Hva er et O-visum i USA? Typer, krav og søknadsprosess for O-1-visum

17 min lest
Hva er et O-visum i USA?

Hva er et O-visum?

For et stort antall eksperter fra forskjellige felt som ønsker å jobbe i USA, er en stor utfordring som er veldig vanskelig å overvinne. Med ubegrensede muligheter, høye lønninger, helsetjenester og friheten til å gjøre nesten hva du vil, er USA virkelig en drøm for mange. For fagpersoner med dyp kunnskap innen et bestemt arbeidsfelt vil et svar på spørsmålet «Hva er O-visum i USA?» være veldig nyttig. Denne visumtypen har vist seg å være mer fordelaktig enn andre visum – spesielt siden O-visumet tillater enkeltpersoner og deres pårørende å oppholde seg i USA i opptil tre år om gangen.

Det er noen ganger vanskelig for ikke-bosatte å finne ut hvor de skal starte reisen for å starte et nytt liv i USA. Hvis du noen gang trengte motivasjonen til å være den beste innen ditt ferdighetsfelt, kan det å få et O-visum og en ny start i USA være det. I denne artikkelen beskriver jeg detaljer om O-visumet og hvordan du søker, la oss begynne.

Hva er et O-visum i USA?

Hva er et O-visum i USA? Hva er O-visum i USA?
  1. Innledende eller primære kriterier – eller kriterier som ikke er basert på sanne fakta, for eksempel om søkeren har en olympisk gullmedalje eller har gitt ut en bok.
  2. Kriterier som ikke er basert på sanne fakta
  3. Uttalelsene ble skrevet av eksperter (journalister), som ikke er innenfor mottakerens innflytelseskrets, noe som betyr at de er eksperter som kan se på de primære bevisene for å avgjøre om søkeren oppfyller de nødvendige ferdighetene og kravene.
  4. Bevis overbevisende i vitenskapelige kriterier (innledende eller primære) ELLER ekspertuttalelsene..
Til slutt, for å starte prosessen med å søke om et O-1-visum, må enkeltpersoner allerede ha blitt tilbudt en jobb av en amerikansk arbeidsgiver. Dette tilbudet trenger imidlertid ikke å være signert av begge parter for å etablere i tilfelle en muntlig avtale.

Søke om et O-1A-visum

Som en påminnelse er O-1A-visumet først og fremst ment for personer som søker innen vitenskap, utdanning, næringsliv eller idrett, og kravene er derfor skreddersydd for disse feltene. Derfor må søkere først fremlegge bevis på at de har mottatt en stor, internasjonalt anerkjent pris – som Nobelprisen eller en olympisk medalje. Hvis de ikke kan gjøre det, må de oppfylle tre av de følgende kriteriene:

1. mottakeren har mottatt nasjonale eller internasjonale utmerkelser eller priser for fremragende innsats på sitt felt.

2. de er medlem av foreninger hvis medlemskap krever fremragende prestasjoner, bedømt av nasjonalt eller internasjonalt anerkjente eksperter på den enkeltes spesifikke felt. For å kvalifisere under O-1-kravene må sammenslutningen(e) være et minimumskrav for å bli medlem av sammenslutningen.

3. personens arbeid fra sitt spesifikke fagområde har blitt omtalt i profesjonelle og troverdige fagtidsskrifter og/eller større medier.

4. Søkeren har i en eller annen egenskap bedømt andre i samme eller et nært beslektet felt.

5. søkeren har artikler eller bøker publisert i bemerkelsesverdige fagpublikasjoner. US Immigration Service ønsker å se stykker som er vitenskapelige eller tekniske som en artikkel eller bok, så blogger vil ikke fungere.

6. søkeren har kommet med originale vitenskapelige, akademiske eller forretningsmessige bidrag av stor betydning på sitt respektive felt.

7. søkeren har tjenestegjort i en ledende stilling for høyt ansette organisasjoner eller institusjoner.

8. de mottar høy lønn for sine kvalifiserte tjenester.

Jo flere kriterier du kan bevise at du oppfyller, jo mer sannsynlig er det at du blir godkjent.

Ingen bekymringer, hvis noen av prestasjonene dine ikke ble presentert for et bredt publikum, kan du rette opp denne situasjonen. Et av alternativene er en PRnews-tjeneste. Den inneholder en imponerende katalog over troverdige medier, der du kan kontakte journalister direkte, som vil vurdere arbeidet ditt og publisere artikler om dine meritter.

Med ekstraordinære evner innen kunst, ikke inkludert film- eller TV-industrien:

Med ekstraordinære evner innen kunst, ikke inkludert film- eller TV-industrien

Hvis du ikke søker om et O-1B-visum som noen med eksepsjonelt talent innen TV- eller filmindustrien, må du holde deg til følgende kriterier.

For å få et O1-B-visum må en person vise bevis på at han eller hun har blitt nominert til – eller mottatt – viktige priser som en Grammy. Hvis ikke, må de som et minimum kunne fremlegge bevis for tre av følgende kriterier:

• søkeren har utført og vil utføre tjenester som hovedrolleinnehaver eller hovedrolleinnehaver i produksjoner som har et fremtredende rykte, slik det fremgår av kritiske anmeldelser eller annet publisert materiale av eller om støttemottakeren i troverdige aviser, fagtidsskrifter, kontrakter, magasiner, publikasjoner eller anbefalinger.
  • .
  • mottakerne har mottatt nasjonal eller internasjonal anerkjennelse for sine prestasjoner, noe som fremgår av kritiske anmeldelser eller annet publisert materiale av eller om mottakeren.
  • .
  • søkeren har opptrådt og vil opptre i en ledende, flaggskip- eller kritisk rolle for organisasjoner som har et utmerket rykte, noe som fremgår av artikler i aviser, fagtidsskrifter, publikasjoner eller attester.
  • det finnes bevis på større kommersielle eller kritikerroste prestasjoner som kan vises ved tittel, rangering, status i feltet, billettinntekter, film- eller TV-karakterer og andre suksesser som er publisert i kjente aviser eller andre medier.
  • mottakeren har mottatt betydelig anerkjennelse for prestasjoner fra organisasjoner, kritikere, offentlige etater eller andre eksperter i bransjen som personen er engasjert i; vurderinger må utføre forfatterens autoritet, profesjonalitet og kunnskap om personens prestasjoner.
  • mottakeren kan fremlegge bevis for at vedkommende har eller vil få en høy lønn eller annen betydelig godtgjørelse.
  • Hvis kravene som er oppført, ikke gjelder for mottakerens yrke, kan søkeren fremlegge sammenlignbar dokumentasjon, men vedkommende bør søke profesjonell veiledning når han eller hun gjør det.

For US Immigration Service inkluderer kunstfeltet også billedkunst, visuell kunst, kulinarisk kunst, scenekunst, regissører, koreografer, dirigenter, orkestratorer, trenere, musikalske veiledere, kostymedesignere, sminkører, flymestere, scenografer, lysdesignere, lyddesignere og sceneteknikere. «Kunst» er ikke begrenset til denne listen og kan omfatte andre arbeidsområder som er berettiget.

Med ekstraordinære evner innen film- eller TV-industrien:

Kravene til O1-B-visum for personer i denne kategorien er de samme som de tidligere nevnte kravene til O-1B-visum. I motsetning til kriteriene for kunstnere i kategorien ikke-film- eller TV-industri, tillater imidlertid ikke lovgivningen klart bruk av sammenlignbare bevis for de tidligere nevnte kriteriene.

[/sc

Har det noen betydning om det er publisert materiale om deg i fag- eller større bransjepublikasjoner eller større medier som er relatert til ditt arbeid på området?

Stephanie O’Quigley, PR-direktør, podcastvert og influencer på sosiale medier

Jeg er en publisist med over 9 års erfaring og har hatt to O1-visum, og er i ferd med mitt tredje.

Jeg er en publisist med over 9 års erfaring og har hatt to O1-visum.

«Absolutt! Med O1-visumet må du vise bevis på at din
    «ekstraordinære evne» blir anerkjent av nasjonal eller internasjonal
    anerkjennelse. Dette kan omfatte priser, stipender, taleoppdrag og selvfølgelig publisert pressedekning i media som støtter din «ekstraordinære evne». Denne pressedekningen må være knyttet til bransjen du forfølger, og må inneholde informasjon om din arbeidslinje.»

Søknadsprosessen for O-1-visum

Før du starter søknadsprosessen, må du bestemme om et O-1A eller et O-1B-visum passer dine evner. Og deretter kan du fortsette med søknader:

• Du må opprette et visum.
  • Du må opprette en begjæring via skjema I-129.
  • .

Følgende dokumentasjon må oppfylles sammen med skjema I-129:

Følgende dokumentasjon må oppfylles sammen med skjema I-129

• En arbeidskontrakt
    • en arbeidskontrakt

En kopi av din skriftlige kontrakt med personen eller enheten som skal ansette deg, må leveres til USCIS (United States Citizenship and Immigration Service). USCIS godtar muntlige avtaler hvis du kan fremlegge ulike elementer som bekrefter deres ekthet. Disse elementene inkluderer e-poster mellom begge parter, et skriftlig sammendrag av vilkårene i avtalen osv. Sammendraget må inneholde hvilke vilkår som ble tilbudt av arbeidsgiveren og hvilke vilkår som ble akseptert av arbeidstakeren.

Disse sammendragene trenger ikke å undertegnes av begge parter for å fastsette vilkårene i den muntlige avtalen.

• reiseruter

USCIS ønsker å se detaljene om arrangementene eller aktivitetene du skal delta på. I tillegg ønsker de å vite start- og sluttdatoer for slike arrangementer og aktiviteter, og hvor du skal delta. Du må derfor legge ved en kopi av en reiserute for hver aktivitet eller hvert arrangement, hvis det er relevant.

• bevis på dine ekstraordinære evner
    • .

Jeg listet dem opp i detalj i de foregående avsnittene. Men her kan du ta en titt på en liste over forskjellige typer dokumenter som kan sendes inn til støtte for en O-visumbegjæring for å bevise at andrageren er en andrager med ekstraordinær evne:

• Utdannelsesbevis og evalueringsrapporter for utlendingen;
    • Artikler, presentasjoner, opptredener, publikasjoner, invitasjoner til konferanser for søkeren samt henvisninger til slike publikasjoner;
    • Søkerens navn og adresse;
    • Søkerens navn og adresse.
    • Uttalelser om utlendingens arbeid fra andre innen utlendingens fagområde;
    • Uttalelser om utlendingens arbeid fra andre innen utlendingens fagområde.
    • Forespørsler om opptrykk av utlendingens publikasjoner;
    • Bevis på mottatte priser eller utmerkelser;
    • Dokumentasjon på mottatte priser eller utmerkelser
    • Dokumentasjon på mottatte priser eller utmerkelser.
    • Dokumentasjon på medlemskap i faglige sammenslutninger;
    • Dokumentasjon på medlemskap i fagforeninger
    • Bevis på utlendingens prestasjoner, enten individuelt eller som en del av en gruppe, som dommer over andres arbeid på området;
    • Bevis på utlendingens prestasjoner, enten individuelt eller som en del av en gruppe;
    • Bevis på utlendingens prestasjoner som dommer over andres arbeid på området;
    • Kritiske kommentarer, anmeldelser, pressemeldinger, publikasjonskontrakter eller godkjenninger;
    • Kassekvitteringer eller plater, CD-plater eller bevis på salg av video;
    • Videosalg.
    • Kassekvitteringer eller plater eller bevis på salg av video.
    • Søkerens CV;
    • Referansebrev fra eksperter på utlendingens felt som beskriver hans status som «utlending med ekstraordinære evner».

Opplistingen ovenfor er ikke uttømmende, og andre former for bevis kan brukes.

Opplistingen ovenfor er ikke uttømmende.

2. Senere må du gjennomføre en visumkonsultasjon. I løpet av denne konsultasjonen kreves det en skriftlig rådgivende vurdering fra en faggruppe eller en person med ekspertise innen mottakerens fagområde.

2.

Den rådgivende gjennomgangen må presentere om de individuelle ferdighetene som utlending med ekstraordinære evner, og om slike ekstraordinære evner er nødvendige for aktivitetene som skal utføres av søkeren. Hvis utlendingen søker et O-1B-visum, må den rådgivende gjennomgangen komme fra en passende fagforening og en ledelsesorganisasjon med ekspertise innen den enkeltes evne.

Når konsultasjonen er ferdig, må søkeren sende inn konsultasjonen til USCIS. Derfra skal andrageren betale gebyrer ($ 460) og vente på godkjenningen.

O-1 visumbehandlingstid

Etter å ha gjennomført intervjuet, må du vente på at visumsøknaden skal behandles. Vanligvis tar det 2-3 måneder for O-1-visumprosessen. Men det er et annet alternativ, hvis du vil forkorte denne tiden, kan du betale en ekstra avgift for premiumbehandling. Premium-behandling sikrer at visumet ditt blir behandlet innen 15 dager.

Når begjæringen din er godkjent, er det på tide å søke om O-1-visum på det amerikanske konsulatet i hjemlandet ditt. Når du forbereder dokumenter for O-1-visumsøknaden din, må du sende inn:

• passet ditt
    • passet ditt
    • . skjema DS-160 (søknad om ikke-innvandrervisum), uten søknadsgebyr.
    • Skjema DS-160 (søknad om visum for ikke-innvandrere)
    • et nyere fotografi
    • et bilde av nyere dato
    • en kopi av søknaden
    • .
    • en fullstendig kopi av O-1-begjæringen, inkludert kopier av all støttedokumentasjon
    • en kopi av O-1-begjæringen, inkludert kopier av støttedokumentasjon
    • .
    • godkjennelsesbrevet (skjema I-797) for O-1-begjæringen.
    • O-1-begjæringen.

Alternativer til O-1-visum/h2>

O-1 er veldig lik EB1-1 Extraordinary Ability Green Card. Det er imidlertid også verdt å merke seg at alternativet for permanent opphold, som gir Green Card, krever bevis på mer evigvarende prestasjoner. Hvis du ikke kan overholde denne standarden, kan du se på EB2 (Eksepsjonell evne) eller EB3 (Arbeidssertifisering) Green Cards.

Sammendrag: Hva er et O-visum i USA

Å skaffe et O-1-visum kan virke som en vanskelig, langvarig og kostbar prosess. Selv om det sannsynligvis er sant, er det fortsatt verdt det, hvis det er den mest logiske passformen for dine behov. Desto mer kan du lette denne prosessen betydelig ved hjelp av advokater, mediebyråer og konsulenter.

O-1-visumet er perfekt for forretningsfolk som viser dype ferdigheter i sitt område og ønsker å jobbe i USA. Å få et O-1-visum kan være ditt første skritt mot en lys fremtid for å forfølge muligheter i USA og for å utmerke deg ytterligere innen ditt fagfelt.

Siste fra Blog