Hvorfor nettstedsmålingene er viktige. Første del

3 min lest

Introduksjon til nettstedindikatorene er en rimelig måte å fastslå effektiviteten av fremtidig publisering. PRNews.io gir all nødvendig informasjon om nettstedene, inkludert data om geografi, trafikkilder og SEO-målinger.

Du kan analysere beregningene på nettstedet selv. For å gjøre dette kan du bruke Similarweb, Semrush, Alexa, Checktrust og andre tjenester. Men det tar tid og kan ikke gjøres gratis. En full pakke med Similarweb-tjenester koster fra $ 1099. For Semrush er det fra $ 99,95 til $ 399,95, for Alexa er det fra $ 99 til $ 149, etc.

Noen ganger er det nødvendig å publisere en pressemelding ASAP, og det er ikke tid til å lete etter informasjon om nettsteder. I dette tilfellet vil PRNews.io hjelpe deg. Den inneholder aktuelle data om mer enn 10 tusen publikasjoner over hele verden.

Hovedindikatorene

La oss for eksempel se på dataene fra den britiske næringslivsavisen LondonlovesBusiness.com.

Forecast of visits. Informasjon om besøkende i en periode. For eksempel ble LondonlovesBusiness.com i juni 2018 besøkt av 109 178 lesere. Prognosen i august 2018 er 109,2 tusen besøk. Det er ikke garantert at et så stort antall mennesker vil besøke nettstedet. PRNEWS.io-statistikk de siste seks månedene vil tillate deg å vurdere besøkstrenden og potensialet til publikasjonen. Dette vil bidra til å utlede det aritmetiske gjennomsnittet og beregne det omtrentlige resultatet.

Tid brukt på nettstedet. I gjennomsnitt bruker LondonlovesBusiness.com-brukere 35 sekunder på nettstedet. De kommer hit for å lese nyheter eller bare se gjennom overskriftene på jakt etter interessant materiale.

Sidevisninger.  Totalt antall sider vist per besøk. For LondonlovesBusiness.com er dette tallet 1,38. I de fleste tilfeller leser brukerne spesifikt materiale og går ikke videre. For nyhetsmediene er dette normalt.

Bounce Rate.  Prosentandelen av besøkende som kom til nettstedet og ikke gikk videre på sidene. Jo lavere denne indikatoren er, jo bedre resultater får du. Men det gjelder ikke for alle. For nyhetssider, visittkort eller enkeltsidesider er en veldig høy feilrate normal. Brukeren kom inn, leste nyhetene eller så på selskapets prisliste og dro igjen. Nettstedet klarte det tiltenkte formålet, og fluktfrekvensen er høy. LondonlevesBusiness.com har en fluktfrekvens på 73,63%. Leserne går til nettstedet for å lese det som interesserer dem og komme seg ut.

Normale fluktfrekvenser for forskjellige typer nettsteder:

• Nyheter / nettsted med én side (landing) – 60-70 %.
  • Nettbutikk – 30-40 %.
  • Informasjons-/underholdningsnettsted – 10-20 %.

Vanligvis, hvis en bruker besøker en side fra en søkemotor (Google, Yandex), vil feilprosenten være lavere. Hvis du klikket på lenken fra det sosiale nettverket, ville det være høyere.

Trafikkilder og geografi for besøk

Det finnes flere typer trafikk. Deres analyse bidrar til å evaluere publikum av lesere eller potensielle kunder.

• Søkemotor. Folk følger lenker fra søkemotorer.
      • Henvisning (referert) overganger til nettstedet fra lenker plassert på andre ressurser.
      • Sosialt. Trafikk fra sosiale nettverk.
      • Direkte (bokmerke). Folk går gjennom bokmerkene som er lagt til i nettleseren eller skriver inn nettadressen til nettstedet. Vanligvis returneres disse til nettstedsbrukerne som kom på en av de tre foregående kildene.

Mesteparten av brukerne av LondonlovesBusiness.com – 47,42% – går til nettstedet via direkte lenker eller fra søket (41,14%). Dette indikerer den smale profilen til media. Sidene besøkes ikke for lediggang, men for det meste av forretningsmessige årsaker.

Andelen henvisningstrafikk utgjør 8,04% av besøkene, og 1,97% av sosiale nettverk. Publikasjonen bruker ikke sosiale nettverk som et tiltrekningsverktøy og tilbyr ikke kundene et slikt alternativ. Tilbakekalling av nyheter, artikler og annet innhold i avisen i sosiale nettverk er lesernes fortjeneste.

Besøkenes geografi er ikke alltid ensformig. Store nettsteder kan leses av innbyggere i mange land.

Store nettsteder kan leses av innbyggere i mange land.

Vi analyserte dataene fra populære nettsteder fra forskjellige deler av verden og fant ut hvor folk kommer fra:

• Fra nabolandene. For eksempel leses hviterussiske nettsteder aktivt i Ukraina og Russland og omvendt. Dette gjelder for alle nettsteder med innhold som forstås av innbyggere i nabolandene eller lignende kulturer. Det kan være nettbutikker med levering til nærmeste land. Underholdende eller tematiske nettsteder som påvirker, emner som er interessante og forståelige for innbyggere i flere land.
      • Diaspora. Folk som har forlatt for inntjening eller for permanent opphold i et annet land, kan påvirke ytelsen til nettstedet betydelig. Som det viste seg, leses populære kinesiske nettsteder i Amerika, Singapore, Hong Kong og Taiwan. Det er naturlig å anta at utenlandske besøkende på kinesiske nettsteder er diaspora, folk som har reist til andre land, men som fortsatt er interessert i hendelser hjemme. Mange nyhetsnettsteder over hele verden bruker dette.
      • Forretningskommunikasjon. Spesialiserte publikasjoner knyttet til økonomi og produksjonssektorer.

Når det gjelder LondonlovesBusiness.com, kan det sees at hovedtyngden av leserne bor i Storbritannia (61,07%), 9,19% av de besøkende kom fra Argentina. Sistnevnte, som en av de viktigste eksportørene i Sør-Amerika, opprettholder tette økonomiske bånd med Storbritannia.

For mange britiske publikasjoner er det et nært forhold til USA (innvandring fra Storbritannia) og India (innvandring til Storbritannia). Fra USA besøkes avisens nettsted i 8 % av tilfellene, fra India i 2,66 % av tilfellene. Frankrike avslutter listen (2,46 %). Det er den største nabostaten.

Slik bruker du den

Denne kunnskapen vil bidra til å velge den beste plattformen for publisering av pressemeldingen. I forskjellige land kan kostnadene ved publisering på lignende nettsteder variere. Noen ganger er det fornuftig å finne et alternativ som er rimeligere når det gjelder budsjett. Eller å analysere hvilke nettsteder som leses av en potensiell målgruppe i nabolandene.

For eksempel har en av PRNEWS.io-undersøkelsene vist hvilke nettsteder som er populære i Ukraina. Her er 10 populære underholdningsnettsteder som ukrainere leser mest:

Readers from Ukraine, millionPercentage of coverage of Ukrainian usersTotal audience, million
      pikabu.ru3.2114.8729.59
      lifehacker.ru1.918.8513.76
      adme.ru1.878.6412.51
      ofigenno.com1.7528.024.10
      astromeridian.ru1,687,779,91
      fishki.net1.667.6816.34
      yaplakal.com1.476.8017.85
      takprosto.cc0,974,513,40
      kakprosto.ru0.713,2811,56
      starhit.ru0,371,736,20

For beregningen brukte vi dataene fra Internet Association of Ukraine og tjenesten Similarweb.com.

Bare to av de ti nettstedene er fra Ukraina. De er ofigenno.com og takprosto.cc. Resten er russiske domener.

Slik informasjon vil hjelpe deg med å gjøre det riktige valget av nettstedet. Hvis de viktigste leserne er innbyggere i andre land og ikke den rette målgruppen, kan du korrigere nettstedet i tide til å legge ut publikasjonen.

Hva er resultatet?

Suksessen til en publikasjon avhenger ikke av en parameter, men av helheten. Den store trafikken på nettstedet er kult. Men hvis hoveddelen av leserne fra Guangzhou, og artikkelen om rabatter i Novokuznetsk jernvarehandel, er ikke antall besøkende så viktig.

Det er viktig å evaluere alle indikatorene som komplekset: prognosen for visninger, geografien til besøk og trafikkilder. Da vil publikasjonen gi reelle fordeler. Og tallet, isolert fra konteksten, er bare et tall.

Å studere vilkårene for publikasjoner vil ikke bare bidra til å velge det beste nettstedet, men også redusere risikoen for at mediene nekter å publisere. I artikkelen «Publisering ble avslått. Hva skal jeg gjøre?» fortalte vi hvordan du kan forhindre dette og hva du skal gjøre for at publikasjonen skal bli vedtatt og publisert.

Vi må finne ut to kategorier til av PRNews.io som vil hjelpe deg med å velge riktig plattform: SEO-beregninger og publikumsdemografi.

Siste fra Blog