Fallstudie: Frisor Barbershop Publicitet i lokala medier

3 min läst

”Frisor” är en franchisefrisör som för närvarande har 8 butiker i Ukraina, varav en i Mykolaiv. Frisor har arbetat i Mykolaiv i endast två månader och har inte haft några nyheter av betydelse för kommunikation med lokala nyhetswebbplatser. Så verksamheten behövde ett nytt grepp.$150 KAMPANJBUDGET3100MÅLÄSARE105SOCIALA DELNINGAR $0,05 PER LÄSARE

”Frisor” har inte genomfört några marknadsförings- och reklamkampanjer i lokala medier tidigare. Webbnärvaron baserades på att hantera och uppdatera profiler i sociala medier och YouTube-kanalen.

Det beslutades att fokusera PR-kampanjstrategin på konkurrenterna: ”Frisor” placerade ett antal stadsljusannonser på den största gågatan för att reta upp konkurrentens annonser. Historien dök först upp på Internet som ett LiveJournal inlägg med ytterligare omnämnanden i sociala medier som Twitter och Facebook.

Och det tog inte lång tid att se resultaten: ämnet fångade den lokala nyhetswebbplatsen och en ledare publicerades två timmar senare: ”Frisor Barbershop trollade sina konkurrenter med annonser i Nikolaev”.

Det här var en bra marknadsföring, en intelligent motreaktion. Goda marknadsföringsåtgärder bör stimuleras med information”, sammanfattade Oleg Derenyuga, NikVesti-chefredaktör.

Artikeln väckte målgruppens uppmärksamhet i sociala nätverk. Enligt plattformen Buzzsumo delades inlägget av 105 användare och själva artikeln lästes av mer än 3 100 medborgare. Detta kreativa tillvägagångssätt, som PRNEWS.IO genomförde, diskuterades i sociala medier av opinionsbildare, vars profiler i sociala nätverk omfattar sammanlagt mer än 13 000 följare.

Till skillnad från upphovsrättsliga annonser kan vi räkna kostnaden för en kontakt på webben till en enda krona: kampanjen kostade oss 0,05 cent per läsare”, – säger salongens toppchef i Mykolaiv, Natalia Gudimenko.

Dmitry Verhovetskiy

Dmitry Verhovetskiy, grundare av nätverket Frisor, anser att samhällsnyttan inte bara mäts genom nya kunder. Det skedde en ökning av antalet nedladdningar av appar för Android- och iOS-enheter. Utöver detta hjälper publicitet och varumärkeskännedom i regionerna entreprenören att utöka franchisen i andra delar av landet.

”Frisor”-teamet kommer inte att stanna vid vad de har uppnått och planerar regelbundna PR-kampanjer i regionerna.

Senaste från Blog