De beste kommunikasjonskanalene for bedrifter

12 min lest
Vi vet alle årsaken som endret reglene for å gjøre forretninger. Noen kommunikasjonskanaler er allerede historie fordi de ikke fungerer for godt. Samtidig har andre blitt den beste praksisen å følge. Og en sunn blanding av begge deler er veien å gå..

Uten mye advarsel var det pandemien som snudde forretningslandskapet fullstendig på hodet. Og det som pleide å fungere en gang, har skapt kaos, og står overfor kommunikasjons- og informasjonsbortfall.

Disse endringene var så store at de normalt ville ha tatt flere år å gjennomføre. Som et resultat måtte virksomhetene konsolidere disse endringene for å revurdere og revurdere verdiene sine raskt.

Sjekker vi tallene, ser vi at 86 prosent av de ansatte og lederne oppgir mangel på effektivt samarbeid og kommunikasjon. Det betyr at ikke alle virksomheter har taklet oppgaven. Men de som har tilpasset seg disse endringene, ligger an til å øke produktiviteten med så mye som 25 prosent.

[/sc

Felles kommunikasjonskanaler og hva som skiller dem fra hverandre

Generelt kan du bruke formelle eller uformelle, offisielle eller uoffisielle kommunikasjonskanaler. Det beste er at du kan blande dem.

En formell kanal kan være kommentarfunksjonen i Google Dokumenter eller e-post. I stedet kan uformell være en rask samtale ansikt til ansikt eller en kort telefonsamtale mellom to produktdesignere i lunsjpausen.

Offisielle kanaler inkluderer teamchat-app, e-post eller ansikt til ansikt-møter daglig, for å nevne noen. Uoffisielle kanaler tilbyr de samme verktøyene som ikke brukes hver dag. For eksempel bruker bedriften din Zoom som en offisiell videochat-app. Men for å få kontakt med produktdesignere som jobber eksternt, bruker teamet ditt Google Meet.

De beste kommunikasjonskanalene for bedrifter

Tror du fortsatt at sosiale medier er en av de beste kommunikasjonskanalene? Da må du tro om igjen. Effektiv kommunikasjon er mye mer enn det. Når du tenker på kundene dine først, vil du kunne finne en løsning som passer både for deg og kundene dine.

Ifølge Statista foretrekker nesten fem av ti respondenter (46 %) e-post som en av de beste kommunikasjonskanalene i næringslivet. For 25 prosent av respondentene er SMS og WhatsApp de foretrukne kommunikasjonskanalene, mens 12 hevder at Facebook Messenger er deres førstevalg. Den neste foretrukne kommunikasjonskanalen for bedrifter er telefonsamtaler. Den brukes av 24 prosent av respondentene. Og sosiale plattformer som Instagram og TikTok er tradisjonelle kanaler for rundt 10 prosent av respondentene.

E-post-nyhetsbrev er hetere enn noensinne

Det er trygt å si at nyhetsbrev via e-post er tilbake i stil. Selv om det ikke er en ny teknologi, tar den midtpunktet i kundeopplevelsen. Du kan planlegge møter, skrive oppdateringer, nyhetsbrev, dele lenker og mye mer. Den beste måten å bruke det på er når du trenger å ta opp samtalen – eller filene som deles i den tråden. Innse det, noen private, abonnementsbaserte plattformer som Patreon og TinyLetter fungerer bare for forfattere.

E-post er fortsatt en av de beste og mest populære skriftlige kommunikasjonskanalene. Hvorfor er det slik? Fordi det kan bidra til å bygge et mer personlig forhold til leserne.

E-post er fortsatt den beste og mest populære skriftlige kommunikasjonskanalen.

Sosiale medier

Det er vanskelig å benekte, 2020 var massivt for sosiale medier. Verden ble tvunget til låsing; så bruken av sosiale medier skjøt i været. Og bedrifter er avhengige av påvirkere for å øke rekkevidden og merkevarelojaliteten.

Men saken er at sosiale medier er den minst personlige kommunikasjonskanalen. La oss se hvorfor. Når du vil kjøpe for eksempel en bil, vil du gjøre det bare ved å nyte et innlegg på Facebook eller Instagram? Sjansen er stor for at du gjør som folk flest – snakker med en profesjonell selger. Det er det som er problemet. Telefon- og personlige samtaler har den minste rekkevidden, men det de gjør – de tilbyr den mest personlige opplevelsen.

Selvfølgelig hjelper det unike med virksomheten din deg med å prioritere listen over kommunikasjonskanaler som fungerer best for den. Uansett, for å hjelpe din sosiale medieprofil med å tjene deg, er det smart å implementere en live chat-funksjon. Data viser at 82 prosent av kundene foretrekker denne typen kommunikasjon fremfor andre. Og bare 44 prosent vil bruke telefonen til å gjøre forretninger.

Deretter er hvert eneste sosiale medieuttak veldig forskjellig. Hver plattform har sin demografi og sine konsepter. Og når du vet hvem som er ditt ideelle publikum, vet du hvor de befinner seg.

Telefonsamtaler

Tenker trådløs forretningstelefon er gammeldags? Vel, telefonsamtaler er ikke døde. Og 25 prosent av brukerne hevder det som den beste foretrukne kommunikasjonskanalen. Det er en flott formell kanal som er best brukt til presserende eller viktige samtaler. For det første er det et ideelt alternativ for mindre teknologikyndige kunder. Deretter kan du få detaljerte svar på spørsmålene dine og enkelt stille oppfølgingsspørsmål. Som et resultat kommer du inn i en mer naturlig samtale. Og du trenger ikke å vente i flere minutter for å få svar. Så telefonsamtaler kommer ikke til å forsvinne snart.

Tekstmeldinger/SMS

Noen salg foretrekker tekstmeldinger fordi 57% av folk liker å bruke direktemeldingsplattformer. Og de svarer også raskere over tekst. Nesten 60 % av forbrukerne svarer på en tekstmelding innen 1-2 minutter i gjennomsnitt. Noen mennesker er bare mer lydhøre for forretningsmeldinger enn telefonsamtaler. Så hvis kundene dine er ukomfortable med sistnevnte, kan du tilby dem alternativer. Og du ser et bedre resultat for mange flere kunder.

Alene er SMS et kraftig engasjementsverktøy som gjør det mulig for bedrifter å sende konsise, rettidige meldinger til kundene sine. Dessuten kan de fortsatt forvente et raskt svar. I likhet med e-post må tekstmeldinger brukes til riktig tid og i riktig tilfelle. Selvfølgelig, hvis du ønsker å forbedre både forbrukernes tillit og avkastningen på bedriftsmeldinger.

Videosamtaler

Husker du volumet av videosamtaler vi hadde i begynnelsen av pandemien? Det var overveldende til å begynne med. I dag bruker bedrifter denne kanalen som den nye normalen. Det fine i dag er at du ikke trenger å være fysisk i samme rom som noen for å ha en samtale ansikt til ansikt med dem.

Videosamtaler eller nettkonferansetjenester er førstevalget for 81 % av voksne som jobber hjemmefra på minst deltid. Til tross for alle utfordringene har nettbasert kommunikasjon også sine fordeler. Det er mer sannsynlig at møtene blir kortere. Tid er penger for mange mennesker, så det er en måte å slutte å gå rundt grøten på. Kommer vi til å gå tilbake til det sosiale samværet på stedet? Spørsmålet er fortsatt åpent.

Kommunikasjon mellom personer

Selv om 71 % av lederne er enige i at de fleste møter er ineffektive, er det fortsatt en av de mest innholdsrike kommunikasjonskanalene som finnes. Årsaken? Dette betyr at det er mye mer personlig. Det er også en av de mest effektive måtene å komme i kontakt med virksomheten på. Det reduserer risikoen for misforståtte meldinger. Og skaper de mest verdifulle langsiktige forbindelsene.

Skriftlige ferdigheter

Selv om virksomheten din ikke er global, er det i dag nødvendig å kunne minst ett internasjonalt forretningsspråk. Engelsk er for eksempel ikke det offisielle språket i USA. Overrasket? Likevel har 78,1 prosent av USAs befolkning engelsk som morsmål. Og spansk er det første språket de fleste studenter velger å lære seg.

Embrace Changes

(Omfavn endringer)

Mediemarkedet er mer overfylt enn noensinne. Pandemien kastet lys over viktigheten av ulike kommunikasjonskanaler for å gjøre forretninger. Dessuten vil denne trenden ikke vise tegn til å avta det neste året. Å gjøre forretninger i dagens digitale verden betyr at du ikke har noen grenser. Likevel blir denne oppgaven mer og mer utfordrende. Med mindre du har inngående kunnskap om mediemarkedene, får du ikke budskapet ditt ut.

Aksepter det faktum at kundene har endret seg. Den gode nyheten er at de gode folkene i markedsføring kan hjelpe deg. PRNews.io-tjenesten kan tilby grenseoverskridende rekkevidde for å posisjonere historiene eller nyhetene dine på dine vilkår. Folk foretrekker attraktivt innhold av høy kvalitet, så få frem budskapet ditt. Derfor skader det aldri med litt hjelp fra PRNews.ios fagfolk. Når du er bevisst på å få de beste resultatene, er en omnikanalstrategi din beste allierte. Hvis du vil utvide fotavtrykkene dine og nå medier utenfor ditt lokale marked, ta kontakt med oss.

Ofte stilte spørsmål om kommunikasjonskanaler

Hva er kommunikasjonskanalene?

Kommunikasjonskanaler er alle midler vi bruker for å dele informasjon; Tenk på dem som måter som gjør det lettere for deg å informere, kommunisere, dele informasjon, stille spørsmål eller gi svar på spørsmål. Det kan være telefonsamtaler, tekstmeldinger, e-post, video, radio og sosiale medier. Det er det som gjør det mulig for folk å holde kontakten.

Siste fra Blog