30 Beste crowdfunding-sites om geld in te zamelen in 2023 + Gratis PDF

9 minuten gelezen

Crowdfunding is een manier om geld in te zamelen bij een groot aantal mensen. Grote groepen mensen bundelen kleine individuele investeringen om het kapitaal te verschaffen dat nodig is om een bedrijf of project van de grond te krijgen. Individuen, goede doelen of bedrijven kunnen een campagne opzetten voor specifieke doelen en iedereen kan bijdragen.

Het spreekt voor zich. Crowd betekent ieder mens, en funding betekent geld krijgen om je eigen project te financieren. Dus crowdfunding is eigenlijk het verkrijgen van fondsen voor je projecten van de crowd.

In elk crowdfunding platform moet je een campagne aanmaken, en mensen of investeerders kunnen een donatie of investering doen in je campagne. Elk platform heeft dezelfde flow, maar alleen de categorie en industrie zijn verschillend voor het werven van fondsen.

Er zijn verschillende websites beschikbaar om een campagne te starten, zoals Kickstarter, GoFundMe. In deze post hebben we de populairste fondsenwervingsplatforms laten zien.

P.s. Zorg ervoor dat je project niet klote is!

30 Crowdfunding Sites Gratis PDF

Download deze gratis PDF met een enorme lijst van crowdfunding platforms (30 websites). En bekijk onze gedetailleerde gids over hoe u promoot uw crowdfundingcampagne.

Beste Crowdfunding Platforms van 2023 Overzicht

Indiegogo

Indiegogo biedt verschillende financieringsopties zoals flexibele financiering, wat betekent dat zelfs als je je financieringsdoel niet haalt, je toegang hebt tot het geld. Je kunt ook onderhandelen over deals met Indiegogo en vragen om bepaalde dingen, zoals vermelding in de lijst enz.

Indiegogo geeft geen duidelijke statistieken over welke industrieën het beter doen. Maar volgens waarnemingen van derden doen tech- en hardwareproducten het meestal beter. Denk aan SSD, huishoudelijke apparaten, laptopapparatuur, andere gadgets en e-bikes. Indiegogo’s publiek is meer gericht op functionaliteit.

Indiegogo gebruikt Stripe voor debet- en kredietkaarten, maar ze accepteren ook betalingen via Apple Pay en Google Pay (hoewel de dekking per land kan verschillen).

Indiegogo ondersteunt Facebook Pixel, Google Ads en Google Analytics (UA). U kunt uw remarketingstrategieën dus zeker aan het werk zetten.

Prijs: 5% Platformkosten met extra 3-5% verwerkingskosten van derden op opgehaalde fondsen.

Website: https://www.indiegogo.com

Doelgroep.  Beste voor  integratie met Google en Meta

Kickstarter

Op Kickstarter zijn de meest succesvolle volledig gefinancierde projecten in: muziek en films, bordspellen, productontwerp, mode en reisuitrusting. Kickstarter is een meer creatief en ontwerpgericht platform.

Kickstarter accepteert toezeggingen van debet- en kredietkaarten via Stripe. Ze accepteren Visa, MasterCard of American Express voor Amerikaanse en internationale betalingen en Discover UnionPay en JCB kaarten voor alleen Amerikaanse betalingen.

Kickstarter ondersteunt Google Analytics (UA). Als je van plan bent Facebook Pixel te gebruiken, heb je pech. Er is geen directe integratie tussen de platforms. Maar er zijn strategieën en workarounds die bureaus zoals Funderce gebruiken.

Prijs. 5% Platformkosten bovenop 3-5% verwerkingskosten per transactie.

Website: https://www.kickstarter.com/

Doelgroep. Het beste voor kunstenaars en ontwerpers

SeedInvest

SeedInvest is een toonaangevend equity crowdfunding platform dat venture capital en angel investing stroomlijnt. SeedInvest is een equity-based crowdfunding platform dat geaccrediteerde investeerders verbindt met startups die financiering zoeken

Prijs. SeedInvest neemt een deel van het opgehaalde geld. Dit percentage bestaat uit 5% plaatsingskosten en 5% equity fee.

Website: https://www.seedinvest.com/

Doelgroep. Beste voor startup financiering

Patreon

Patreon is een platform waarmee fans of “patrons” makers kunnen betalen voor hun werk. … Via Patreon stellen deze makers extraatjes en niveaus in voor mecenassen, waarbij ze exclusieve inhoud en toegang tot hun werk aanbieden in ruil voor financiële steun. Zoals een doorlopende Kickstarter, stelt Patreon makers in staat hun werk te crowdfunden.

Dit is hoe het werkt:

1. Artiesten maken een Patreon pagina aan en nodigen hun publiek uit om lid te worden.
  2. Een individu kan beslissen of hij de artiest wil aanmoedigen, en bepaalt vaak zelf hoeveel hij per maand wil betalen. Het kan ook per content release zijn. Zodra ze geld sturen, worden ze “patrons”
  3. .
  4. De kunstenaar creëert originele inhoud of andere soorten extraatjes voor zijn begunstigers. De perks en content zijn soms afhankelijk van het geldbedrag. Een voorbeeld van een perk kan zijn dat je een voorverkoopkaartje krijgt voor de komende shows van de artiest.

Prijs. Lite plan – 5% platformkosten, Pro plan – 8% platformkosten, Premium plan – 12% kosten plus. Verwerkingskosten van 2,9% zijn ook van toepassing.

Website: https://www.patreon.com/

Doelgroep. Het beste voor onafhankelijke makers op platforms als YouTube

Crowd Supply

Crowd Supply is een crowdfunding platform gericht op nieuwe productontwikkelingsprojecten. Het platform ondersteunt campagnes, pre-orders (zodra een campagne succesvol is gefinancierd), en e-commerce verkoop van voltooide, volledig geproduceerde producten

Prijs. Standaardplan – 5% van de brutoverkoop, aangepast plan variërend van 6-15% van de brutoverkoop.

Website. https://www.crowdsupply.com/

Doelgroep. Het beste voor de financiering en verkoop van hardware projecten

Mightycause

Mightycause is een alles-in-één fondsenwervingsplatform voor non-profit fondsenwerving, donateursbeheer, marketing, peer-to-peer fondsenwerving en meer. Gebruikers kunnen geld inzamelen voor individuen, goede doelen, teams, evenementen en meer. De belangrijkste functies zijn ledenbeheer, leaderboards, sjablonen voor fondsenwerving en beheer van terugkerende donaties.

Prijs: 1,2% verwerkingskosten plus 29 cent per transactie. $99 per maand voor extra marketing- en brandingfuncties.

Website: https://www.mightycause.com/

Doelgroep: Het meest geschikt voor fondsenwerving voor ondernemingen zonder winstoogmerk

Fondsenwerving

Fundly is vrij gemakkelijk en eenvoudig te gebruiken en is een krachtig hulpmiddel – plus, het is in de cloud (dus overal toegankelijk). Het is heel gemakkelijk om een inzamelingsactie op te zetten en deze met veel mensen te delen. Er zijn veel nuttige hulpmiddelen beschikbaar op de website en de klantenondersteuning is echt goed.

Prijs: 4,9% platformkosten met 2,9% creditcardverwerkingskosten en .30 USD per transactie.

Website: https://fundly.com/

Doelgroep. Het beste voor snel geld opnemen

GoGetFunding

Go Get Funding is een persoonlijke website voor fondsenwerving. De dienst laat alle soorten fondsenwervers toe en geeft een crowdfunding gevoel door middel van profielpagina’s van leden, activiteitenstromen en meer. De betaling aan fondsenwervers wordt afgehandeld door PayPal.

Prijs: 4% platformkosten

Website: https://gogetfunding.com/

Doelgroep: Het beste voor wereldwijde fondsenwerving

Experiment

Experiment, voorheen Microryza geheten, is een Amerikaanse website voor crowdfunding op wetenschap gebaseerde onderzoeksprojecten. Onderzoekers kunnen hun onderzoeksprojecten plaatsen om toezeggingen te vragen

Prijs. Platformkosten – 8% van het opgehaalde geld, met 3-5% verwerkingskosten.

Website. https://experiment.com/

Doelgroep. Het beste voor de financiering van wetenschappelijk onderzoek en ontdekkingen

StartEngine

StartEngine is een equity crowdfunding platform met meer dan 250.000 investeerders. Zij kunnen een startend bedrijf helpen om tot 5 miljoen in een Reg CF-campagne en tot 75 miljoen in een Reg A-campagne op te halen.

Prijs. 3,5% transactiekosten

Website https://www.startengine.com/

Doelgroep. Het beste voor beleggers die geld willen investeren

CircleUp

CircleUp is een investeringsplatform dat kapitaal en middelen verstrekt aan innovatieve, beginnende consumentenmerken met een moderne, schaalbare benadering van particuliere markten.

Prijs. Afhankelijk van financieringsbehoefte

Website: https://circleup.com/

Doelgroep. Het meest geschikt voor equity-based crowdfunding

Fundable

Fundable is een crowdfunding platform dat zich uitsluitend richt op het helpen van ondernemers en startups bij het vinden van financiering.

Prijs: $179/maand voor fondsenwerving. Het op beloning gebaseerde programma brengt een verwerkingsvergoeding van $3,5 met $.30 per transactie met zich mee.

Website: http://www.fundable.com/

Doelgroep: Beste voor de verkoop van producten en koopwaar

Nieuwste vanaf Blog