Hvordan strukturere det perfekte markedsføringsteamet for ethvert selskap

11 min lest
Det perfekte digitale markedsføringsteamet har de riktige ferdighetene og strategiene for å oppnå organisatoriske mål mest effektivt.

Avhengig av størrelsen på en organisasjon, kan den beste markedsføringsteamstrukturen være alt fra liten og enkel til stor og kompleks. Uansett størrelse, bør teamet alltid flytte markedsføringsbehovene fremover på KPI-er gjennom konstant optimalisering.

[/sc

Hvordan velge riktig struktur for markedsføringsteamet

Å velge riktig markedsføringsteamstruktur for et selskap begynner med å velge hvordan selskapet planlegger å operere. Produktbaserte selskaper må selge produkter enten på volum eller etter verdi. Hvis produktet har en høy verdi, kan merkevaren klare seg ved å selge mindre av det og fokusere på kvaliteten på innkjøpene.

Merker som tilbyr tjenester eller kan holde åpent med lavere volumnivåer, kan fokusere på opplevelses- og relasjonsfokuserte måter. For eksempel bør et selskap som har tjenester fokusere på kundeopplevelsesmodellen. Kunder er ofte mest fokusert på hva deres erfaring med merkevaren vil være, og selskaper kuraterer opplevelser for å matche. Så det bør være markedsførings- / salgsargumentet for merkevaren.

Bedrifter som er internasjonale eller dekker et stort territorium, bør fokusere på den geografifokuserte modellen. Dette gir dem de beste alternativene for å tilpasse seg behovene i ulike markeder. Selskaper som Microsoft gjør dette siden behovene i hvert marked varierer mye avhengig av hvor de befinner seg.

Til slutt bør ethvert selskap som fokuserer på å løse en rekke problemer som er spesifikke for en gruppe relaterte kunder, bruke en segmentfokusert modell. Apple er et godt eksempel på dette ettersom det dekker en hel del av teknologibrukere. Ved å tilby flere relaterte produkter til dem, gjør selskapet livet til kundene i dette segmentet enklere.

Å velge en markedsføringsteamstruktur er enklere når det er bestemt hva selskapets strategi er. Start med litt intern forskning for å se hva som driver selskapet fremover. Velg deretter den passende strukturen som passer selskapets behov.

3 typer markedsføringsteam

Så når du ser på å opprette ditt ideelle markedsføringsteam, må du bestemme hvilken type team som best samsvarer med dine behov. Det moderne markedsføringsteamet kan klassifiseres i 3 forskjellige strukturer: Internt markedsføringsteam, outsourcet markedsføringsteam og hybrid markedsføringsteam. Hver av de neste typene har sitt eget sett med fordeler og ulemper.

Det interne markedsføringsteamet

Fordelene med det interne markedsføringsteamet inkluderer et fullstendig fokus på selskapets oppdrag og en dyp anerkjennelse av selskapet og kundereisen. Teammedlemmene har også direkte tilgang til hverandre og er i stand til raskt å gjennomføre endringer og implementere planene..

Hvis du oppretter et internt team, investerer du imidlertid i opplæring og videreutdanning, noe som kan være dyrt.

Det utkontrakterte markedsføringsteamet

I et fullstendig outsourcet team har merkevarer fordelen av å samarbeide med erfarne fagfolk uten kostnadene ved å utdanne dem.

Disse outsourcede teamene eller selskapene jobber også med andre kunder og har et bedre perspektiv på hva som fungerer i bransjen og hva som ikke fungerer. Denne bevisstheten kan overføres gjennom virksomheten din for å optimalisere prosessene dine eller spare deg for tid og penger.

På den andre siden av den mynten betyr det å ansette et eksternt markedsføringsbyrå at du ikke har all din tid og fokus.

Det hybride markedsføringsteamet

I en hybridmodell kan bedriften din få tilgang til fordelene med både interne og outsourcede markedsføringsteam og gi kundene en full service.

Markedsføringsteamets retningslinjer

Strukturen til det moderne markedsføringsteamet er fokusert på plikter og roller og ikke på stillingstitler. Fra markedssjefen deler strukturen seg i 9 separate retninger. Det er viktig at hvert teammedlem har en generell forståelse av disse retningene, selv om de ikke forholder seg til dem alle i sitt daglige ansvar.

9 nøkkeldisipliner:

–>
  1. konverteringstrakter;
  2. konverteringstrakter;
  3. konverteringstrakter
  4. konverteringstrakter;
    1. markedsføring av innhold; betalt trafikk; markedsføring via e-post; sosiale medier;
    2. sosiale medier
    3. sosiale medier
    4. søkemarkedsføring; data/analyse;
    5. data/analyse;
    6. testing/optimalisering;
    7. testing/optimalisering
    8. grafisk design;
    9. grafisk design;
    10. grafisk design.
  5. grafisk design.
  6. Markedsføringsavdelingens struktur

Å ansette det beste talentet vil kreve forståelse av de beste ferdighetene for hver rolle. Og selv om du ansetter for en oppstart eller en liten bedrift og bare har ressurser til 1-2 markedsføringsroller nå, er det fortsatt nyttig å kjenne til de mest overførbare ferdighetene som vil hjelpe deg med å ansette fagpersoner som kan vokse til nye roller i fremtiden.

Dette avsnittet vil dekke forskjellige typer roller i markedsføringsteamet, og hvilke ferdigheter som trengs for å skille seg ut i markedsføringsrollene.

Produktmarkedsføringsteamet

Dette teamet er så viktig fordi de vil overføre funksjonene og fordelene med produktet ditt til kunden. De vil organisere og presse meldingene til et produkt og hvordan det kobler merkevaren din og kunden. Produktmarkedsførere bestemmer målgrupper å kommunisere med gjennom produktsider og annonser. Produktmarkedsførere håndterer også prisingen og den passende konverteringstrakten for alle kanaler.

Når du ansetter en produktmarkedsfører, må du se etter noen som har en dyp forståelse av generelle markedsføringsfunksjoner, siden de for nystartede selskaper kan være din eneste markedsfører. De må ha erfaring med å undersøke, bruke denne kunnskapen til å planlegge fremtidige kampanjer, analysere beregninger og målrette kundens behov i alle virksomhetens markedsføringskampanjer.

Struktur etter teamets størrelse:

Produktmarkedsføreren du ansetter som bedriftseier kan være din eneste markedsfører, eller den som leder markedsføringsarbeidet sammen med et annet teammedlem. Finn noen med bakgrunn eller demonstrert kunnskap i å presentere markedsføring, skriving og virksomhet.

Du kan også strukturere produktmarkedsføringsteamet ditt etter spesialisering – en rolle basert utelukkende på å utvikle kopi eller produsere strategi, for eksempel.

Du kan også strukturere produktmarkedsføringsteamet ditt etter spesialisering.

7. Merkespesialist
  8. Merkespesialist
    Produktsjef
  • Produktansvarlig
  • Produktmarkedsføringssjef Produktmarkedsføringsspesialist
Team for sosiale medier

Ditt sosiale medieteam vil opprette og administrere markedsføringstiltak i sosiale medier. Dette teamet må ha kunnskap om hvordan man lager engasjerende innhold for å øke merkevarebevisstheten, generere potensielle kunder og få kontakt med publikum. For å utføre disse jobbfunksjonene på riktig måte, bør teamet ditt på sosiale medier ha erfaring med å lage, planlegge og måle resultatene av sosialt innhold.

Struktur etter teamets størrelse:

Hvert medlem av avdelingen for sosiale medier bør ha generell kunnskap om grunnleggende markedsføringspraksis og erfaring med sosiale medier for å bygge en online tilstedeværelse og et sterkt fellesskap. Hvis du har råd til flere markedsføringsroller, kan du begynne å fokusere på markedsføringsfunksjoner som leder for sosiale medier, som kan være en egen rolle.

Markedsføringssjefer kan strukturere sitt sosiale medieteam ved å ansette eksperter og ledere til å lede og bygge strategi for sosiale medier, samt roller for daglige aktiviteter i sosiale medier, for eksempel å skape engasjerende innhold, samarbeid med påvirkere, innholdsadministrasjon osv.

Markedsføringssjefer kan strukturere sitt sosiale medieteam ved å ansette eksperter og ledere til å lede og bygge strategi for sosiale medier.

• Kontoansvarlig
    • Sosiale medier-strateg
    • Sosiale medier-strateg Innholdsutvikler
    • Innholdsredaktør
    • Innholdsutvikler
    • Sosiale medier Fellesskapsansvarlig
    • Webdesigner

Teamet for søkemotoroptimalisering

SEO-teamet vil hovedsakelig drive trafikk til nettstedet ditt ved å optimalisere innholdet og sikre at bedriften din er klar over nøkkelordene som er nødvendige for å rangere på SERP-ene for emner relatert til produktet eller tjenesten din. For å nå disse målene må SEO-teamene bestå av eksperter med sterke tekniske, programmerings- og skriveferdigheter.

Noen SEO-funksjoner krever skriving, redigering og korrekturlesing av innhold for å optimalisere det for målgruppen. Det er her det å ha et sterkt skrivetalent vil være nyttig. SEO-team bør være fantastiske problemløsere og tenke på hvordan de kan optimalisere innhold spesielt for søkemotorer.

Struktur etter teamets størrelse:

Hvis du jobber for et lite merke, kan SEO-sjefen din være smeltet sammen med en annen rolle. Hvis det er tilfelle, må du sørge for at SEO-funksjonene utføres av noen som har forståelse for analyse og optimalisering av innhold for søkemotorer, i tillegg til å utføre grundig søkeordforskning. Med andre ord, hvis de ikke kan snakke Googles eller Bings språk, er disse SEO-strategene sannsynligvis ikke den rette.

For selskaper som er store nok til å opprette et eget SEO-team, ansett for forskjellige spesialiteter innen SEO. For eksempel kan du finne for historisk optimalisering, lenkebyggingsadministrasjon eller øke trafikken på websiden.

• Søkemotormarkedsføringsstrateg
  • Søkestrateg
    • Senior SEO-strateg
      • Optimaliseringsspesialist Historisk optimalisering forfatter Senior historisk optimalisering forfatter

Anskaffelsesteamet

Selv om hele markedsføringsteamet skal være kundebesatt, må anskaffelsesteamet ditt inkludere de som lever og puster metoder for å glede kunden gjennom hvert trinn i kjøperens reise.

Anskaffelsesansettelser er den første kontakten med brukerne – de vil introdusere publikum for merkevaren din. Anskaffelsesteamet ditt vil kommunisere med kunden som en representant og talsmann for produktene og tjenestene, og trenger utmerkede kundevendte ferdigheter og bedriftskunnskap for å gjøre det.

Struktur etter teamets størrelse:

For selskaper hvis medlemmer ikke har ressurser til å ha et fullstendig anskaffelsesteam, må du sørge for at teammedlemmet effektivt kan kommunisere med selskapet ditt. De bør vite hvordan de skal glede kundene hvert trinn på veien.

Hvis du bygger et team for et større merke, ansett et anskaffelsesteam med roller som enten er utelukkende kundevendte eller utelukkende ikke-kundevendte.

• Spesialist for kundeanskaffelse
        • Kundeakkvisisjonsspesialist
        • Kundeakkvisisjonssjef Innkjøpsansvarlig for innhold
        • Innkjøpsansvarlig for innhold
        • Innkjøpssjef Anskaffelsesredaktør

Team for innholdsproduksjon

Innholdsskaperne dine vil være de som sørger for at prosjektet ditt har nok kapasitet til å fortelle en overbevisende historie. Innholdet de lager vil være nyttig i alle aspekter av markedsføringsfunksjonene dine, fra video til blogginnlegg. Det kan hende de må samarbeide med andre avdelinger for å sikre at budskapet er riktig, så innholdsskaperne må være klare til å samarbeide med andre.

Struktur etter teamstørrelse:

I en oppstart kan innholdsskapingsteamet ditt også inneholde sosiale medier og produkt, markedsføringsteam. Selv om stillingene er like, må innholdsmarkedsførere ha tidsstyringsevner i et fartsfylt miljø og tøffe tidsfrister, så sørg for at eksperten du vil være en del av teamet ditt, kan jobbe selvstendig og i en teaminnstilling.

Lei en innholdsskaper som forstår funksjonene til merkevaren og merkevarens stemme. Deres metoder for å dele stemmen din gjennom video, podcast eller e-bøker bør til slutt stimulere sjansene for å lære mer om virksomheten din.

Større bedrifter som ansetter eksperter til en innholdsavdeling kan finne etter dyktighet eller etter behovene til andre team. For eksempel trenger sosiale mediebyråer innholdsskapere for hver kunde eller kundegruppe.

• Innholdsansvarlig
      • Hovedinnhold
        • Produsent
        • Innholdsskaperen
        • Jr.
        • Jr. Innholdsskaper
        • Jr. innholdsskaper
        • Jr. Videoproduksjonsspesialist
        • Videoprodusent
        • Videoredigerer
        • Web Editor
        • Nettredaktør
        • Skribent
        • Medarbeider

Team for nettdesign

Dette teamet vil være ansvarlig for alt dot com-relatert og grafikk for sosiale medier og andre markedsføringsbehov. Så du bør ansette en kreativ dyktig innen webdesign, webstrategi og optimalisering.

Struktur etter teamets størrelse:

Hovedansvaret til en webdesigner er å gjøre nettstedsopplevelsen jevn, optimalisert og engasjerende for alle brukere. De vil bruke sin ekspertise til å gi en herlig opplevelse til kunder som samhandler med virksomhetens nettsteder.

Du kan organisere webdesignet ditt etter behov, men hvis du har råd til å opprette et helt team, kan du begynne å ansette senior webutviklere for å bringe nettstedet ditt opp til gjeldende standarder og vedlikeholde det, mens ansettelser på Associate-nivå kan hjelpe deg med disse arbeidsoppgavene når webdesignteamet ditt vokser.

• Designer
        • Webutvikler Senior webutvikler UX / UI-designer
        • UX / UI Designer
        • Designer
        • Front-end webutvikler
        • Webutvikler
        • Webdesigner
        • Nettutvikler
        • Visuell UX-utvikler
        • Grafisk designspesialist

Teamet for dataanalyse

Mens teamstrukturen avhenger av selskapets størrelse og hvordan det utnytter data, inkluderer de fleste datateam tre hovedroller: dataforskere, dataingeniører og dataanalytikere. Andre avanserte stillinger, for eksempel ledelse, kan også være inneholdt.

Markedsdataanalytikere gir kunnskap innen både kvantitative og kvalitative forretningsberegninger. De analyserer og sporer forbrukertrender, viktige markedsdata, handelsstatistikk og konkurransedyktig informasjon, og tolker, organiserer og utfører deretter funnene sine til beslutningstakere innen markedsføring for å forbedre overordnede strategier og spesifikke taktikker.

• Dataforsker
          • Ytelsesmarkedsfører
          • Performance Marketer
          • Datamarkedsfører
          • Effektivitetsmarkedsfører
          • Dataanalytiker for e-handel Analytiker for sosiale medier.
          • Dataanalytiker for sosiale medier
      • Analytiker for sosiale medier.

Testeteamet

A / B-testing, også kjent som delt testing, er en effektiv måte å oppdage hvilken type test som er mer populær blant en målgruppe basert på et sett med valgte beregninger.

Posisjoner:

• SMM A/B-tester
      • SEO A/B-tester
      • Prissetting av A/B-tester
      • Pris for A/B-tester
      • Innhold A/B-tester
      • E-post A/B-tester

Bunnlinjen

Moderne markedsføringsfremskritt gir fantastiske muligheter enten du bygger en merkevare, lanserer et nytt produkt eller ønsker å forbedre kundebeholdningen, men du trenger et team som forstår hvordan du bruker disse verktøyene til full nytte. Ved å gjøre en innsats for å skape et moderne markedsføringsteam, kan du følge nye muligheter og utnytte disse nye teknologiene og trendene til din fordel.

Å skape det perfekte interne teamet kan være utfordrende. Men å oppnå den rette balansen mellom strategiske og smidige tenkere samt fremme en kreativ kultur, og intern markedsføring kan gi gode resultater for selskapet ditt.

Siste fra Blog