De onbenutte kracht van Esports Advertising

11 minuten gelezen

Esports is booming en zal blijven groeien. Voor zulk onbegrijpelijk verkeer als esports, zouden sommige marketeers het idee van eSports reclame voor hun merk niet serieus kunnen nemen. Maar als je nog steeds aarzelt, laat andere zakelijke titanen je dan overtuigen. Met dit in gedachten kennen grote bedrijfsnamen als Red Bull, Intel, Taco Bell of ESPN al de kracht en het potentieel van esports-marketing. Dat gezegd hebbende, digitale marketingstrategieën werken in het voordeel van een merk als ze correct worden uitgevoerd.

Bedrijven van elke omvang, ook niet-endemische bedrijven, kunnen profiteren van esports marketing. Zolang je merk bij de doelgroep past, is er geen reden waarom je niet zou adverteren met esports marketing. Blijf gewoon authentiek en consistent in je marketingcampagnes.

Waarom Esports Advertising zoveel potentieel heeft

Nu ik de dingen in perspectief heb gezet met de bovenstaande informatie, laten we eens kijken naar alle werkelijke redenen waarom esports advertising zoveel capaciteit heeft.

Sportreclame is veilig en toekomstbestendig

Sportreclame is een ongelooflijk veelbelovende investering. Waarom? Het is vrij duidelijk – esports is nauw verbonden met live streaming, wat ook een snel groeiende industrie is.

Sporten is een bloeiende industrie met een groeiende markt

De reden dat esports onvermijdelijk nog meer zal groeien is vanwege de doelgroep. Steeds meer jongere generaties zijn geboren en getogen in een steeds meer digitale wereld waarin deelname aan of interesse in esports voor hen net zo vanzelfsprekend is als traditionele sporten voor fanatieke sportfans.

Bedrijven investeren steeds meer in Esports en de spelers ervan

Veel merken hebben al gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te adverteren in esports, dus je zou het ook moeten volgen. Er zijn met de dag meer en meer geïnteresseerden, en dat blijft niet onopgemerkt. Niet alleen investeren meer mensen in esports evenementen, maar steeds meer mensen erkennen esports als een officiële sport.

Hoe merken kunnen adverteren in de esports scene

Dus hoe kunnen merken profiteren van deze tastbare esports-industrie en een naam voor zichzelf opbouwen? Er zijn meerdere effectieve methoden om dat te doen, dus laten we ze in detail bekijken:

Vandaag de dag wordt esports beschouwd als een professionele sport. Het is zelfs bijna opgenomen in de Olympische Spelen. Spelers zijn op hun eigen manier atleten, die fysiek en mentaal moeten trainen om op het hoogste niveau te spelen.

Sporten

De meest voorkomende esports videogame genres zijn tegenwoordig:

• Multiplayer Online Battle Arena (MOBA)
  • First-Person Shooter (FPS)
  • Vechten
  • Kaartspellen
  • Battle Royale Spelletjes
  • Real-Time Strategy (RTS)

Sportplatforms

Twitch, dat eigendom is van Amazon, en YouTube Gaming platforms zijn de twee grootste online streaming media websites voor esports. Andere aanbieders zijn:

• Facebook Gaming
  • Smashcast
  • Mixer
  • Bigo Live
  • Afreeca
  • GosuGamers
  • DouYu
  • Huya

Sportwedstrijden

Sportcompetities zijn vertegenwoordigd in competities en toernooien, waaronder:

• League of Legends World Championship
  • Dota 2 Internationaal Kampioenschap
  • Evolution Championship Series
  • Intel Extreme Masters
  • Overwatch League.
  • Amazon Mobile Masters

Sport-ecosysteem

Het zijn niet alleen pro-gamers en teams die betrokken zijn bij esports. Het ecosysteem omvat ook een groeiend aantal fans, kijkers, streamers, organisatorische bedrijven en sponsors.

Er zijn twee categorieën spelers:

• Sportliefhebbers: Iedereen die meer dan één keer per maand naar esports kijkt.
  • Occasionele kijkers: Iedereen die minder dan één keer per maand naar esports kijkt.

Hoe te beginnen met Esports Marketing als merk

Hoe groot je bedrijf ook is, je kunt je voordeel doen met esports marketing. Hier zijn enkele strategieën om je te helpen beginnen.

Vind het juiste publiek

Net als traditionele sporten kunnen eSports worden onderverdeeld in veel verschillende genres. Demografieën kunnen worden gecategoriseerd door het type games waar ze van houden.

• PvP
  • PvP (Player vs. Player)
  • FPS (First-Person Shooter)
  • RTS (Real-Time Strategy)
  • MOBA (Multiplayer Online Battle Arena)
  • MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games)

Als u weet wie u wilt aantrekken, kunt u inhoud creëren die hen zal aanspreken. Je zult ook kunnen samenwerken met eSports-teams die geliefd zijn bij je doelgroep. Als jouw doelen overlappen met die van het team dat je sponsort, kan dat leiden tot een lange en wederzijds bevredigende samenwerking voor beide belanghebbenden.

Ga naar de juiste kanalen

Nadat je je esports doelgroep hebt gevonden, kun je nu vinden waar ze zich verstoppen.

Vaker wel dan niet vindt u uw potentiële klanten in kleine en grote videogame-streamingplatforms. Hier zijn er enkele:

• Twitch
  • YouTube Gaming
  • Facebook Gaming
  • Hitbox
  • Straal
  • Azubu
  • Bigo Live
  • Afreeca
  • Gosu Gamers

De beste eSports-marketingstrategieën

Hoe kunnen merken dan profiteren van dit geld verdienende esports landschap en een naam voor zichzelf opbouwen? Er zijn meerdere effectieve manieren om dat te doen, dus laten we ze in detail bekijken:

Vind en partner met echte eSports-influencers

Influencers kunnen je helpen het bereik en de penetratie van je eSports-evenementen en -campagnes te vergroten. Maar je moet influencers vinden die dezelfde demografie hebben als die van jou en populair zijn op de door jou gekozen platforms.

De meest succesvolle streamers zijn:

• Ninja (19M op YouTube, 14M op Twitch)
  • Shroud (6,5M op Twitch)
  • Summit1g (4M op Twitch)
  • Riot Games (4M op Twitch)
  • Tsm_myth (5M op Twitch)

Lanceer een eSports-team

Voor bedrijven met voldoende marketingbudget zal het lanceren van een eSports-team die perfecte synergie creëren. Ondergewaardeerde esports teams die op zoek zijn naar sponsoring zullen VOOR je werken en niet MET je. Dat betekent dat je esports reclame ontvangt wanneer ze streamen of optreden voor hun publiek en jij bepaalt wat er gebeurt.

Terwijl een team vanaf nul beginnen misschien kostenefficiënter is, zal het sponsoren van een team met behulp van agentschappen je in contact brengen met de meest bekende internationale esports teams.

Investeer in video-advertenties

Video-advertenties zijn altijd effectief als ze op het juiste moment en aan het relevante publiek worden getoond. Twitch-streamers kunnen bijvoorbeeld pre-roll, mid-roll of post-roll video-advertenties tonen op hun streams.

Miljoenen esports-fans zullen de geloofwaardigheid van een Twitch-streamer wegen door samenwerking met grote merken. Esports teams en spelers zullen wereldwijd meer game reputaties hebben als kijkers zien dat ze gesponsord worden door prominente merken.

Maak kleine toernooien

Kleine dingen beginnen met bescheiden ideeën. Onderschat dus nooit de rol van kleine toernooien. Deze kunnen de perfecte aanknopingspunten worden voor belangrijkere esports-evenementen. Dit is ook een perfecte manier voor kleinere bedrijven om gebruik te maken van esports marketing.

Cosponsor van een evenement

Als je wilt profiteren van de populariteit van een high-profile streamer op Twitch, kun je denken aan co-sponsoring van een van zijn evenementen. Het voordeel is dat je een kant-en-klare fanbase krijgt die geïnteresseerd is in de content die je sponsort. Een ander voordeel is dat je geloofwaardigheid opbouwt op het platform, wat je meer kijkers, sponsors en streamers kan opleveren.

Content Marketing

Contentmarketing kan meer volgers opleveren voor je bedrijf, mits je waardevolle content aanbiedt aan het juiste publiek. Je kunt zelfs proberen te gastposten op enkele bekende esports blogs om je bereik te vergroten.

Een ander ding om te overwegen is het gebruik van de outsourcing service voor het creëren en verspreiden van de artikelen over uw activiteiten in de media outlets voor het relevante publiek. PRNews kan deze taak met gemak aan. Het professionele team zal uw verhalen schrijven, pitchen en verspreiden tegen een vaste prijs naar relevante publicaties. Met hun enorme ervaring, bekwaam team en indrukwekkende contactenbestand, weten ze hoe ze berichten moeten schrijven die aantrekkelijk, pakkend en boeiend zijn om gepubliceerd te worden in gezaghebbende kranten en tijdschriften.

Spelliefhebbers die uw inhoud deelbaar vinden, zullen uw blogs ongetwijfeld ook liken, engageren, becommentariëren of delen binnen hun gemeenschap.

Merch Giveaways aan Gamers

Jouw merk hoeft niet in lijn te liggen met esports. U kunt echter wel manieren bedenken om uw merk via uw producten of diensten aan te sluiten bij deze booming elektronische sport.

U kunt willekeurige esports spelers of zeer gevolgde video game streamers kiezen voor gratis merchandise. Zo weet je dat je goed presteert in de game-arena. Deze marketingstrategie zal op lange termijn lucratief voor je zijn als je klaar bent om een esports-team op te richten of te sponsoren.

Wrap Up: Esports Reclame

Sportmarketing is de volgende potentiële winst. Naarmate meer grote merken binnendringen met esports reclame, vertelt deze industrie ondernemers en brans op de een of andere manier één ding – er is veelbelovende zakelijke groei in esports. Merken van alle groottes, ook niet-endemerken, kunnen een samenwerking aangaan met esports marketing. Zolang je bedrijf past bij de doelgroep, dan is er geen reden waarom je niet zou beginnen met esports marketing. Vergeet alleen niet om authentiek en consistent te zijn in je marketingcampagnes.

Nieuwste vanaf Blog