Publisitet 101: Hva, hvorfor og hvordan?

19 min lest
Alt du trenger å vite om publisitet før du publiserer i media. Hva er publisitet? Finn definisjonen av publisitet nedenfor!

Finn definisjonen av publisitet nedenfor!

All publisitet er bra, bortsett fra en dødsannonse.

Brendan Behan
Hva er reklame? Definisjon av publisitet

Definisjon av reklame. Reklame er omtale av et varemerke i media. Jo flere omtaler et merke har – jo flere blir kjent med det, husker navnet og kjøper produktene. Enkelt sagt er publisitet en publikumsoppsøkende og promotering av merkevarebevissthet.

Reklame brukes for det meste for å tiltrekke publikums oppmerksomhet. Denne strategien øker merkevarebevisstheten og bidrar til å bygge et lojalt publikum og kundenes tillit. Folk kjøper ofte fra selskaper de er vant til å se i media.

Hva andre sier om en merkevare er vanligvis mye viktigere enn hva merkevaren selv formidler til publikum. Derfor er publisitet et sterkere virkemiddel enn reklame.

Enkelt sagt – Reklame er betalt, publisitet er tjent, (av din publisists innsats og talenter).

. Elizabeth Lowney fra Creating Buzz PR

Hvorfor merkevarer trenger publisitet

Når de beveger seg nedover salgstrakten, vet brukerne først ingenting om et merke, men senere kan de bli merkevarens lojale kunder. Markedsførere bruker forskjellige teknologier på hvert trinn for å tiltrekke seg publikums oppmerksomhet og få budskapet til det.

Faktisk kan reklame bli inngangspunktet til salgstrakten. Uten reklame kan det hende at en kunde ikke får vite om produktet i det hele tatt. Etter å ha blitt nevnt to eller tre ganger, legger merkevarenavnet seg i minnet til kunden. Når en person trenger et bestemt produkt, husker de først de merkene de har hørt om i media. Etter hvert som tiden går, blir kundene mer interessert i produktet og kjøper det. De er allerede kjent med merkevaren og produktene/tjenestene den tilbyr.

Bygg positivt omdømme på nettet og fjern negativt fra SERP.

Publisitet kan også anspore gjentatt salg: det danner et lojalt publikum som kan komme tilbake igjen og igjen for nye varer eller tjenester. Det er derfor store merkevarer som Nike, Adidas og Samsung forblir dominerende på markedet. Unge kinesiske merker som Xiaomi og Meizu får også raskt publikum.

Folk blir lei av reklame. Det er ikke en pålitelig kilde lenger. En medieartikkel eller et nyhetsinnslag på TV der en merkevare deler verdifull informasjon, er langt mer pålitelige kilder til å spre informasjon. Dermed får folk løsningen på problemene sine og får mer informasjon om merkevaren og dens produkter.

Ifølge Nielsen-undersøkelsen:- 70 % av Internett-brukerne stoler på informasjon som er lagt ut på en merkevares nettsted;- 66 % av brukerne stoler på kundeanmeldelser;- 63 % stoler på informasjon på TV;- Den minste prosentandelen, bare 40 %, stoler på direkte annonser på Internett.
Tillit til reklame i media. Definisjon av reklame
Å selge et merke som er kjent for publikum er langt enklere enn å selge et ukjent merke.

Hvordan publisitet påvirker salget

Hver kunde går gjennom fire stadier før de kjøper:

• Problemgjenkjenning.
  • Problemgjenkjenning
  • Problemgjenkjenning.
    • Søk etter en løsning.
      • Evaluering av alternativer.
      • Kjøp.
      Kundene trenger svar på spørsmålene sine på hvert trinn. Steg for steg fører det dem til å kjøpe.

Hvordan reklame fungerer

John Doe planlegger å besøke London. Han må velge et flyselskap å fly med, siden han aldri har vært i London før og vet lite om hvilke fly som flyr regelmessig til denne destinasjonen. Dette utgjør den første fasen: problemgjenkjenning.

John Doe begynner å lete etter en løsning. Han husker at han leste noen interessante flytips, anbefalinger om bagasjepakking og annen reiserelatert informasjon fra et selskap som heter FlyTrip. Da han surfet på Internett, la John Doe merke til at dette selskapet tilbyr en rekke opplysninger, for eksempel tips om hvordan man velger flysete, hvilke ting man bør ta med seg om bord og så videre. Dette er  søk-etter-løsning-fasen.

Takket være de ulike publikasjonene fra FlyTrip-selskapet velger John Doe tre flyselskaper som oppfyller hans krav til flytidspunkt, tilgjengelige seter og tilleggstjenester under reisen. Det første selskapet har nylig vært involvert i en skandale med en passasjer. Det andre er et lite selskap han aldri har hørt om. Det tredje er flyselskapet FlyTrip. Ved å kombinere informasjonen om tjenestene deres og helhetsinntrykket av selskapet som John Doe har fått fra mediene, tar han en beslutning. Dette er  vurdering av alternativer  scenen.

John Doe besøker selskapets nettsted. Han chatter med en av flyselskapets ansatte. Etter å ha ordnet opp i noen mindre detaljer kjøper John Doe  flybilletten.

John Doe er fornøyd med turen. Han likte servicen han fikk om bord, likte flyplassen de landet på og flyplassens beliggenhet. Neste gang vil han definitivt vurdere å fly med FlyTrip. Han legger igjen en god anmeldelse på selskapets nettsted. Han anbefaler flyselskapet til vennene sine på sosiale medier. For FlyTrip representerer dette en ny runde med publisitet.

Hvordan få publisitet med publikasjoner i media

Den beste måten å oppnå berømmelse på er ved å være den første;

• den første til å tilby ny teknologi
        • innovativt produkt
        • nyskapende produkt
        • en tjeneste utenom det vanlige
        • .
      • en tjeneste utenom det vanlige.
      • Mediene higer etter de ferskeste, beste og heteste nyhetene. Hvis en merkevare kan tilby slike nyheter, har den en stor sjanse til å få publisitet på høyt nivå.

Dagens trendsettere på IT-markedet, som Microsoft, Intel, Dell, Oracle, Cisco og SAP, var de første som la ut pressemeldinger og annet PR-innhold på The Wall Street Journal, Business Week, Forbes, Fortune og andre. De gjør det fortsatt, og publiserer hundrevis av artikler hver dag. Takket være dette vet selv de ikke-tekniske personene om Intel eller Microsoft.

Publisitet kan oppnås uten kostnad. Hvis nyheten din virkelig er eksplosiv, vil redaktørene gripe muligheten og publisere den fengende overskriften. Bare husk at mediene kan bruke slik informasjon til sine egne formål. I hvilken form den vil bli presentert – om den vil bli endret eller redusert – avhenger bare av journalistene. Å regne med slik publisitet for å øke salget er noe som kan betraktes som en for stor risiko. Denne typen strategi er mer egnet for å skape et positivt selskapsimage.

[/sc

Hvordan PRNEWS.io hjelper til med publisitet

Det er klokere å få publisitet på dine egne vilkår. PRNEWS.io tilbyr en publisitetspakke som dekker dine behov. Bare velg antall mediepublikasjoner du trenger.

Build Positive Online Reputation & Remove Negative from SERP
distribusjon av pressemeldinger for publisitet.

Men hvis du selger offline, trenger du reklame for å tiltrekke kunder til butikken din.

[/sc

Eksperter om publisitet:

Erik Pham, sjefredaktør i Healthcanal:

Helsekanalen

Hva er publisitet?

Publisitet er å skape blest rundt merkevaren eller produktet ditt. Det handler om å generere positiv mediedekning og få folk til å snakke om deg.

Hva er forskjellen på reklame og publisitet?

Hovedforskjellen mellom reklame og publisitet er at reklame er en betalt mediestrategi, mens publisitet er en gratis mediestrategi. Med reklame betaler du for å plassere annonsen din i et bestemt utsalgssted. Men med publisitet prøver du å få mediedekning ved å presentere historien din for journalister og påvirkere. En annen viktig forskjell er at reklame er mer kontrollerbar enn publisitet. Med reklame har du full kontroll over budskapet, reklamen og plasseringen. Men med reklame er du prisgitt mediekanalen og hva de bestemmer seg for å dekke..

Hvorfor er det viktig med publisitet?

Det er noen grunner til at publisitet er så viktig, spesielt for små bedrifter og oppstartsbedrifter som min bedrift:

• For det første er det viktig å være synlig.
  • For det første er det en flott måte å få navnet ditt der ute. Med all støyen på internett kan det være vanskelig å skjære gjennom støyen og få folk til å legge merke til deg. Men hvis du kan få pressedekning i en større publikasjon, er det en sikker måte å få virksomheten din på folks radar på.
  • .
  • For det andre er reklame en av de mest kostnadseffektive markedsføringsstrategiene der ute. I motsetning til betalt reklame trenger du ikke å punge ut store penger for å få dekning. Og i motsetning til andre organiske markedsføringsstrategier som SEO eller innholdsmarkedsføring, kan du se resultater mye raskere med reklame.
  • . Til slutt kan publisitet være en kilde til sosialt bevis og tredjeparts anbefalinger. Hvis folk ser at du har vært omtalt i en større publikasjon, er det mer sannsynlig at de vil stole på deg og gjøre forretninger med deg..

Will Yang, leder for vekst i Instrumentl

I motsetning til hva mange tror, er publisitet og reklame ikke det samme.

Reklame er en betalt form for kommunikasjon, vanligvis brukt til å markedsføre et produkt eller en tjeneste.

Publicity, derimot, er ubetalt kommunikasjon som søker å generere positiv eksponering for et selskap eller en person.

Mens reklame alltid skapes av selskapet selv, kan publisitet genereres av uavhengige kilder, for eksempel nyhetskanaler, bloggere og påvirkere i sosiale medier. En av de viktigste fordelene med omtale er at den oppfattes som mer troverdig enn reklame, siden den kommer fra en tredjepartskilde. Som et resultat kan publisitet være en effektiv måte å bygge tillit og troverdighet hos potensielle kunder.

I B2B-landskapet kan god publisitet være avgjørende for å bli lagt merke til av beslutningstakere på høyt nivå. Målrettet annonsering kan imidlertid også være en effektiv måte å nå viktige innkjøpere og bygge merkevarebevissthet på. Fordi B2B-kjøpere ofte er forskningsdrevne, er det viktig for bedrifter å bruke både reklame og publisitet for å nå målmarkedet. Til syvende og sist vil den beste B2B-markedsføringsstrategien sannsynligvis innebære en blanding av både reklame og publisitet.

Dmitriy Bobriakov, medgrunnlegger og administrerende direktør i Solwiser

Ved å gripe reklame vil salget bidra til å styre virksomheten din. Reklame er en handling nedsenket av media for å skape bevissthet blant kjøperne om merkevaren til produktene og tjenestene dine. Fordelen med publisiteten som du kanskje vet:

Juster påliteligheten til merkevarens produkt. Markedsføring gjennom PR gir virksomheten din troverdighet ettersom innholdet er mer ekte og saklig. Mer klarhet og pålitelighet blant kjøpermarkedet enn kringkasting som oppfattes som mer salgsfremmende. Med det er det en stor hjelp for selskapet vårt å øke produktiviteten siden det gir didaktisk og trekker kjøperens oppmerksomhet. Gjør det mulig for bedrifter å styrke reklamebudskapet sitt effektivt og med en autentisk tilnærming. Et dominerende styringsverktøy for selskaper for å nå sine forretningsmål og bygge merkevarens popularitet. Tydelig og konsekvent merkevareannonsering vil øke troverdigheten i bransjen din. En vedvarende merkevarestemme gjennom nettstedet ditt, blogger og andre sosiale medieplattformer eksisterer for leadgenerering.

En reklameordning er et attesteringstriks for å øke bevisstheten om et merke på nettet, og når det lykkes, kan det være en av de mest kostnadseffektive måtene å markedsføre en virksomhet i balanse. Merkevarebygging og stabilitet bygger relasjoner og tillit fordi folk føler at de personlig kjenner selskapet ditt.

Siste fra Blog