Den ultimate guiden for PR-forskning

11 min lest
PR-forskning. PR-forskning er informasjon som ble funnet å bli delt. Delt i publikasjoner, pressemeldinger, medier, sosiale medier og mye mer. Uten forskning ville ikke PR utføre en av de viktigste ledelsesfunksjonene. Det ville ikke være strategisk eller en del av den utøvende strategiske planleggingen, men ville falle tilbake til den enkle presseagentens dager. Som en ekte ledelsestjeneste bruker PR forskning for å identifisere problemer og begynne å løse et problem, for å forebygge og håndtere kriser, for å gjøre organisasjoner lydhøre og ansvarlige overfor publikum. Denne artikkelen har jeg laget som en ultimate guide til PR-undersøkelser.

[/sc

Hva er PR-forskning

Hva er PR-forskning?

I motsetning til tradisjonelle markedsundersøkelser, som vanligvis forblir konfidensielle og interne, utføres PR-meningsmålinger eller PR-undersøkelser med vilje for å generere innsikt som skal deles i innholdsoppsøk.

Publikumsundersøkelser (PR) er en spørreundersøkelse rettet mot et generelt eller spesifikt publikum med mål om å dele resultatene gjennom selskapets oppsøkende virksomhet, pressemeldinger, merkevareinnhold, nyhetskilder og medier.

Formålet med PR-undersøkelsen

Målet med PR-forskning er å gjøre det mulig for eksperter å lage en strategi i PR for å:

• lansere kampanjene med et spesifikt formål og målrettede mål,
  • .
  • fungere som en del av den generelle strategiske ledelsesfunksjonen i et selskap,
  • måle effektiviteten av PR-arbeidet,
  • .
  • måle effektiviteten av PR-arbeidet.

Ved å starte undersøkelser før vi kommuniserer, er det viktig å revidere tankene og hypotesene dine med publikums synspunkter. Du kan dele inn publikum, skreddersy kommunikasjonen for unike målgrupper, sende ulike budskap til bestemte målgrupper og bygge relasjoner ved å kommunisere med publikum som er interessert i budskapet vårt.

Former for PR-undersøkelser

Grunnig kunnskap om forskningsmetoder og omfattende analyser gjør det også mulig for PR-ansvarlige å anslå og illustrere verdien og nytten av innsatsen og planene sine.

Pr-ansvarlige kan også vurdere og illustrere verdien og nytten av innsatsen og planene sine.

Her er en ultimat guide til de vanligste formene for forskning innen PR-ledelse – formelle og uformelle.

Formell forskning

Formelle undersøkelser gjennomføres vanligvis for å finne tall og statistikk som PR-eksperter kan bruke til å målrette kommunikasjonen og måle resultatene. En formell type undersøkelse brukes også for å få en dypere, kvalitativ forståelse av enkelte spørsmål, og for å utlede dyptgående meningsdata. Formell forskning representerer planlagt forskning av kvantitativ eller kvalitativ informasjon, som vanligvis undersøker spesifikke spørsmål om emner som er av interesse for selskapet.

Uformell forskning

Uformell forskning innhentes fra kilder både i og utenfor selskapet. Uformell forskning mottar vanligvis data og meninger gjennom samtaler. Den består i å stille spørsmål, snakke med kunder eller ansatte i organisasjonen for å finne ut hva de er opptatt av, lese uttalelser fra kunder eller kommentarer og andre uformelle metoder, som å skanne nyheter og medier. PR-ansvarlige bruker mye tid på å kommunisere uformelt gjennom en åpen utveksling av ideer og forslag. Informasjonen som samles inn fra uformelle undersøkelser, kan brukes til å justere eller revidere merkevarens politikk, lage budskap til publikum, identifisere nye trender i en bransje, herunder publikums verdier eller prioriteringer i nye initiativer, og mange andre avledninger.

Typer av PR-undersøkelser

Vi vet alle at merkevarer ønsker å tiltrekke seg og beholde kunder. Så la oss dykke dypt inn i prosessen der et selskap oppnår dette. Hvilke typer forskning kan PR-ledere bruke? Hva er forskjellene mellom dem? La oss finne ut noen av de forskjellige forskningstypene.

Forskning innen PR-ledelse trenger spesialisert terminologi. Begrepet primærforskning brukes til å navngi prosessen når de samler inn unike data personlig og spesifikt relevant for en bestemt klient eller kampanje. Primærforskning anses å være den dyreste typen forskning fordi den holdes spesielt for merkevaren.

Sekundær forskning er forskning som normalt er en del av det offentlige området, men som er egnet for kunden, selskapet eller bransjen. Den kan brukes til å underbygge konklusjonene fra primærforskningen. Sekundærforskning er vanligvis tilgjengelig på biblioteker eller fra bedriftsundersøkelser og bransjeorganisasjoner. Oppslagsverk, leksikon og artikler i fagpressen gir gratis eller rimelig sekundærforskning. PR-eksperter bruker ofte sekundærforskning som et utgangspunkt for å avgjøre hvilken type primærforskning som må gjennomføres.

Typer:

Anvendt forskning er den typen PR-forskning som brukes til å finne informasjon om en sak eller et spesifikt spørsmål.

Teoretisk forskning, også kjent som grunnforskning, er fokusert på nysgjerrighet. Den dekker noen mulige (teoretiske) situasjoner og mulige reaksjoner, meninger og konsekvenser av det.

Kvantitativ forskning er PR-forskning som kan defineres nøyaktig. For eksempel kan vi nøyaktig estimere og finne ut hvor mange kjæledyr som blir adoptert fra omplasseringshjem hvert år.

Kvalitativ forskning er forskning som ikke kan måles nøyaktig fordi det er umulig å få et nøyaktig tall. Kvalitativ forskning fokuserer på kvaliteten og meningene til noe. For eksempel å gjennomføre forskning for å forstå hvordan noen føler om å eie en hund. Dette er et spørsmål om meninger snarere enn faktiske resultater uttrykt i tall.

Blandede metoder/triangulering er forskning der både kvantitativ og kvalitativ forskning har utfyllende og unike styrker. Disse to forskningsmetodene bør brukes i kombinasjon når det er mulig i PR-arbeidet, slik at både publikum og problemstillinger kan vurderes fullt ut. Å blande flere fokusgrupper fra ulike byer med intervjuer av viktige ledere og en kvantitativ undersøkelse av offentligheten er et eksempel på en blandet (triangulering) forskningsmetode fordi den dekker både kvantitativ og kvalitativ metodikk.

Hvordan fungerer publikumsundersøkelser?

Prosessen med PR-forskning utføres nå hovedsakelig på nettet. En undersøkelse opprettes, programmeres og sendes til en målgruppe. Dette kan realiseres for både business-to-consumer (B2C) eller business-to-business (B2B) målgrupper.

Mange undersøkelser gjennomføres ved hjelp av generelle befolkningssegmenter. Noen eksempler på målgrupper du kan be om å få spørreundersøkelser fra:

Eksempler på målgrupper du kan be om å få spørreundersøkelser fra

• Aldersgrupper
      • Kjønn
  • Sted
  • Lokalisering
  • Husholdningsinntekter Barn i husholdningen
  • Barn i husholdningen
  • Børn i husholdningen
  • Høyeste fullførte utdanning Andre

Noen eksempler på målretting av virksomheten inkluderer:

• Roller eller titler
    • Selskapets omsetning
    • Omsetning
    • Ansvarsområder
    • Ansvar
    • Avdelinger
    • Departments Virksomhetens størrelse
    • Bedriftsstørrelse Næring
    • Bransje
    • Andre

Hvor mange undersøkelsessvar trenger du?

Dette er sannsynligvis det mest interessante spørsmålet når det gjelder PR-undersøkelser. 100 fullfører, 500 fullfører, 4 000 fullfører, 10 000 fullfører, er det nok?

I dagene med et rent tilfeldig utvalg blant et sannsynlig eksempel var dette mye lettere å svare på. En av tilnærmingene til å forstå antall respondenter er en beregning av en feilmargin. Her er en enkel oversikt over hvordan du kan redusere denne indikatoren:

• 100 fullførte skaper et element.
    • 100 fullførte skaper en feilmargin på +/- 10%.
      • 400 fullførte skaper en feilmargin på +/- 5 %.
      • 1 000 fullførte skaper en feilmargin på +/- 3 %.
      • 2 000 fullførte skaper en feilmargin på +/- 2 %.

Det korte svaret er at jo mer gjennomført forskning du refererer til, jo mer troverdighet får undersøkelsen din. Flere svar øker også muligheten til å bli omtalt i nyhetskildene.

Måter å bruke resultatene av PR-undersøkelser på

Her er fire måter å få avkastning fra din PR-undersøkelsesinnsats:

PR-strategi og -kampanjer

Hovedmålet med å gjennomføre PR-undersøkelsene er at de skal brukes videre til å lage PR-strategi, lansere nye PR-kampanjer eller forbedre de nåværende PR-aktivitetene.

Pressemeldingene

Deling av data og resultater fra en PR-undersøkelse eller en nylig bestilt studie vil lett fange oppmerksomheten til relevante nyhetskanaler. Fordelene med pressemeldinger ligger i å dele original forskning eller eksklusiv forskning med medier og journalister. Ta en titt på PRNews.io-tjenesten for å lage profesjonelle pressemeldinger og effektiv distribusjon av dem. Det vil hjelpe deg ikke bare med å spare tid på å søke og presentere deg selv mange medier for å publisere pressemeldingen, nyheten eller historien din der.

Blogger

PR-undersøkelsene kan generere en hel rekke blogginnlegg. Tenk lenger enn bare ett enkelt oppsummerende blogginnlegg som beskriver all innsikt og alle funn fra undersøkelsen.

Webseminarer

Webinarer er en mer personlig form for innholdsmarkedsføring fordi det gir deg muligheten til å ha en dialog med folk i stedet for bare å få dem til å lese innholdet ditt. Webinaret er også en flott kanal for å dele informasjon gjennom samtale.

Oppsummering

PR-ansvarlige må forstå hva forbrukerne anser som et akseptabelt image, noe som ofte gjøres gjennom undersøkelser. Derfor har PR-undersøkelser raskt blitt det hemmelige våpenet i deres verktøykasse. PR-undersøkelser gir PR-ansvarlige mulighet til å opptre mer selvsikkert med en vitenskapelig tilnærming, støttet av målgruppens mening.

Trenger du råd eller har et spørsmål? Legg gjerne igjen en kommentar.

Siste fra Blog