Hoe je je baas kunt overtuigen om Content Marketing te gebruiken

17 minuten gelezen

Als je dit bericht hebt bereikt, heb je de eerste stap al gezet. Het is nooit te laat om een content marketing strategie te implementeren in uw project. Nu steeds meer bedrijven het web bereiken, is het van vitaal belang om te werken aan een verstandige online promotiestrategie. Content marketing is de beste oplossing om je merk op te laten vallen en erover te praten.

Als je bedrijf contentmarketing nog niet heeft geïmplementeerd in de merkpromotiestrategie, kun je je baas voorstellen om het meteen uit te rollen. Hoe kun je hem ervan overtuigen dat contentmarketing precies is wat je nodig hebt? In dit artikel geven we je werktips over hoe je een overtuigende pitch schrijft waarmee je de wedstrijd wint.

Eerst maximaal inzetten op onderwijs

In de meeste gevallen implementeren bedrijven geen contentmarketingstrategie, niet omdat ze het niet willen doen, maar omdat ze weinig tot niets weten over de manier waarop het werkt. Wanneer je begint te werken aan de pitch, is het eerste wat je moet doen de maximale inspanning leveren om de persoon die de uiteindelijke beslissing zal nemen – je baas – op te leiden.

Het is zeer waarschijnlijk dat je baas weet van content marketing, maar hij heeft zich niet verdiept in het fenomeen. Om hem te helpen de wereld van contentmarketing beter te begrijpen, moet je extra moeite doen om hem voor te lichten, de contentmarketingdoelstellingen die je bedrijf kan bereiken uit te leggen, case studies en statistieken te onthullen, en andere dingen doen om hem te overtuigen een positieve beslissing te nemen.

Stel realistische doelen. Pitch voor een proefprogramma

Het kan veel tijd kosten om je baas te vertellen over alles wat met contentmarketing te maken heeft. Omdat je pas begint, weet je misschien niet alles over contentmarketing. Het is slim om eerst wat te testen. Geef je baas een proefversie en geef aan wanneer je de eerste resultaten van je contentmarketingcampagne gaat bekijken. In de regel kun je de eerste levendige resultaten binnen 6 maanden na de start vastleggen.

Het punt is hier om realistische doelen te stellen. Als uw bedrijf zich richt op de verkoop van digitale artikelen, kan uw doel de verkoopcijfers in de eerste 6 maanden met 10% verhogen.

Maak het uitgebreid

Tijdens het werken aan je pitch, moet je bedenken aan wie hij gericht is. Net als bij het schrijven van berichten voor je blog of social media kanalen, moet je het uitgebreid maken voor je doelgroep. In ons geval is dat je baas.

Wat is zijn hobby? Als hij graag tennist, leg dan de contentmarketingstrategie uit in vergelijking met een tenniswedstrijd. Welke regels moeten worden gevolgd en welke acties moeten worden ondernomen om de gewenste doelen te bereiken? Terwijl u zich in de huid kruipt van de persoon die uw pitch zal lezen, kunt u zich realiseren of uw woorden overtuigend genoeg klinken.

Focus op voordelen voor uw bedrijf

Om uw pitch overtuigender te laten klinken, moet u hem schrijven met de nadruk op uw bedrijfsdoelstellingen en de beloningen die u kunt krijgen. Wat levert contentmarketing op? Dat is de eerste vraag die je gesteld wordt. Wees dus klaar om die te beantwoorden en geef aan welke doelen je zult kunnen bereiken en hoe je de return on investment (ROI) kunt meten. Kijk naar de volgende lijst met suggesties over de marketingdoelen die je in de pitch kunt benadrukken.

Tijdens het uitvoeren van de contentmarketingstrategie kun je:

–>
  • Creëer merkbekendheid
  • Bepaal thought leadership
  • Het aantal marketing en sales gekwalificeerde leads verhogen
  • Verlaag de kosten van klantenwerving
  • Verbeter uw conversiepercentages
  • Klantbetrokkenheid en klantbehoud
  • Upselling
  • Relevantie en Autoriteit om organische ranking, verkeer en conversie te verbeteren

Welke suggesties je ook hebt, de uiteindelijke beslissing zal altijd gebaseerd zijn op de geldkwestie. Als je het hebt over het gebruik van contentmarketing in je bedrijf, wees dan klaar om de directe en indirecte ROI’s met je baas te bespreken.

Directe ROI

Brengt uw content spelende klanten naar uw merk? De makkelijkste manier om daar achter te komen is door te kijken naar de bron waar zulke klanten vandaan komen. Komen ze van uw blogberichten of een van de pagina’s van uw site? Hoeveel pagina’s van uw site bezoeken ze voordat ze converteren? Zelfs als een gebruiker geen contact met u opneemt of een andere actie op uw site onderneemt nadat hij uw webpagina voor de eerste keer heeft gezien, betekent dat niet dat er helemaal geen winst is.

Tijdens de eerste, tweede of derde interactie met uw bedrijf wordt naamsbekendheid opgebouwd. Mensen zullen uw merknaam in hun gedachten houden en naar uw bedrijf verwijzen wanneer ze uw diensten nodig hebben.

Terwijl je het hebt over de directe ROI, controleer dan ook de Pageviews, Backlinks en Social Shares cijfers om je pitch overtuigender te maken.

Indirecte ROI

Het goede van content marketing is dat het veelzijdig is. Terwijl je werkt aan één aspect van de strategie, kun je resultaten gaan halen uit andere bronnen.

Elk bericht dat u op het web deelt, bevat inkomende en uitgaande links, die u helpen de autoriteit van uw site op het web te vergroten. Hoe meer websites backlinks naar uw webbron gebruiken, hoe gerenommeerder uw bedrijf eruitziet voor een klant, en hoe hogere posities in zoekmachines uw site krijgt.

Hoe Content Marketing ROI berekenen

Er zijn drie manieren om de ROI voor contentmarketing te berekenen. Laten we ze elk eens nader bekijken.

1) De standaard ROI-formule gebruiken

De meest gebruikte berekeningsmethode ziet er als volgt uit:

1d.png

Neem dit eenvoudig over in uw contentmarketingprogramma:

1b.png

Laten we eens uitleggen welke elementen deze ROI-berekeningsformule bevat:

1. Winst uit Content Marketing is de omzetstijging die voortvloeit uit uw contentmarketingstrategie.
  2. Kosten van Content Marketing is het totale bedrag van uw uitgaven (bijv. totale kosten van blogposts, advertentie-uitgaven, tools, enz.) van het begin tot het einde van de campagne.

2) ROI berekenen per verkoop

Deze methode zal u van pas komen als u geen volwaardig contentmarketingprogramma heeft. Deze ROI-berekeningsmethode wordt aanbevolen voor grote contracten en degenen die Google Analytics (of soortgelijke tools) gebruiken voor het bijhouden van de bron van betalende klanten.

1c.png

Laten we het volgende voorbeeld bekijken. De kosten van één post die op uw blog wordt gepubliceerd bedragen gemiddeld 100 dollar. Een klant leest 5 blogposts voordat hij een deal sluit ter waarde van $30.000. Dat betekent dat uw Content Inkomsten $15.000 zijn, en de Content kosten $500. De Content ROI is 30x.

3) Adwords waarde gebruiken

Deze methode zal van pas komen voor bedrijven waarvan de marketingdoelen niet gedreven worden door het genereren van meer verkopen. Met behulp van de genoemde rekenmethode, die werd voorgesteld door David Meerman Scott, kunt u uw rendement op investering achterhalen als u betaalt voor verkeer.

Laten we het volgende voorbeeld bekijken. Stel dat je 3.000 dollar betaalt voor het uitvoeren van een contentmarketingcampagne (inclusief het maken van content, versterking en andere kosten). In dat geval kunt u het aantal bezoekers van uw inhoud bepalen en uw programmakosten erdoor delen. Als je 5000 unieke bezoekers op je blog hebt, zijn je kosten per bezoeker $0,6.

Onderzoek de markt

Een andere vraag die je baas je waarschijnlijk zal stellen is of andere bedrijven in de branche contentmarketing gebruiken voor online promotie. De concurrentie is tegenwoordig vrij strak op het web. Met een groeiend aantal bedrijven die hun webbronnen lanceren, is het belangrijk dat jouw merk niet achterblijft.

Tijdens je onderzoek naar de markt kun je je baas voorbeelden laten zien van websites van concurrenten die ook contentmarketing toepassen. Het zal overtuigender zijn als je voorbeelden vindt van enkele grote namen in de branche en statistieken van Ahrefs gebruikt om de bloggegevens van je concurrenten te controleren.

Be Ready to Respond to Your Boss’ Doubts

Ben er klaar voor dat je suggesties niet meteen een positief antwoord krijgen. Je baas zou wat tijd moeten nemen om alle voors en tegens af te wegen tot hij een definitieve beslissing neemt. Je moet dus klaar zijn voor zijn bezwaren en reageren met argumenten en mogelijkheden om oplossingen aan te dragen.

Laten we de meest voorkomende twijfels opnoemen die je baas kan hebben.

–>
  • We kunnen het ons niet veroorloven. Alles kost geld. Dat geldt vooral voor contentmarketing. Je moet je realiseren dat het maken van content, het voeren van social media campagnes, het inzetten van e-mailmarketing, etc. extra investeringen vergt. Je moet echter in gedachten houden dat content marketing 62% minder kost dan outbound marketing, en drie keer zoveel leads genereert.
  • .
  • Overweeg het gebruik van externe bronnen. Met de hulp van uw collega’s kunt u waardevolle inzichten krijgen over de meest voorkomende vragen en problemen die uw klanten hebben. Gebruik deze als onderwerpen voor uw blogberichten. Het zal u helpen de behoeften van uw klant aan te spreken en meer verkeer naar uw blog te leiden.
  • . .
  • Vraag freelancers om hulp. Als je baas niet wil dat je personeel het ontwerp- en copywritingwerk doet omdat het veel tijd kost, kun je altijd voorstellen om op zoek te gaan naar freelancers. Veel contentmakers en ontwerpers staan klaar om je te helpen tegen een betaalbare prijs. Het zal minder kosten, en je bedrijf zal nog steeds unieke en boeiende blog posts hebben.
  • .
  • Focus op besparingen. Het is altijd een win-win oplossing om te benadrukken waar en hoe uw bedrijf kan besparen. Contentmarketing kost bijvoorbeeld minder dan paid search. Bovendien kun je er organisch verkeer mee verhogen.
  • .
  • Wij kunnen de inzichten van ons bedrijf niet delen. En dat hoeft ook niet. Contentmarketing gaat niet over het tonen van de innerlijke keuken van je merk. Het gaat erom het publiek te informeren terwijl je je voorbeeld laat zien of een succesverhaal op je blog plaatst. Er is geen reden om bang te zijn om uw ervaring te delen met de webgemeenschap. Vice versa, 73% van de B2B marketeers publiceren case studies, waardoor de potentiële klanten nuttige inhoud krijgen en de verkeersstroom naar hun sites toeneemt.
  • .
  • U kunt uw baas ook voorstellen om professionele hulp te krijgen bij het promoten van uw inhoud met behulp van contentmarketingplatforms zoals PRNEWS.IO. Zij zullen u helpen uw marketingmateriaal te publiceren op geselecteerde websites en mediaportalen, waardoor u een breder publiek bereikt en uw bedrijf een maximaal rendement op investering behaalt. Het is gratis om u aan te melden en de eerste stappen te zetten om uw inhoud te promoten. Het woord verspreiden over uw bedrijf naar 200+ bedrijven wordt gemakkelijker met de hulp van deskundige PR agenten.

Voorgestelde Content Marketing Kalender

Ben klaar om je contentmarketingplan te presenteren voordat je baas ernaar vraagt. Terwijl je je voorbereidt op de presentatie, zijn hier enkele belangrijke overwegingen die je niet mag missen.

• Stel de doelstellingen van contentmarketing af op uw bedrijfsdoelstellingen. Zal het u helpen uw merkbekendheid te vergroten, beter contact te leggen met de doelgroep en uw resultaten op het gebied van leadgeneratie te verbeteren?
  • Licht het implementatieproces toe. Wie, hoe, en wanneer zal zorgen voor het uitvoeren van marketing taken?
  • Suggesteer hoe vaak er nieuwe artikelen op uw blog worden gepubliceerd.
  • Spreek over de soorten inhoud die u wilt delen op uw blog. Moet het puur educatieve inhoud zijn? Bent u geïnteresseerd in het publiceren van eBooks, case studies, of infographics op uw blog?
  • Hoe denkt u de doelgroep te bereiken zodra de inhoud op uw blog is gepubliceerd? Gaat u influencers en bloggers om hulp vragen?
  • Hoe gaat u het succes van uw contentmarketingstrategie meten? Vertel over de tools en metrics die je gaat gebruiken.

Wat is een Content Kalender & Hoe te maken: Sjablonen, hulpmiddelen, ideeën

Krijgt u nog steeds “Nee” als antwoord?

Zelfs als je baas nog steeds niet akkoord gaat met het implementeren van contentmarketing, moet je niet opgeven. Alles verandert in de wereld, en op een dag zal hij wakker worden en beseffen dat een verstandige contentmarketingstrategie precies is wat jouw bedrijf mist. Hij zal nog eerder tot dit besluit komen als hij erachter komt dat 60% van de marketeers ervan uitgaat dat contentmarketing de hoogste inbound marketing prioriteit is van de grootste pleisteraar in de online wereld.

Zelfs als hij “nee” zegt, mag je er zeker van zijn dat je je best hebt gedaan en het idee van contentmarketing in het hoofd van je baas hebt geplant.

Nieuwste vanaf Blog