10 unike videojournalister i toppklasse

8 min lest

Hva er en videojournalist? Det er en spesialist som produserer innhold for fjernsyn, dokumentarer eller nettbaserte nyhetsbyråer. Avhengig av bransjen kan hovedansvaret omfatte filming, lydopptak, oppsett og gjennomføring av intervjuer og rapportering om de siste nyhetene eller andre nyheter. Mange videojournalister spiller en rekke roller, blant annet redigering, fungerer som sjefsreporter, arbeider med videokamera og produserer arbeider. Det er imidlertid ofte nødvendig å utføre en spesifikk jobb som en del av et større team. En videojournalist kan ofte reise rundt i byen, delstaten, landet eller verden for å lage reportasjer.

De 10 mest innflytelsesrike og inspirerende videojournalister

Mediene er en kompleks verden i stadig endring. Fruktene av arbeidet ditt blir raskt foreldet, du er i et evig løp for nye nyheter, samfunnet, redaktøren og reklameavdelingen presser på deg fra alle kanter, mens det er høyst sannsynlig at ingen vil huske arbeidet ditt innen en uke. De beste journalistene i verden kan dele sine erfaringer om hvordan de kan forbli profesjonelle og dermed gjøre verden mye bedre enn den er.

Lester Holt

–> Lester Don Holt Jr. er en amerikansk journalist og nyhetsanker for ukedagsutgaven av NBC Nightly News og Dateline NBC.

Lester Holt er en amerikansk videojournalist og programleder for NBC Nightly News. News. Han har lang erfaring innen fjernsynsjournalistikk og har jobbet lenge for CBS som reporter, programleder og internasjonal korrespondent. Tildelt Walter Cronkite Award for Excellence in Journalism i 2019.

Christiane Amanpour –> Christiane Maria Heideh Amanpour CBE er en britisk-iransk journalist og TV-programleder. Youtube | Instagram | Facebook

Christian Amanpour ble husket av seerne og profesjonelle journalister under den arabiske våren da hun ble den eneste journalisten som klarte å intervjue lederne for de østlige revolusjonene. Hun har mottatt mange utmerkelser og priser innen videojournalistikk. Over hele verden er navnet hennes et symbol på den modige, krigerske amazonen fra journalistikken. Nå er hun 62 år gammel, og journalisten kommer ikke til å si farvel til yrket sitt; hun fortsetter å være vert for showet sitt på CNN og er også medlem av mange foreninger som hjelper journalistiske aktiviteter. For eksempel sitter Christian Amanpour i styret for Committee to Protect Journalists.

Fredricka Whitfield

–> Fredricka Whitfield er en amerikansk journalist og nyhetsanker.

Fredricka Whitfield er en av de mest kjente TV-nyhetsankrene. Hun jobber nå for CNN, og hennes fantastiske presentasjonsevner har vunnet millioner av hjerter over hele verden. Hun ble født 31. mai 1965. Hun har nådd toppen av karrieren, og selv etter å ha vært så vellykket og populær, er hun fortsatt en profesjonell videojournalist, kjent for sin praktiske evne. Hun er veldig vellykket i karrieren, og dette har hjulpet henne med å tjene en formue. Hun får en veldig anstendig lønn, noe som øker nettoverdien hennes hvert år. Ifølge noen kilder er formuen hennes 3 millioner dollar.

Julian Assange

–> Julian Paul Assange er en australsk redaktør, forlegger og aktivist som grunnla WikiLeaks i 2006. Twitter

Julian Assange er en kjent australsk og ecuadoriansk internettjournalist, TV-programleder, grunnlegger, sjefredaktør og direktør for WikiLeaks, en internasjonal ideell organisasjon som publiserer hemmeligstemplet informasjon hentet fra anonyme kilder eller lekket hemmeligstemplet informasjon. Julian Assange har offentliggjort topphemmelig materiale om spionskandaler, korrupsjon i de høyeste maktsjiktene, krigsforbrytelser og stormaktsdiplomatiske hemmeligheter. Han ble truet; han gjemte seg i 7 år på territoriet til den ecuadorianske ambassaden i Storbritannia – og ble arrestert der. Han sitter i fengsel i Storbritannia. Assange risikerer 175 års fengsel i USA. Hans støttespillere anser dette for å være forfølgelse for hans journalistiske aktiviteter.

Robert Woodward

–> Robert Woodward Videojournalister Wikipedia

Wikipedia

Robert Woodward er en kjent patriark for undersøkende journalistikk. Han nådde høyden av journalistisk profesjonalitet, ble en av journalistene som avdekket Watergate-skandalen i 1972. Det var tross alt da to journalister fra The Washington Post, Karl Bernstein og Robert Woodward, startet sin første journalistiske etterforskning. I 1973 ble begge journalistene tildelt Pulitzer-prisen for offentlig tjeneste. Det var deknings- og undersøkelsesprisen for Watergate-skandalen. I kjølvannet av disse hendelsene publiserte Woodward og Bernstein i 1974 boken All the President’s Men.

Anderson Cooper

–> Anderson Cooper går utover overskriftene for å fortelle historier fra mange synsvinkler, slik at du kan gjøre deg opp din egen mening om nyhetene. Twitter

Anderson Cooper er en anerkjent amerikansk videojournalist. I 2001 jobbet han for SNN på American Morning, og året etter fikk han SNNs beste sendetid i helgen. Som reporter i denne perioden dekket han oppsiktsvekkende hendelser som tsunamien i Sri Lanka, «sederrevolusjonen» i Libanon og pave Johannes Paul IIs død. I august 2005 var hovedtemaet hungersnøden i Nigeria. I begynnelsen av 2007 signerte Cooper en langsiktig kontrakt med SNN som lar ham fortsette som spaltist for 60 Minutes og doble royaltyene til 4 millioner dollar.

Louis Sebastian Theroux

Louis Sebastian Theroux er en britisk-amerikansk dokumentarfilmskaper, journalist, kringkaster og forfatter.

Nettstedet | Twitter

Louis Sebastian Theroux er en anglo-amerikansk dokumentarfilmskaper, journalist, TV-personlighet og forfatter. I 2002 ble han kåret til beste TV-programleder av Royal Television Society of Great Britain. Han mottok to priser – British Academy Television Awards og Royal Television Society of Television Awards.

Han har mottatt to priser.

Hu Shuli

Eugene Scott  er en afroamerikansk videojournalist, blogger og nyhetsprodusent. Han var reporter for CNN Politics og dekket store politiske begivenheter i USA. Han deltok i en TV-serie kalt «The First Time I Realized I Am Black», som utløste mye offentlig diskusjon om rasisme og mangel på toleranse for mennesker med forskjellige hudfarger.

Shereen Bhan

Shereen Bhan er en anerkjent videojournalist i India. Produserer og sender store daglige nyhetsprogrammer som India Business Hour og What’s New. Hun har skrevet en rekke nyhetssaker som har omformet Indias økonomiske landskap i nyere tid, og har intervjuet flere store nasjonale og globale forretnings- og politiske skikkelser. Shereen er også programleder og redaktør for Young Turks, et av de eldste entreprenørskapsprogrammene på lufta.

[/sc

Konklusjon: Videojournalister

Oppsummerende kan vi si at videojournalistikk gjør det mulig å dokumentere oppsiktsvekkende hendelser i verden og i hvert enkelt land, takket være slike unike spesialister som personene som er nevnt ovenfor.

Siste fra Blog