Hoe te profiteren van AI in marketing

20 minuten gelezen

Van alle afdelingen van een bedrijf heeft marketing mogelijk het meeste baat bij AI-marketingtools. De belangrijkste taken van marketing zijn het begrijpen van de behoeften en voorkeuren van klanten, deze koppelen aan producten en diensten, en mensen overtuigen om hun producten te kopen of hun diensten te gebruiken. Dit zijn capaciteiten die AI-marketing drastisch kan verbeteren.

? PRNEWS.IO is een slimmere manier om aan contentmarketing te doen

Wat is kunstmatige intelligentie marketing?

Kunstmatige intelligentie marketing (AI Marketing) is een methode om informatie over klanten en AI-concepten zoals machine learning te gebruiken om de volgende stap van de klant te voorspellen en de marketingstrategie en de customer journey te verbeteren.

Voorzien van inzichten uit big data kunnen digitale marketeers de prestaties en de ROI van hun campagnes sterk opdrijven, en dat alles zonder noemenswaardige inspanning van het team van de marketeer. Hoewel deze beschrijving een begrip geeft van AI digitale marketing op het meest primaire niveau, is er zeker veel meer dat het omvat. Ik zal proberen het overzicht ervan in deze post uit te breiden.

In marketing bevatten veelgebruikte marketingtools en -diensten het ontdekken van nieuwe segmenten, het optimaliseren van de levering van berichten en het beheren van marketingcampagnes via meerdere kanalen.

AI marketing use cases omvatten:

• gegevensanalyse;
  • natuurlijke taalverwerking;
  • media kopen;
  • geautomatiseerde besluitvorming;
  • inhoud genereren;
  • real-time personalisatie.

Waarom AI belangrijk is in de toekomst van marketing

Ongetwijfeld zullen kunstmatige intelligentie en machine learning een belangrijke invloed hebben op de toekomst van marketing. Naarmate de nieuwe technologie blijft groeien, zullen marketingdeskundigen met veel nieuwe uitdagingen en kansen worden geconfronteerd.

Ook al is er een discussie dat AI mensen zal vervangen, er is en, naar ik hoop, zal altijd behoefte zijn aan de “human touch”. In ieder geval zal AI in eerste instantie marketingdeskundigen daadwerkelijk bijstaan, wat gezien kan worden als een enorme opluchting en kwalitatieve sprong voorwaarts voor de groei.

Eén feit is duidelijk: marketingexperts zullen zich moeten bekwamen en bewapenen met deze nieuwe technologie als ze in de toekomst willen slagen.

Kernvoordelen van kunstmatige intelligentie marketing

Wat betekent dit voor marketingprofessionals? AI-marketing heeft meer aandacht gekregen onder marketeers vanwege de baanbrekende gegevens die het oplevert. Laten we enkele manieren bekijken die marketeers en bedrijfseigenaren uit de AI-marketingtools kunnen halen om de marketingresultaten in de komende maanden en jaren te beïnvloeden:

Verhoogde Marketing ROI

Marketeers kunnen AI-platforms gebruiken om hun marketingcampagnes aan te passen door data-analyses te gebruiken en daar in real-time op te acteren. AI-platforms zijn in staat om intelligente oplossingen te bieden voor het verdelen van middelen over kanalen, het analyseren van goed presterende advertentieplaatsingen en het verhogen van de waarde van het marketingprogramma. Met behulp van intelligente budgettoewijzing en uitgavenanalyse zullen AI-marketingtools, mits op de juiste manier gebruikt, de ROI van marketing verbeteren.

Gepersonaliseerde inhoud levering

Met AI kunnen marketingteams data en targeting naar een heel nieuw niveau brengen. Audience analytics kan niet alleen typische demografische snit bieden, om mensen op individuele basis te begrijpen. Vandaag de dag kunnen marketeers AI gebruiken om zowel potentiële klanten te definiëren als de beste inhoud te leveren die het meest geschikt is voor hen. Dit kan vooral nuttig zijn bij het stimuleren van de winst van de detailhandel en e-commerce. Met big data, machine learning en AI in assistentie kan een marketeer veel bereiken.

Betere rapportage en meting van campagnes

Het kan moeilijk zijn om de grote hoeveelheden gegevens die de hedendaagse marketingcampagnes opleveren te aggregeren en te analyseren. Dit maakt het voor marketeers ingewikkeld om te rapporteren over het succes van campagnes en deze te presenteren. Marketingdeskundigen kunnen gebruikmaken van AI-dashboards om een uitgebreid rapport te krijgen over de campagne-elementen die werken, die patronen te herhalen en marketingcampagnes dienovereenkomstig aan te passen aan hun resultaten over de campagnes heen. Naast slimme analyses maken deze AI-marketingtools ook verbeterde en meer verklarende inzichten mogelijk.

Geoptimaliseerde prestaties van het marketingteam

AI kan veel sneller voor data-analyse zorgen dan mensen. Laat marketingtools met kunstmatige intelligentie de tijdrovende taken afhandelen en maak tijd vrij voor uw marketingteam om zich in te zetten voor wat echt belangrijk is – strategie. Met AI kunnen marketeers profiteren van real-time analyses om betere oplossingen te vinden en de algemene resultaten te verbeteren.

Bespaart tijd

Als je krachtige AI-marketingtools hebt die de productiviteit verbeteren, dan lijdt het geen twijfel dat je hiermee tijd bespaart op ingewikkelde taken. Of het nu gaat om een zoektocht naar gebroken links of een keyword-analyse. Deze taken en vele andere kunnen succesvol en snel worden uitgevoerd met de ondersteuning van AI-tools.

Bespaart geld

Marketingkosten kunnen erg duur zijn. Of het nu gaat om het salaris voor een professioneel team of campagnes, marketing heeft eerder het grootste budget voor bedrijven.

AI kan daadwerkelijk geld besparen op marketinguitgaven door betere ROI’s, gerichtere campagnes en een beter begrip van de doelgroep. Met AI kunt u een aanzienlijke kostenverlaging realiseren door sneller en efficiënter te werken, waardoor uw winst toeneemt.

Wanneer uw bedrijf te veel geld en uren spendeert om succesvolle marketingcampagnes te lanceren en dingen goed te doen, kan AI u helpen om repetitieve en routinetaken af te werken. Het bespaart tijd dat die taken oorspronkelijk door uw marketingteam worden gedaan, terwijl de fouten tot nul worden gereduceerd. De uitgaven voor het inhuren van werknemers kunnen aanzienlijk worden verlaagd, terwijl u profiteert van de beschikbare experts om meer creatieve taken te creëren.

U kunt efficiënter werken

Een contentmanager kan bijvoorbeeld AI-tools gebruiken om duizenden kopij en creatieve advertenties van de A/B-tests te analyseren en automatisch de best presterende e-mailonderwerpregels te maken, waardoor het proces versnelt en nog beter presteert dan marketeers.

Verhoogde personalisatie

AI verzamelt al lange tijd gegevens. En deze informatie kan gebruikt worden om advertenties te maken en contact op te nemen met je klanten. Ale een kijkje bij Facebook Advertising. Zij gebruiken geavanceerde AI en machine learning om advertenties aan te bieden in een aantal verschillende formaten en manieren die persoonlijker zijn voor je volgers of potentiële klanten.

Hoe AI gebruiken in marketing

Het is belangrijk om te beginnen met een gedetailleerd plan bij het gebruik van AI in marketingcampagnes en -activiteiten. Dit garandeert dat marketingteams dure fouten minimaliseren en de meeste waarde uit hun AI-uitgaven halen in de minste tijd.

Voordat u een AI-tool voor marketingcampagnes implementeert, zijn er een paar kernzaken waar u rekening mee moet houden:

Doelen vaststellen

Zoals bij elk marketingprogramma is het belangrijk dat doelstellingen en marketinganalyses vanaf nul worden vastgesteld. Begin met het definiëren van gebieden binnen campagnes of activiteiten die met AI kunnen worden verbeterd, zoals segmentatie. Stel vervolgens duidelijke KPI’s vast die duidelijk maken hoe succesvol de campagne met de AI-tools is geweest – dit is vooral belangrijk voor kwalitatieve doelen zoals “verbetering van de klantervaring”.

Gegevensbeschermingsnormen

Begin met het gebruik van AI-diensten, wees er zeker van dat uw AI-platform de grens van aanvaardbaar gegevensgebruik ten behoeve van personalisatie niet overschrijdt. Controleer of er privacynormen zijn vastgesteld en programmeer deze zo nodig in de AI-dienst om naleving en consumentenvertrouwen tot stand te brengen.

Data kwantiteit en bronnen

Om met AI-marketing te beginnen, moeten marketeers een grote hoeveelheid gegevens bij de hand hebben. Dit is wat de AI-tools zal helpen om de juiste informatie te vinden over de voorkeuren van mensen, externe tendensen en andere elementen die het succes van marketingcampagnes zullen beïnvloeden. Deze informatie kan afkomstig zijn uit het eigen CRM van het bedrijf, marketingcampagnes en websitegegevens. Daarnaast kunnen marketeers dit aanvullen met gegevens van tweede en derde partijen. Deze kunnen locatiegegevens, koopkracht, leeftijd en andere externe factoren bevatten die kunnen meespelen in een aankoopbeslissing.

Krijg AI-gestuurde klantinzichten

De belangrijkste factor voor bedrijven om AI te gebruiken is het verzamelen van gegevens. De inzichten die AI voor bedrijven verzamelt, zijn waardevolle bronnen om het publiek optimaal te begrijpen en klantgerichte beslissingen te nemen. AI biedt extern marktbewustzijn door de enorme hoeveelheid online content op sociale mediaplatforms, blogs of andere websites te analyseren.

Marketeers kunnen gemakkelijk klantpersona’s creëren op basis van gigabytes aan gegevens die met AI-tools zijn verzameld. Het gaat om on-site interacties, geografische doelen, aankoopgedrag, vroegere betrokkenheid, verwijzingsbronnen en meer.

Vanuit dan kan klantsegmentatie productiever gebeuren. Marketeers kunnen duidelijker definiëren op welke klanten ze zich moeten richten en welke ze al dan niet moeten opnemen in de campagne, betere en relevantere producten aanbieden aan hun klanten die ze waarschijnlijk zullen kopen, en voorkomen dat ze klanten reclame maken voor irrelevante of uitverkochte producten.

Creëer een gepersonaliseerde klantervaring

Merken kunnen AI gebruiken om de klantervaring te verbeteren door gepersonaliseerde advertenties en aanbiedingen aan te bieden en elke individuele klant optimaal te helpen.

Het resultaat van gepersonaliseerde advertenties, gemaakt met behulp van AI, is meer verkoop, betrokkenheid en klantenbehoud.

Content generatie

AI-marketingtools kunnen het werk van contentmakers vergemakkelijken en het veel efficiënter en gemakkelijker maken. Hoewel de sleutel tot de inhoud menselijke creativiteit is, kunt u AI-tools gebruiken om de efficiëntie van uw contentteam te verbeteren door sommige taken te automatiseren, zoals e-mailcontent, gepersonaliseerde rapporten/berichten, het zoeken naar de beste zoekwoorden of het cureren van content op sociale media.

Sommige tools kunnen u helpen verse social media berichten te maken die de betrokkenheid van uw volgers vergroten.

AI-geoptimaliseerde PPC-reclame

AI wordt ook veel gebruikt in PPC reclame. Enkele top van AI toepassingen in PPC zijn:

• Smart bidding
  • Micro-moment targeting
  • Responsieve advertenties
  • Prestatie-analyse
  • Dynamische zoekadvertenties
  • Prijsoptimalisatie
  • Rekeningbeheer

Chatbots

U heeft misschien wel eens met een bot gesproken in een webwinkel, via hun Live Chat op de website, of via social media, met name Facebook Messenger. Zo werkt AI aan een betere klantenservice.

Naast het beantwoorden van de FAQ-vragen van klanten – die vragen over prijs, levering of hoeveelheid, wordt AI op zijn best gebruikt om gepersonaliseerde en op maat gemaakte content te schrijven die wellicht efficiënter is dan mensen.

Geautomatiseerde e-mailcontentcuration

Content curatie gaat over het vinden van geweldige content en deze op een effectieve manier delen met je publiek. Hoe dan ook, het is niet gewoon het opnieuw delen van content; dit proces voegt meer waarde toe aan je content waardoor je volgers meer kans hebben om je te binden.

De automatiseringsdiensten voor inhoud besparen u tijd bij het plannen en verzenden van e-mails naar uw klanten. Na het hergroeperen van uw publiek en hun e-mails, helpt AI u bij het personaliseren van de inhoud van uw nieuwsbrief die naar elk segment van uw publiek wordt gestuurd. Je nieuwsbrieven moeten meer gepersonaliseerd zijn, van wat je zegt tot de links waarop je publiek zal klikken.

Dynamische prijzen

Echte voorbeelden van hoe merken AI gebruiken in marketing

The Economist

AirBnB’s prijsalgoritme

Airbnb werkte samen met een AI-dienst om een algoritme te implementeren dat de prijzen in real-time optimaliseert. Het kon dit doen door te kijken naar de kenmerken van het gebouw, de locatie en andere kenmerken terwijl het vergeleken werd met nabijgelegen plaatsen.

Dit algoritme helpt gebruikers van AirBnB de beste prijs te vinden voor hun verblijf, terwijl eigenaren van appartementen meer klanten ontvangen. Iedereen wint!

Maar bovendien zijn de marketingtools van AirBnB met kunstmatige intelligentie in staat de prijzen te verlagen om kamers te vullen als ze denken dat er geen boekingen zullen zijn of de prijs te verhogen als de vraag groeit in de buurt van vakanties en evenementen.

Ad Optimalisatie op Facebook

Heb je ooit iets genoemd en zie je de volgende keer dat je Facebook opent de advertentie over dit genoemde product? Dat is het resultaat van kunstmatige intelligentie aan het werk.

Eindwoorden

Kunstmatige intelligentie verandert enorm hoe merken zaken doen in hun hele organisatie, en vooral als het gaat om klantervaring. Door gebruik te maken van AI wordt de productiviteit, schaal en snelheid van marketingactiviteiten drastisch verbeterd. Van de creatie en distributie van content tot conversatiemarketing en geavanceerde gegevensanalyse, kunstmatige intelligentie verbetert niet alleen de dagelijkse reclame, maar helpt ook bij het definiëren en bereiken van bedrijfsdoelstellingen op lange termijn.

FAQ: AI-marketing

Wat is AI-marketing?

AI-marketing is een manier om intelligentietechnologieën te gebruiken om gegevens en klantinzichten te verzamelen, de volgende stappen van klanten te voorzien en geautomatiseerde beslissingen te nemen die van invloed zijn op marketinginspanningen. AI digitale marketing maakt gebruik van kunstmatige intelligentietechnologieën om geautomatiseerde beslissingen te nemen op basis van gegevensverzameling, gegevensanalyse en aanvullende opmerkingen over publieks- of economische trends die van invloed kunnen zijn op marketinginspanningen.

Hoe wordt AI gebruikt in marketing?

Bedrijfseigenaren en marketeers beginnen AI-marketingtools te gebruiken bij hun routinetaken. AI wordt vaak gebruikt bij marketingtaken waarbij snelheid cruciaal is. AI-tools gebruiken gegevens en klantprofielen om uit te zoeken hoe ze het best met klanten, volgers, kunnen communiceren en hen vervolgens op het juiste moment berichten op maat voorschotelen, zonder tussenkomst van marketingexperts, waardoor maximale efficiëntie wordt gegarandeerd. Contentschrijvers gebruiken het ook voor het maken van e-mailonderwerpregels, SEO-professionals gebruiken het voor sneller zoekwoordenonderzoek, en merken gebruiken het om tijd te besparen en tegelijkertijd de productiviteit te verhogen.

Hoe AI de toekomst van digitale marketing verandert?

Met effectieve data-analyse en het vermogen om input aan te passen, neemt AI het menselijke marketingteam van het ontdekken van marketingtrends over. Merken en marketeers gebruiken AI digitale marketing om tijd en middelen te besparen door middel van geautomatiseerde AI digitale marketingdiensten:

Grotere werkefficiëntie. Door algemene ondersteuning te bieden via AI-dienst, kunt u een betere werknemerstevredenheid maken en de productiviteit verhogen. AI kan worden gebruikt om werk te vervangen dat als onproductief wordt beschouwd. Menselijke betrokkenheid kan uitsluitend worden gebruikt om complexe klantinteracties af te handelen en oplossingen te vinden voor problemen die buiten het sjabloon vallen.

Diepere gegevens worden door AI geanalyseerd voor inzichten. Data analytics verwijst naar het begrijpen van specifieke business cases die kunnen worden bereikt door het analyseren van datasets met behulp van machine learning en kunstmatige intelligentie (AI) tools.

Verbeter de gebruikerservaring. Door informatie te analyseren kan AI gemakkelijk het koopgedrag en de besluitvorming van prospects voorspellen.

Verhoging van de ROI. Met AI kunnen marketingteams veel routinetaken automatiseren en daardoor hun inspanning op een productiever spoor zetten.

Nieuwste vanaf Blog