10 bästa tillväxthacka-strategier för att öka konverteringen

13 min läst

Oavsett om du är ett etablerat företag eller ett helt nytt företag måste du växa. För företag som inte försvinner snart. Studier säger att 20 % av företagen inte existerar ens i ett år och 50 % av dem klarar sig inte till det femte året. Du kan förhindra att detta inträffar i ditt företag genom att använda growth hacking-strategier.

Denna blogg diskuterar de 10 bästa growth hacking-strategierna och teknikerna för att hjälpa dig att växa din kundbas och ditt företag snabbt.

10 bästa Growth Hacking-strategier för att öka konverteringen

1. Använd brådska och FOMO

Två psykologiska growth hacking-strategier som företag bör utnyttja är FOMO (Fear Of Missing Out) och urgency. FOMO är den grundläggande mänskliga naturen att inte vilja gå miste om något bra. Så ha ett system för att erbjuda nya funktioner och andra förmåner endast för användare som är knutna till ditt företag.

På samma sätt bör du också dra nytta av att införliva brådska i dina reklambudskap. Människor har ett inneboende tvång att agera i en brådskande situation. Om du tillkännager tidsbegränsade rabatter på dina nylanserade produkter uppmanas de att köpa innan erbjudandet löper ut. Du kan införa FOMO och brådska genom att använda en nedräkningstimer på produktsidan.

2. Gamify din onboarding

En av de säkra tillväxthäxlingsteknikerna för att snabbt öka din användarbas är att gamifiera onboardingprocessen. Det är ett slags visuell marknadsföring som engagerar dina användare. Utforma din onboarding så att du belönar användarna både för att de använder produkten själva och för att de hänvisar nya användare.

För att skapa spelifiering av din onboarding bör du tänka på de åtgärder som dina hänvisare och referenser kan utföra för sin onboarding. På så sätt kan du fastställa olika milstolpar som du kan belöna dina användare när de når. Till exempel har Dropbox’ remitteringsprogram fastställt olika enkla uppgifter, som var och en av dem låser upp mer lagringsutrymme för användarna.

3. Belöna sociala delningar

Källa: InviteReferrals

Med miljontals användare av sociala medier nuförtiden är det rekommenderat att sprida information via dessa nätverk. Detta hjälper dig att få nya användare via muntlig marknadsföring och social delning. Men att bara be folk att dela ditt varumärke på sociala medier fungerar inte. Du måste belöna människor förviral marknadsföring

Om du till exempel använder Shopify kan du integrera det med en app som heter Social Marketing All in One för att be användarna att dela en produkt i utbyte mot en rabatt så snart de lägger en vara i varukorgen. En sådan omedelbar tillfredsställelse underlättar varumärkesaffinitet och ökade konverteringar.

4. Samarbeta med ett annat företag

Partnerskap kan ha stor betydelse för att öka din publik. Om du redan har en publik på 30 000 användare kan ett samarbete med ett annat företag med 30 000 användare omedelbart lyfta er kombinerade publik till 60 000 användare. Din partner bör inte vara en direkt konkurrent. Det bör snarare vara ett företag som kompletterar ditt.

Om du till exempel säljer plantor och plantor kan du samarbeta med ett företag som säljer trädgårdsutrustning. Ni kan komma på kreativa idéer för att kombinera era målgrupper på organiska sätt. Det kan handla om något som att korsvisa inlägg på varandras webbplatser, erbjuda kombinerade produktpaket eller tagga varandra i sociala medier.

5. Ge gratis erbjudanden

Källa: InviteReferrals

Gratiserbjudanden är en beprövad strategi för affärstillväxt. Det gör att folk snabbt blir intresserade av dig och sänder också ut positiva vibbar om ditt varumärke. Det kan vara en väl marknadsförd giveaway i sociala medier. Hype den genom många kanaler för att samla deltagare. Du kan också välja att ge människor incitament för att dela din giveaway med sin krets.

Och du kan erbjuda något unikt med varje köp som dina kunder gör. Det tidigare nämnda företaget med trädgårdsväxter och frön kan ge bort gratis frön till varje ny kund. Detta skulle också uppmuntra köparna att prova andra produkter som du säljer.

6. Bli interaktiv

Människor i alla åldrar älskar att interagera med innehåll på nätet. Detta beror på den korta uppmärksamhetsspannan som inte intresserar dem att läsa långvarigt innehåll. De föredrar kort interaktivt innehåll som uppmuntrar dem att vidta åtgärder, t.ex. titta på videor, fylla i formulär, svara på frågor osv.

Så, kom med interaktivt innehåll som animerade videor, frågesporter, formulär, omröstningar, enkäter, kalkylatorer, infografik osv. Du kan till och med anlita professionell hjälp från någon av de många frilanssajter som finns där ute. Du kan även använda dig av en av de många frilanssajter som finns på olika webbplatser. Detta kommer att öka engagemanget och konverteringarna och sänka antalet avhopp.

7. Ställ en utmaning

En annan underbar teknik för growth hacking är att ställa en utmaning. Detta kommer inte bara att bygga upp din relation med din publik utan även öka din trovärdighet. Din utmaning kan vara relaterad till ett kreativt företag, en välgörenhetssak eller ett personligt tillväxtmål.

Tim Sykes, en miljonär som handlar med penny-aktier, ger till exempel ut en handelsutmaning. Det är ett utbildningsprogram som syftar till att skapa sexsiffriga handlare och miljonärer. Han uppmanar aspiranter att ansöka om (inte gå med i) hans utmaning. Tricket är att göra det till något som inte är tillgängligt för alla. Så engagera dig i något som du bryr dig om. Detta kommer automatiskt att dra andra till dig.

8. Lär dina kunder hur de ska använda din produkt

Ofta har kunder som utnyttjar en ny tjänst svårt att använda den effektivt för att maximera fördelarna med den. Ta därför tid och ansträngning på dig att utbilda dina kunder i hur man använder dina produkter och tjänster. Skapa en engagerande och underhållande video för att visa dem produkten/tjänsten och dess funktioner.

En enda video som kan delas bör visa hur din produkt fungerar för att lösa användarnas smärtpunkter. Den bör också presentera dina bästa användningsområden. På så sätt blir användarna trygga med att använda din produkt. Deras entusiasm för din produkt skulle smitta av sig och uppmuntra fler användare att betala för dina tjänster och aktivera sina konton.

9. Använd en övertygande tagline

Källa: InviteReferrals

Ditt företag bör ha en övertygande tagline. Detta hjälper dig att fokusera dig med bara några få ord. Det kan tjäna till att påminna dig och din publik om vad du exakt gör. Och om du gör det bra blir det en av dina bästa ord-och-muntmarknadsföring tillgångar. Det bör finnas på din webbplats, e-postsignaturer, förpackningar, annonser, skyltfönster med mera.

När du skriver din tagline, kom ihåg att

• Resonera det med ditt varumärke
  • Förklara ditt erbjudande
  • Tala om fördelarna – inte om funktionerna
  • Håll dig kort utan att missa de viktiga punkterna
  • Våga vara enkel
  • Använd positiva ord
  • Kommunicera med tydlighet

10. Lös ett problem från den verkliga världen

Människor söker på internet efter lösningar på de problem de ställs inför. Om du kan hjälpa dem att lösa detta enkelt och snabbt kommer de att återkomma till dig för att få mer. Med tiden kommer de att vara redo att betala för din produkt eller tjänst. Detta kan öka ditt kundförvärv och dina intäkter.

IFTTT (If This Then That) gjorde exakt detta. Den tog itu med problemet att många enheter är kopplade till internet, men att det inte fanns något som kopplade dem alla till varandra. Den introducerade kraftfull automatisering för att koppla ihop dina enheter och appar på nya sätt. Den kommer ständigt med recept som inkluderar ytterligare funktionalitet med ett ökande antal enheter.

Slutsats

Strategier för tillväxthackning kan fungera som katalysatorer för att utlösa företagens tillväxt. Vi har listat de 10 bästa strategierna och teknikerna för att skaffa fler användare och kunder. Prova dessa beprövade taktiker för att få ditt företag att växa snabbt och sprida varumärkeskännedom.

Senaste från Blog