Wat is het verschil tussen Affiliate Marketing en Influencer Marketing?

12 minuten gelezen

Als je een nieuwe website-eigenaar of blogger bent, kan het idee van marketing en strategieën daarvoor je ongemakkelijk maken. Zoiets overkomt veel mensen.

Het doel van de post van vandaag is om een paar van deze strategieën te scheiden, ze uit te splitsen, en een aantal van de voor- en nadelen van elk te bespreken.

Klaar om enkele van deze krachtige technieken te leren kennen en een expert te worden in het verschil tussen affiliate marketing en influencer marketing? Laten we gaan.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing wordt opgezet door merken. Zij willen producten verkopen. Maar hun verkoop- en marketingteams zijn beperkt. Dus wat is het spel?

Het bedrijf zet een affiliate marketing programma op voor content creators om de producten voor hen te verkopen.

Het merk maakt het programma en stelt het open voor de makers. De makers, mits ze het product goed vinden of het gewoon willen beoordelen voor hun publiek, voegen deze affiliate links toe aan hun content.

Wanneer iemand uit hun publiek op de link klikt en een aankoop doet, ontvangt de maker van de inhoud een commissie in de vorm van een percentage van de verkoop of een vast bedrag.

Je ziet overal affiliate links. Ze worden gemaakt door enkele van de meest winstgevende bedrijven ter wereld. Amazon was bijna twee decennia lang een van de bekendste affiliate programma’s.

Als je een review van een product op een blog hebt gelezen en vervolgens een Buy Now knop hebt gezien die naar een Amazon productpagina gaat, gefeliciteerd, je hebt zojuist op een affiliate link geklikt.

Andere bedrijven verdienen een fortuin aan affiliate verkopen. Een goed voorbeeld hiervan is NerdWallet. Ze zijn nu een beursgenoteerd bedrijf met bijna het geheel van hun inkomsten uit kredietkaart affiliate programma’s en affiliate links voor andere financiële diensten.

Affiliate marketing in actie

Affiliate marketing heeft drie partijen nodig om succesvol te zijn. De meest voor de hand liggende is de klant. Zonder hem zijn het merk en de influencer irrelevant. Dus we gaan ervan uit dat je merk een geweldig product heeft en dat er veel influencers zijn die het graag willen promoten.

Een affiliate programma maken

Als je een bedrijf begint, heb je inkomsten nodig. Mond tot mond verwijzingen zijn nog steeds een geweldige marketing tool en hebben een betere ROI dan elke andere marketing inspanning.

Om uw affiliate programma te maken, moet u eerst beslissen of u het programma zelf gaat uitvoeren of dat u een netwerk zoals ShareASale gaat gebruiken om het voor u uit te voeren. Het voordeel hiervan is dat het een zorgeloze zaak wordt voor uw bedrijf. Echter, deze netwerken nemen een deel van de commissies voor zichzelf.

Als u besluit het programma zelf uit te voeren, is de volgende stap beïnvloeders te vinden om hen te informeren over uw merk en waarom ze het zouden moeten promoten. Laat uw marketingteam wat outreachwerk doen om de juiste influencers voor uw campagne te vinden.

Als beïnvloeders eenmaal over uw programma horen, hoeft u niet zo veel te doen. Als de producten en commissies geweldig zijn, zal je programma snel van de grond komen.

Een Affiliate worden

Een affiliate zijn voor bedrijven is hoe veel mensen hun brood verdienen. Wat is de lol om een influencer te zijn als je niet betaald krijgt?

Als maker heb je inhoud nodig voor je platforms. Het doen van reviews en het promoten van producten waar je van geniet en in gelooft kan helpen om je inkomensstromen en inhoud te diversifiëren.

U kunt deelnemen aan individuele affiliate programma’s van bedrijven. Deze strategie heeft meestal een hogere uitbetaling. Je loopt echter ook het risico dat het affiliate programma wordt gesloten of dat het merk helemaal failliet gaat.

Om deze reden is het belangrijk om verschillende programma’s te gebruiken om te promoten voor het geval het tapijt onder je vandaan wordt geveegd.

De andere optie is het gebruik van netwerken zoals ShareASale en andere soortgelijke. Je wordt lid van de netwerken en bladert dan door alle bedrijven die met het programma samenwerken. U kunt lid worden en weggaan als u dat wilt. Deze netwerken hebben duizenden affiliate mogelijkheden in een breed scala van niches.

Wat is Influencer Marketing?

Influencer marketing is anders dan affiliate marketing. Er is geen programma. Het gebruik van influencers als onderdeel van uw marketingstrategie staat algemeen bekend als brand deals of brand sponsorships.

Als je ooit op Instagram of YouTube hebt gekeken en een influencer een foto hebt zien maken waarop ze een cola drinken of waarop een cola strategisch in de foto of video is geplaatst, dan is de kans groot dat ze daarvoor zijn betaald.

Gegeven, Coke hoeft dit niet vaak te doen. Iedereen kent en consumeert hun producten. Maar kleinere merken zijn niet van dezelfde klasse.

Dit zie je vaak bij gezondheidssupplementen. Health and wellness influencers slaan hun slag door foto’s of video’s te maken met het nieuwste en nieuwste supplement of eiwitpoeder in hun content.

Als een merk een influencer benadert, is er meestal sprake van een aanbod en een specifieke reeks criteria. Dit kan een aantal posts zijn, bepaalde hashtags, inhoudstype en meer. Het bedrijf biedt de influencer een bepaald bedrag voor zijn inspanningen en de influencer gaat akkoord of laat de kans schieten.

Influencer Marketing in actie

Influencer marketing is heel verschillend voor de influencer en het merk. Er komt veel geven en nemen bij kijken. Hoe meer volgers je hebt en hoe beter de reputatie dat je succes hebt, hoe meer een merk bereid is te betalen.

Aan de andere kant hebben alle bedrijven een marketingbudget. Als je relatief nieuw bent en net begint, zal proberen een Kardashian te krijgen buiten je budget vallen.

Een influencerprogramma opzetten

Als je net begint met dit soort marketing, begin dan klein. Zoek naar nano- en micro-influencers. Nano-influencers zijn makers met minder dan 10.000 volgers en micro-influencers hebben er tussen de 10.000 en 50.000.

Deze content creators worden vooral gevolgd door vrienden, familie en uitgebreide netwerken uit hun persoonlijke netwerk. Dit maakt hen zeer vertrouwd en gezaghebbend in hun ruimte.

Bedenk wat u met uw campagne wilt doen. Als je een nieuwer bedrijf bent, ben je waarschijnlijk het meest geïnteresseerd in naamsbekendheid. Dit wordt de basis van toekomstige campagnes en verkoop. Het is dus belangrijk om op het juiste pad te beginnen.

Zoek influencers die de idealen van uw merk delen en passen bij uw boodschap of missie. Benader ze en vertel ze wat je te bieden hebt en waarom ze bij je passen. Hoewel nano- en micro-influencers goedkoper werken dan iemand met een miljoen volgers, probeer ze niet af te zetten.

Mensen praten en woorden gaan snel op sociale platforms. Je kunt de waarde van je merk niet bewijzen als je het niet eerst aan beïnvloeders kunt bewijzen.

Een influencer worden

Aan de andere kant van de medaille, hoe word je een influencer?

Het eenvoudigste antwoord is het makkelijkste. Je moet geweldige inhoud creëren die een soort van waarde heeft voor je publiek.

In tegenstelling tot affiliate marketing kun je niet echt op jacht gaan naar merkdeals en sponsoring. Je moet wachten tot ze naar je toe komen. Naarmate je publiek groeit, zal het aantal aanbiedingen dat je ontvangt snel groeien.

Het is jammer, maar de overgrote meerderheid van deze aanbiedingen zijn spam of regelrechte oplichterspraktijken. Wees geduldig en wacht op een product of dienst die je al gebruikt of waar je al een tijdje een oogje op hebt.

Er is echter een manier om dit te omzeilen. Als je iets echt leuk vindt, begin er dan over te praten zonder betaald te worden. Gewoon één of twee stukjes inhoud. Gebruik hashtags en trefwoorden om de aandacht te krijgen die je wilt en misschien zal het merk het opmerken.

Wat belangrijk is, is dat je beleefd en professioneel bent. Als je gemeen bent tegen je publiek, zullen veel merken besluiten dat je niet het soort maker bent dat ze willen gebruiken om hun product of dienst te vertegenwoordigen.

Nog iets om in gedachten te houden is dat je niet wilt overdrijven. Kanalen, blogs en sociale platforms die alleen maar gevuld zijn met merkpromoties kunnen een afknapper zijn voor je publiek.

Kies en kies verstandig. Eerlijkheid en integriteit in dit spel zullen je op de lange termijn meer opleveren dan snel geld verdienen als je begint.

Onze conclusie over Wat is het verschil tussen Affiliate Marketing en Influencer Marketing?

Welke van deze opties moet je als merk kiezen? Dat hangt af van je bedrijf en wat je wilt bereiken, maar het meest realistische antwoord is beide. Doe veel A/B-testen om te zien welke inspanningen de meeste ROI opleveren en besteed daar dan het grootste deel van je budget aan.

Influencers moeten voor beide opties gaan. Affiliate marketing zal vroeg geld opleveren, samen met andere inkomstenopties zoals advertenties. Merkdeals en sponsoring zijn mogelijkheden voor het eindspel als je goed gevestigd bent.

Dank voor het rondhangen en het lezen van de hele post. Als je het leuk vond, bekijk dan deze post over hoe te profiteren van AI in marketing.

Nieuwste vanaf Blog