PR for små bedrifter: Bransjeeksperter gir sine beste PR-tips

22 min lest
PR for små bedrifter: Bransjeeksperter gir sine beste PR-tips

I motsetning til annonser eller noen markedsføringsstrategier, kan du ikke bare slå PR av og på. Det krever utholdenhet, tålmodighet og en langsiktig plan som du må holde deg oppdatert på. Så hvis du ønsker å få PR for din lille bedrift, må du kaste nye medier hver uke, konsekvent komme med nye ideer til historier og ha noen som har ansvaret for PR-kampanjene dine slik at det aldri blir stille. Det er virkelig oppskriften for å få PR for oppstarten din.

Joseph D’Eramo fra PRworkzone

Begynn med de lavthengende fruktene. Utgivelser til lokalpressen, spesielt hjembyens aviser til eieren eller virksomhetens beliggenhet, vil vanligvis få ballen til å rulle. Det finnes en rekke nettsteder for innsending av PR-meldinger. Målet her er å få småbedriften din inn i søkemotorene og få noen lenker som du kan bruke sammen med sosiale medier. Deretter går du til bransjepublikasjonene dine. Disse kan være vanskeligere å knekke, avhengig av bransjen. Mange ganger er den beste måten å generere PR på å byline noen artikler og tilby dem til handelspublikasjoner.

Calvin Willis fra Moosoft

Midlertidig åpen sourcing av det første tilbudet ditt til noen få påvirkere og deretter til publikum er en god måte å få ordet om den lille virksomheten din. Det er her organisk muntlig PR fungerer som en sjarm, hjulpet av intelligent og strategisk bruk av markedsføringshype.

Hosting og markedsføring av konkurranser for allmennheten vil alltid trekke ny oppmerksomhet til merkevaren din, ettersom folk flest elsker en gave. Dette kan oppnås ved å tilby en gratis vare eller tjeneste relatert til bedriften din, med bonusoppføringer for deltakere som verver venner. For eksempel, hvis du driver en programvarevirksomhet,

Du kan tilby vinneren et ubegrenset år av programmet ditt med en bonusblogg som sporer deres erfaring med produktet ditt. Ved å koble premien din med ekstra oppsøkende sosiale medier, vil du sikre fortsatt eksponering for virksomheten din samtidig som du vekker nysgjerrighet og mediedekning.

Dette har enda større effekt hvis du kan samarbeide med en annen virksomhet i din sektor, tilby en felles kampanje eller være medsponsor for arrangementet. Målet med spillet er maksimal publisitet, så utfør enhver giveaway med en hydra-lignende tilnærming – der fanfare-tentaklene dine er viklet rundt så mange markedsføringsfasetter du kan.

David Bitton, medstifter og markedssjef hos DoorLoop

>

Å fremheve det faktum at vi har fått betydelig finansiering fra investorer var en av måtene vi skaffet PR for DoorLoop. Vi kunngjorde i 2021 at vi hadde samlet inn 10 millioner dollar i såkornfinansiering ledet av våre grunnleggere og private investorer. Dette fungerte som en katalysator for oss for å få dekning i nasjonale og lokale mediepublikasjoner som fokuserer på investeringer, oppstart, eiendom og teknologi. Hvis oppstartsbedriften din nylig har mottatt betydelig såkornfinansiering, kan du bruke det som et salgsargument for å oppmuntre mediene til å omtale deg. Betydelige investeringer har nyhetsverdi. Mediene vet at det vekker lesernes nysgjerrighet.

Å oppnå utmerkelser og anerkjennelse innen din sektor er en annen tilnærming til å generere medieinteresse for oppstarten din. Dette er en fantastisk strategi for å søke eksponering når firmaet ditt fremdeles er relativt nytt på markedet, noe som gir medier en grunn til å skrive om eller dekke oppstarten din. Det er flere måter å motta utmerkelser og anerkjennelser på alle felt. Når du leter etter institusjoner som deler ut utmerkelser, bør du vurdere de som er relevante for din nisje i din bransje. I tillegg bør du holde utkikk etter priser som «30 under 30» eller mer generelle utmerkelser som «Startups to Watch». For eksempel kåret Software Advice DoorLoop til en Frontrunner i Property Management Software, og SourceForge ga oss en Spring 2022 Leader-pris i kategorien Rental Property Management. Vi viser all ros og priser DoorLoop har mottatt så langt i en egen seksjon på nettstedet vårt. Å gjøre dette gir lesere og mediekilder en enkel metode for å lære mer om hvem vi er og hvorfor vi er nyhetsverdige.

Mary Hunderson, en profesjonell markedsføringsekspert og forfatter av Themeple.

Å få PR for din lille bedrift kan virke skremmende, men det er definitivt gjennomførbart med riktig tilnærming og noen insidertips. Her er noen ting du må huske på:

1. Gjør research. Før du tar kontakt med journalister eller publikasjoner, må du forsikre deg om at du forstår hva de dekker og hvilke typer saker de vanligvis skriver om. Dette vil hjelpe deg med å snevre inn målgruppen din og sikre at innsalget ditt er relevant for leserne deres.
    2. . .
    3. Hold det kort og konsist.
    4. Fortell kort og konsist. Når du presenterer en sak, må du alltid prøve å være så kortfattet og tydelig som mulig. Journalister er travle mennesker og har ikke tid til å lese omstendelige e-poster fulle av irrelevante detaljer. Gå rett på sak og forklar hvorfor historien din er verdt å dekke.
    5. .
    6. Gjør det personlig.
    7. Gjør det personlig. Å bygge relasjoner med journalister er en viktig del av det å få pressedekning, så sørg for å gjøre presentasjonene dine personlige når det er mulig. Nevn tidligere artikler de har skrevet, del relevante lenker, eller bare send dem en rask e-post for å si hei. Å etablere disse forbindelsene vil gjøre mye for å få historien din hørt.
    8. .
    9. Vær iherdig, men ikke for mye.
    10. Vær utholdende (men ikke irriterende). Ikke gi opp hvis du ikke hører tilbake fra en journalist med en gang – noen ganger tar det noen forsøk å få oppmerksomheten deres. Bare pass på at du ikke overdriver – ingen liker en som maser.
    11. .
    12. Gi noe som skiller seg ut.
    13. Gi noe særegent. For at historien din skal skille seg ut, må den tilby noe unikt eller annerledes enn det vanlige. Enten det er en ny vinkling på en gammel historie, eksklusiv tilgang til informasjon eller rett og slett en god historie av menneskelig interesse, må du sørge for at du har noe spesielt å tilby.
    14. Sørg for at du har noe å tilby.

Ved å følge disse tipsene vil du være på god vei til å få den pressedekningen småbedriften din fortjener. Bare husk å være tålmodig, være utholdende og tilby noe unikt – og du vil være sikker på å gjøre et plask.

Colleen Colodany, administrerende direktør i kidswiki.co.uk

Som gründer og bedriftseier tror jeg at jeg kan gi noen verdifulle meninger om spørsmålet ditt. Å få PR er ekstremt viktig for en liten bedrift for å utvide virksomheten og få flere kunder. Den enkleste måten å gjøre dette på er å henvende seg til forskjellige journalister og presentere historien din for dem. Det er et par ting man må huske på når man tar kontakt med journalister. Prøv å kontakte journalister som dekker din nisje for å øke sjansene dine for å bli omtalt i artiklene deres. Man må huske at journalister mottar hundrevis av pitcher hver dag. Derfor bør pitchen din skille seg ut og være overbevisende. I stedet for å be en journalist om å skrive om virksomheten din, bør du presentere en engasjerende historie. Følg opp journalistene og forbedre pitchen din ved å ta imot tilbakemeldinger basert på svarprosenten. Opprett et nettverk av journalister og bygg relasjoner med dem for å få bedre PR for virksomheten din. Å gjøre dette er mye bedre enn å bruke penger på dyre PR-firmaer og vil generere bedre trafikk for oppstarten på lang sikt.

Siste fra Blog