Innholdsmarkedsføring 2016: Oppdagelser og viktige ting å ta med seg

2 min lest

I 2016 nådde innholdsmarkedsføring sitt høydepunkt og brakte mange uventede oppdagelser til markedsførere. Vi ba noen gründere og markedsføringseksperter om å dele sine synspunkter om innholdsmarkedsføring, og hvordan de brukte innhold til markedsføring i 2016.

Våre eksperter representerer ulike selskaper og forretningsområder: IT, underholdning, oppstartsrådgivning og produksjonssentre, blant andre.

Våre eksperter representerer ulike selskaper og forretningsområder: IT, underholdning, oppstartsrådgivning og produksjonssentre.

De fortalte oss om:

• Hvordan de bruker innhold til markedsføring;
  • Hvilke resultater de allerede har oppnådd eller forventer å oppnå;
  • Hvilke beregninger de bruker for å måle effektiviteten;
  • Hvordan de endret strategiene for innholdsmarkedsføring i løpet av året.

Alexey Karlov, administrerende direktør i Angels Relations Group.

Virksomhet: PR og kommunikasjon, design og utvikling. Kunder lokalisert i: Amerika, Europa, Asia og Afrika.

Kunder lokalisert i: Amerika, Europa, Asia og Afrika.

Fortell oss litt om din strategi for innholdsmarkedsføring. Hvordan markedsfører du dine og dine kunders tjenester?

Fortell oss litt om din strategi for innholdsmarkedsføring.

Først må du velge plattformen der publikum er. Først når du definerer målgruppen din, fungerer inngående markedsføring. Det finnes ingen annen måte. I 2016 laget vi vårt eget rammeverk for å lage forskjellige typer innhold.

Jo mer vi brukte dette rammeverket, jo mer la vi imidlertid merke til at all innholdsskapende aktivitet som gjennomføres, bør ta spesielt hensyn til et publikum.

Noen flere livshacks:

1. Det er viktig for deg å være lett å finne på Google, Bing, Yandex eller Baidu.

1.

Det er ikke nok å definere plattformen publikum bruker. Søkemotorer indekserer den kanskje ikke. Dermed avhenger publikummet ditt av antall brukere av en gitt plattform i særdeleshet.

For eksempel er det bra å ha en kanal i Telegram med 10 000 abonnenter. Du kan til og med få mediehenvisninger til den. Imidlertid er det bare Telegram-brukere som kan lese deg; ingen vil finne deg i et søk.

2. oppdagbarhet, som settet med aktiviteter for å få plattformer til å anbefale deg og publikasjonene dine til målgruppen din.

SocialMediaToday har et flott innlegg om det.

Det inkluderer plattformanbefalinger om hvordan du bruker dem. Akkurat som i Apple Store – de som bruker funksjonene riktig får flere fordeler av det.

SocialMediaToday anbefaler å forbedre bildene dine på Instagram. Ved å gjøre dette vil plattformen anbefale bildene dine til andre.

Tre hovedbetingelser for Discoverability: regelmessig publisering, variasjon og bruk av plattformfunksjoner og nyheter.

Hvor lenge har du brukt innholdsmarkedsføring?

I vårt selskap fokuserer vi mest på B2B. Derfor anser vi ikke bare selskapets merkevare som viktig, men også den personlige merkevaren til selskapets administrerende direktør og salgsteamet.

Vi begynte å bruke innholdsmarkedsføring for markedsføring for omtrent syv år siden. Vi tok hensyn til tekststilen vår på nettet, forkastet FLASH til fordel for mer lette teknologier etc.

Hvilke resultater forventer du av innholdsmarkedsføring?

Det er et langsiktig spill, akkurat som moderne PR er med hensyn til mediepublikasjoner.

Faktisk har vi to mål: å øke oppdagbarheten og muligheten til å vise noe interessant om selskapet til kundene.

Vi har to mål: å øke oppdagbarheten og muligheten til å vise noe interessant om selskapet.

Hvilke beregninger sporer du? Sidevisninger, likes, reposts, etc.?

Hvis det er et blogginnlegg, sporer vi tilbakekoblinger til det, reposts og siteringer på andre plattformer. Vi anser det imidlertid som viktigere å ha listen over de som reagerte på innholdet ditt og historikken til deres forhold til merkevaren din. Det er en type sosial CRM hvis du vil.

Hva er de viktigste fordelene med innholdsmarkedsføringsstrategien din i 2016?

Hva er de viktigste fordelene med innholdsmarkedsføringsstrategien din?

Jo mer allsidige formene du bruker for å presentere innholdet ditt er, jo større er sjansene for å lykkes. Alle nyheter kan tilbys i form av bilder, videoer, podcaster, artikler osv. Den viktigste oppgaven for en leder er å bruke forskjellige formater for forskjellige deler av innholdet.

Tidligere var vi ivrige etter å prøve alle nye funksjoner som dukket opp på markedet – fra en ny app til forskjellige gimmicks som andre selskaper brukte i sine strategier. I dag holder vi fortsatt et øye med nye ting, men behandler dem mer som interessante eksperimenter, ikke som must-haves.

Vi forkaster formater som vi kanskje liker, men som brukerne våre ikke liker. Du vet, når du lager en infografikk – det er lett å falle for et vakkert design og kule effekter i stedet for å falle for enkle og tydelige løsninger. Noen ganger er det bra å begrense innholdsmarkedsførere litt, som designere.

Vi setter opp kampanjer på sosiale medier over hele verden: i Asia – fra India til Vietnam; i Afrika – fra de sørlige til de sentralafrikanske landene; i Europa og USA.

Vi setter opp kampanjer på sosiale medier over hele verden: i Asia – fra India til Vietnam; i Afrika – fra de sørlige til de sentralafrikanske landene.

Vi tilbyr også innholdsmarkedsføringstjenester for selskaper i USA, hovedsakelig til IT-selskaper med base i New York og Silicon Valley.

Dasha Bednaya, markedssjef i Radario.

Virksomhet: Utvikling av nettskybaserte IT-løsninger for underholdningsindustrien. Kontorer i Russland, Portugal og USA. Franchisetakere i Sørøst-Asia, Latin-Amerika og Mellom-Amerika.

Franchisetakere i Sørøst-Asia, Latin-Amerika og Mellom-Amerika.

Om innholdsmarkedsføring i 2016

Vårt selskap er fokusert på utvikling av dedikerte skyløsninger for underholdningsindustrien: organisering av konserter, festivaler, teater, sport og andre arrangementer.

Om innholdsmarkedsføring i 2016

Om innholdsmarkedsføring i 2016Vi lager plattformer for automatisering av salgs-, markedsførings- og sponsorprosesser – ikke de enkleste og tydeligste produktene. Derfor velger selskapet vårt innholdsmarkedsføring som et av markedsføringsinstrumentene. Vi begynte å bruke og jobbe med innholdsmarkedsføring i begynnelsen av 2016 da vi lanserte bedriftsbloggen.

Vi tar sikte på å vise både våre lojale og potensielle kunder alle fordelene som moderne teknologi gir. Vi viser dem reelle case-studier som kan omsettes i praksis.

Å forklare hvorfor kunder kan trenge et produkt er en av de viktigste oppgavene for B2B-selskaper. Spesielt i IT-bransjen. B2B-selskaper bør også forklare hvordan produktet kan brukes, men dette er en litt annen oppgave som vi skal diskutere separat.

Om markedsføring og resultater

Vi har drevet bedriftsbloggen i mindre enn et år, men vi har allerede lagt merke til noen resultater. Vi har en ganske enkel tilnærming til blogging: to ganger i uken legger vi ut originale artikler eller oversatt innhold fra utenlandske blogger og medier. Vi kunngjør publikasjonene våre på selskapets side på Facebook, som er vår viktigste kanal for markedsføring av blogginnlegg.

Målgruppen vår på Facebook er de største aktørene i vår bransje. Vi legger ut fengende og informative artikler og nyheter om vår forretningsnisje, ikke bare våre egne publikasjoner.

Vi retter også flertallet av bloggartiklene våre mot vårt potensielle publikum ved hjelp av Facebook-annonseringsverktøy. Vi jobber med forskjellige forretningsnisjer. Derfor kan innholdet vårt nå ut til bare en av nisjene (f.eks. konsert, organisering av idrettsarrangementer), eller til dem alle. Vi bruker den individuelle tilnærmingen som et av de beste instrumentene i leadgenereringsprosessen. Vi sender brukerne til bloggen vår for å vise dem nyttig innhold som løser problemene deres. Derfra kan vi omdirigere brukere fra blogginnleggssiden til registreringsskjemaet vårt.

Om resultatsporing

Når det gjelder statistikk, sporer vi antall visninger av bloggen vår og det totale antallet besøk på den. Vi har doblet antall besøkende fra den første dagen bloggen ble lansert til i dag. Antall nye besøkende er også en viktig faktor. Vi får omtrent 50 % nye besøkende hver måned. Det betyr at vi er i stand til å tiltrekke oss et nytt publikum. Det er ikke den enkleste oppgaven for vårt relativt lille marked.

Om ideer

About Ideas

Vi har til en viss grad endret måten vi presenterer innholdet vårt på i år. På et tidspunkt begynte vi, som jeg allerede har nevnt, å legge ut innhold oversatt fra andre språk. Sannheten er at med hensyn til underholdningsindustrien og arrangementsmarkedet ligger Russland et par år bak USA og Europa. Dermed ville ikke trendene de bruker i arbeidet sitt snart ha dukket opp i Russland i et naturlig forløp. Vi prøver å ha fingeren på pulsen og bringe de mest populære verdenstrendene til Russland, for eksempel skifter vi fokus mot stordataanalyseteknologier.

Med innholdsmarkedsføring baner vi vei for de nye produktene vi skal bringe til markedet. Artikler fra utenlandske blogger hjelper oss med det. De har allerede casestudier om bruk av stordataanalyse i eventbransjen. Vi bringer ganske enkelt denne informasjonen til russiske begivenhetsleverandører.

Hvis vi skal snakke om endringene i bloggen vår i 2016, handlet de mest om innholdet og emnene vi har presentert. Når det gjelder formatet på innholdet vårt, prøver vi ut andre formater enn de første publikasjonene våre: longreads, historiefortelling, lister, infografikk og så videre. I fremtiden vil vi kanskje bruke ulike typer formater som podcaster, videoer, e-bøker, i tillegg til andre. Dessuten, siden vi skal erobre markedet i nye land, skal vi være mer oppmerksomme på utviklingen av vår engelskspråklige blogg.

Stanislav Romanov, leder for promoteringsavdelingen i Startpack.

Virksomhet: Oppstart for sammenligning av skytjenester.

Vårt innhold er nært knyttet til funksjonene til søk og sammenligning av skytjenester for bedrifter. Jeg kan ikke forestille meg Startpack uten innhold. Det er det første og viktigste nivået – tjenestesider, rangeringer, tilbakemeldinger og så videre. Etter en lang diskusjon valgte teamet ytterligere tre innholdstyper i tillegg til de tradisjonelle:

• Nyheter fra partnertjenester på en hjemmeside og på sosiale medier.
  • Case-studier på de samme plattformene – intervjuer med gründere om deres arbeid med skytjenester.
  • Innhold for media.

Intervjuer med forretningsfolk er mye brukt på nettstedet vårt. De gir andre mennesker nyttig informasjon, deler sin kunnskap og gir råd. Folk liker å lese brukergenerert innhold, selv om det er relatert til kompliserte løsninger som skytjenester. Folk deler denne typen innhold mer villig. Vi hadde til og med slike tilfeller da populære grupper i Vkontakte delte lenker til innholdet vårt.

Vi har allerede publisert 32 casestudier, gjennomført to redesign av systemet og endret intervjuformatet. Vi søker alltid etter nye eksperter som kan fortelle andre om oss. Hovedutfordringen her er å finne forretningsfolk som er klare til å bruke litt tid på et intervju.

Kort tid senere la vi til en Service News-kategori på nettstedet vårt. Det er en slags side for pressemeldinger, men vi gjør dem vanligvis om til korte (eller lange) innlegg eller «How-to»-artikler. Siden nettstedet mottar en langt større mengde slikt innhold, begynte vi å begrense denne typen innlegg i større grad. De er mindre effektive enn casestudier. Vi har ikke forkastet pressemeldinger i sin helhet. De er ikke så effektive som de var for noen år siden, men de lønner seg fortsatt.

Vi har begynt å skrive innhold for spalter i forskjellige mediekilder. Vi forventer ikke en bombeeffekt, men vi får nok tilbakemeldinger fra disse artiklene. Vi leter fortsatt etter den gylne middelvei. Hovedutfordringen her er tiden vi bruker på å finne et virkelig fengende tema for neste innlegg.

På nettstedet sporer jeg antall likes, reposts, klikkfrekvens og kvaliteten på publikum som leser innholdet vårt. En kvalitetsbruker er en som har utført nyttige aktiviteter på Startpack-nettstedet.

__________

__________

I dag kan vi si at direkte reklame verken er nyttig eller nødvendig. Vi kan ikke forkaste sporing av resultater, men vi bør også vurdere den langsiktige effekten. På lang sikt ser jeg opprettelsen av innhold for mediespalter som det mest effektive instrumentet for oss.

Alexey Pospekhov, administrerende direktør i ICONIC.

Virksomhet: Utvikling av mobilapper. Kontorer i London og Moskva.

Jeg antar at det ikke er for mange interessante innholdsmarkedsføringssaker i mobil- og digitalindustrien.

De fleste merkevarehistoriene, bloggene og artiklene i vår bransje er ekstremt kjedelige og depersonaliserte. Ingen i deres rette sinn vil kaste bort tiden sin på å lese disse tingene.

Vi har alltid lurt på hvorfor selskaper foretrekker å snakke butikk – som å diskutere deres nisjerelaterte interesser, for eksempel en redesign av en bankapp, eller en diskusjon om teknologi eller en annen bestemt markedsføringsmekanisme – i stedet for å diskutere andre, mer grunnleggende forretningsforhold og strategier, for eksempel forretningserfaring, perspektiver og fremtidig utvikling.

Vi har brukt innholdsmarkedsføring siden den dagen vi opprettet selskapet vårt. Vi liker spesielt skandaløst innhold, når tvetydige og slashing anmeldelser treffer overskriftene.

Jeg antar at gjennombruddet vårt er relatert til budskapet vi ga. Mange selskaper støttet ideene våre, men ingen våget å vedkjenne seg dem offentlig. Vi baserte våre innholdsbeslutninger på slike skandaløse meldinger.

Vi sporer ikke noen beregninger. Bortsett fra, sannsynligvis, nye potensielle kunder og bestillinger 😉

Våre funn i 2016

Publikummet er lei av skandaler. Det var for mange av dem i russiske medier, så brukerne vil ikke ta hensyn til en annen og vil ganske enkelt bla nedover nyhetsfeeden i stedet.

Du bør inspirere brukerne til å handle. Artikkelen er god, ideene er gode – OK, hva er det neste? Oppmuntre publikum til å handle!

Vi bruker en personlig tilnærming i vår innholdsstrategi. For eksempel kombinerer jeg, som selskapets administrerende direktør, teksten om oppstartsbedrifter på SLUSH-konferansen 2016 i Helsinki med en morsom historie om hvordan jeg lette etter de beste barene i Nord-Europa. Publikum tar opp førstepersonshistorier mye bedre enn tørre fakta.

Tanya Smaylina, administrerende direktør og produsent i Beautyverse.

Virksomhet: produksjonssenter for hårstylister og makeupartister.

Da jeg innså kraften i innholdsadministrasjon, endret jeg umiddelbart fokuset på arbeidet mitt. Først stengte jeg virksomheten min med å organisere skjønnhetsarrangementer. Innholdet vi produserte der var kun fokusert på kunngjøringer. Det var verken interessant eller lønnsomt.

Jeg startet virksomheten min over å huske på at folk er slitne av informasjonsoverløpet. Den nye begynnelsen er innholdet og styringen av det.

• Innholdet er alt som gjenspeiler meg og min aktivitet. Gjennom det utføres kommunikasjon og salg. Jeg lager en innholdsplan for mine personlige og forretningsmessige sosiale mediekontoer. Jeg tar videoinnhold på alvor og forstår at kommunikasjonen er ekstremt rask i dag. Derfor fokuserer folk på kvaliteten på informasjonen de får.
  • Jeg har brukt innholdsmarkedsføring de siste tre månedene for å markedsføre virksomheten min, og jeg ser nå de første resultatene.
  • Jeg forventer å få en høy engasjementsgrad fra publikum. Ved hjelp av innholdsmarkedsføring håper jeg å minimere innsatsen min mot kundenes engasjement med visse tilbud.
  • Jeg sporer dekningen av innleggene mine, publikums engasjement, antall og kvalitet på kommentarer, likes, reposts, visninger, følgere. Jeg analyserer også trafikken til nettstedet.
  • Jeg omdefinerte alle aktivitetene knyttet til markedsføring, og jeg kan forsikre deg om at de gamle teknikkene dine for salg og markedsføring ikke lenger er effektive. Leserne vil ikke kjøpe fra deg hvis de ikke er interessert i ideene og personligheten din.
  • Jeg pleide å tro at arrangementskunngjøringer med vakre plakater var det som tiltrakk brukere, men jeg ser nå at innsikt, videoer og kommunikasjon er langt mer effektive.
  • Tidligere trodde jeg at det var nok å opprette innlegg og beskrive prosessen. Nå vet jeg imidlertid at du må få publikum til å ønske å legge igjen en kommentar. Og du bør jobbe veldig hardt med det.
  • Jeg pleide å publisere innleggene mine på en ikke-systematisk måte. Nå lager jeg en innholdsplan, og jeg kan spore hva som virkelig fungerer.

Siste fra Blog