Hvordan dra nytte av kunstig intelligens i markedsføring

19 min lest
Innhold gjemme seg
Av alle selskapets avdelinger har markedsføring muligens mest utbytte av AI-markedsføringsverktøy. Markedsføringens viktigste oppgaver er å forstå kundenes behov og preferanser, matche dem med produkter og tjenester og overbevise folk om å kjøpe produktene eller bruke tjenestene deres. Dette er evner som AI-markedsføring kan forbedre dramatisk.

? PRNEWS.IO er en smartere måte å drive innholdsmarkedsføring på
?

Hva er kunstig intelligensmarkedsføring?

Markedsføring med kunstig intelligens (AI-markedsføring) er en metode for å bruke informasjon om kunder og AI-konsepter som maskinlæring for å forutsi kundens neste trekk og forbedre markedsføringsstrategien og kundereisen.

Forsynt med big data-innsikt, kan digitale markedsførere i stor grad presse kampanjenes ytelse og avkastning, som alle kan oppnås uten betydelig innsats fra markedsførerens team. Selv om denne beskrivelsen gir en forståelse av AI digital markedsføring på det mest primære nivået, er det absolutt mye mer den inkluderer. Jeg vil prøve å utvide oversikten i dette innlegget.

I markedsføring inneholder vanlige markedsføringsverktøy og tjenester avdekking av nye segmenter, optimalisering av meldingslevering og styring av flerkanals markedsføringskampanjer.

AI-markedsføringsbrukssaker dekker:

AI-markedsføring dekker

• dataanalyse;
    • naturlig språkbehandling;
    • naturlig språkbehandling
    • naturlig språkbehandling;
    • mediekjøp;
    • automatisert beslutningstaking;
    • automatisert beslutningstaking
    • generering av innhold;
    • personalisering i sanntid.
    • personalisering i sanntid
    • .
  • personalisering i sanntid.
  • Hvorfor AI er viktig i fremtidens markedsføring

Utvilsomt vil kunstig intelligens og maskinlæring ha en betydelig innflytelse på fremtidens markedsføring. Etter hvert som ny teknologi fortsetter å vokse, vil markedsføringseksperter stå overfor mange nye utfordringer og muligheter.

Selv om det er en diskusjon om at AI vil erstatte mennesker, er det og, håper jeg, alltid vil være behov for «human touch». I alle fall vil AI faktisk hjelpe markedsføringseksperter i utgangspunktet, noe som kan sees på som en enorm lettelse og et kvalitativt sprang for vekst.

Et faktum er åpenbart: markedsføringseksperter må bli dyktige og bevæpnet med denne nye teknologien hvis de ønsker å lykkes i fremtiden.

Kjernefordelene med markedsføring med kunstig intelligens

AI brukes også mye i PPC-annonsering. Noen av de beste AI-applikasjonene i PPC er:

• Smart budgivning
      • Smart anbudsgivning
        • Mikro-moment målretting
        • Ytelsesanalyse
        • Performance analysis
        • Dynamiske søkeannonser
        • Prisoptimalisering
        • Dynamiske annonser
        • Kontoadministrasjon
        Chattroboter

Du har kanskje møtt minst en gang snakket med en bot i en nettbutikk, fra deres Live Chat på nettstedet, eller gjennom sosiale medier, spesielt Facebook Messenger. Dette er hvordan AI fungerer for å etablere bedre kundeservice.

I tillegg til å svare på vanlige spørsmål fra kunder – de spørsmålene som er relatert til pris, levering eller mengde, brukes AI på sitt beste til å skrive personlig og skreddersydd innhold som kan være mer effektivt enn mennesker.

Automatisert kuratering av e-postinnhold

Kuratering av innhold handler om å finne godt innhold og dele det med publikum på en effektiv måte. Uansett er det ikke bare å dele innhold på nytt; denne prosessen gir mer verdi til innholdet ditt som er mer sannsynlig å engasjere dine følgere.

Automatiseringsinnholdstjenestene vil spare deg for tid på å planlegge og sende e-post til kundene dine. Etter å ha omgruppert publikum og e-postene deres, hjelper AI deg med å tilpasse innholdet i nyhetsbrevet ditt som sendes til hvert segment av publikum. Nyhetsbrevene dine må være mer personlige fra det du sier til lenkene publikum vil klikke på.

Dynamisk prissetting

Eksempler fra den virkelige verden på hvordan merkevarer bruker kunstig intelligens i markedsføring

The Economist

AirBnBs prissettingsalgoritme

Airbnb jobbet med en AI-drevet tjeneste for å implementere en algoritme som optimaliserte priser i sanntid. Det var i stand til å gjøre dette ved å se på bygningens egenskaper, beliggenhet og andre funksjoner mens du sammenligner det med nærliggende steder.

Denne algoritmen hjelper brukere av AirBnB med å finne den beste prisen for sine opphold, mens eiere av leiligheter får flere kunder. Alle vinner!

Men i tillegg er AirBnBs markedsføringsverktøy for kunstig intelligens i stand til å redusere prisene for å fylle rom hvis de tror det ikke vil ha noen bestillinger eller øke prisen når etterspørselen vokser i nærheten av høytider og arrangementer.

Annonseoptimalisering på Facebook

Har du noen gang nevnt noe, og neste gang du åpner Facebook ser du annonsen om dette nevnte produktet? Det er et resultat av kunstig intelligens på jobb.

Avsluttende ord

Kunstig intelligens endrer enormt hvordan merkevarer gjør forretninger på tvers av hele organisasjonen, og spesielt når det gjelder kundeopplevelse. Utnyttelse av AI forbedrer produktiviteten, omfanget og hastigheten på markedsføringsoperasjoner drastisk. Fra innholdsskaping og distribusjon til samtalemarkedsføring og avansert dataanalyse forbedrer kunstig intelligens ikke bare den daglige annonseringen, men bidrar også til å definere og oppnå langsiktige forretningsmål.

FAQ: AI-markedsføring

Hva er AI-markedsføring?

Hvordan brukes kunstig intelligens i markedsføring?

Hvordan brukes AI i markedsføring?

Bedriftseiere og markedsførere begynner å bruke AI-markedsføringsverktøy med sine rutinemessige oppgaver. AI brukes ofte i markedsføringsoppgaver der hastighet er avgjørende. AI-verktøy bruker data og kundeprofiler for å finne ut hvordan man best kan kommunisere med kunder og følgere, og deretter gi dem skreddersydde meldinger til rett tid uten involvering av markedsføringseksperter, noe som sikrer maksimal effektivitet. Innholdsforfattere bruker det også til å lage emnelinjer i e-poster, SEO-eksperter bruker det til raskere søkeordforskning, og merkevarer bruker det for å spare tid og samtidig øke produktiviteten;

Hvordan endrer kunstig intelligens fremtidens markedsføring?

Hvordan AI endrer fremtiden for digital markedsføring?

Økt avkastning på markedsføringen

Markedsførere kan bruke AI-plattformer til å tilpasse markedsføringskampanjene sine ved å bruke dataanalyse og handle på dem i sanntid. AI-plattformer er i stand til å tilby intelligente løsninger for hvordan man distribuerer midler på tvers av kanaler, analyserer annonseplasseringer med høy ytelse og øker verdien for markedsføringsprogrammet. Ved hjelp av intelligent budsjettallokering og utgiftsanalyse vil AI-markedsføringsverktøy, hvis de brukes på riktig måte, forbedre avkastningen på markedsføringen.

Personalisert levering av innhold

Med AI kan markedsføringsteam få data og målrette mot et helt nytt nivå. Publikumsanalyse kan ikke bare gi typiske demografiske kutt, for å forstå mennesker på individuell basis. I dag kan markedsførere bruke AI til både å definere potensielle kunder og levere det beste innholdet som passer best for dem. Dette kan være spesielt nyttig for å øke fortjenesten innen detaljhandel og e-handel. Med stordata, maskinlæring og AI i assistanse kan en markedsfører oppnå mye.

Forbedret kampanjerapportering og måling

Det kan være vanskelig å samle og analysere de store mengdene data som dagens markedsføringskampanjer innhenter. Dette gjør det komplisert for markedsførere å rapportere om og presentere kampanjesuksess. Markedsføringseksperter kan utnytte AI-aktiverte dashbord for å få en omfattende rapport om kampanjeelementene som fungerer, gjenta disse mønstrene og tilpasse markedsføringskampanjer i samsvar med resultatene på tvers av kampanjer. I tillegg til smart analyse muliggjør disse AI-markedsføringsverktøyene også forbedret og mer forklarende rapporteringsinnsikt.

Forbedret markedsføringsteamets ytelse

AI kan gi dataanalyse mye raskere enn mennesker. La markedsføringsverktøy for kunstig intelligens håndtere de tidkrevende oppgavene og frigjøre tid for markedsføringsteamet ditt til å legge ned innsats i det som virkelig betyr noe – strategi. Med AI kan markedsførere dra nytte av sanntidsanalyse for å finne bedre løsninger og forbedre de samlede resultatene.

Besparer tid

Hvis du har kraftige AI-markedsføringsverktøy som forbedrer produktiviteten, er det ingen tvil om at dette vil spare deg for tid på kompliserte oppgaver. Enten det er et søk etter ødelagte lenker eller søkeordanalyse. Disse oppgavene og mange andre kan gjøres vellykket og raskt med støtte fra AI-verktøy.

Besparer penger

Markedsføringskostnader kan være veldig dyre. Enten det er lønnen til et profesjonelt team eller kampanjer, er det mer sannsynlig at markedsføring har det største budsjettet for bedrifter.

AI kan faktisk spare penger på markedsføringskostnader gjennom bedre avkastning, mer målrettede kampanjer og en bedre forståelse av målgruppen. Med AI kan du oppnå en betydelig kostnadsreduksjon ved å jobbe raskere og mer effektivt, noe som øker fortjenesten.

Når bedriften din bruker for mye penger og timer på å lansere vellykkede markedsføringskampanjer og få ting riktig, kan AI hjelpe deg med å fullføre repeterende og rutinemessige oppgaver. Det sparer tid at disse oppgavene opprinnelig ble utført av markedsføringsteamet ditt, samtidig som feilene reduseres til null. Utgiftene til å ansette ansatte kan kuttes betydelig, samtidig som du kan dra nytte av tilgjengelige eksperter til å skape mer kreative oppgaver.

Du kan jobbe mer effektivt

For eksempel kan en innholdsforvalter bruke AI-verktøy til å analysere tusenvis av kopier og kreative annonser i A / B-testene og opprette de mest effektive emnelinjene for e-post automatisk, akselerere prosessen og prestere enda bedre enn markedsførere.

Økt personlig tilpasning

AI har samlet inn data i lang tid. Og denne informasjonen kan brukes til å lage annonser og kontakte kundene dine. Ta en titt på Facebook-annonsering. De bruker avansert AI og maskinlæring for å tilby annonser i en rekke forskjellige formater og måter som er mer personlige for dine følgere eller potensielle kunder.

[/sc

Hvordan bruke kunstig intelligens i markedsføring

Det er viktig å starte med en detaljert plan når du bruker AI i markedsføringskampanjer og operasjoner. Dette vil garantere at markedsføringsteamene minimerer dyre feil og oppnår mest mulig verdi fra AI-utgiftene på kortest mulig tid.

Før du implementerer et AI-verktøy for markedsføringskampanjer, er det noen viktige ting du må vurdere:

Etablere mål

Som med ethvert markedsføringsprogram er det viktig at mål og markedsføringsanalyse settes fra bunnen av. Begynn med å definere områder innenfor kampanjer eller operasjoner som AI kan forbedre, for eksempel segmentering. Deretter etablerer du klare KPI-er som vil bidra til å belyse hvor vellykket kampanjen med AI-verktøyene har vært – dette er spesielt viktig for kvalitative mål som «forbedre kundeopplevelsen.»

Standarder for datasikkerhet

Når du begynner å bruke AI-tjenester, må du være sikker på at AI-plattformen din ikke vil krysse grensen for akseptabel databruk på vegne av personalisering. Sjekk om personvernstandarder er etablert og programmert inn i AI-tjenesten etter behov for å etablere samsvar og forbrukernes tillit.

Datamengde og -kilder

For å begynne å bruke AI-markedsføring, må markedsførere ha en enorm mengde data tilgjengelig. Dette er det som vil hjelpe AI-verktøyene til å finne riktig informasjon om folks preferanser, eksterne tendenser og andre elementer som vil påvirke suksessen til markedsføringskampanjer. Denne informasjonen kan hentes fra selskapets egen CRM, markedsføringskampanjer og nettstedsdata. I tillegg kan markedsførere supplere dette med data fra andre og tredjeparter. Dette kan inneholde stedsdata, kjøpekraft, alder og andre eksterne faktorer som kan delta i en kjøpsbeslutning.

Få kundeinnsikt basert på kunstig intelligens

Den viktigste faktoren bedrifter bruker AI er for datainnsamling. Innsikten som AI samler for bedrifter er verdifulle kilder for dem å forstå publikum på sitt beste og ta kundesentrerte beslutninger. AI tilbyr ekstern markedsbevissthet ved å analysere den enorme mengden online innhold på sosiale medieplattformer, blogger eller andre nettsteder.

Markedsførere kan enkelt lage kundepersonas basert på gigabyte med data samlet inn fra AI-verktøy. De er interaksjoner på stedet, geografiske mål, kjøpsatferd, tidligere engasjement, henvisningskilder og mer.

Fra da kan kundesegmentering gjøres mer produktivt. Markedsførere kan definere tydeligere hvilke kunder som skal målrettes og inkluderes eller ekskluderes fra kampanjen, tilby bedre og mer relevante produkter til kundene de sannsynligvis vil kjøpe, og forhindre annonsering av irrelevante eller utsolgte produkter til kunder.

Opprett en personlig kundeopplevelse

Merker kan bruke AI til å forbedre kundeopplevelsen ved å tilby personaliserte annonser og tilbud og førsteklasses assistanse til hver enkelt kunde.

Resultatet av personaliserte annonser, laget ved hjelp av AI, er mer salg, engasjement og kundelojalitet.

Generering av innhold

AI-markedsføringsverktøy kan lette arbeidet til innholdsskapere og gjøre det mye mer effektivt og enkelt. Selv om nøkkelen til innholdet er menneskelig kreativitet, kan du bruke AI-verktøy for å forbedre innholdsteamets effektivitet ved å automatisere noen oppgaver som e-postinnhold, personlige rapporter / meldinger, søke etter de beste nøkkelordene eller kuratering av innhold på sosiale medier.

Noen verktøy kan hjelpe deg med å lage nye innlegg på sosiale medier som øker tilhengernes engasjement.

AI-forbedret PPC-annonsering

• Smart budgivning
          • Smart anbudsgivning
            • Mikro-moment målretting
            • Ytelsesanalyse
            • Performance analysis
            • Dynamiske søkeannonser
            • Prisoptimalisering
            • Dynamiske annonser
            • Kontoadministrasjon

Chattroboter

Automatisert kuratering av e-postinnhold

Dynamisk prissetting

The Economist

AirBnBs prissettingsalgoritme

Annonseoptimalisering på Facebook

Avsluttende ord

FAQ: AI-markedsføring

Hva er AI-markedsføring?

Hvordan brukes kunstig intelligens i markedsføring?

Hvordan brukes AI i markedsføring?

Hvordan endrer kunstig intelligens fremtidens markedsføring?

Hvordan AI endrer fremtiden for digital markedsføring?

Siste fra Blog