De mest innflytelsesrike spanske nyhetsnettstedene

17 min lest
Utvider du virksomheten din og ønsker å bli publisert på spanske nyhetsnettsteder og magasiner? Utnytt kraften i innholdet ved å få kontakt med autoritetsjournalister og samarbeide med pålitelige blogger i Spania og i det spansktalende publikummet. Spania og latinamerikanske land har en livlig medieindustri, inkludert trykte og nettbaserte aviser. Spanske nyhetsnettsteder er like varierte som det spanske samfunnet selv. Disse nyhetsnettstedene kan være skrevet på spansk, engelsk, galisisk, katalansk eller tospråklige. De kan fokusere på spesifikke latinamerikanske samfunn, dekke hele Latin-Amerika eller fokusere på siste nytt i det spanske kongeriket.

Her har jeg samlet de beste spanske nyhetsnettstedene fra tusenvis av andre digitale nyhetsnettsteder på nettet rangert etter trafikk, domeneautoritet, følgere på sosiale medier og oppdateringer.

[/sc

De mest populære spanske nyhetsnettstedene

BBC Mundo

Nettsted | Twitter

Webside | Twitter

Marca er et Madrid-basert spanskspråklig sportsnyhetsnettsted som dekker alle typer sport. Det inkluderer spesielt god dekning av La Liga, så det er perfekt for millioner av fans av spansk fotball. Å være en av de mest populære sportspublikasjonene i Spania, er det en pålitelig kilde til sportsnyheter. I tillegg til nasjonale dekker Marca også internasjonale sportsligaer som den britiske Premier League og NFL, mens den også beskriver mange andre idretter som MotoGP, golf og boksing.

RTVE

Nettsted | Twitter

• Besøk: 190.1M
    • Avvisningsprosent: 52.25%

Diario AS er medlem av mediekonsernet PRISA som også eier El País og Cinco Días. AS er den ubestridte lederen innen sportsjournalistikk i Spania, både når det gjelder opplag og lesertall. Det er Spanias største sportsavis med det største salget og det største publikummet i landet, ifølge EGM-statistikk.

Opprettet i 1967, har AS fortalt historien om spansk og internasjonal sport siden begynnelsen. Denne nyhetsplattformen dekker spesielt nyheter om fotballagene i Madrid: Real Madrid, CD Leganés, Atlético Madrid, Getafe CF og Rayo Vallecano. AS regnes også som den mest omfattende av Spanias aviser og dekker alle idretter. Bortsett fra Madrid, har avisen også hovedkvarter i Barcelona, Bilbao, Sevilla, Valencia, A Coruña og Zaragoza.

I mai 2012 lanserte avisen en engelskspråklig versjon med originalartikler oversatt fra spansk til engelsk av skribenter med engelsk som morsmål. Diario AS hadde et opplag på 181 172 eksemplarer i 2001 og 176 892 eksemplarer i 2002. Det økte til 214 654 eksemplarer i 2006. Det store spansktalende publikummet liker de omfattende nyhetene og innholdet om favorittsportene og -lagene deres: direktesendinger, siste oppdateringer, resultater, tabeller, tidsplaner, videoer.

El País

• Besøk: 127.7M
      • Avvisningsprosent: 61.39%

EL PAÍS er det best rangerte spanskspråklige nyhetsmediet, med mer enn 94 millioner unike besøkende per måned på tvers av alle sine versjoner, ifølge interne estimater, og mer enn 100 000 digitale besøkende. Generelt er det nå 145 000 EL PAÍS-abonnenter over hele verden.

Basert i 1976, etablerer den gullstandarden for nyheter, uavhengighet og innovasjon. Takket være en kontinuerlig endringsprosess presenteres avisen i dag i et bredt spekter av formater og fortellerstiler: fra tekst til digitale versjoner, og fra video til interaktiv grafikk. Den har mer enn 20 millioner abonnenter på de viktigste sosiale kontoene (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Telegram og Youtube).

El Español

• Besøk: 71.0M
      • Bounce rate: 60.22%

Spania har fått en annen digital nyhetspublikasjon i dag – El Español. Den samlet inn 3,6 euro (3,98 USD) fra en vellykket crowdfunding-kampanje (med donasjoner fra 5 624 personer fra 100 til 10 000 euro for å bli aksjonærer), samt penger fra andre investorer og grunnleggerne. El Españols redaktør og grunnlegger Pedro J. Ramírez investerte også mer enn 5 millioner euro av sine egne penger.

La Vanguardia

Nettsted | Annonse side | Twitter

• Besøk: 67.5M
      • Avvisningsprosent: 63.08%

La Vanguardia ble grunnlagt i 1881 og er en av Spanias eldste medier. Under den spanske borgerkrigen ble den republikanernes stemme, og gjennomgikk derfor mer enn andre medier begrensninger under Francos diktatur. Siden 2011 har avisen i sin helhet også blitt utgitt på katalansk. I dagens Catalonia står avisen for en moderat regionalisme. Den nye sjefredaktøren Jordi Juan, som ble ansatt i 2020, har som mål å øke nettstedets betalte innhold.

Avisens politiske syn er liberalt. Avisen dekker internasjonale nyheter – den har flere utenlandske journalister enn noen annen spansk avis – og for sine sportsnyheter. Mediehuset var en av de første blant publikasjonene innen progressiv arbeidspolitikk, og tilbød tidlig ansattfordeler som sykepenger, betalt ferie og pensjoner. På slutten av 1900-tallet var opplaget rundt 190 000 hver dag og 250 000 på søndager.

Det kosmopolitiske Spania

Webside | Annonseside | Twitter

Webside | Annonseside | Twitter –>

• Besøk: 53.5M
      • Bounce rate: 73.83%

Cosmopolitan Spain er det spanske formatet til det populære månedlige livsstilsmediet. Cosmopolitan tilbyr flott innhold innen underholdning og livsstil som er informativt og interessant. Det bringer mange nyheter om kjendissladder og livsstilstips og -triks. Cosmopolitan er et stort navn på listen over livsstilsmedier. Dette spanske magasinet gir et passende publikum det samme gode innholdsnivået.

Cosmopolitans innhold appellerer til de moderne kvinnene, det er deres målgruppe. Cosmopolitan Spain gir alle de viktigste spanske underholdningsnyhetene og de beste livsstilstipsene.

Elle Spania

Nettsted | Reklame side | Twitter

• Besøk: 53.0M
      • Bounce rate: 66.84%

ELLE er det mest solgte motenyhetsnettstedet i verden. Det er et medieuttak for kvinner som elsker mote av kvinner som elsker mote. Dens tilhengere er moderne kvinner, villige til å oppdage nye ting fra alt, hver dag. Dette uttaket snakker ikke bare om mote, men det dekker også estetikk, dekorasjon, trender, sosial smak, gastronomi og mer.

I hver utgave vil du glede deg over de siste motenyhetene, skjønnhetstips fra catwalken (og hvordan du bruker dem), eksklusive kjendisdialoger og så mye mer.

20 Minutos

• Besøk: 53M
    • Avvisningsprosent: 52.22%

Gratisavisen 20 Minutos distribueres på hverdager i Spanias største byer. Ifølge statistikken er papirutgaven og den digitale utgaven for tiden landets mest leste avis. Den ble opprettet i 2000 i Madrid. Året etter kjøpte det norske medieselskapet Schibsted aksjemajoriteten i selskapet og endret navnet til 20 Minutos. 15 år senere ble den kjøpt av det spanske selskapet Grupo Henneo, som også utgir Heraldo de Aragón.

La Razón

• Besøk: 21.8M
      • Bounce rate: 53.05%

La Razón ble grunnlagt i 1998 og er i dag en av de mest kjente og mest distribuerte dagsavisene i Spania. Den er en ledende referanseressurs for nyheter om spansk økonomi, politikk og samfunn. Den har blitt betraktet som en avis med verdier og prinsipper, med en klar dedikasjon til familien som den viktigste delen av samfunnet vårt, en innsats som de berømte journalistene og alle medlemmene av redaksjonen har påtatt seg.

Dette har gitt den en stor tilhørighet og eksklusivitet blant sine tilhengere, og skapt et nært forhold til et utpreget urbant publikum med høyt utdanningsnivå og en tendens til å være konsentrert i alderssegmentet 35-54 år. Videre tilbyr La Razón bemerkelsesverdig lesekvalitet, med nesten 50 % av publikum som leser avisen hver dag.

Den har også sine lokale utgaver i Castilla y León, Catalonia, Valencia-regionen, Murcia, Andalusia (Malaga og Sevilla) og Madrid, hvis respektive nettsider sjekker pulsen på politiske, forretningsmessige, kulturelle og sosiale nyheter og aktuelle saker på hvert sted.

Den har også sine lokale utgaver i Castilla y León, Catalonia, Valencia-regionen, Murcia, Andalusia (Malaga og Sevilla) og Madrid.

La Voz de Galicia

• Besøk: 19.7M
      • Avvisningsprosent: 57.34%

En avis er et daglig trykt medium som vanligvis utgis daglig, inkludert nyheter og analytiske innlegg. Corporacion Voz de Galicia er eier av denne avisen. La Voz har det høyeste avisopplaget i Galicia og er den åttende største dagsavisen i Spania. Den utgis hovedsakelig på spansk, med galicisk brukt i kultur- og opinionsseksjonene.

Avisen ble grunnlagt i 1882 av Juan Fernandez Latorre og har hovedkontor i A Coruña i Galicia. Utsalgsstedet har en digital versjon tilgjengelig på spansk og galicisk, men den galiciske versjonen har en automatisk oversettelse, de originale artiklene er utelukkende skrevet på spansk.

Público

• Besøk: 15.2M
      • Avvisningsprosent: 47,3%

Público ble grunnlagt i september 2007. Grunnleggeren er Jaume Roures, leder av Mediapro. En av bare to nasjonalsosialistiske aviser (den andre er elDiario.es). Avisen hadde en mer venstreorientert redaksjonell strategi enn opplagslederen El País. Público retter seg også mot et yngre publikum. Avisens opprinnelige opplag var 250 000 daglig.

Etter å ha hatt økonomiske tap i flere år, og med et underskudd på 9 millioner euro, reduserte Público sitt trykte opplag i februar 2012. I sitt siste år ble avisen den niende største allmenne avisen i Spania og den femte største av dem som er lokalisert i Madrid.

Público ble den niende største allmenne avisen i Spania.

Morselskapet Mediapro tok en beslutning om å fortsette å utgi den digitale versjonen av avisen – publico.es, som fra og med 2014 fortsatt var aktiv som nettavis.

Heraldo

• Besøk: 11.2M
      • Bounce rate: 55.04%

Et team av journalister og uavhengige nyhetsmedier fra Spania har gitt ut en minneutgave av Heraldo de Madrid, det trofaste republikanske mediet som ble tvangsstengt av fascistiske tropper, som tok over avisens kontorer og trykkpresser da de erobret Madrid i 1939.

En gruppe journalister og uavhengige nyhetsmedier fra Spania har gitt ut en minneutgave av Heraldo de Madrid.

Heraldo de Madrid, som hyllet seg selv som den frie, demokratiske og liberale journalistikkens bastion i Spania, var enormt berømt. Mot slutten av 1935 hadde den et opplag på 500 000 eksemplarer daglig. Heraldo ble opprinnelig startet i 1892 av Felipe Duzcazal, og ble en del av mediekonsernet Sociedad Editora Universal.

[/sc

Konklusjon

Hvis du leter etter gode pålitelige spanske nyhetsnettsteder, vil du gjøre det riktige valget med nyhetsnettstedene, oppført i denne artikkelen. Jeg håper denne artikkelen var nyttig for deg, legg igjen i kommentarene nedenfor dine favorittmotemedier hvis jeg har savnet en.

Siste fra Blog