PR voor kleine bedrijven: Industrie-experts geven hun beste PR-tips

25 minuten gelezen
PR voor kleine bedrijven: Industry Experts Give Their Top PR Tips

Het genereren van buzz voor een nieuw bedrijf kan moeilijk zijn, vooral als je geen groot budget hebt voor marketing en reclame. Public relations is echter een geweldige manier om de naam van je bedrijf naar buiten te brengen, en er zijn veel creatieve manieren om dat te doen.

Als je een klein bedrijf bent, worstel je waarschijnlijk met het vinden van tijd om je eigen verhaal regelmatig te vertellen. Het is één ding om inhoud voor sociale media te creëren en online met klanten in gesprek te gaan, maar het is iets anders om iemand anders over je te laten praten en geloofwaardigheid van derden te bieden.

Hier zijn de PR-tips voor kleine bedrijven die stappen willen zetten naar een sterke mediarelatiestrategie.

Basis PR-tips voor kleine bedrijven

Bepaal uw doelgroep

Bepaal eerst het bereik waarin uw verhaal het best kan worden verteld: lokaal, nationaal of wereldwijd. Dit bepaalt het type media dat je gaat onderzoeken, contacteren en pitchen. U kunt uw bereik bepalen aan de hand van waar uw product wordt gebruikt. In sommige gevallen moet u zowel lokaal als nationaal of lokaal en wereldwijd bereiken.

Maak een medialijst

Als je veel mediawerk doet, is het makkelijk om te vergeten met wie je contact hebt opgenomen en waarover.

Verzorg een goed dossier: segmenteer het op naam, verkooppunt, locatie (belangrijk als je nationale of wereldwijde outreach doet), e-mail, telefoon (indien van toepassing), focus en interesses, sociale handvatten en notities van eerdere interacties.

Het is moeilijk om plaatsingen te krijgen voor kleine bedrijven, dus je moet je pitch aanpassen aan de ontvanger. Beperk je lijst tot journalisten, schrijvers, producenten en boekers.

De doelen van de journalist en de ondernemer zullen vooral uiteenlopen. Een paar journalisten zullen nieuws en gebeurtenissen verslaan die relevant zijn voor het bedrijf. We moeten in deze situatie denken als journalisten. Het kan moeilijk zijn om relevante journalisten te vinden of met hen in contact te komen. Het vinden van de juiste match tussen de duizenden beschikbare journalisten kan het overige werk veel eenvoudiger maken.

Een slimme plek om te beginnen is sociale media. Volg een journalist die een vergelijkbare interesse heeft in het bedrijf. Herken de onderwerpen die zij graag bespreken en posten op social media. Je kunt met ze in contact komen door ze te noemen in een tweet of op een andere social media post. Je interactie moet meteen de aandacht van mensen trekken.

Bepaal de sleutelmomenten van je verhaal.

Eerst moet u weten wat uw verhaal is en ervoor zorgen dat het nieuwswaardig is. Het zal je PR-strategie beïnvloeden en bepalen op welke verkooppunten je je richt. Maak periodieke tabellen om juiste gebeurtenissen, potentieel nieuws, enz. vast te leggen. Als je dit segment veilig stelt, heb je nu beeldmateriaal van hoge kwaliteit dat je elders kunt gebruiken.

Het opstellen van je pitch draait om actualiteit, relevantie en soms puur geluk.

Of uw bedrijf nu genoemd wordt als onderdeel van een groter verhaal of iets exclusievers, uw pitch is belangrijk. Houd uw pitch zo kort en krachtig mogelijk.

Je hebt een korte inleiding nodig en komt dan meteen ter zake. Beantwoord de 5 W’s en hoe (Dit verwijst naar de zes vragen die een verslaggever moet beantwoorden in de lead paragraaf van een nieuwsverhaal: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe) in minder dan twee alinea’s.

Verstuur bronnen – zelfs als jij het niet bent

Een goede manier om een relatie met journalisten op te bouwen en te laten zien dat u begrijpt wie of wat een verhaal “maakt” is door hen informatie en bronnen te verstrekken die niet noodzakelijkerwijs iets met uw bedrijf te maken hebben.

Media klaarmaken

Interviews zijn een geweldige manier om PR te genereren voor uw kleine bedrijf. Je kunt interviews geven aan lokale kranten, tijdschriften, blogs of zelfs tv- en radiostations. Dit is een geweldige manier om het verhaal van je bedrijf naar buiten te brengen.

Afhankelijk van het medium van uw interview, zult u zich dienovereenkomstig willen voorbereiden. Het belangrijkste instrument in uw media-arsenaal is een leidraad voor de belangrijkste dingen over uw bedrijf en verhaal. Het kan omvatten:

–>
  • Business Tagline
  • Wat u doet
  • Missie, waarden en filosofie
  • 30 seconden soundbites van alle belangrijke aanbiedingen
  • Sociale media handles en website
  • Andere relevante informatie

Wees creatief met je inhoud.

Een geweldige manier om PR te genereren voor je kleine bedrijf is om creatief te zijn met de content die je produceert. Dit kan betekenen dat je interessante infografieën, video’s of blogberichten maakt die de aandacht van de media en het publiek trekken.

Industrie-experts over PR voor kleine bedrijven

Paola Castillo, communicatieadviseur voor Latam-startups, PR-firma Get Linked Media.

De beste tips om PR te krijgen voor kleine bedrijven zijn:

Probeer niet de hoofdpersoon te zijn. Help met een onderwerp, onderzoek of trend. Zie jezelf als een expert, maar probeer het niet allemaal over jou te laten gaan; het gaat om het verhaal waar de verslaggever mee bezig is. Misschien gaat het de volgende keer wel over jou.

Controleer of uw bedrijf gegevens kan delen die relevant zijn voor uw branche. Heb je software die kleine autozaken helpt bij het verlenen van diensten aan hun klanten? Misschien kun je statistieken delen over de meest gevraagde autoservice tijdens de winter.

– Geef een gratis workshop voor verslaggevers. Kennis is altijd een geschenk. Boek een conferentiezaal en nodig medialeden uit om de laatste trends op uw gebied te ontdekken.

Deze drie strategieën hebben veel startups geholpen met hun PR.

Kirill Sajaev, uitvoerend directeur en oprichter van Auq.io

Public relations professionals kunnen de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van een organisatie bij doelgroepen vergroten door zorgvuldig geplande en uitgevoerde communicatie. Public relations voor nieuwe bedrijven richten zich op het opbouwen van een positieve reputatie voor het bedrijf door middel van verschillende vormen van reclame. De vraag is nu, hoe krijg je PR voor je kleine bedrijf?

Deel je hogere doel met de gemeenschap.

Het is essentieel om de waarden van uw bedrijf te definiëren en de media een unieke invalshoek te bieden, aangezien u waarschijnlijk niet de eerste bent die uw product of dienst op de markt brengt. Dit kan u in een positie brengen van thought leadership in de pers, wat geweldig kan zijn voor de reputatie van uw bedrijf.

Kansen om direct naar buiten te treden moeten niet worden onderschat.

Zelden schakelt een bedrijf een public relations expert in tijdens de brainstormfase. De mate waarin het publiek zich tot uw bedrijf aangetrokken voelt, wordt echter vooral in deze fase bepaald, wanneer de architectuur van uw merk wordt ontwikkeld. Uw kleine onderneming zal beter gepositioneerd zijn om snel en organisch klanten te werven als u de tijd neemt om een fantastische cultuur te creëren vol interessante woordvoerders, boeiend taalgebruik en aanspreekbare waarden.

Bouw iets interessants.

Elk stukje content dat u maakt, draagt bij aan het verhaal van uw merk en breidt het uit. Als je een consistente toon aanhoudt op al je digitale kanalen, straalt dat professionaliteit uit. Als je tijd en moeite steekt in het maken van content, kun je er net zo goed voor zorgen dat het goed is voor meer dan alleen je ijdelheid.

Lulu Albanna, medeoprichter van WRC Media

Promoot een evenement.

Het doel van het organiseren van een evenement is een voorwendsel om klanten en leden van de media uit te nodigen. Omdat alle aandacht voor uw bedrijf die u ontvangt zal helpen het woord over uw merk te verspreiden buiten de mensen die het evenement bijwonen, de media is de meest kritische component van uw public relations plan.

Denk aan het houden van een workshop om uw nieuwste producten te demonstreren of een feest om de opening van uw nieuwe vestiging te vieren en het lint door te knippen. Als u een detailhandel hebt, kunt u een evenement in uw winkel organiseren, zoals een modeshow met de meest modieuze looks van het huidige seizoen. Het organiseren van een kookdemonstratie met een professionele kok is een geweldig idee als uw bedrijf in de voedingsindustrie zit.

Corey Tyner, Oprichter & President van Buy Yo Dirt

Communiceer met een hoger doel.

In de huidige startup-cultuur is het waarschijnlijk dat u niet de eerste bent die een product of dienst op de markt brengt dat het probleem aanpakt dat u probeert aan te pakken in uw branche. Het is onwaarschijnlijk dat je de aandacht van de media krijgt door de voordelen van je product of dienst aan te prijzen.

Bepaal in plaats daarvan waar uw organisatie voor staat. Wat is uw filosofie of onderscheidende methode voor het oplossen van problemen in uw markt? Geef de media een nieuw gezichtspunt. Wees consequent en uitgesproken over pertinente, betwistbare problemen in uw gebied. Leg een verband tussen uw ervaringen en waarom u uniek gekwalificeerd bent om actuele kwesties te bespreken. Hierdoor kan uw merk profiteren van verschillende thought leadership-mogelijkheden in de media.

Kim Abrams, CEO van Abrams Roofing.

Regelmatig inhoud van hoge kwaliteit verspreiden

Journalisten houden rekening met de marktpositie en de reputatie van een bedrijf voordat ze een artikel over het bedrijf schrijven. Zorg voor een online aanwezigheid door regelmatig nieuws over lopende ontwikkelingen bij uw bedrijf te publiceren, evenals informatief materiaal op uw eigen website of via de kanalen van de sociale media. Met deze aanpak zullen redacteuren de feiten over uw bedrijf opmerkelijk vinden, wat hen aanleiding geeft om over u te schrijven.

Emma Thompson, marketingmanager bij Jaxery

Turn real-life stories into PR

Startende bedrijven worden vaak afgeschrikt door traditionele PR omdat ze denken dat ze grote verhalen moeten vertellen die ze misschien niet in de zak hebben, bijvoorbeeld over grote verkopen of overnames. Maar eigenlijk gaat sommige van de beste PR over ‘echte’ kleinere verhalen en start-ups hebben meestal veel van deze verhalen verborgen.

Heeft de oprichter een moeilijke achtergrond? Misschien heeft u het leven van een klant veranderd met uw unieke product. Verdiep u verder in dit soort verhalen en zet ze om in een persbericht, en het menselijke element zal ongetwijfeld landen bij de pers, en uw start-up kan meeliften op de rug van het feit dat hij dit verhaal heeft weggegeven.

Sean Carroll, oprichter en directeur van Vixen Digital

Natuurlijk moet je alle basis Public Relations strategieën volgen die we al zo lang doen, zoals brainstormen over verhaalideeën, persberichten schrijven, en het nieuws verspreiden naar alle relevante media die interesse zouden kunnen hebben in het verslaan van je verhaal. Je moet proberen de meest interessante verhalen te vinden, woorden gebruiken die een positief licht op je bedrijf werpen, en negatieve verhalen voor zijn als ze gaan gebeuren.

Maar de beste manier om ervoor te zorgen dat je PR krijgt voor je kleine bedrijf is om volhardend te zijn. Dit is het belangrijkste als het gaat om het krijgen van PR voor je bedrijf.

In tegenstelling tot advertenties of sommige marketingstrategieën kun je PR niet zomaar aan- en uitzetten. Het vereist doorzettingsvermogen, geduld en een langetermijnplan waar je bovenop moet blijven zitten. Dus, als u PR voor uw kleine bedrijf wilt krijgen, moet u elke week nieuwe mediakanalen pitchen, consequent met nieuwe verhaalideeën komen en iemand hebben die verantwoordelijk is voor uw PR-campagnes zodat het nooit stil wordt. Dat is echt het recept voor het krijgen van PR voor je startup.

Joseph D’Eramo van PRworkzone

Begin met het laaghangende fruit. Releases naar de lokale pers, met name de lokale kranten van de eigenaar of de locatie van het bedrijf, zullen over het algemeen de bal aan het rollen brengen. Er zijn een aantal online PR aanmeldingssites. Het doel hier is om uw kleine bedrijf in de zoekmachines en krijgen een aantal links die u kunt gebruiken met uw sociale media. Vervolgens ga je naar de vakbladen. Deze kunnen moeilijker te kraken zijn, afhankelijk van de industrie. Vaak is de beste manier om PR te genereren het schrijven van een aantal artikelen en deze aanbieden aan vakbladen.

Calvin Willis van Moosoft

Het tijdelijk openstellen van uw eerste aanbod aan een paar beïnvloeders en vervolgens aan het publiek is een goede manier om uw kleine bedrijf bekend te maken. Dit is waar organische mond-tot-mond PR werkt als een charme, geholpen door het intelligente en strategische gebruik van marketing hype.

Hosting en promotie van sweepstakes voor het grote publiek zal altijd nieuwe aandacht vestigen op uw merk, want de meeste mensen houden van een weggevertje. Dit kan worden bereikt door het aanbieden van een gratis goed of dienst met betrekking tot uw bedrijf, met bonus items voor deelnemers die vrienden doorverwijzen. Als u bijvoorbeeld een softwarebedrijf heeft,

U kunt de winnaar een onbeperkt jaar van uw programma aanbieden met een bonusblog waarin hun ervaring met uw product wordt bijgehouden. Door uw prijs te koppelen aan extra sociale media, zorgt u ervoor dat uw bedrijf onder de aandacht blijft, terwijl u nieuwsgierigheid en media-aandacht wekt.

Dit heeft nog meer effect als u kunt samenwerken met een ander bedrijf in uw sector en een gezamenlijke promotie of co-sponsoring van het evenement kunt aanbieden. Het doel van het spel is maximale publiciteit, dus voer elke giveaway uit met een hydra-achtige aanpak – waarbij uw fanfare tentakels rond zoveel mogelijk marketingfacetten zijn gewikkeld.

David Bitton, medeoprichter en CMO bij DoorLoop

Het benadrukken van het feit dat we aanzienlijke financiering hebben gekregen van investeerders was een van de manieren waarop we PR voor DoorLoop hebben verworven. We kondigden in 2021 aan dat we $10 miljoen aan zaaifinanciering hadden opgehaald, geleid door onze oprichters en particuliere investeerders. Dit werkte als een katalysator voor ons om dekking te krijgen in nationale en lokale mediapublicaties die zich richten op investeringen, startups, vastgoed en technologie. Als uw startup onlangs aanzienlijke startkapitaal heeft ontvangen, gebruik dat dan als een verkoopargument om de media aan te moedigen u te vermelden. Aanzienlijke investeringen zijn nieuwswaardig. Media weten dat dit de nieuwsgierigheid van de lezers prikkelt.

Het verkrijgen van onderscheidingen en erkenning binnen uw sector is een andere aanpak om mediabelangstelling voor uw startup te genereren. Dit is een fantastische strategie om de aandacht te trekken als je bedrijf nog relatief nieuw is op de markt, zodat de media een reden hebben om over je startup te schrijven. Er zijn verschillende manieren om eerbewijzen en onderscheidingen te ontvangen op elk gebied. Wanneer u zoekt naar instellingen die onderscheidingen toekennen, overweeg dan die welke relevant zijn voor uw niche binnen uw bedrijfstak. Kijk ook uit naar onderscheidingen zoals “30 onder 30” of meer algemene erkenning zoals “Startups to Watch”. Bijvoorbeeld, Software Advice noemde DoorLoop een Frontrunner in Property Management Software, en SourceForge gaf ons een Spring 2022 Leader award in de Rental Property Management categorie. We tonen alle lof en prijzen die DoorLoop tot nu toe heeft ontvangen in een speciale sectie van onze site. Dit geeft lezers en mediabronnen een gemakkelijke methode om meer te weten te komen over wie we zijn en waarom we nieuwswaardig zijn.

Mary Hunderson, een professionele marketingexpert en schrijfster van Themeple.

Pr voor uw kleine bedrijf kan ontmoedigend lijken, maar het is zeker te doen met de juiste aanpak en enkele insidertips. Hier zijn een paar dingen om in gedachten te houden:

1. Doe je onderzoek. Voordat u contact opneemt met journalisten of publicaties, moet u weten wat zij behandelen en over welk soort verhalen zij doorgaans schrijven. Dit zal je helpen om je doelgroep te beperken en ervoor te zorgen dat je pitch relevant is voor hun lezerspubliek.
  2. . .
  3. Houd het beknopt. Probeer altijd zo beknopt en duidelijk mogelijk te zijn. Journalisten zijn drukke mensen en hebben geen tijd om lange e-mails vol irrelevante details te lezen. Kom direct ter zake en leg uit waarom je verhaal de moeite waard is om te behandelen.
  4. .
  5. Maak het persoonlijk. Het opbouwen van relaties met journalisten is een belangrijk onderdeel van het verkrijgen van persaandacht, dus zorg ervoor dat u uw pitches waar mogelijk persoonlijk maakt. Vermeld eerdere artikelen die ze hebben geschreven, deel relevante links, of stuur ze gewoon een snelle e-mail om hallo te zeggen. Het leggen van deze contacten zal een lange weg zijn om uw verhaal gehoord te krijgen.
  6. Ben volhardend (maar niet vervelend). Geef niet op als je niet meteen iets van een journalist hoort – soms heb je een paar pogingen nodig om hun aandacht te krijgen. Overdrijf niet – niemand houdt van zeuren.
  7. . .
  8. Zorg voor iets onderscheidends. Om je verhaal te laten opvallen, moet het iets unieks of anders dan anders bieden. Of het nu gaat om een nieuwe invalshoek op een oud verhaal, exclusieve toegang tot informatie of gewoon een geweldig human interest verhaal, zorg ervoor dat je iets speciaals te bieden hebt.

Door deze tips te volgen, bent u goed op weg om de persaandacht te krijgen die uw kleine bedrijf verdient. Vergeet niet om geduldig te blijven, volhardend te zijn en iets unieks te bieden – en je zult zeker indruk maken.

Colleen Colodany, CEO van kidswiki.nl

Als ondernemer en bedrijfseigenaar denk ik dat ik enkele waardevolle adviezen kan geven met betrekking tot uw vraag. PR krijgen is uiterst belangrijk voor een klein bedrijf om zijn bedrijf uit te breiden en meer klanten te krijgen. Verschillende journalisten benaderen en hen uw verhaal voorleggen is de eenvoudigste manier om dit te doen. Er zijn een paar dingen die je moet onthouden bij het benaderen van journalisten. Probeer contact op te nemen met journalisten die uw niche bestrijken om uw kansen op een plaats in hun artikelen te vergroten. Je moet niet vergeten dat journalisten elke dag honderden pitches ontvangen. Daarom moet je pitch opvallen en overtuigend zijn. In plaats van een journalist te vragen om over uw bedrijf te schrijven, kunt u hen beter een aantrekkelijk verhaal vertellen. Volg journalisten op en verbeter je pitch door feedback te krijgen op basis van de respons. Creëer een netwerk van journalisten en bouw relaties met hen op om betere PR voor je bedrijf te krijgen. Dit doen is veel beter dan geld uitgeven aan dure PR-bedrijven en zou op de lange termijn meer verkeer voor de startup opleveren.

Nieuwste vanaf Blog