Er krysspublisering på sosiale medier en feil?

4 min lest
Sosiale medier har blitt et viktig instrument for å markedsføre online og offline virksomheter, implementere PR-strategier, tilby kundestøtte, kjøre markedsføringskampanjer, presentere ditt ferske blogginnlegg og mye mer. Å ha en effektiv strategi for sosiale medier er avgjørende hvis du vil gjøre virksomheten eller arrangementet ditt vellykket og komme i kontakt med potensielle kunder. Det kan være vanskelig å bruke sosiale medier på grunn av det store antallet plattformer, verktøy og teknikker som er tilgjengelige. Det er ikke alltid like lett å forstå hvordan du skal administrere innholdet ditt på tvers av ulike kanaler og bruke krysspublisering på en effektiv måte, noe som til slutt kan føre til tap av merkevarens omdømme og kundelojalitet.

[/sc

For å gi deg flere taktikker for bruk av sosiale medier, vil dette innlegget se nærmere på fordelene og ulempene ved å «kryssposte» det samme innholdet på tvers av forskjellige sosiale mediekanaler.

Hva er krysspublisering?

Cross-posting betyr å legge ut de samme innleggene, meldingene, kunngjøringene eller annet innhold på flere plattformer. Bedrifter kan bruke krysspublisering for å markedsføre merkevaren sin, tiltrekke seg nye kunder, øke bevisstheten om et aktivt salg eller en kampanje og spare tid på markedsføring. Bedrifter kan krysspublisere på tvers av de samme kanalene ved å legge ut det samme innholdet og den samme informasjonen på den samme sosiale medieprofilen, eller de kan krysspublisere på tvers av ulike kanaler, som sosiale medieplattformer og profesjonelle nettverksnettsteder.

Kryss-posting vs. multi-posting

Cross-posting varierer fra multi-posting siden multi-posting dekker å legge ut identiske meldinger på tvers av flere kanaler. Merkevarer som deltar i multiposting dupliserer vanligvis det samme innlegget og publiserer det på flere nettfora, mens merkevarer som bruker kryssposting ikke bare kopierer det samme innlegget. I stedet overfører de den samme informasjonen, men med en annen passende tilnærming.

Ulempene ved kryss-posting

Er krysspublisering dårlig?

Kryssposting har ikke det beste omdømmet blant markedsføringsselskaper i sosiale medier eller noen av deres kunder.

Selv om det er vanskelig nok å lage innhold for sosiale medier, og det er lettere å publisere det samme innholdet på tvers av flere sosiale nettverk. Men innleggene som vennene dine «liker» på én plattform, er ikke nøyaktig de samme innleggene som følgerne eller vennene dine vil dele på en annen. Tonen i stemmen, språket, det visuelle og den generelle tilpasningen som gir best resultater for Instagram, er ikke den samme for Twitter, Facebook, LinkedIn osv.

Hvis du legger ut på Instagram og legger 20 hashtags der, kommer det ikke til å passe på Facebook-siden din eller TikTok-videoene dine eller på LinkedIn. Innleggene er ikke justert i henhold til hver plattforms beste praksis. Så det kan mislykkes på tvers av flere sosiale kanaler, spesielt siden brukerne vil ha forskjellig innhold på hvert sosiale nettverk (selv om de er dine følgere på hver plattform du er på).

Cross-posting kan imidlertid være ekstremt vellykket når det utføres riktig. La oss ta en titt på noen viktige fordeler knyttet til beste praksis for kryssinnlegg.

Når du lager et sosialt innlegg, er det viktig å ta hensyn til følgende:

• Publikummet på kanalen du legger ut og henvender deg til
  • Du vil at tonen og budskapet ditt skal være mer profesjonelt når du lager et LinkedIn-innlegg, mens du oppfordres til å bruke en mer uformell tilnærming på Instagram.
    • Formateringsforskjellene mellom de ulike plattformene er store.
    • Formateringsforskjellene per kanal

Når det gjelder Twitter, er meldingen begrenset til 280 tegn per Tweet. Mens på Instagram har du muligheten til å si fra med 2200 tegn per innlegg. Hvis du lager innlegg med en tilnærming som passer til alle kanaler, risikerer du at tweeten din blir avbrutt midt i setningen på grunn av tegnbegrensninger, eller at et dårlig håndtak er involvert i tweeten din på grunn av at noen klarer å justere på tvers av plattformer.

• Instruksjonene per plattform for å overvåke og forhindre spamaktivitet

I fjor kunngjorde Twitter nye retningslinjer som omslutter bruk av automatisering og publisering av samme (eller i det vesentlige lignende) poss over flere profiler du administrerer.

Hva er fordelene med å legge ut det samme innholdet?

En slik strategi for kjøring av merkevarekontoer har sine fordeler:

• Det sparer deg for å opprette og justere innleggene dine for et bestemt sosialt nettverk. Du oppretter ett innlegg som er veldig kult og publiserer det overalt. Ganske ofte er det bedre enn å lage 3-5 unike, men middelmådige publikasjoner.
    • .
    • Du når et større publikum.
    • Du når et større publikum ved å minne følgerne dine fra alle kanalene dine om deg selv. Forlatte bedriftsprofiler gir et dårlig inntrykk.
    • .
    • Du gjør et dårlig inntrykk.
    • Du øker engasjementet og tiltrekker deg nye følgere.
    • Du får flere følgere.
  • Du øker engasjementet og tiltrekker deg nye følgere.

Publisering på alle sosiale medieplattformer samtidig: I hvilke tilfeller kan du trenge det?

Å legge ut innhold på alle sosiale mediekontoer samtidig er en god idé for de som har bedriftsprofiler, men ikke har et stort team for å lage unike innlegg for alle nettverk. For eksempel hvis du nettopp har lansert prosjektet ditt og prøver å forstå hvilket sosialt nettverk du skal fokusere på.

Tips for å utforme unike innlegg

Sig nei til å legge ut nøyaktig det samme innholdet på alle sosiale kanaler. Fokuser i stedet på å publisere ulike budskap på ulike sosiale medieplattformer. Gjennom innholdet ditt gir du et budskap til publikum som kan være dramatisk forskjellig på Twitter og Facebook.

Her er noen tips som vil hjelpe deg med å unngå meningsløse duplikater av innholdet ditt og å begynne å legge ut innholdet ditt mer effektivt.

Her er noen tips som vil hjelpe deg med å unngå meningsløse duplikater av innholdet ditt.

1. Forstå språket i hvert enkelt sosiale medienettverk

Før du begynner å krysspublisere innhold, må du først finne ut hvordan hvert enkelt sosiale nettverk fungerer, og hvilke unike muligheter og funksjoner det har.

Finn alle de nettverksspesifikke funksjonene du kan bruke. Du må lære deg dette for å finne ut hvordan du kan optimalisere hvert innlegg for hvert nettverk, og/eller hvordan du kan få ditt individuelle innlegg til å lykkes på hvert enkelt nettverk.

2. Hører innlegget hjemme på denne sosiale medieplattformen?

Ikke alle innlegg vil fungere på alle sosiale kanaler – og det er normalt. Tenk over den overordnede strategien din, nettverksstrategien din og tonen i nettverket.

For eksempel, hvis du gjør et morsomt innlegg bak kulissene til teamets firmafest, er det kanskje ikke fornuftig å publisere et bilde på bedriftens LinkedIn-side – men det kan være et flott innlegg for Instagram eller til og med merkevarens Instagram Story.

3. Forstå publikum på hver kanal

Tilhengerne dine på hver markedsføringskanal for sosiale medier er sannsynligvis forskjellige, selv om de alle tilhører målgruppen din generelt. LinkedIn, for eksempel, inkluderer vanligvis personer med forretningsinteresse, og Instagram har et yngre publikum enn noen andre kanaler. Du bør tilpasse innholdet ditt på riktig måte.

For å hjelpe deg med å forstå hvem som for øyeblikket følger deg på hver plattform, kan du lære innsikten fra analysedataene dine. De fleste plattformers innebygde analyser kan vise deg innsikt som demografi, interesser, språk og steder til dine nåværende følgere. Bruk denne informasjonen til din fordel, og juster innholdet som legges ut på tvers for hver målgruppe etter behov.

4. Optimaliser innleggene for hvert nettverk

Når du er kjent med hvordan hver av de sosiale mediekanalene du legger ut på, fungerer, vil du optimalisere innleggene du kryssposter for hvert enkelt nettverk.

Det er her tipsene vi nettopp snakket om kommer til nytte. Du kan tilpasse hvert innlegg til å fungere med nettverket du legger ut til, noe som gir deg muligheten til å utføre dine kreative ferdigheter og bruke de nettverksspesifikke funksjonene. Dette vil gjøre publikasjonene dine mer dynamiske og vise publikummet ditt at du vet hva du gjør.

Noen innlegg vil være bra å holde stort sett det samme med små endringer. Dette omfatter å forkorte eller forlenge bildetekster for å oppfylle tegnbegrensninger, legge til eller fjerne hashtags og leke med ordlyden. Du kan for eksempel legge ut lengre innlegg på LinkedIn eller Facebook og kortere på Twitter.

Tenk også over hvilke formater som fungerer best på hver kanal, og for publikummet ditt også. Hvis du for eksempel ser at publikum på Facebook-siden reagerer godt på lenker (og de ønsket å beholde Facebook som en ressurs for lenker til innhold), så når du legger ut flere bloggartikler på Facebook. Hvis du antar at denne informasjonen vil ha en suksess på Instagram også, justere den og overvåke resultatene.

5. Bruk en annen oppfordring til handling

For å gjøre hvert innlegg unikt, prøv å sende en annen oppfordring til handling hver gang du oppretter en ny melding. Du kan prøve å lage oppfordringen til handling basert på hvilket nettverk du bruker. Hvis du for eksempel promoterer en profesjonell nettverksplattform, kan du bruke en oppfordring til handling som tilbyr påmelding til bedriftens månedlige nyhetsbrev. Hvis du bruker et sosialt medienettverk, kan du vurdere å bruke en oppfordring til handling som tilbyr å følge bedriftens nettsted.

6. Planlegg i henhold til hvert nettverks rushtid

Den siste vurderingen av riktig krysspublisering på sosiale medier er å planlegge publikasjoner for de individuelle topptidene på hvert sosiale medienettverk – og igjen, passende for ditt unike publikum på hvert.

Dette vil sikre at du legger ut når flest mulig mennesker vil se det, per nettverk, og maksimere mulighetene dine for stor rekkevidde.

Forhåpentligvis vil disse tipsene hjelpe deg med å få litt mer boost med kryssinnleggingen din på sosiale medier, og unngå den tilsynelatende tidsbesparende feilen ved å bare automatisere tweets for å legge ut på Facebook, eller Instagram Stories-innholdet ditt for å krysse over til Facebook Stories.

[/sc

Avsluttende

Cross-posting har et dårlig rykte i markedsføringsverdenen for sosiale medier fordi det ofte implementeres feil. Når det brukes riktig, gir krysspublisering deg imidlertid en måte å øke rekkevidden til nøkkelinnholdet du vil dele, samtidig som du holder sosiale kalendere fulle.

Så lenge du prøver å engasjere deg i kryssinnlegg av høy kvalitet og med vilje, er det ingen grunn til at du ikke skal bruke denne strategien for å engasjere publikum og holde dine følgere glade. Bare husk å bruke de riktige strategiene og verktøyene slik at du kan få de fantastiske resultatene du leter etter.

• Siste fra Blog