Wat is Newsjacking en hoe kan het helpen bij bedrijfspromotie?

5 minuten gelezen
Wat is Newsjacking en hoe kan het helpen bij bedrijfspromotie?

Sinds de jaren 2000 gebruiken marketeers newsjacking voor promotiecampagnes. Bij newsjacking creëert een merk een campagne rond een goed besproken nieuwsitem. In tegenstelling tot een stunt waarbij nieuws in een openbare of commerciële setting wordt erkend, gebruikt newsjacking het nieuwsitem in de marketing.

De meest voor de hand liggende reden waarom bedrijven kiezen voor newsjacking in plaats van voor originele storytelling voor hun campagnes, is dat ze met deze strategie beter ontdekt worden omdat ze meeliften op grotere gebeurtenissen die online plaatsvinden. Er zijn veel nieuwswaardige voorbeelden die de wereld al heeft gezien, en er zullen er nog meer volgen. Een van de meest besproken verhalen in de wereld is de aankondiging dat prins Harry en Meghan Markle zullen aftreden als hooggeplaatste leden van de koninklijke familie.Toen volgde Madame Tussaud’s Wax Museum het nieuws door Harry en Megan te verwijderen uit de wassenbeelden van de koninklijke familie.

In het begin van de jaren 2010 waren er nog meer voorbeelden van newsjacking. We hebben gezien hoe marketing pogingen tot newsjacking deed tijdens grote evenementen als de Academy Awards en de Super Bowl. Er waren nog veel meer voorbeelden van newsjacking die we later in dit bericht zullen bespreken. Dus, als u zich afvraagt hoe u deze aanpak in uw marketingstrategie kunt implementeren, laten we dan het fenomeen newsjacking in meer detail bespreken en beginnen met de definitie van newsjacking.

Newsjacking Betekenis

Newsjacking is een term die gebruikt wordt in public relations (PR) die bedrijven promoot en marketingcampagnes voert door deel te nemen aan conversaties over actuele gebeurtenissen die lokaal of wereldwijd plaatsvinden.

Met de groeiende vraag naar het gebruik van sociale media posten marketeers vaak iets op Twitter, Facebook, Instagram en andere populaire sociale mediaplatforms als reactie op gebeurtenissen in het nieuws. Voordat sociale media werden gebruikt, richtte newsjacking zich op het identificeren van een persoon als expert in het delen van relevante kennis. Op deze manier werd een persoon opgenomen als bron van nieuws.

Newsjacking is het proces van het injecteren van uw merk in het nieuws van de dag, het creëren van een twist die de ogen grijpt wanneer ze het breedst geopend zijn.

Er zitten altijd twee kanten aan een munt. Je weet nooit hoe het publiek zal reageren op het nieuws dat je hebt gekozen voor newsjacking. Je weet echter nooit het resultaat tenzij je het probeert en de eerste stap zet. Indien goed uitgevoerd, kan newsjacking uw bedrijf helpen positieve berichtgeving te krijgen. Het volstaat om het nieuws en de gebeurtenissen te volgen die relevant zijn voor uw vakgebied of die wereldwijd bekend zijn en creatief in te spelen op het nieuws.

Naast creatief te zijn, moet je several newsjacking tips volgen om de beste resultaten te bereiken.

Wanneer moeten we newsjacking gebruiken in PR of marketing?

Je moet newsjacken op het juiste moment, op de juiste plaats en in de juiste context. Daar zijn geen twee manieren voor.

Terwijl er lang gedebatteerd kan worden over het wanneer en hoe van newsjacking als PR-tool, moeten merken newsjacking bekijken als het de volgende impact op hen heeft:

• Zullen het merk, de producten en diensten in een goed daglicht komen te staan, in de context van het evenement?
  • Ziet de consument dat het merk iets nuttigs te bieden heeft: hetzij in de vorm van informatie of diensten of tastbaar/immaterieel productvoordeel?
  • Dient newsjacking in de gegeven situatie op korte en lange termijn voor brand-lift?
  • Kan news jacking de toets van ethiek en een eventuele juridische toets door belanghebbenden doorstaan?
  • Zouden alle stakeholders blij zijn met de techniek die voor nieuws wordt gebruikt?

Als PR-professional en fervent nieuwsmaker, stel jezelf dan deze snelle vragen wanneer je aan je volgende newsjacking reis begint!

Nieuwsjacken of geen nieuwsjacken, dat is de vraag.

class=

Oberon Copeland, eigenaar & CEO van Veryinformed.com:

“Newsjacking is de praktijk van het aangrijpen van actuele gebeurtenissen of populaire nieuwsverhalen om je merk of product te promoten. Als je het goed doet, kan het een effectieve manier zijn om publiciteit te genereren en je zichtbaarheid te vergroten. Maar newsjacking kan ook averechts werken als je de toon verkeerd inschat of tone-deaf overkomt. Hier zijn een paar voorbeelden van merken die newsjacking met succes hebben gebruikt in hun contentmarketing:

In 2015, tijdens de controverse rond de Confederatievlag, bracht LEGO een korte video uit met een zwarte Minifiguur die de vlag verandert bovenop een LEGO stenen toren. De video ging viraal en velen prezen het bedrijf voor zijn standpunt over racisme.

Later dat jaar, toen Donald Trump zijn nu beroemde opmerking maakte over Mexicaanse immigranten, ging Gatorade naar Twitter om hem te trollen met een reeks GIF’s die mensen lieten zien die de grens overstaken met Gatorade-flessen in de hand. De tongue-in-cheek campagne werd alom geprezen voor het slimme gebruik van sociale media om het op te nemen tegen een controversieel figuur.”

Doe mee aan nieuwswaardige gesprekken

Als uw bedrijf tot een creatief gebied behoort, kunt u bij newsjacking een speelse toon aanslaan als u uw inhoud deelt via memes die uw bedrijf maakt als reactie op het nieuws. Dit wil niet zeggen dat serieuze bedrijven niet kunnen newsjacken. Stel dat de vertegenwoordigers van uw bedrijf expertise hebben in de onderwerpen die in het nieuws worden besproken. In dat geval kunt u op de officiële profielen van uw bedrijf een zinvolle verklaring afleggen om het publiek te betrekken en uw bedrijf een boost te geven.

Newsjacking werkt het beste voor kleine bedrijven

Door deel te nemen aan grote gesprekken kunnen kleine bedrijven een betere dekking krijgen, waardoor ze een breder publiek van gebruikers kunnen bereiken en hun conversies kunnen verhogen. Wanneer u PR-campagnes voor kleine bedrijven voert, kunt u ook een reeks andere beloningen krijgen:

• Snelle reacties.
  • Snelle reacties op het nieuws in de wereld. Men hoeft niet te wachten op goedkeuring van veel mensen in de hiërarchie van het bedrijf. Men kan zelfs posten vanuit een persoonlijk perspectief.
  • Newsjacking kost niet veel, zolang je maar creatief bent. De meest indrukwekkende PR-campagnes kunnen weinig tot niets kosten als je het nieuws volgt en erop inspeelt.
  • .
  • Wanneer goed gedaan, kunt u met newsjacking gratis het bereik van uw bedrijf vergroten, uw naamsbekendheid vergroten en de betrokkenheid van gebruikers vergroten.
  • U kunt het verkeer naar uw site verhogen door relevante trefwoorden te gebruiken wanneer het nieuwsitem van vitaal belang wordt en gebruikers het actief gaan googelen. Door relevante trefwoorden op uw website te gebruiken, kunt u een betere SEO bereiken en uw inhoud op de eerste pagina van de zoekresultaten plaatsen.
  • .
  • U kunt zelf aan newsjacking werken of PR-bureaus zoals PRNEWS om hulp vragen.

Newsjacking-voorbeelden

Zoals we hierboven hebben vermeld, zijn er veel newsjacking-voorbeelden van weekbekende merken die je kunt volgen en waarvan je kunt leren. Laten we eens kijken naar enkele van de beste voorbeelden van merken die newsjacking met succes hebben aangepakt.

Elke december deelt de zoekgigant zijn #jaarinzoeken met trends en gebeurtenissen van het afgelopen jaar. In de round-up video promoot Google zijn Google Trends tool om de populairste Google zoekopdrachten te analyseren.

De 2020 #yearinsearch-campagne verschilde sterk van andere jaren door de gebeurtenissen van toen. Naast de wereldwijde pandemie zullen we ons 2020 herinneren vanwege een omstreden Amerikaanse verkiezing, een burgerrechtenbeweging, branden in Californië en Australië en andere grote klimaatrampen, de dood van Kobe Bryant en andere gebeurtenissen die in #yearinsearch aan bod kwamen.

Wat de zoekgigant doet is op een macro-manier putten uit het nieuws en de verhalen van het afgelopen jaar koppelen aan zijn product. In plaats van zijn zoekfuncties te benadrukken, leunt de zoekgigant meer op de sentimenten die we delen als we op het web surfen. Door de sentimenten te combineren met artistieke bijdragen deelt Google de verhalen in een video die moeilijk te vergeten is.

Burger King’s “Big Mac-ish” Menu

Nadat Mcdonald’s zijn exclusieve Big Mac handelsmerk verloor, kon elk ander bedrijf de term “Big Mac” gebruiken op zijn menukaarten. Dat deed Burger King ook. Het bedrijf bracht veel marketingmateriaal uit waarin zijn eigen Big Mac-achtige producten werden besproken. Ze brachten Europese menu’s uit met “Big Mac-achtige” broodjes. U kunt zien hoe Burger King’s “Niet Big Mac’s” menu eruit ziet in de afbeelding hieronder. Eerlijk gezegd is het een van de beste voorbeelden van hoe een bedrijf het nieuws over het merk van een concurrent op een grappige, gedenkwaardige en toch professionele manier kan gebruiken.

Big-MacIsh menu in Burger King newsjacking

Image Source

Microsoft Teams’s Together Mode

De Covid-19 pandemie heeft veel aspecten en sferen van ons leven beïnvloed. Eerst en vooral werden de meeste sport- en culturele evenementen afgelast door de aanbevelingen om sociale afstand te nemen en thuis te blijven. Hierdoor konden veel sportfans de wedstrijden van hun favoriete teams niet bijwonen en konden ze de energie van de spelers niet in real time voelen.

Toen zag Microsoft Teams de situatie als een kans om zijn Together Mode te promoten die virtuele deelnemers in een virtuele realiteit trekt waar ze het gevoel hebben dat de afstand tussen hen wegvalt.

Microsoft Teams werkt samen met de NBA om de ervaring van een menigte die een basketbalwedstrijd bijwoont te simuleren.

microsoft teams together mode at an nba game

Image Source

Oreo’s Area 51 Tweet

Terug in september 2019 waren Twitter-gebruikers actief aan het discussiëren over het nieuws dat cirkelde rond een zeer geclassificeerde, door de overheid beheerde Area 51 die volgens complotterroristen de thuisbasis zou zijn van testende buitenaardse wezens.

Naar aanleiding van de publieke belangstelling voor het onderwerp deelde Orea een bericht met een grap op Twitter met de tekst “Welke smaken denk je dat ze in #Area51 verstoppen?”. Duizenden gebruikers retweetten en reageerden op de tweet.

Het is een mooi voorbeeld van een merk dat optimaal gebruik maakt van newsjacking en tijdig en grappig reageert op het trending nieuws. Het merk nodigde ook mensen uit om hun populairste smaak te bespreken door het populaire onderwerp te ondersteunen. Met zo’n verstandige marketingtruc kunnen ze zonder investeringen extra promotie maken voor hun producten.

PR en marketing experts over newsjacking

Kelsey Trotter van Raffetto Herman Strategic Communications: Newsjacking Leads to Published Content in a Leading Health Trade

“Bij Raffetto Herman Strategic Communications staan we altijd klaar om onze klanten te positioneren via breaking news. Een manier waarop we dit doen is door middel van newsjacking, een reactieve public relations strategie die onze klanten betrekt bij nationale en handelsgesprekken door populaire verhaalonderwerpen te pitchen vanuit nieuwe en inzichtelijke invalshoeken en het creëren van content zoals bylines en blogs. Succesvol newsjacking vereist een zorgvuldige nieuwsmonitoring, een grondig begrip van de expertise van de klant binnen zijn sector, en behendige reacties om inhoud te creëren en mediakansen te creëren.

Recentelijk hebben we onze klant naar voren geschoven als een innovatieve leider in de cardiovasculaire sector. Tijdens de monitoring heeft ons team een nieuwe JAMA-studie opgemerkt waaruit blijkt dat het sterftecijfer in verband met hartaandoeningen en beroertes in de VS tijdens het eerste jaar van de COVID-19 pandemie aanzienlijk is gestegen. Aangezien dit onderwerp rechtstreeks betrekking heeft op een van onze klanten, konden we de JAMA-studie in het nieuws brengen en een klant helpen bij het opstellen en plaatsen van een bijschrift in een toonaangevende vakpublicatie over gezondheidszorg.

Als strategisch PR-bureau voor bijna 15 jaar bestaat RH Strategic uit strategische adviseurs die het verhaal van vernieuwers vertellen en regelmatig newsjacking toepassen om onze klanten onder de aandacht te brengen.”

JJ Lee, Digital PR Executive bij Digital Funnel:

“Newsjacking is een eenvoudig uitgangspunt; herken een trend in de pers en spring erop in. Als je op het juiste moment op de golf kunt inhaken, kun je jezelf verzekeren van veel dekking. Het draait echter allemaal om reactiviteit. Deze week nog zorgden we bijvoorbeeld voor veel aandacht en links voor onze organisatie nadat we in het weekend op een populaire trend hadden ingespeeld – de Britse acteur Florence Pugh haalde de krantenkoppen met haar modekeuzes op de rode loper.

We herkenden een enorme toename van gerelateerde Google-zoektermen, zoals “sheer dress” en “free the nipple” (die beide verdubbelden in zoekvolume in de 2 dagen na het optreden), verzamelden deze informatie en stuurden deze naar relevante journalisten in het veld die de afgelopen 7 dagen over Pugh hadden geschreven.

Als resultaat hebben we de trend opgekrikt en een behoorlijke dekking gekregen.”

Jessica Starman, CEO en medeoprichter van Elev8 New Media (PR-firma):

“Newsjacking” is de praktijk van het strategisch injecteren van verhalen en/of berichten van uw klanten in nieuwsberichten en actuele gebeurtenissen.

Bijvoorbeeld, de klant van Elev8 New Media, The Alkaline Water Company, lanceerde onlangs een nieuw sporthydratatieproduct, Alkaline88 Sport. Recente analyses van consumentennieuws suggereren dat jongere generaties Gen Z en Millennials de voorkeur geven aan dranken met functionele voordelen zoals ginseng, vitamines en minder suiker, die allemaal perfect aansluiten bij de formule van Alkaline88 Sport. De pitches van Elev8 sloegen aan bij diverse mediacontacten vanwege de verwijzing naar deze studies die aansluiten bij de drankenindustrie die nieuwe consumenten beter wil bedienen en aanspreken. Deze inspanning resulteerde in het verkrijgen van content zoals artikelen en commentaar van leidinggevenden over het onderwerp. Voor een farmaceutische klant met een nieuwe behandelmethode voor beroertes, bijvoorbeeld, is een verwijzing naar de recente toename van beroertes bij jonge mensen, of een bekende persoonlijkheid die er een heeft meegemaakt, een voorbeeld van newsjacking.

Sociale media is typisch een luchtige ruimte, dus het kan leuk zijn om mee te doen aan newsjacking voor consumentgerichte merken. Verwijzingen naar trendy en real-time tweets van beroemdheden en opmerkelijke social media persoonlijkheden (Elon, bijvoorbeeld) kunnen een gemakkelijkere manier zijn om uw klanten deel te laten nemen aan de nieuwscyclus. Herinnering om voorzichtig om te gaan met sociale media, vooral als u het brein bent achter de sociale media-avatar van het merk.”

Kendall Saretsky, schrijver, blogger, PR medewerker bij Mind Meld PR Inc.:

“Een van mijn klanten werkt in de healtech industrie en maakt een product dat muziektherapie biedt om mensen met Alzheimer te helpen. Alzheimer patiënten hebben vaak last van agitatie, angst en slaapstoornissen – muziektherapie kan patiënten helpen te genieten van de positieve effecten van muziek op hun stemming en gedrag. Het is toevallig ook Alzheimer awareness maand – het perfecte moment om deze nieuwe en innovatieve behandeling onder de aandacht te brengen.

Dus, ik gebruikte het voor een pitch. Ik beschreef de impact van de ziekte op miljoenen mensen en hoe de maand juni bijzonder kritisch was voor onderzoekers op zoek naar nieuwe behandelingen.Ik linkte naar enkele relevante nieuwsberichten, en legde vervolgens uit hoe en waarom mijn cliënt in een positie is om te helpen dat probleem op te lossen.

Het werkte! We kregen een item in de Daily Beast. De klant was enthousiast (en ik ook).”

Bottom Line

Er zijn veel mogelijkheden voor marketeers om hun merken te promoten op sociale media en nieuwssites. Newsjacking is zo’n aanpak, die, mits goed uitgevoerd, indrukwekkende resultaten kan opleveren zonder je budget uit te geven.

FAQ: Newsjacking

Wat is newsjacking?

Newsjacking is een term die wordt gebruikt in public relations (PR) die bedrijven promoot en marketingcampagnes voert door deel te nemen aan gesprekken over actuele gebeurtenissen die lokaal of wereldwijd plaatsvinden.

Definitie van newsjacking en hoe kan het helpen een bedrijf te promoten?

Newsjacking is een marketingtechniek die zorgt voor een effectievere bedrijfspromotie door het nieuws en de top-trending onderwerpen die op het web worden besproken te volgen en daarop te reageren met creatieve, grappige, relevante berichten. In tegenstelling tot dure reclamecampagnes, hoeft newsjacking u niets te kosten als uw campagne viraal gaat.

Hoe is newsjacking nuttig voor contentmarketing?

Newsjacking biedt contentmarketeers de top-trending onderwerpen waarover ze ultra-relevante artikelen kunnen schrijven. Met behulp van newsjacking kunnen contentmarketeers hun merken in het nieuws en op de eerste pagina’s van de zoekresultaten krijgen die op de trending keywords worden vrijgegeven.

Nieuwste vanaf Blog