Cross-Marketing en hoe het te implementeren

21 minuten gelezen

Crossmarketing. Klanten hebben tegenwoordig meer kanalen dan ooit om met uw bedrijf in contact te komen, en ze zullen waarschijnlijk via veel verschillende kanalen contact met u opnemen voordat ze converteren. Het kan gaan om sociale media, artikelen, blogberichten, tv-advertenties, online advertenties en andere. Om te winnen in een competitie in de huidige markt, moet je klaar zijn om jezelf te presenteren aan klanten op de juiste momenten op alle kanalen die je klanten gebruiken.

Of anders kunnen uw concurrenten u voor zijn. Bovendien wilt u dat uw marketingactiviteiten op alle kanalen samenkomen om een naadloze klantreis te ondersteunen. Hoe kunt u aan deze behoeften voldoen en een effectieve marketingstrategie creëren die over alle platforms heen werkt? De juiste keuze is cross-marketing. Laten we in deze post bespreken wat cross-marketing inhoudt en enkele voorbeelden van cross-marketing bespreken om u te helpen effectievere marketingstrategieën te creëren.

Wat is een Cross Marketing?

Cross-channelmarketing is een klantgerichte digitale marketingmethode die door marketingexperts over de hele wereld wordt gebruikt om een eenduidige ervaring te bieden via alle betaalde, owned, earned media en digitale ervaringen op verschillende platforms.

Het is een krachtige manier om een marketingstrategie te creëren en gegevens en analyses te implementeren om multi-channel customer journeys te creëren om uw doelen te bereiken.

Het doel van uw cross-channel marketingsysteem moet zijn het publiek via verschillende kanalen een overtuigend merkverhaal te vertellen. U moet dit op een voor iedereen unieke manier doen en tegelijkertijd zorgen voor betrokkenheid van de gebruiker. Uw verhaal moet worden aangepast aan de verschillende platforms. Dat betekent dat je niet elk kanaal kunt dupliceren en publiceren met exact dezelfde inhoud of post. Terwijl op het ene kanaal een video (denk aan sociale media) geschikter is, is een ander platform gemaakt voor tips van iets dat een complete boodschap overbrengt, zoals op een blog. Zoek uit welke functies en benaderingen goed werken en je krijgt een succesvolle cross-channelmarketingstrategie.

Voordelen van crossmarketing

Er zijn verschillende voor- en nadelen van cross-channelmarketing die marketeers moeten kennen voordat ze deze methode gebruiken.

Pros van cross-channelmarketing

• Extensieve publiekscommunicatie. Met deze techniek kunt u uw potentiële klanten bereiken via verschillende platforms, afhankelijk van hun voorkeuren. U kunt uw advertenties op sociale kanalen publiceren om de juiste boodschap aan het publiek te richten of zelfs betaalde reclame gebruiken om uw concurrenten voor te zijn.
  • . .
  • Regelmatige berichten. Door de cross-marketing aanpak kunt u regelmatig merkgerelateerde berichten naar uw klanten blijven sturen. Het kan vervelend worden voor uw klanten als ze in korte tijd veel berichten over uw aanbiedingen krijgen. U moet de juiste e-mail- of sms-marketingstrategie creëren om hen te bereiken.
  • .
  • Brand awareness. Met crossmediale marketing brengt u uw product niet alleen op de markt, maar bouwt u ook aan de bekendheid ervan. Uw volgers of websitebezoekers overtuigen om uw product te kopen met alleen uw eerste marketing touchpoint is niet eenvoudig, want u moet meer touchpoints verzamelen om hen te transformeren in potentiële kopers.

Cons Of Cross Marketing

• Tijdrovend. Het is niet altijd mogelijk om alle mogelijke platforms te synchroniseren, dus je moet ze allemaal handmatig blijven updaten over wijzigingen in prijzen of aanbiedingen. Je zou in de war kunnen raken over de producten en aanbiedingen.
  • .
  • Duur platform. Naarmate u meer marketingkanalen gebruikt, zijn er meer middelen nodig die uw budget kunnen overstijgen. Sommige kanalen vergen veel aandacht en inspanning om soepel te werken.
  • Mislukte Klantenbeheer. Net als de kanalen zijn ook de klanten wijd verspreid en nauwelijks te bereiken, wat betekent dat als u niet in staat bent om tijdig aan de behoeften van uw klant te voldoen, u uw reputatie en relatie met hen in gevaar brengt.

Om deze strategie succesvol uit te voeren moet je enkele tips gebruiken om ze in gang te zetten. Enkele richtlijnen die u kunt volgen zijn het toewijzen van de kanalen aan verschillende afdelingen en het organiseren van een geïntegreerd marketingteam, zodat er een duidelijk begrip is onder het personeel en zij zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheden. Een multi-channel platform waar elke bezoeker even goed bediend wordt en waardevolle diensten ontvangt zou hun prioriteit moeten zijn.

Tips voor het bouwen van succesvolle Cross Marketing Campagnes

Het belangrijkste doel van cross-channelmarketing is bezoekers een gepersonaliseerde en aantrekkelijke ervaring te bieden. Houd deze tips in gedachten bij het opzetten van een cross-marketingcampagne:

1. Gebruik gegevensgestuurde besluitvorming

Om een succesvolle campagne te ontwikkelen, moeten bedrijven datagestuurd te werk gaan. Ze moeten bepalen wie hun doelgroep is, welke kanalen ze vaak gebruiken en op welke berichten ze reageren. Gegevens van hoge kwaliteit, verzameld op meerdere platforms, bieden u trends en gedragspatronen die kunnen worden gebruikt om de voorkeuren en beslissingen van uw publiek te begrijpen.

2. Bouw Buyer Personas met geaggregeerde gegevens en gegevens op persoonsniveau

Uitgebreide kopersportretten kunnen helpen de motivatie en winkelgewoonten van uw doelgroep te achterhalen, en een beter beeld te krijgen van waar en met wie ze zich al inlaten. Door klantgegevens op zowel geaggregeerd als persoonsniveau te combineren, kunt u patronen en overeenkomsten tussen groepen ontdekken, waardoor u uw publiek in segmenten kunt verdelen. Deze informatie kan vervolgens worden gebruikt om de meest relevante cross-channelmarketingoplossingen en -berichten te vinden en uw doelen te bereiken.

3. Gebruik media die elkaar aanvullen

Wanneer u kanalen voor cross-channelmarketing kiest en definieert, moet u streng en selectief zijn. Bepaalde kanalen werken beter samen dan andere. Probeer alle kanalen te synchroniseren via welke uw publiek het meest betrokken is bij uw bedrijf.

Je kunt je klanten bijvoorbeeld vragen om een welkomstkorting te krijgen via je app of URL’s opnemen in e-mails of posts.

Gemeenschappelijke media die elkaar aanvullen zijn:

• Retailwinkel/Mobiel
  • TV/Mobiel
  • Radio/Mobiel
  • Computer/TV
  • Computer/Mobiel
  • Computer/Radio

4. Gebruik de juiste marketingtechnologie

Sterke analytics is wat ons bruikbare gegevens geeft over de voorkeuren van de klant, dus het is van cruciaal belang dat u een marketingtechnologie kiest die nauwkeurige, hoogwaardige gegevens verzamelt. Automatisering is een andere kernfunctie die moet worden gebruikt bij het bepalen van de tool die het beste bij de behoeften van uw bedrijf past. Met de juiste cross-channelmarketingoplossingen kunnen marketeers een beter inzicht krijgen in hun doelgroep. Marketingmethoden moeten de marketeers onder andere in staat stellen om te optimaliseren:

• Wanneer ze advertenties tonen,
  • Welke kanalen ze gebruiken om hun advertenties op uit te voeren,
  • De berichten die ze gebruiken om te communiceren met hun doelgroep.

Een effectief marketingteam moet de communicatie stroomlijnen en helpen om een consistent klanttraject op te bouwen waarbij de kanalen en boodschappen worden geïdentificeerd en gebruikt waarmee uw doelgroep de meeste interactie heeft.

5. Lijn inhoud uit met een specifieke kopersreis

Elke klantreis is anders, en elke klant moet op een andere gepersonaliseerde manier worden voorbereid. Hiermee bedoel ik het ontwerpen van content specifiek voor prospects op basis van hun winkelgewoonten. Bijgevolg moet uw contentstrategie zo worden opgesteld dat ze goed aansluit bij de journeys van alle kopers.

Als een klant bijvoorbeeld zijn winkelwagentje verlaat, kun je een e-mail of melding in de app sturen die hem een korting aanbiedt. Hetzelfde geldt voor degenen die uw producten kopen, u kunt hen een bedankmail sturen. Op deze manier gaan ze zich bezighouden met je content op verschillende platforms en volgen ze de actie die je wilt.

6. Optimaliseer voortdurend meerdere KPI’s

De hint om succesvolle campagnes te maken is om activiteiten uit het verleden te analyseren en de geleerde lessen toe te passen op toekomstige strategieën. Campagnes moeten voortdurend worden aangepast voor meerdere key performance indicators (KPI’s) in de hele marketing funnel. De ontvangen informatie kan marketingteams belangrijke inzichten verschaffen in de ROI van marketing, waardoor ze de juiste oplossingen kunnen vinden over hoe campagnes in de toekomst verder kunnen worden geoptimaliseerd.

7. Verenig uw gegevens

Een uniforme marketingmeetaanpak stelt een marketingteam in staat om een uitgebreid overzicht te maken van elk kanaal en elke campagne, hoe ze elkaar beïnvloeden en hun totale resultaat op het stimuleren van conversies. Door met al deze factoren rekening te houden, kunnen bedrijven het effect van elke campagne op het stimuleren van conversies beter begrijpen. Dit geeft een nauwkeuriger beeld van alle marketingcampagnes en hoe ze samenwerken en elkaar beïnvloeden, waardoor marketeers het meeste uit hun budget kunnen halen en ineffectieve advertenties kunnen vermijden.

U moet ook nagaan welke blogberichten ze hebben gelezen, welke social media-campagnes ze leuk vonden en waarmee ze zich hebben beziggehouden, en de communicatie die uw klantenserviceteam met hen heeft gehad.

8. Test met controlegroepen

Een controlegroep is eigenlijk een groep gebruikers die uw advertenties uit uw marketingcampagnes niet hebben gezien. Denk aan het analyseren van verschillende testgroepen waarop geen cross-marketing is gericht om de efficiëntie van je marketingcampagnes te beoordelen.

Ze kunnen worden gebruikt om het effect van engagement campagnes te beoordelen om te begrijpen welke marketing campagne beter werkt en welke veranderingen nodig heeft.

Controlegroepen vertellen marketeers ook of ze een marketingcampagne helemaal niet meer moeten gebruiken voor een specifiek segment consumenten en die consumenten gewoon hun gebruikelijke pad moeten laten volgen.

9. Integreer uw ontdekkingen

Het lanceren van sterke cross-marketingcampagnes is één stap, maar het analyseren van hun inzichten kan uw marketingstrategie drastisch veranderen. Koppel uw inzichten uit uw marketingcampagnes aan elkaar om een soepele ervaring te creëren.

Stel jezelf vragen als:

• Synchroniseert mijn social media strategie met mijn webstrategie?
  • Zendt mijn campagne dezelfde boodschap uit op verschillende platforms?
  • Gebruik ik de juiste targeting voor het juiste publiek op elk kanaal?
  • Is X social media platform beter dan Y website?

Wanneer alle kanalen goed op elkaar zijn afgestemd, zal de klantervaring het beste zijn. Uw klanten zullen weten wat ze kunnen verwachten elke keer dat ze met uw merk in contact komen en ze zullen gretig naar uw bedrijf komen.

Drie Cross Marketing voorbeelden om je te inspireren

Nu gaan we terug om te zien hoe de grote bedrijven het implementeren.

M&M’s cross-marketing

Het eerste cross-marketing voorbeeld komt van M&M’s. Het snoepmerk lanceerde een tv-spot tijdens Super Bowl LV en hield dezelfde campagne op sociale media, waarbij traditionele en digitale kanalen werden samengevoegd. De advertentie, getiteld “Come Together”, toont het publiek dat sorry zegt voor hun sociale faux pas met M&M’s. Bekijk het hier:

Met het gebruik van een traditionele tv-spot kon M&M’s een groter publiek bereiken, vooral omdat de spot werd vertoond tijdens het grootste tv-programma van het jaar. Het merk gebruikte de advertentie ook om de betrokkenheid op zijn sociale kanalen te vergroten. Dankzij deze cross-channelmarketingactiviteiten kon M&M’s de populariteit van zowel de tv-advertenties als de sociale media vergroten.

M&M’s bood ook aan verschillende hashtags te gebruiken die bij de advertentie hoorden, #MMSTogether en #BetterWithMMS. Zij motiveerde haar volgers om de hashtags te gebruiken en deze te gebruiken in de posts in verband met hun campagne en de Super Bowl. M&M’s publiceerde ze gedurende de hele wedstrijd op social, waardoor volgers betrokken bleven. Het gebruik van een traditionele tv-reclame stelde M&M’s in staat om een breed publiek te bereiken en stelde M&M’s in staat om hun positie op zowel tv- als sociale mediakanalen te versterken.

Topshop cross-marketing

Topshop gebruikte digitale billboards in het Verenigd Koninkrijk tijdens de London Fashion Week om reclame te maken voor haar nieuwste catalogus. Het bedrijf synchroniseerde de advertenties met zijn Twitter-gegevens, dus wanneer volgers de hashtag #LFW gebruikten, toonde het billboard de tweet en een relevant item uit de catalogus.

De advertenties werden bovendien allemaal binnen tien minuten van de winkels van Topshop geplaatst, zodat kijkers die geïnteresseerd waren meteen hun winkel konden bezoeken en de gewenste items konden kopen. Het merk verdiende een omzetstijging van 75% voor de kleding in verband met de hashtag #LFW.

Afbeelding: Stackla

Starbucks

Met behulp van zijn app heeft Starbucks offline en online ervaringen gecombineerd. Met behulp van een reinforcement learning-platform beloont de app fans voor hun aankopen en biedt zelfs gepersonaliseerde aanbevelingen op basis van hun koopgedrag. Gebruikers krijgen ook pushmeldingen voor een korting of andere aanbiedingen van het merk, wat resulteert in meer voetverkeer.

Door een geïntegreerde ervaring begroet Starbucks zijn klanten waar ze op bijna elk moment zijn. AI-marketing heeft gezorgd voor consumenteninzichten die niet alleen gedrag leren maar ook voorspellen. In real-time kunnen klanten hun kaart direct vanaf hun telefoon controleren en herladen, waardoor het voor klanten zo eenvoudig mogelijk is om overal en altijd te kopen.

Conclusie

Door de gegevensinzichten van uw marketingcampagnes te gebruiken, kunt u consequent verbeteringen aanbrengen om ervoor te zorgen dat uw cross-channelmarketingstrategie goede echte resultaten oplevert. Een cross-marketingstrategie is een succesvolle en geavanceerde manier om uw publiek te bereiken. Van het vergroten van de naamsbekendheid tot het genereren van leads en het stimuleren van een hogere omzet, een sterke cross-channel marketingstrategie helpt u bij alles.

U moet ervoor zorgen dat uw inhoud en klantenservice goed zijn afgestemd op elk kanaal om uw publiek een soepele boodschap te bieden. Test uw strategie met controlegroepen en verbeter ze tot ze de beste resultaten oplevert.

FAQ: Cross Marketing

Wat is cross-selling in marketing?

Cross-selling is het proces waarbij klanten worden gemotiveerd om producten te kopen of diensten te bestellen naast de oorspronkelijke artikelen die zij wilden kopen. Nadat een klant een artikel aan zijn winkelwagentje heeft toegevoegd of het afrekenproces heeft gestart, laat hij het bedrijf impliciet weten dat hij een actieve klant is en wil kopen. Op dit punt van de koperscyclus zullen bedrijven vaak een cross-sell toepassen door een gratis artikel voor te stellen of door een korting aan te bieden als beide samen worden gekocht. Aangezien de meeste klanten bij deze stap toch al klaar zijn om te kopen, is de kans groter dat ze op het laatste moment een impulsaankoop doen.

Wat is cross-channel marketing?

Met cross-channelmarketing kunnen bedrijven klanten bereiken via verschillende platforms, waaronder e-mail, web, mobiel, apps, sms, billboards, callcenter, offline, in de winkel en direct mail. Het doel van cross-channelmarketing is niet alleen om nieuwe klanten te krijgen, maar om de communicatie met klanten voort te zetten via de kanalen die zij gebruiken gedurende alle stappen van de klantlevenscyclus – van acquisitie tot loyaliteit en retentie. Marketeers moeten ervoor zorgen dat ze cross-channelactiviteiten kunnen lanceren die relevant zijn voor het punt waarop de klant zich in de koopfase bevindt.

Wat is cross-marketing?

Crossmediale marketing is de nieuwe techniek voor marketingteams. Moderne klanten doen hun aankopen op verschillende apparaten, zowel online als in de winkel, en beginnen vaak met winkelen via de ene methode en komen terug met winkelen via een andere. Dat betekent dat marketeers een relevante en naadloze ervaring voor hun klanten moeten creëren om mee te dingen naar de verkoop.

Cross marketing is een mix van verschillende marketingkanalen om een meer verenigde klantervaring te creëren voor de doelgroep. Platforms moeten samenwerken om een consistente boodschap over te brengen die van de ene naar de andere leidt. Door op verschillende touchpoints met klanten in gesprek te gaan, kunnen marketeers gebruikmaken van people-based marketing om hun buyer persona te beschrijven die helpt de klantervaring te personaliseren en loyaliteit op te bouwen.

Nieuwste vanaf Blog