Den uutnyttede kraften i esportsreklame

13 min lest
E-sport blomstrer og vil fortsette å vokse. For så uforståelig trafikk som e-sport, kan det hende at noen markedsførere ikke tar ideen om e-sport som reklame for merkevaren sin på alvor. Men hvis du fortsatt nøler, la andre forretningsgiganter overbevise deg. Med dette i bakhodet kjenner store selskaper som Red Bull, Intel, Taco Bell eller ESPN allerede kraften og potensialet i e-sportsmarkedsføring. Når det er sagt, vil digitale markedsføringsstrategier fungere til et merkevares fortjeneste hvis det gjøres riktig.

Merker i alle størrelser, inkludert ikke-endemiske virksomheter, kan dra nytte av esportsmarkedsføring. Så lenge merkevaren din passer til målgruppen, er det ingen grunn til at du ikke skal annonsere ved hjelp av esportsmarkedsføring. Bare vær autentisk og konsekvent i markedsføringskampanjene dine.

[/sc

Hvorfor Esports-reklame har så mye potensiale

Nå som jeg har satt ting i perspektiv med informasjonen ovenfor, la oss se alle de faktiske grunnene til at esportsannonsering har så mye kapasitet.

Esportsreklame er trygt og fremtidssikkert

Sportsreklame er en utrolig lovende investering. Men hvorfor? Det er ganske klart – e-sport er nært knyttet til live streaming, som også er en raskt voksende bransje.

Idrett er en blomstrende industri med et voksende marked

Grunnen til at e-sport er uunngåelig å vokse enda mer er på grunn av måldemografien. Flere og flere yngre generasjoner er født og oppvokst i en stadig mer digital verden der det å delta eller interessere seg for e-sport er like naturlig for dem som tradisjonelle idretter for ivrige sportsfans.

Bedrifter investerer i økende grad i esport og dens spillere

Mange merker har allerede brukt muligheten til å annonsere i esports, så du bør også følge den. Det er flere og flere interesserte mennesker for dagen, og det går ikke ubemerket hen. Ikke bare investerer flere mennesker i esportsarrangementer, men flere og flere anerkjenner esports som en offisiell sport.

Hvordan merkevarer kan annonsere i e-sportsscenen

Så hvordan kan merkevarer dra nytte av denne håndgripelige esportsindustrien og bygge et navn for seg selv? Det er flere effektive metoder for å gjøre det, så la oss sjekke dem ut i detalj:

I dag regnes esports som en profesjonell sport. Det er til og med i nærheten av å bli inkludert i OL. Spillere er idrettsutøvere på sin egen måte, som må trene fysisk og mentalt for å spille på høyeste nivå.

Idrettssjangre

Idrettsgrener

I dag er de vanligste e-sport-videospillsjangrene:

I dag er de vanligste sjangrene innen e-sport:

• Multiplayer Online Battle Arena (MOBA)
  • Førstepersons skytespill (FPS)
  • Slåssing
  • Kamp
  • Kortspill
  • Battle Royale-spill Real-Time Strategi (RTS)

Idrettsplattformer

Twitch, som eies av Amazon og YouTube Gaming-plattformer, er de to største nettbaserte streamingmediene for e-sport. Andre leverandører inkluderer:

• Smashcast
    • Mikser Bigo Live Afreeca
    • Afreeca
    • GosuGamers
    • DouYu
    • Huya

Idrettskonkurranser

Idrettskonkurranser er representert i ligaer og turneringer, herunder:

• Verdensmesterskapet i League of Legends
  • World League of Legends World Championship
  • Internasjonalt mesterskap i Dota 2 Evolution Championship Series
  • Evolution Championship Series
  • Intel Extreme Masters
  • Overwatch-ligaen
  • . Amazon Mobile Masters
  • Amazon Mobile Masters
  • Økosystem for idrett

Det er ikke bare profesjonelle spillere og lag som er involvert i e-sport. Økosystemet inkluderer også et økende antall fans, seere, strømmere, organisasjonsselskaper og sponsorer.

Det finnes to kategorier av aktører:

• Esportentusiaster: Alle som ser på e-sport mer enn én gang i måneden.
    • .
    • Sportinteresserte: Alle som ser på e-sport minst én gang i måneden.
    • Sportsinteresserte: Alle som ser på sport minst én gang i måneden.
    • Okasionelle seere: Alle som ser på e-sport mindre enn én gang i måneden.
    • .

Hvordan begynne med e-sportsmarkedsføring som en merkevare

Uansett hvor stor bedriften din er, kan du dra nytte av esportsmarkedsføring. Her er noen strategier for å hjelpe deg med å begynne.

Finn den rette målgruppen

På samme måte som tradisjonelle idretter kan e-sport deles inn i mange forskjellige sjangre. Demografi kan kategoriseres etter hvilken type spill de liker.

• PvP (spiller)
    • PvP (spiller mot spiller)
      • FPS (førstepersons skytespill)
      • RTS (Real-Time Strategy)
      • MOBA (flerspiller online kamparena)
      • MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games)

Hvis du vet hvem du vil tiltrekke deg, kan du lage innhold som vil appellere til dem. Du vil også kunne samarbeide med e-sportslag som målgruppen din liker. Hvis målene dine overlapper med målene til laget du sponser, kan det føre til et langt og gjensidig tilfredsstillende samarbeid for begge parter.

Gå til de riktige kanalene

Etter at du har funnet målgruppen din for e-sport, kan du nå finne ut hvor de gjemmer seg.

Nå kan du finne ut hvor de gjemmer seg.

Oftere enn ikke vil du finne dine potensielle kunder i mindre og større streamingplattformer for videospill. Her er noen av dem:

• Twitch
    • Twitch
    • Bryter
      • YouTube Gaming
      • Facebook-spill
      • Hitbox
      • Bjelke
      • Azubu
      • Bigo Live Afreeca
      • Gosu spillere

De beste markedsføringsstrategiene for e-sport

Så hvordan kan merkevarer dra nytte av dette inntektsgivende e-sportlandskapet og bygge et navn for seg selv? Det er flere effektive måter å gjøre det på, så la oss sjekke dem ut i detalj:

Finn og bli partner med ekte eSports-influencere

Influencere kan hjelpe deg med å øke rekkevidden og gjennomslagskraften til e-sportarrangementene og -kampanjene dine. Men du må finne influencere som har samme demografi som deg og som er populære på de plattformene du har valgt.

De mest vellykkede strømmerne er:

• Ninja (19M på YouTube, 14M på Twitch)
        • Shroud (6.5M på Twitch)
        • Summit1g (4M på Twitch)
        • Riot Games (4M på Twitch)
        • Tsm_myth (5M på Twitch)

Start et eSport-lag

For selskaper med et tilstrekkelig markedsføringsbudsjett vil lansering av et eSports-team skape den perfekte synergien. Undervurderte e-sportslag som søker etter sponsing vil jobbe FOR deg og ikke MED deg. Det betyr at du mottar e-sportsreklame når de strømmer eller opptrer for publikum, og du bestemmer skuddene.

Sponser et lag gjennom byråer

Selv om det kan være mer kostnadseffektivt å starte et lag fra bunnen av, vil sponsing av et lag med hjelp av byråer koble deg til de mest kjente internasjonale e-sportslagene.

Invester i videoannonser

Videoannonser er effektive hver gang hvis de vises til riktig tid og til det relevante publikummet. For eksempel kan Twitch-streamere vise pre-roll, mid-roll eller post-roll videoannonser på strømmene sine.

Millioner av esportsfans vil veie en Twitch-streamers troverdighet gjennom stort merkevaresamarbeid. Esports-lag og spillere vil ha mer spillomdømme over hele verden når seerne ser at de er sponset av fremtredende merkevarer.

Opprett små turneringer

Små ting begynner fra ydmyke ideer. Så undervurder aldri rollen til små turneringer. Disse kan bli de perfekte inngangsportene til mer betydningsfulle e-sportsbegivenheter. Dette er også en perfekt måte for mindre selskaper å utnytte esportsmarkedsføring.

Bli medsponsor for et arrangement

Hvis du vil dra nytte av populariteten til en høyt profilert streamer på Twitch, kan du tenke på å sponse et av arrangementene hans. Fordelen er at du får en ferdig fanbase som er interessert i innholdet du vil sponse. En annen fordel er at du bygger troverdighet på plattformen som kan gi deg flere seere, sponsorer og streamere.

Markedsføring av innhold

Innholdsmarkedsføring kan få flere følgere for virksomheten din, forutsatt at du tilbyr verdifullt innhold til riktig publikum. Du kan til og med prøve gjesteposting i noen kjente e-sportblogger for å utvide rekkevidden din.

En annen ting å vurdere er å bruke outsourcing-tjenesten for å lage og distribuere artiklene om aktivitetene dine i mediekanalene for det aktuelle publikummet. PRNews kan takle denne oppgaven med letthet. Det profesjonelle teamet vil skrive, presentere og distribuere historiene dine til en fast pris til relevante publikasjoner. Med sin enorme erfaring, dyktige team og imponerende kontaktbase vet de hvordan de skal skrive innlegg for å være tiltalende, fengende og fengslende for å bli publisert i autoritative aviser og magasiner.

Innholdsmarkedsføringsplattform

Spillentusiaster som synes innholdet ditt er verdt å dele, vil utvilsomt også like, engasjere, kommentere eller dele bloggene dine i deres fellesskap.

Merch Giveaways til spillere

Merket ditt trenger ikke å være i tråd med esports. Du kan imidlertid vurdere måter å feste merkevaren din til denne blomstrende elektroniske sporten gjennom produktene eller tjenestene dine.

Du kan enten velge tilfeldige esportspillere eller høyt fulgte videospillstreamere for gratis varer også. På den måten vet du at du er godt utført på spillarenaen. Denne markedsføringsstrategien vil være lukrativ for deg i det lange løp hvis du er klar til å opprette eller sponse et esportslag.

[/sc

Avslutning: Esportsreklame

Esportsmarkedsføring er den neste potensielle fortjenesten. Etter hvert som flere store merkevarer trenger inn med esportsreklame, forteller denne bransjen på en eller annen måte gründere og bransjer en ting – det er lovende forretningsvekst i esports. Merker i alle størrelser, inkludert ikke-endemiske merker, kan starte et samarbeid med e-sportsmarkedsføring. Så lenge virksomheten din passer til målgruppen, er det ingen grunn til at du ikke skal begynne å bruke e-sportsmarkedsføring. Bare husk å være autentisk og konsekvent i markedsføringskampanjene dine.

Siste fra Blog