25 digitale marketingtools die elke marketeer nodig heeft in 2023

23 minuten gelezen

Ben je het zat om te veel tijd te besteden aan handmatig werk in digitale marketing? Als het gaat om het analyseren of beheren van uw routine, kunt u niet uitblinken in uw carrière zonder digitale marketingtools. Alle marketeers kennen het belang van verschillende tools, diensten en software die hen kunnen helpen hun dagelijkse taken gemakkelijk uit te voeren. Van het plannen van de inhoud tot het analyseren van de inkomsten, deze tools zullen de productiviteit van een marketeer aanzienlijk verbeteren.

De veranderingen in marketingtechnieken op de digitale markt hebben de manier waarop ondernemers hun bedrijf runnen voorgoed veranderd. Met de mogelijkheid om een veel groter aantal klanten te krijgen dan ooit tevoren, kunnen bedrijven hun klanten veel sneller bereiken en binden via hun websites. Tegenwoordig is digitale marketing een grote investering voor elk type bedrijf, groot of klein, en dat kapitaal kost niet altijd geld. Om er zeker van te zijn dat u uw tijd zo efficiënt mogelijk gebruikt, laat ik u 25 gratis essentiële digitale marketingtools zien die u moet integreren in uw dagelijkse marketingroutine.

Om het je gemakkelijker te maken, heb ik deze must-have tools in enkele groepen ondergebracht. Laten we beginnen:

• Website Tools
    • Analytics & Reporting Tools
    • SEO / SEM Tools
    • Social Media Tools
    • Email Marketing & Blogging Tools
    • Ontwerphulpmiddelen

Gratis website tools

Snelheid kan uw website maken of breken. Wachten met een stopwatch terwijl je website aan het laden is, is niet de beste manier om de snelheid van je online project te controleren. Daarom gebruiken de meeste marketeers een breed scala aan gratis betrouwbare website snelheidstest tools.

gratis digitale marketing tools voor websites.

GT Metrix

GT Metrix beoordeelt en scoort snelheid voor zowel desktop als mobiele website versies. GT Metrix is gemaakt om gebruikers met verschillende vaardigheidsniveaus te helpen hun website prestaties te controleren en te versnellen. Bijvoorbeeld, de gemiddelde mobiele pagina duurt 15 seconden om te laden, en je kunt ongeveer 70% van je website bezoekers verliezen in die tijd. De snelheid van de site is dus cruciaal.

De algemene interface is ongelooflijk gebruiksvriendelijk. Het UX-ontwerp is gemakkelijk te navigeren en wekt vertrouwen. Deze tester is ongelooflijk eenvoudig. Je hoeft alleen maar je URL in te voeren en op “Analyseren” te drukken. GT Metrix heeft meer dan 350.000 geregistreerde gebruikers, en het heeft gewerkt met meer dan 350 miljoen webpagina’s. Het is uw betrouwbare partner in het verbeteren van webprestaties en het oplossen van problemen.

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights is vergelijkbaar met GT Metrix. Het toont u zowel mobiele als desktop pagina snelheden met echt nuttige analytische functies en aanbevelingen over hoe te versnellen.

Deze tool is ook heel gemakkelijk te gebruiken. Typ gewoon de URL van je website in, wacht een paar seconden, en je krijgt resultaten van zowel mobiele als desktopversies van je website. Het UI-ontwerp is goed doordacht, dus het is gemakkelijk te begrijpen of je website goed presteert of niet, en wat je moet veranderen.

Gratis Analytics & Rapportage Digitale Marketing Tools

Of u nu verantwoordelijk bent voor een blog traffic audit of het analyseren van het succes van uw meest recente social media campagne, het is onbetwistbaar dat gegevens een integraal onderdeel zijn van elke marketing rol. Belangrijke beslissingen nemen op basis van de ontvangen gegevens is de sleutel tot een succesvol bedrijf. Het gebruik van de juiste marketing analytics software, het correct kwantificeren van uw gegevens en het optimaliseren van uw marketing inspanningen bepaalt het succes van het hele bedrijf.

Free Analytics & Reporting Digital Marketing Tools.

Daarom is de mogelijkheid om de resultaten van de advertentiecampagnes en de gebruikersactiviteit op uw website te analyseren en aantrekkelijke en leesbare rapporten op te stellen de sleutel tot een goede uitvoering van uw marketingstrategie.

Google Analytics

Google Analytics is waarschijnlijk de krachtigste software die vrij beschikbaar is voor elke marketeer. Je hoeft alleen maar een Google Analytics code aan je website toe te voegen en je krijgt toegang tot de onbetaalbare inzichten van je website. U kunt doelen instellen en conversietracking creëren om het meeste uit uw analytics-informatie te halen en deze te gebruiken om de inhoud van uw website, de gebruikerservaring en de optimalisatie te verbeteren voor grotere winsten.

Google Data Studio

Google Data Studio is een andere nuttige gratis dienst van Google. Met deze tool kun je veel verschillende gegevensbronnen in één rapport opnemen. U kunt eenvoudig web- en bedrijfsgegevens uit verschillende populaire gegevensbronnen importeren en zinvolle interactieve dashboards maken. Met behulp van deze dienst kunt u binnen enkele minuten ingewikkelde rapporten maken zonder lange tabellen handmatig te analyseren.

Data Studio heeft een intuïtief ontwerp dat zeer gebruiksvriendelijk is. U kunt grafieken en tabellen toevoegen en on the fly rapporten maken. U kunt er ook web- en bedrijfsgegevens uit verschillende populaire gegevensbronnen analyseren. Het beste deel is dat het gebruik ervan geen diepe technische vaardigheden vereist.

UTM Tracking Code Builder

UTM Tracking Code Builder laat je tags toevoegen aan je link om in Google Analytics nauwkeurig de bron van je verkeer te volgen. Het heeft een zeer intuïtieve en minimalistische interface. Het is heel gemakkelijk te begrijpen hoe de builder werkt en het heeft een goede uitleg over welke regel en tag je moet gebruiken, het is slechts een kwestie van seconden.

Woopra

Woopra is een analyseplatform dat speciaal is afgestemd op e-commercebedrijven. Woopra analyseert elke stap van het afrekenproces van uw site om te bepalen waar uw gebruikers vertrekken en welke verkeersbron het meest waardevol is in termen van afrekeningsucces.

Gratis SEO / SEM tools

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een van de noodzakelijke digitale marketing tactieken. Het stelt je in staat om de zoekmachine rankings aan te voeren. En als je het goed doet, zal het zeer effectief zijn in het verhogen van websiteverkeer, conversies en inkomsten na verloop van tijd.

Free SEO / SEM Tools

Er zijn honderden gratis SEO diensten, maar ik zal alleen de beste en meest nuttige aan uw lijst toevoegen.

Yoast

Yoast is een SEO plugin met rijke functionaliteit. Deze SEO plugin helpt je eenvoudig een website te optimaliseren om beter te presteren in de zoekresultaten. Het helpt blogs op de gebieden, waar WordPress niet veel kan helpen. Het omvat bijvoorbeeld het indienen van sitemaps, het beheren van zoekwoorden, het creëren van content, het gebruik van webmaster tools, etc.

Yoast plugin heeft ingebouwde meta keywords en description management, XML sitemaps, sociale functies, content analyse, rich snippets, en nog veel meer functies. Het kan algemene canonicals installeren, open graph tags. Ook kunt u bulk bewerken titel en meta tags van de front-end en biedt on-page optimalisatie inzichten.

MozBar

MozBar is een gratis software add-on van Moz die metrics voor u toont direct in uw werkbalk. MozBar toont de bekende kenmerken, zoals Domain Authority en Page Authority, evenals een reeks andere zoekmetriek en inzichten.

De UI is intuïtief, de informatie is gemakkelijk te ontvangen, en het is handig om alle info te gebruiken die MozBar biedt. Dus, MozBar is uw behulpzame vriend in het tonen aan u wat uw concurrentie’s keyword strategie is en wat hun strategie mist.

Google Search Console

Google Search Console blijft een van de krachtigste en meest multifunctionele SEO-tools op het web. Er zijn enkele geweldige keyword tracking tools. Het is geweldig om te ontdekken waarom mensen naar uw website komen. U kunt deze informatie gebruiken om uw inhoud te verbeteren en meer verkeer aan te trekken, waardoor de conversies toenemen. Deze dienst is ook geweldig voor het vinden en analyseren van mogelijke blokkades die Google ervan kunnen weerhouden uw site zo effectief te crawlen.

Google Trends

Google Trends is een online zoekdienst waar je kunt zien hoe vaak specifieke trefwoorden, zinnen en onderwerpen in een bepaalde periode zijn bevraagd. Het is een geweldig hulpmiddel om seizoensgebonden trends op te sporen. U kunt er trefwoorden en de vorige statistieken voor een trefwoord mee controleren. Er is ook een nuttige functie – een trefwoordvergelijking voor verschillende periodes en binnen een bepaald gebied. De gegevens zijn vrij nauwkeurig en het is niet beperkt tot google zoekopdrachten, maar omvat ook youtube en beeld searches.

Verantwoord het publiek

Answer the Public is een hulpmiddel om te ontdekken waar mensen naar zoeken in Google. Het is een gratis dienst die u helpt met woordonderzoek en ideeën voor uw toekomstige berichten. Het toont een visualisatie van gegevens en gebruikt zoekopdrachten van Bing en Google. Na het opbouwen van een database van miljoenen zoekopdrachten kan het voorspellen wat je vervolgens gaat vragen, gebaseerd op de informatie die al is ingevoerd.

Screaming Frog

Screaming Frog is een spider tool die snel websites, lijsten van websites of specifieke webpagina’s kan crawlen om u een complete analyse van hun prestaties te geven. Het zal u helpen om gebroken links, gebroken pagina’s, slechte redirects als je die hebt. Het oplossen van de meeste van deze fouten is een snelle overwinning voor zoekmarketeers.

Gratis Social Media Tools

Met zoveel mensen die deelnemen aan sociale netwerken wordt het een van de belangrijkste kanalen voor merken om voordeel uit te halen. En nu meer dan ooit, zijn uw aanwezigheid op sociale media en het beheer ervan van belang.

Mensen wenden zich tot sociale media om meer te weten te komen over bedrijven, wat ze dagelijks doen en hoe hun producten en diensten verschillen van die van concurrenten. Social media is een belangrijk onderdeel van elke uitgebreide marketingstrategie. Daarom zijn social media management marketingtools de kern geworden in marketinginstrumenten, zowel groot als klein.

Gratis Social Media Tools.

Linktr.ee

Linktr.ee maakt het mogelijk om een aangepaste link te genereren om in je Instagram-profiel op te nemen waarmee je vijf links voor één Instagram-account kunt promoten. Deze tool is gemakkelijk te gebruiken als je je Instagram bio link niet meerdere keren per dag bijwerkt.

Buffer

Buffer is een web app een complete social media management service waarmee je je berichten kunt plannen en publiceren vanaf zijn platform. We hebben het niet alleen over één of twee sociale netwerken, want met Buffer kun je al je accounts opnemen in één eenvoudig te beheren dashboard. Buffer Publish bevat Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest. Het kan ook beschikken over een Instagram Shop Grid functie voor e-commerce integratie en stelt managers in staat om concept posts te maken en te beheren. Wat betreft rapporten en analytics hebben Buffer Publish-abonnees toegang tot hun geschiedenis van posts, evenals de volledige geschiedenis van het overzichtsrapport.

Canva

Canva is onmisbaar als het gaat om gratis ontwerptools. Canva stelt gebruikers met alle niveaus in staat om afbeeldingen voor sociale media, presentaties, posters en andere visuele inhoud te maken. Deze dienst biedt u meer dan een miljoen foto’s, afbeeldingen en typografie, zodat u professionele lay-outs en verbluffende visuals kunt ontwerpen. Je kunt beginnen met een sjabloon of een volledig lege pagina, en elk gewenst ontwerp maken.

Gratis tools voor e-mailmarketing en bloggen

De marketeers van vandaag zijn misschien geen e-mail evangelisten, en beschouwen het ook niet als een “cool” instrument om met klanten in contact te komen. Toch heeft de tijd bewezen dat het een effectieve communicatiemethode is. Toch is e-mailmarketing een van de meest kosteneffectieve marketingstrategieën voor kleine bedrijven en een belangrijke communicatietactiek voor grote ondernemingen.

Zolang je het goed gebruikt, is e-mail een van de meest waardevolle en gerichte manieren om je publiek te bereiken. E-mail marketing tools zijn zeer nuttig en kosteneffectief om uw producten en diensten te stimuleren.

Free Email Marketing & Blogging Digital Marketing Tools

Mailchimp

Mailchimp een web-based e-mail marketing service. Het is een geweldig hulpmiddel voor de meeste Engelstalige gebruikers met zijn gebruiksvriendelijke reeks functies. De sjablonen helpen je om e-mailnieuwsbrieven te maken, ze te delen op sociale netwerken, te integreren met diensten die je al gebruikt en je resultaten te controleren. Het is gemakkelijk om aan de slag te gaan op het platform. Het dashboard laat de stappen heel duidelijk zien: Begin met het ontwerpen van je eerste e-mail, voeg je contacten toe en verstuur je eerste e-mail.

Of je nu een emailmarketingstrategie expert bent of een beginner, er zijn veel functies en mogelijkheden die je met MailChimp kunt doen.

Coschedule Email Subject Line Analyzer

Coschedule E-mail Subject Line Analyzer kunt u uw onderwerp lijnen en scores elk op basis van een set van statistieken om u te helpen kiezen van de beste een. Het geeft je een algemene score voor je onderwerpregel, je kunt zien waar en waarom je punten hebt verloren. Het geeft je ook nuttige tips over hoe je je onderwerptekst kunt corrigeren.

Coschedule is een krachtige tool voor elke marketing professional of zakelijke bestelling. Ook om je e-mail onderwerp te analyseren, kun je er een marketing en blog kalender aanmaken.

Headline Analyzer Tool

Headline Analyzer Tool stelt u in staat uw headlines te testen en geeft elk een score om u te helpen de beste te kiezen. Net als de tool hierboven kan hij duidelijke actiepunten voorstellen om je headline krachtiger te maken. De headline analyzer geeft verschillende cijfers voor leesbaarheid, SEO en sentiment. Het bepaalt de woorden die niet helpen om veel betekenis over te brengen en beveelt aan welke woorden je moet veranderen. Je ziet ook suggesties voor het stimuleren van SEO in je koppen.

Gratis ontwerp + andere tools

In dit soort gevallen is het niet altijd nodig om jarenlange ervaring te hebben met Photoshop, Illustrator of InDesign om designwerk van wereldklasse te maken. Er zijn honderden platforms die niet-ontwerpers kunnen gebruiken om iets respectabels te maken, zonder dat ze jaren hoeven te besteden aan vaardigheidstraining.

CuttLy

CuttLy is een eenvoudig te gebruiken linkverkorter. Links kunnen irritant zijn en het laatste wat u voor uw bedrijf nodig heeft is om uw goed ontworpen merkbeeld of post te verbinden met een URL van 230 tekens. Het omzetten van lange verwijzende URL’s in korte gemakkelijk te lezen URL’s is belangrijk en nuttig voor elke marketeer.

FreeIcons

FreeIcons is een gratis database van pictogrammen. Het is gemakkelijk te gebruiken, heeft een goede intuïtieve gebruikersinterface, en biedt een enorme bibliotheek van iconen en icon-packs. Deze dienst bevat iconen in vele stijlen, plat, kleur, zwart, lijn, etc…

Undraw

Undraw levert rechtenvrije visuals, illustraties voor social media en bloggen. Uiterst handig voor een eenvoudige website waar je gewoon een plaatje nodig hebt om een punt over te brengen. En wat unDraw zo handig maakt, is dat je auteursrechtvrije SVG-bestanden kunt downloaden. Na het downloaden van SVG-bestanden kunt u meerdere afbeeldingen bewerken, aanpassen en samenvoegen voor een aangepast ontwerp. Je kunt de illustraties ook rechtstreeks op de website in kleur beheren.

Alle gratis voorraad

All the Free Stock is een bibliotheek van alle gratis stockbeelden zodat u op één plaats kunt zoeken. Dankzij getalenteerde fotografen zijn er duizenden prachtige gratis stockfoto’s die je kunt gebruiken in je online projecten. Alle beelden op deze sites zijn vrij te gebruiken voor persoonlijke, of commerciële doeleinden.

Youtube Music

Youtube Music is een stuk royalty-vrije stock muziek of gratis stock audio voor elk digitaal project met een groot aantal categorieën. Dat klopt, het is een enorme lijst van gratis muziek voor YouTube, door YouTube, op YouTube. U kunt uw zoekopdracht specificeren door de zoekfunctie of de filters te gebruiken. Als je precies weet wat je zoekt, werken de filters voor jou. Ze groeperen de muziek in Genre, Stemming, Instrument, Duur en Attributie.

FileZigZag

FileZigZag is een gratis online documentconverter die de meeste gangbare documenten, spreadsheets en andere soortgelijke formaten kan transformeren. U zult het leuk vinden hoe gebruiksvriendelijk FileZigZag is, en ook kan het grote documentbestanden omzetten. Deze omzettingsdienst kan worden gebruikt vanuit elke webbrowser op elk besturingssysteem.

HubSpot Maak Mijn Persona

“Make My Persona” tool ontworpen om u te helpen met het persona building en visualisatie proces. Het biedt aan om een buyer persona profiel te creëren dat uw marketing team en het hele bedrijf kan gebruiken om te marketen, te verkopen en betere service te verlenen De site leidt u vervolgens automatisch door een reeks vragen die de basis van uw persona identificeert. In plaats van te moeten kiezen en sorteren wat voor informatie je nodig hebt, basisprofielen voor een persona aan te maken en te worstelen met het ontwerp, heeft Hubspot het grotendeels allemaal voor je gedaan.

Wrapping Up: Digitale Marketing Tools 2023

Wat uw digitale marketingstrategie en -tactieken ook zijn, er zijn tal van tools die uw werk efficiënter en gemakkelijker maken – van planning tot planning en publicatie. Kies de tools die het beste bij u passen en boek resultaten voor uw bedrijf en carrière.

Natuurlijk zijn er genoeg andere digitale marketingtools en -diensten die je kunnen helpen bij bepaalde specifieke taken. Welke andere digitale marketing tools gebruik je? Is er iets waarvan je zou willen dat het gemaakt zou worden dat nog niet bestaat? Laat het me weten in de reacties hieronder.

Nieuwste vanaf Blog