersom multi-posting omfattar publicering av identiska meddelanden i flera kanaler. Varumärken som deltar i multiposting kopierar vanligtvis samma inlägg och publicerar det i flera onlineforum, medan varumärken som använder cross-posting inte bara kopierar samma inlägg. Istället överför de samma information, men med ett annat lämpligt tillvägagångssätt.

Nackdelar med korsändring

Är korsutskick dåligt?

Cross-posting har inte det bästa ryktet bland företag som arbetar med marknadsföring i sociala medier eller bland vissa av deras kunder.

Även om det är svårt nog att skapa innehåll för sociala medier och det är lättare att publicera samma innehåll i flera sociala nätverk. Men de inlägg som dina vänner ”gillar” på en plattform är inte exakt samma inlägg som dina följare eller vänner kommer att dela på en annan. Den ton, det språk, de visuella bilderna och den övergripande anpassningen som ger bäst resultat på Instagram är inte densamma som på Twitter, Facebook, LinkedIn osv.

Om du lägger upp ett inlägg på Instagram och sätter 20 hashtaggar där, kommer det inte att passa på din Facebook-sida eller dina TikTok-videor, eller på LinkedIn. Inläggen anpassas inte enligt varje plattforms bästa praxis. Så det kan misslyckas i flera sociala kanaler, särskilt eftersom användarna vill ha olika innehåll på varje socialt nätverk (även om de är dina följare på alla plattformar som du finns på).

Cross-posting kan dock vara extremt framgångsrikt när det utförs på rätt sätt. Låt oss ta en titt på några viktiga fördelar som är förknippade med de bästa metoderna för cross-posting.

När du utformar ett socialt inlägg är det viktigt att tänka på följande:

• Publiken på den kanal som du publicerar och tilltalar

Du vill att din ton och ditt budskap ska vara mer professionellt när du utformar ett LinkedIn-inlägg, medan du uppmuntras att använda ett mer avslappnat tillvägagångssätt på Instagram.

• Formateringsskillnader per kanal

När det gäller Twitter är budskapet begränsat till 280 tecken per Tweet. Medan du på Instagram har möjlighet att tala ut med 2 200 tecken per inlägg. Om du utformar dina inlägg med en strategi som passar alla kanaler riskerar du att din Tweet avbryts mitt i meningen på grund av teckenbegränsningar, eller att ett dåligt handtag hamnar i din Tweet på grund av att någons hantering anpassas på olika plattformar.

• Instruktionerna per plattform för att övervaka och förhindra spammy aktivitet

Förra året tillkännagav Twitter nya riktlinjer för användning av automatisering och publicering av samma (eller i stort sett liknande) poss på flera profiler som du hanterar.

Vad är fördelarna med att publicera samma innehåll?

En sådan strategi för att driva varumärkeskonton har sina fördelar:

• Det besparar dig arbetet med att skapa och anpassa dina inlägg för ett visst socialt nätverk. Du skapar ett inlägg som är riktigt coolt och publicerar det överallt. Ganska ofta är det bättre än att göra 3-5 unika men mediokra publikationer.
  • Du når en större publik genom att påminna dina följare från alla dina kanaler om dig själv. Övergivna företagsprofiler ger ett dåligt intryck.
  • Du förbättrar engagemanget och lockar till dig nya följare.

Publicering på alla sociala medier samtidigt: I vilka fall kan du behöva det?

Publicering av innehåll på alla konton i sociala medier på en gång är en bra idé för dem som har företagsprofiler men inte har ett stort team för att skapa unika inlägg för alla nätverk. Till exempel om du precis har lanserat ditt projekt och försöker förstå vilket socialt nätverk du ska fokusera på.

Tips för att skapa unika inlägg

Säg nej till att publicera exakt samma innehåll i alla sociala kanaler. Fokusera istället på att publicera olika budskap på olika sociala medieplattformar. Genom ditt innehåll ger du ett budskap till din publik som kan vara dramatiskt annorlunda på Twitter och Facebook.

Här är några tips som hjälper dig att undvika meningslösa dubbletter av ditt innehåll och att börja publicera ditt innehåll mer effektivt.

1. Förstå språket i varje socialt nätverk

Innan du börjar korsvisa inlägg måste du först ta reda på hur varje enskilt socialt nätverk fungerar och vilka unika möjligheter och funktioner det har.

Finn alla nätverksspecifika funktioner som du har möjlighet att använda. Du måste lära dig detta för att kunna avgöra hur du kan optimera varje inlägg för varje nätverk, och/eller hur du kan få ditt enskilda inlägg att bli framgångsrikt i varje nätverk.

2. Hör inlägget hemma på den här sociala medieplattformen?

Inte alla inlägg fungerar på alla sociala kanaler – och det är normalt. Tänk igenom din övergripande strategi, din nätverksstrategi och tonen i nätverket.

Om du till exempel gör ett roligt inlägg bakom kulisserna från ditt teams företagsfest är det kanske inte meningsfullt att publicera ett foto på företagets LinkedIn-sida – men det kan vara ett utmärkt inlägg för Instagram eller till och med för varumärkets Instagram Story.

3. Förstå din målgrupp på varje kanal

Dina följare på varje marknadsföringskanal i sociala medier är sannolikt olika, även om de alla tillhör din målgrupp överlag. LinkedIn, till exempel, omfattar vanligtvis personer med affärsintresse, och Instagram har en yngre målgrupp än vissa andra kanaler. Du bör anpassa ditt innehåll på lämpligt sätt.

För att hjälpa dig att förstå vem som för närvarande följer dig på varje plattform kan du ta del av insikterna från dina analysdata. De flesta plattformars inbyggda analyser kan visa dig insikter som demografi, intressen, språk och platser för dina nuvarande följare. Använd den här informationen till din fördel och justera det korslagda innehållet för varje målgrupp när det är lämpligt.

4. Optimera inläggen för varje nätverk

När du väl känner till hur var och en av de sociala mediekanalerna du publicerar i fungerar, vill du optimera de inlägg du korsvis publicerar för varje specifikt nätverk.

Det är här som tipsen vi just talade om kommer till nytta. Du kan anpassa varje inlägg så att det fungerar för det nätverk du postar till, vilket ger dig en möjlighet att utföra dina kreativa färdigheter och använda de nätverksspecifika funktionerna. Detta gör dina publikationer mer dynamiska och visar din publik att du vet vad du gör.

Vissa inlägg kommer att vara bra att behålla i stort sett oförändrade med små förändringar. Detta omfattar att förkorta eller förlänga bildtexter för att uppfylla teckenbegränsningar, lägga till eller ta bort hashtaggar och leka med formuleringar. Du kan till exempel lägga ut längre inlägg på LinkedIn eller Facebook och kortare på Twitter.

Tänk också över vilka format som fungerar bäst på varje kanal, och även för din målgrupp. Om du till exempel ser att publiken på Facebooksidan reagerar bra på länkar (och de vill behålla Facebook som en resurs för länkar till innehåll), så lägg upp fler bloggartiklar på Facebook. Om du antar att denna information kommer att ha framgång även på Instagram, justera den och övervaka resultaten.

5. Använd en annan uppmaning till handling

För att göra varje inlägg unikt kan du försöka skicka en annan uppmaning till handling varje gång du skapar ett nytt meddelande. Du kan försöka skapa uppmaningen till handling utifrån vilket nätverk du använder. Om du till exempel marknadsför en plattform för professionella nätverk kan du använda en uppmaning till handling som erbjuder dig att anmäla dig till ditt företags månatliga nyhetsbrev. Om du använder ett nätverk för sociala medier kan du tänka dig att använda en uppmaning till handling som erbjuder dig att följa ditt företags webbplats.

6. Planera enligt varje nätverks topptid

Den sista aspekten av korrekt korsvis publicering på sociala medier är att planera publiceringarna för de individuella topptiderna på varje socialt nätverk – och återigen, lämpligt för din unika publik på varje nätverk.

Detta säkerställer att du publicerar när flest människor ser det, per nätverk, och maximerar dina möjligheter till stor räckvidd.

Förhoppningsvis kan dessa tips hjälpa dig att få lite mer fart på dina korslagda inlägg på sociala medier och undvika det till synes tidsbesparande misstaget att helt enkelt automatisera dina tweets så att de postas på Facebook, eller ditt Instagram Stories-innehåll så att det övergår till Facebook Stories.

Innehållet i den sista delen

Cross-posting har ett dåligt rykte i marknadsföringsvärlden för sociala medier eftersom det ofta implementeras på fel sätt. Men när det används på rätt sätt ger det dig ett sätt att öka räckvidden för det viktiga innehåll du vill dela med dig av och samtidigt hålla dina sociala kalendrar fulla.

Så länge du försöker ägna dig åt högkvalitativ och avsiktlig cross-posting finns det ingen anledning till varför du inte skulle använda denna strategi för att engagera din publik och hålla dina följare glada. Kom bara ihåg att tillämpa rätt strategier och verktyg så att du kan få de fantastiska resultat du söker.

Senaste från Blog