ChatGPT for innholdsmarkedsføring: AI er fremtiden for innhold?

12 min lest
ChatGPT for innholdsmarkedsføring: AI er fremtiden for innhold?

Det har vært mye hype i det siste om ChatGPT og hvordan det kommer til å drepe søkemotorer, og SEO, ta bort tekstforfatteres jobber og stjele julen. Så jeg bestemte meg for å undersøke dette emnet og roe deg ned. Eller ikke.

Hva er det ChatGPT

ChatGPT, en ny chatbot fra OpenAI, er den første multitasking AI tilgjengelig for alle brukere. Forskere mener at ChatGPT for alvor vil endre mange områder av livene våre. ChatGPT kan føre en dialog, finne feil i koden, komponere poesi, skrive manus og til og med krangle.

Er ChatGPT en drapsmann?

Jeg avviser ikke fremtiden når maskiner vil reise seg og verden vil bli litt annerledes. Men foreløpig er alt på fiksjonsnivå, og chatGPT-roboter bør utelukkende betraktes som nyttige assistenter og automatikere.

Generelt har vi brukt AI med suksess i markedsføring i lang tid. For eksempel kunne Grammarly ikke erstatte noen tekstforfatter, men det har hjulpet mange av dem. Copy.ai, jasper.ai, writesonic.com og writer.com er blant de populære AI-tjenestene som markedsførere fortsatt bruker hver dag. I dag kommer ChatGPT inn på arenaen.

Hva kan ikke ChatGPT gjøre?

På dette stadiet er ChatGPT ikke i stand til å skrive et anstendig innhold som ikke er mal. Jeg prøvde mange ganger med forskjellige forespørsler, men som et resultat fikk jeg ikke veldig høykvalitets materiale. I tillegg forble det unike med disse tekstene på et lavt nivå.

Det betyr at du ikke vil kunne bruke disse tekstene i bloggen din. De er bare egnet for sosiale medier og Telegram-kanaler.

Hva ChatGPT ikke kan gjøre:

Hva ChatGPT ikke kan gjøre:…

• starte en samtale uavhengig av hverandre;
  • start en samtale på egen hånd;
    • forstå vår egen kontekst;
    • garantere nøyaktigheten av deres konklusjoner;
    • tilgangsinformasjon datert etter 2021.
    • tilgangsinformasjon som er datert etter 2021.
  • tilgangsinformasjon datert etter 2021.

Min ganske subjektive mening er at ChatGPT i fremtiden kan erstatte tekstforfattere av lav kvalitet som lager copycat-innhold. Selvfølgelig, hvis det overvinner problemet med innholdets unikhet. Det kan også i stor grad hjelpe med arbeidet til mennesker som arbeider med innhold på et strategisk nivå. Men under ingen omstendigheter vil ChatGPT drepe verken innholdsmarkedsføring eller SEO. Ennå.

Bruk ChatGPT for å gjøre livet ditt enklere, men kjenn grensene dine. Nå vil jeg vise deg hvordan du gjør det riktig.

ChatGPT vil ikke drepe innholdsmarkedsførere, det vil gjøre dem mer effektive.

Men det ChatGPT faktisk er i stand til, er å akselerere og øke effektiviteten til innholdsmarkedsførere. Jeg tror de fleste av dere allerede har gjettet hvordan. Men la oss forklare for de som sov gjennom de forrige stoppene.

Valg av nøkkelord

For søkeordforskning er det bedre å bruke spesielle tjenester som Ahrefs og SEMrush. Men ganske ofte tar det mye tid. ChatGPT kan lage en liste over nøkkelord med lang hale for deg på få sekunder.

Eller

På den annen side utfører tjenesten Kparser.com allerede den samme funksjonen.

Det Kparser ikke kan gjøre, er å matche semantiske nøkkelord. Integrering av konseptuelt like begreper på en side gir mer kontekst for søkemotorer. Innhold vil rangeres høyere fordi algoritmer gjenkjenner dybde som et signal om tillit / autoritet.

Å lage slike lister ved hjelp av gamle metoder kan ta timer, men med ChatGPT tar det sekunder.

Her er et annet kult eksempel på å jobbe med chatten for å samle nøkkelord Generere nøkkelordklynger

Generering av ideer

ChatGPT kan hjelpe med ideer til innhold. Generelt er det å utvikle ideer til fremtidige blogginnlegg ganske møysommelig arbeid selv med tjenester som Ahrefs, SEMRush, Google og andre. Innholdsmarkedsføreren din kan bruke flere uker på å lage en innholdsplan for et kvartal eller seks måneder. Derfor vil all hjelp i dette harde arbeidet være betimelig.

Du kan ganske enkelt be ChatGPT om å generere «10 bloggideer for X …» og oppdatere ideene til du kommer med noe virkelig verdt.

Her er et annet kult innlegg om temaet generering av ideer Generert 625 innleggsideer på mindre enn 5 min

I tillegg kan du få opp mange emner relatert til bloggen din som du kanskje ikke umiddelbart tenker på. Bruk et AI-genererte emnekart for å spare timer / dager med innholdsplanlegging.

Lage et sammendrag av den fremtidige artikkelen

Når du har bestemt deg for temaene for fremtidige blogginnlegg, må du lage tekniske kvalitetsoppgaver (briefs) for tekstforfattere. Vanligvis bruker en innholdsmarkedsfører også ganske mye tid på dette stadiet, fordi det i det minste er verdt å utføre forundersøkelser om emnet og se hva og hvordan konkurrentene skriver.

ChatGPT vil gi deg en grov oversikt over en fremtidig artikkel om et gitt emne. Selvfølgelig bør det ikke betraktes som sannheten i siste instans, men du kan alltid hente noen ideer. En godt strukturert artikkel er alltid et pluss for både brukervennlighet og SEO-markedsføring av materialet.

Titler på artikler

Ja, jeg vet, det er allerede mange tjenester som vil hjelpe deg med å lage kule overskrifter med høy CTR. Men vi snakker om ChatGPT, som har kombinert en rekke nyttige funksjoner for en innholdsmarkedsfører, inkludert generering av kule overskrifter.

Be ChatGPT om å pynte den kjedelige overskriften din, og resultatet vil forbløffe deg. Du kan endre:

• tone (vitsing)
    • tone (spøk, seriøs, etc.)
    • optimalisere for søk
    • Optimaliser for søk
    • Vurder CTR
    • vurdering av CTR
  • vurder CTR
  • Dette eksemplet er selvfølgelig litt hypertrofert, men jeg håper du forstår i hvilken retning du skal grave.

Merking av strukturerte data

Koden nedenfor er koden som gjør det lettere for søkemotorer å forstå innholdet på siden. Google bruker strukturerte data for å vise innhold i form av rike resultater. Dette er et veldig viktig punkt i optimaliseringen av innholdet ditt fordi det påvirker «avanserte utdrag» eller andre søkeområder i Google.

En type strukturerte data du kan legge til i hvilket som helst materiale, er FAQ-blokken.

FAQ-blokken vises på søkemotorens resultatside, noe som potensielt kan øke CTR. Slik fungerer det i praksis:

Slik gjør du

Med ChatGPT kan du markere på riktig måte:

Hvorfor ChatGPT kan være farlig

For brukeren er hovedforskjellen mellom dataene fra Google og ChatGPT mengden.

For brukeren er hovedforskjellen mellom dataene fra Google og ChatGPT.

Vi er vant til at Google gir dusinvis av sider med søkeresultater, og vi må lete etter svaret på spørsmålene våre blant dem. På den ene siden garanterer dette en viss variasjon (selv om det også er ganske betinget), og på den andre siden er det ikke alltid praktisk for brukeren som bare leter etter et raskt svar. Kunstig intelligens tar avgjørelser for deg.

Det ser ut til, hvorfor må du søke etter et svar på resultatsidene til søkemotoren, noe som gir Google-selskapet inntekter fra reklame hvis kunstig intelligens umiddelbart kan finne svaret på spørsmålene våre?

Kunstig intelligens kan gi deg råd om det perfekte (etter sin mening) produktet, og spare deg for timevis med søking og sammenligning.

Det er to sider av denne mynten. På den ene siden er det utrolige tidsbesparelser, og på den andre siden … har du ubegrensede muligheter for å manipulere folks tanker. Det er praktisk når du blir tilbudt ett riktig svar på et spørsmål, ikke sant? Og du trenger ikke å velge mellom mange alternativer og ta vanskelige beslutninger.

I følge forskningen fra Allen Institute for AI viser det seg at det er mange bekymringsfulle etiske bekymringer som bør tas i betraktning før du lar roboter uttale seg. Og dette ble bekreftet av Spør Delphi bot.

Dermed, i ett svar, Delphi uttalte at det å være en hvit mann er «mer moralsk akseptabelt» enn å være en svart kvinne. Det viste seg at vi ennå ikke kan lage et kunstig intelligenssystem som «forstår» etikk eller moral.

Generelt har det blitt observert at selv HR AI-er blir rasistiske over tid og velger hvite heterofile menn som kandidater. Derfor har mange roboter i dag en liste over forbudte emner som de ikke kan uttrykke seg om eller gi råd om. Systemet ser ut til å fungere, men krasjer noen ganger 🙂

Konklusjoner

konklusjoner

På ingen måte tror jeg at chatGPT skal erstatte tekstforfattere, men som et utgangspunkt som du kan skyve av – det kan godt eksistere. For meg er denne chatten en utrolig kilde til inspirasjon.

Derfor er det viktig å bruke ChatGPT som et verktøy og være klar over begrensningene. Bruk det klokt og bevisst, med tanke på alle mulige konsekvenser.

Siste fra Blog