Varför du inte ska vara rädd för ett märke om reklam i texten

5 min läst

Alla uppmärksammar den lilla texten ”Advertorial” som följer med vissa publikationer. Av de drygt 7000 webbplatser som presenteras på webbplatsen PRNEWS.io har ungefär hälften publicerat material med en markering om reklam. Många företag som vill publicera artikeln eller pressmeddelandet är rädda för att ingen kommer att läsa reklaminnehåll. Vi ska berätta varför det inte är skrämmande.

Varför webbplatserna markerar reklammaterial

Varningen om att texten är reklam är ett tecken på respekt för läsaren. Du öppnar sidan med en artikel, ser markeringen ”Reklammaterial” och fattar beslutet att läsa den eller inte. Utgivaren eller kunden visade respekt för användarna och gav dem ett alternativ.

Det är mycket värre när ett reklaminlägg inte har några varningar, eftersom vårdslöshet i förhållande till läsarna kan leda till ovilja att besöka webbplatsen i framtiden.

I många länders lagar om reklam anges direkt behovet av markeringar om publikationstyp. Avsaknaden av dessa kan utgöra grunden för sanktioner och bli orsaken till andra problem. Sådant material, även om det noteras av sådana inskriptioner, kan ha konsumtionskaraktär och vara potentiellt intressant för en stor läsekrets.

Vilken text kommer att läsas även med en markering om reklam

Den viktigaste faktorn som påverkar läsningen är textens användbarhet. De artiklar som verkligen ger viktig och intressant information, även trots att ett yttersta mål är att snärja den potentiella kunden i en försäljningstriangel, kommer att läsas. Dessutom kommer personer att läsa ett reklaminlägg om det är vad han eller hon söker.

Till exempel berättade prylportalen om hur man använder NFC-systemet i smarttelefonen och samtidigt om möjligheterna med nya OUKITEL.

Ett inlägg om vissa varor, recensioner av utrustning eller företagsmöjligheter från en tjänstesektor kan vara nyttig information. Den användbara texten kommer att läsas även om den är omgiven av reklambanners på alla sidor.

Även nyheterna kan innehålla inbäddad reklam, eftersom de historier som beskrivs där placerar läsaren på en sida av karaktären som väcker sympati. Bilen eller prylarna som den använder kan orsaka önskan äga att liknande saker. Det är särskilt aktuellt när det gäller kändisar – allt används här: frisyr, smink, kläder, accessoarer och så vidare.

Ilya Varlamov föreslår diskret att man köper en gran med feedback från nöjda kunder.

En av de mest intressanta sfärerna på reklammarknaden – native advertising, som strävar efter att sälja i en extremt naturlig form, men som inte orsakar avvisande vid läsning. Tekniken används i stor utsträckning av bloggare och i material av typen ”possession experience”.

Hur obligatoriskt det är

I olika länder har människor olika inställning till om det är nödvändigt att använda märket ”Advertorial” i redaktionellt material. I USA kan en redaktionell artikel som placerar inbäddad reklam på förstasidan bli anklagad för bristande etik och sämre betyg. Amerikanska journalister som har affärsintressen i sina egna publikationer är skyldiga att deklarera detta offentligt – normen är registrerad på lagstiftningsnivå.

I Europa, inklusive Ryssland, Ukraina och andra länder från en RuNet-zon behandlar användarna liknande förbud mer demokratiskt, även om de etiska normerna för journalister är oförstörbara i många stater.

Oavsett om materialet är märkt eller inte är det viktigt hur användbar information det innehåller. Det är möjligt att förstöra helt opartiska analytiska artiklar, och å andra sidan är det möjligt att presentera rent reklaminlägg på ett sådant sätt att de kommer att läsas, delas på sociala nätverk och annonseras till vänner.

Senaste från Blog