Brand Advocacy: Hoe kan uw bedrijf daarvan profiteren?

19 minuten gelezen
Brand Advocacy

U kunt elk type merk opbouwen, er zijn veel manieren waarop een slim brand advocacy-programma u aanzienlijke voordelen kan opleveren. Het werkt aan het betrekken van klanten en het aanmoedigen van hen om uw merk te ondersteunen en aan te bevelen op de markt. We gaan kijken naar de definitie van brand advocacy, de voordelen ervan en professionele tips over hoe je van klanten brand advocates kunt maken.

Een succesvolle marketingstrategie is niet alleen gebaseerd op een hoge ROI en conversies. Moderne merken moeten een emotionele band met hun klanten opbouwen en de innerlijke cultuur van het merk met hen delen. In dat geval kunnen klanten deel gaan uitmaken van het team van een merk en zich opwerpen als pleitbezorgers van het merk.

Brand Advocacy Definitie

Brand advocacy is een efficiënte manier om je naamsbekendheid te vergroten. Het is de manier waarop veel bedrijven veel nieuwe leads genereren, nieuwe klanten sluiten en sollicitanten aantrekken.

De definitie van brand advocacy is eenvoudig: het is een term die wordt gebruikt voor het beschrijven van verschillende acties van klanten, fans of willekeurige mensen die dol zijn op je merk en je graag willen steunen door producten/diensten te promoten bij nieuwe prospects.

Zodra u uw eerste brand advocacy programma start, maakt u uw bedrijf zichtbaar en aantrekkelijker voor een grotere doelgroep. Het is een slimme manier om naamsbekendheid op te bouwen en tegelijkertijd de kosten, die meestal geassocieerd worden met old-school marketingcampagnes, te elimineren. Het is tijd om waarde toe te voegen aan uw bedrijf en de reputatie ervan te verbeteren.

Wat zijn de voordelen van Brand Advocacy

• Wat zijn de voordelen van Brand Advocacy?
  • Uw merk kan vertrouwen opbouwen door verwijzingen/aanbevelingen te delen, unieke en opvallende inhoud te schrijven, of storefronts samen te stellen.
  • De reputatie van uw bedrijf wordt verbeterd. Brand advocacy zal uw bedrijf positief beïnvloeden door het plaatsen van positieve feedback op social media accounts.

Brand Advocates: Wie ze zijn

Brand advocates kunnen klanten, bloggers, werknemers, familieleden of vrienden zijn. Die mensen delen de bedrijfscultuur, de waarden en de missie van het merk. Ze houden van het product of de dienst die ze van een bedrijf krijgen en delen graag hun positieve ervaring met hun publiek.

Ted Rubin, de bekende social marketing strateeg, noemt de relaties tussen merken en hun klanten een hoeksteen van goede marketing. Hij introduceerde de term Return on Relationships (ROR), naar analogie van ROI. Het is de waarde die een merk krijgt door sterke, op vertrouwen gebaseerde relaties met zijn klanten op te bouwen. Tegenwoordig kosten deze niet-materiële tekenen van betrouwbaarheid van een merk meer dan het geld dat je betaalt voor reclame.

Het wordt winstgevend voor beide partijen. Klanten krijgen producten of diensten van hoge kwaliteit, terwijl merken gratis publiciteit en bereik voor potentiële klanten krijgen.

Power of Brand Advocates

Meer en meer studies tonen de groei aan van het vertrouwen van gewone mensen in aanbevelingen en recensies van anderen. Nielsen’s  Global Trust in Advertising report beweert dat 92% van 28.000 consumenten uit 56 landen de aanbevelingen van vrienden en familieleden vertrouwt in plaats van de traditionele vormen van reclame. Consumentenbeoordelingen op verdiende media winnen het vertrouwen van 70% van de online respondenten. Redactionele artikelen die merken publiceren op verdiende media komen op de derde plaats en winnen het vertrouwen van 58% van de consumenten.

BrightLocal-onderzoek heeft uitgewezen dat 9 van de 10 (88%) consumenten beoordelingen over lokale bedrijven lezen voordat ze een aankoop doen. Onder deze bedrijven bevinden zich hotels, vluchten, auto’s, restaurants, artsen, loodgieters, enz.

Het lijkt tegenwoordig vrij logisch dat mensen moe worden van een vals beeld van een product dat in advertenties wordt gecreëerd. Als niemand zich erover verbaast dat celebs geld krijgen voor hun promotie van dit of dat merk. Dus vertrouwen consumenten meer op de mening van gemiddelde kopers die het product getest hebben en het echt goed vonden. Volgens hetzelfde onderzoek van BrightLocal lezen klanten over het algemeen 6 tot 10 reviews voordat ze een aankoopbeslissing nemen.

“Mond-tot-mond” wordt een van de krachtigste manieren om een product, bedrijf of dienst te promoten. Dergelijke betrouwbare bronnen zoals TripAdvisor verwelkomen de beoordelingen van klanten en behandelen deze als een basis voor het opbouwen van de waardering van een merk. Mensen in de moderne wereld delen graag hun mening op sociale media. De truc is dat mensen eerder hun negatieve dan hun positieve ervaringen delen. En merken moeten alle vermeldingen online in de gaten houden en proberen van elke ervaring een goede te maken.

Tips over hoe je klanten in merkaanhangers kunt veranderen

Iedere ondernemer ziet zijn klanten graag tevreden en is tevreden als hij ze positieve dingen hoort zeggen over het bedrijf, de producten en de diensten. De positieve feedback die klanten achterlaten is essentieel voor het succes van uw bedrijf, maar u moet een proactieve houding aannemen om van tevreden klanten uw pleitbezorgers voor uw merk te maken. Het is het geheim om nog meer potentiële klanten aan te trekken. Dus hoe kan uw merk van klanten brand advocates maken? Lees verder de tips om de beste resultaten te bereiken.

Nieuwe en innovatieve diensten leveren

Uw merk moet klanten en concurrenten altijd een stap voor zijn. Doe je best om nieuwe diensten aan te bieden om hun leven te vereenvoudigen. Bied je klanten een live chat om het verkoopproces sneller te laten verlopen en breng ze op de hoogte van eventuele merkupdates.

Het aanbieden van unieke loyaliteitsprogramma’s.

Als u uw klanten loyaliteit wilt tonen, kan uw bedrijf hen een loyaliteitsprogramma aanbieden met aantrekkelijke kortingen, promoties, upgrades en gratis diensten/producten. Zorg ervoor dat ze gebaseerd zijn op de aankoopgeschiedenis van een klant. Verwelkom nieuwe klanten altijd met kortingen bij de eerste bestelling.

Aanbieden van verwijzingsprogramma’s aan klanten.

Referral programma’s richten zich op het behagen van huidige klanten en tegelijkertijd op het aantrekken van nieuwe klanten. Elke keer dat uw merkvertegenwoordiger nieuwe klanten aanbrengt, moet u hen belonen.

Klanten betrekken bij sociale media platforms

Populaire social media platforms zijn de beste plek voor uw merk om op zoek te gaan naar brand advocates. Elke keer dat je een positief commentaar ziet, kun je deze persoon beschouwen als je brand advocate. Mis nooit een kans om dergelijke personen te betrekken bij uw marketingcampagnes.

Personaliseren van ervaringen van klanten

Uw merk moet een positieve klantervaring leveren, want die telt het zwaarst voor de populariteit van uw merk. Zorg ervoor dat je klanten bij hun naam aanspreekt als je aanbiedingen doet. Als je je merk wilt vermenselijken, is het essentieel om de toon vriendelijk te houden. Behandel alle klanten met respect en speciale zorg.

Het maken van aantrekkelijke marketingaanbiedingen

U moet onderzoek doen om erachter te komen welke marketingaanbiedingen uw klanten graag willen krijgen. Dergelijke aanbiedingen moeten aantrekkelijk zijn en gebaseerd zijn op de aankoopgeschiedenis en de voorkeuren van uw klant. Vergeet niet nieuwe producten/diensten aan te bevelen of upgrades aan te bieden op reeds bekende artikelen.

Gemeenschap creëren

Start met je doelgroep. Onderzoek je social media volgers en bekijk de accounts die meestal positief over je merk spreken. Leer wat die mensen tevreden maakt over je product, en betrek die gebruikers voor een nauwere samenwerking.

Gebruikelijke tools die helpen bij het monitoren van je merkvermeldingen en andere activiteit in verband met je bedrijf:
    – Followerwonk. Een app van Moz die helpt de activiteit, locatie en algemene interesses van je Twitter volgers te volgen. Hiermee kunt u accounts van gebruikers vergelijken en uw volgers organiseren in groepen voor meer specifieke targeting;
    – ReFollow. Het helpt het juiste publiek te vinden, “verzorgt en beheert” effectief uw relaties met volgers;
    – Klout. Een van de meest populaire tools voor het delen van content op social media en het bijhouden van social media activiteiten. Het biedt ook suggesties over Twitter accounts om te volgen;
    – BuzzSumo. Geweldige dienst die helpt te identificeren welke inhoud het beste presteert en hoe het kan worden verbeterd. Het helpt ook bij het monitoren van beïnvloeders die invloed kunnen hebben op uw bedrijf;
    – Sprout Social helpt bij het volgen en meten van sociale betrokkenheid, het krijgen van berichten van volgers, het monitoren van merkvermeldingen en specifieke hashtags.

Deel de waarden van uw merk

Maak uw merk open voor uw klanten. Geef inzicht in de bedrijfscultuur en waarden. De waarden van je merk moeten duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn voor je publiek. De blogcontent, sociale accounts of publicaties op earned media moeten die waarden uitdragen. Moedig je volgers en lezers aan om je content te delen en commentaar te geven.

Uw medewerkers kunnen ook fungeren als pleitbezorgers van het merk aan boord. Aangezien mensen eerder geneigd zijn zich met individuen dan met merken in te laten, kunnen uw werknemers de brug vormen tussen uw bedrijf en uw klanten. Onderzoeken tonen aan dat mensen 3 keer meer geneigd zijn om werknemers te vertrouwen dan de CEO van het bedrijf of andere officiële vertegenwoordigers. Hier, op het PRNEWS.io Oekraïense kantoor, gebruiken we dit idee tijdens het recente IT-evenement iForum.

Vraag mensen om beoordelingen

Uit bovengenoemd onderzoek van BrightLocal blijkt dat ongeveer 9% van de klanten openstaat voor samenwerking met merken. Zij laten graag reviews achter als een merk daarom vraagt. Als je dus 100 klanten een bericht stuurt en vraagt om feedback achter te laten, zullen er misschien 10 toegeven aan je verzoek.

Brand advocates houden van aandacht voor hun eigen behoeften en persoonlijkheden. Zorg er dus voor dat hun beoordelingen worden gedeeld met je community. Vergeet niet om mensen te bedanken voor de feedback die ze achterlaten – ze besteden er hun tijd aan en waarderen het. Relaties opbouwen is naar iedereen luisteren en de behoeften van mensen beantwoorden.

Zorg voor een beloning

Het opbouwen van relaties met brand advocates is sowieso niet helemaal gratis. Maar dat betekent niet dat je letterlijk moet betalen voor reviews en commentaren, nee-nee. Kleine traktaties en aangename verrassingen zullen zeker werken. U kunt aanbieden:
    – Badges of Certificaten die een persoon kan tonen op zijn sociale media account of een website;
    – Leuke korting voor uw diensten of producten;
    – VIP-behandeling tijdens evenementen van het bedrijf (bijv. exclusieve sneak-peeks van het nieuwste product en het creatieproces ervan;
    – Uitnodiging om beta-testers te worden van een nieuw product;
    – Merkspullen zoals t-shirts, mokken, petten, etc.;
    – Backlinking naar hun berichten, profielen, etc. op uw blog artikelen of in redactionele content op andere websites.

Maak uw merkpagina meer gericht op uw klanten

Mensen delen graag hun gedachten over verschillende dingen. Maar meer nog dan dat praten ze graag over zichzelf. Maak van uw blog of social media account een vriendelijk platform waar uw klanten kunnen genieten van een echt gesprek, hun eigen interesses en verwachtingen kunnen delen.

De beste brand advocacy software kiezen

Brand advocacy software wordt vaak “Advocacy Marketing Software” genoemd. Het idee wordt veel gebruikt door veel bekende merken, wanneer zij hun klanten in staat stellen hun diensten, producten of inhoud te promoten door middel van zogenaamde “mond-tot-mond”. Door brand advocacy software te gebruiken, helpt u uw bedrijf om essentiële getuigenissen te verzamelen voor verder gebruik bij prospects.

1. Influitend

Influitive software is zeer efficiënt in het opbouwen van een community van pleitbezorgers. Dankzij zo’n community kunt u uw klanten, werknemers of zakenpartners uitnodigen om interessante uitdagingen, productrecensies, posts op sociale media-platforms, enz. te voltooien. Door het voltooien van dergelijke uitdagingen verdienen mensen privileges. Influitive software is gemakkelijk te gebruiken dankzij de rapporten en de ROI van alle activiteiten. Bovendien kan het worden geïntegreerd met uw CRM voor een betere ervaring.

1. Birdeye

Birdeye is een andere efficiënte brand advocacy software met een van de hoogste tarieven op de markt. Het heeft een positieve reputatie en talrijke feedback van gebruikers. 90.000+ bedrijven verwijzen regelmatig naar het Birdeye platform. Het is eenvoudig, ongecompliceerd en effectief in het beheren van de online reputatie van uw merk, het verbinden met prospects via digitale kanalen en het verkrijgen van positieve inzichten in klantervaringen. Als gevolg daarvan verhoogt uw bedrijf de omzet en bloeit het.

1. ReferralCandy

ReferralCandy is uitstekende verwijzingssoftware voor uw e-commerce winkel. Het helpt bij het automatiseren van het verwijzingsprogramma, het bijhouden van alle resultaten en het verminderen van het frauderisico. Er is niets moeilijks aan het aansluiten van de ReferralCandy software op e-commerce platforms, zoals Magento, Shopify, BigCommerce, enz. U kunt profiteren van het gebruik van API- en integratietools, zoals AdRoll, Google Analytics, ReCharge, enz.

De bottom line

Wanneer u van klanten pleitbezorgers voor uw merk maakt, laat u zien dat hun mening en feedback van groot belang zijn voor uw bedrijf. Dergelijke feedback helpt je om je diensten te verbeteren en de ervaring van klanten een boost te geven. Moedig klanten altijd aan om commentaar te schrijven op sociale kanalen en wees niet verlegen om hun gevoelens over je merk te uiten. Vergeet niet dat uw tevreden klanten uw beste troef zijn.

De strategie van ROR gaat niet over de advertentie. Het gaat om het opbouwen van relaties en het voeden van een emotionele band met je merk. Richt u meer op de behoeften en wensen van uw klant. Behandel user-generated content met zorg en oprechte interesse en mensen zullen je merk meer vertrouwen.

Brand Advocacy FAQs

Wat is een brand advocate?

Hoe meet je brand advocacy?

De beste manier om uw brand advocacy te meten is door het evalueren van de shares van uw landingspagina, allerlei positieve vermeldingen op sociale media platforms, gebruik van hashtags van marketingcampagnes, enz.

Hoe word je een advocate of merkambassadeur?

Iedere klant kan een brand advocate/ambassador worden door de content van het merk te verspreiden, de bedrijfsboodschap online te delen en oprechte reviews achter te laten op social media platforms.

Opslaan op Pinterest

U kunt deze pagina opslaan op uw Pinterest bord voor later.

Brand Advocacy: How Can Your Business Benefit?

Nieuwste vanaf Blog